محدودیت عرضه بیت کوین چه تاثیری در آینده آن خواهد داشت؟

محدودیت عرضه بیت کوین
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

فرقی نمی‌کند در کدام طرف دنیای مالی ایستاده‌اید؛ سنت‌گرا هستید و طرفدار سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های سنتی همچون طلا، یا اینکه مدرن هستید و طرفدار دارایی‌های جدید. در عصر حاضر، مطمئناً در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال شنیده‌اید. بنابراین، اگر از خودتان می‌پرسید که آیا بیت‌ کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا نه؟ یا اینکه آیا سرمایه‌گذاری در آن هوشمندانه است؟ بهتر است با درک مفاهیم این حوزه شروع کنید. کسب دانش و آشنایی با فاکتورهای محدودیت‌ بیت کوین می‌تواند در این راه به شما کمک کند.

وقتی می‌خواهید روی یک دارایی سرمایه‌گذاری کنید، کسب اطلاعات و آگاهی از آینده آن ضروری است. از این رو، در این مقاله از پول نو درباره آینده پادشاه رمز ارزها صحبت خواهیم کرد و با توضیح مفاهیمی همچون محدودیت بیت کوین به شما کمک می‌کنیم تا درباره خرید بیت کوین بهتر تصمیم گیری کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با پادشاه رمز ارزها، مقاله «بیت کوین چیست؟» را مطالعه کنید

آیا محدودیت عرضه بیت کوین آن را ارزشمند می‌کند؟

محدودیت عرضه بیت کوین

آنقدر این مطلب تکرار شده است که دیگر همه می‌دانیم قرار است چه تعداد بیت کوین در جهان وجود داشته باشد. حداکثر تعداد بیت کوین‌هایی که می‌توان استخراج کرد، ۲۱ میلیون واحد BTC است. در واقع، یکی از ویژگی‌های اصلی بیت کوین عرضه محدود آن است. خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، این ارز دیجیتال را اساساً به عنوان طلای دیجیتال طراحی کرد و با تقلید از مقدار محدود طلا در دنیا حداکثر عرضه و مقدار بیت کوین را محدود کرد.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟ آیا این فرد مرموز شناسایی شده است؟

اگر می‌خواهید بدانید تاکنون چه تعداد بیت کوین استخراج شده است، میتوانید از صفحه قیمت بیت کوین پول نو کمک بگیرید. طبق اطلاعات این صفحه، تا سپتامبر ۲۰۲۲، تعداد بیت کوین‌های استخراج شده از ۱۹ میلیون فراتر رفته است.

آیا کل ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج خواهند شد؟

انتظار نمی‌رود تعداد کل بیت کوین‌های استخراج شده به ۲۱ میلیون برسد. شاید دانستن دلیل آن برایتان جالب باشد. شبکه بیت کوین از عملگرهای bit-shift استفاده می‌کند- عملگرهای محاسباتی که اعشار را تا نزدیکترین و کوچکترین عدد صحیح گرد می‌کنند.

عملیات گرد کردن زمانی انجام می‌شود که قرار باشد پاداش بلاک برای تولید یک بلاک جدید بیت کوین به نصف تقسیم شده و مقدار پاداش جدید محاسبه شود. این پاداش را می‌توان به صورت ساتوشی نشان داد. یک ساتوشی معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است.

از آنجایی که ساتوشی کوچکترین واحد اندازه‌گیری در شبکه بیت کوین است، نمی‌توان آن را به نصف تقسیم کرد. زمانی که بلاک چین بیت کوین، برای محاسبه مقدار پاداش جدید وظیفه تقسیم ساتوشی به دو نیم را بر عهده دارد، با استفاده از عملگرهای bit-shift طوری برنامه‌ریزی شده است تا به نزدیکترین عدد صحیح و رو به پایین گرد شود.

این گرد کردن سیستماتیک پاداش‌های بلاک بیت کوین باعث می‌شود که تعداد کل بیت کوین‌های استخراج شده احتمالاً کمی کمتر از ۲۱ میلیون باشد.

همچنین، اگرچه حداکثر ۲۱ میلیون بیت کوین قابل استخراج است، احتمالاً تعداد بیت کوین‌های در گردش به میزان قابل توجهی کمتر از این تعداد است. این احتمال وجود دارد که دارندگان بیت کوین دسترسی به بیت کوین‌های خود را از دست بدهند، مثلاً کلیدهای خصوصی کیف پول‌شان را گم کنند یا اینکه پیش از به اشتراک گذاشتن جزئیات کیف پولشان فوت کنند. مطالعه‌ای در ژوئن ۲۰۲۰ توسط یک شرکت به نام Chainalysis تخمین می‌زند که تا ۲۰ درصد از تعداد بیت‌کوین‌های استخراج شده ممکن است برای همیشه از دست رفته باشند.

پایان استخراج بیت کوین چه زمانی است و پس از آن چه خواهد شد؟

زمان پایان استخراج بیت کوین

شکی نیست که دریافت پاداش بلاک مشوق اصلی برای ماینرها است. این انگیزه پولی نه تنها ماینرها را به استخراج علاقه‌مند می‌کند، بلکه به رشد کل اکوسیستم بیت کوین نیز کمک می‌کند. در این شرایط، کاملاً منطقی است که از خودمان بپرسیم وقتی همه بیت کوین‌ها استخراج شدند چه اتفاقی خواهد افتاد.

برخی از کارشناسان معتقدند کارمزد تراکنش‌ها، که در حال حاضر تنها ۶ درصد از درآمد ماینرها را تشکیل می‌دهد، به طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت و نبود بلاک ریواردها را جبران خواهد کرد. با این حال، این پاسخ برای بسیاری از سهامدارانی که به طور فعال در صنعت بیت کوین مشغول هستند، رضایت‌بخش نیست. آن‌ها می‌خواهند بدانند وقتی تمام ۲۱ میلیون بیت‌کوین استخراج شد، چه اتفاقی می‌افتد و آیا ممکن است تعداد بیت‌کوین‌ها در آینده افزایش یابد؟

همه می‌دانیم که هر چهار سال یک بار تعداد بیت کوین‌های جدید استخراج شده در هر بلوک به نصف کاهش می‌یابد که رویداد هاوینگ نام دارد. انتظار می‌رود که آخرین بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ استخراج شود؛ یعنی ۱۱۸ سال بعد!

مقاله استاندارد BRC-20 چیست را حتما مطالعه کنید.

پس از رسیدن به حداکثر تعداد بیت کوین، حتی اگر این مقدار در نهایت کمی کمتر از ۲۱ میلیون باشد، بیت کوین جدیدی استخراج نخواهد شد. تراکنش‌های بیت‌ کوین درون بلاک‌ها پردازش می‌شوند و استخراج‌کنندگان بیت‌ کوین همچنان پاداش خواهند گرفت، اما احتمالاً فقط از طریق کارمزد پردازش تراکنش.

رسیدن بیت کوین به سقف عرضه، بر ماینرهای این رمز ارز بی‌تأثیر نخواهد بود، اما نحوه تأثیرگذاری تا حدی به چگونگی تکامل بیت کوین بستگی دارد. اگر تا سال ۲۱۴۰ بیت کوین برای امور روزانه استفاده شود و بلاک چین آن تراکنش‌های بسیار زیادی را پردازش کند، استخراج‌کنندگان BTC همچنان می‌توانند از کارمزد پردازش تراکنش‌ها سود کسب کنند.

همچنین، اگر در سال ۲۱۴۰، بیت‌ کوین به‌جای خریدهای روزانه، تا حد زیادی بعنوان یک ذخیره‌ ارزش عمل ‌کند، حتی با حجم کم تراکنش‌ها و نبود پاداش‌، باز هم برای ماینرها سودآور خواهد بود. ماینرها می‌توانند برای پردازش تراکنش‌های با ارزش بالا یا دسته‌ای از تراکنش‌ها، کارمزد بالایی دریافت کنند. ضمن اینکه از طریق بلاک‌ چین‌های «لایه ۲» نظیر شبکه لایتنینگ، تراکنش‌های بیت‌ کوین برای انجام مخارج روزانه تسهیل خواهند شد.

اما اگر استخراج بیت کوین در نبود پاداش‌های بلاک دیگر سودآور نباشد، چه خواهد شد؟ در این صورت، ممکن است نتایج منفی به بار آورد. از جمله اینکه:

  • ماینرها کارتل تشکیل بدهند: گروهی از ماینرها ممکن است در تلاش برای کنترل منابع ماینینگ و اعمال کارمزد بالاتر تبانی کنند.
  • ماینینگ خودخواهانه اتفاق بیافتد: ماینرهایی که در استخراج خودخواهانه (Selfish Mining) شرکت می‌کنند، برای مخفی کردن بلاک‌های معتبر جدید تبانی می‌کنند و بعداً آن‌ها را به عنوان بلاک‌های یتیم (Orphan Blocks) که توسط شبکه بیت کوین تأیید نشده است، آزاد می‌کنند. این عمل می‌تواند زمان پردازش بلاک‌ها را افزایش دهد.

در حال حاضر، هیچ‌کس نمی‌تواند به طور دقیق پیش‌بینی کند که وقتی تمام بیت کوین‌های موجود ماین شوند چه اتفاقی خواهد افتاد. همه اینها حدس‌ و گمان‌هایی هستند که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند.

آیا احتمال افزایش سقف عرضه بیت کوین وجود دارد؟

بله. زمانی که ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را پی ریزی کرد، آن را به عنوان یک پروژه منبع باز ارائه داد. برای کسانی که نگران هستند که وقتی همه بیت‌ کوین‌ها استخراج می‌شوند چه اتفاقی می‌افتد و چه تأثیری می‌تواند داشته باشد، ذکر این نکته خالی از لطف نیست.

از نظر تئوری امکان تغییر کل عرضه بیت کوین با تغییر کد آن وجود دارد. از آنجایی که بیت کوین یک نرم‌افزار متن باز است، کارشناسان می‌گویند که می‌توان آن را تغییر داد. انجام این کار مستلزم آن است که توسعه‌دهندگان، سهامداران و جامعه به طور کلی با دستکاری کد این شبکه موافقت کنند. اگر قرار شد توافقی حاصل شود، توسعه‌دهندگان یک کد برای اعمال این تغییرات در هسته بیت‌کوین می‌نویسند.

برای اینکه همه چیز به درستی پیش برود، گام بعدی این است که اطمینان حاصل شود که همه گره‌های شبکه بیت‌ کوین تغییرات را بپذیرند، یا اینکه به اجبار از شبکه خارج ‌شوند. با این حال، پذیرفتن تغییرات توسط همه گره‌ها کار دشواری است. در غیر این صورت، ممکن است هارد فورک اتفاق بیافتد.

در چنین حالتی، ممکن است فقط برخی از کاربران بیت کوین از محدودیت آن حمایت ‌کنند. در این شرایط، ماینرها و گره‌هایی که این تغییر را نپذیرفتند، روی شبکه فعلی به کار خود ادامه خواهند داد. مخالفان احتمالاً با پلتفرم جدید بیت کوین برای تصاحب سهم بازار رقابت خواهند کرد. این عمل به عنوان هارد فورک شناخته می‌شود، زیرا زنجیره دیگری را ایجاد می‌کند که ماینرها را تقسیم می‌کند.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

چطور در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنیم؟

حالا که اطلاعات زیادی در مورد محدودیت بیت کوین و سرنوشت احتمالی آن به دست آوردید، در نهایت یک سوال در ذهن شما باقی می‌ماند: چطوری بیت کوین بفروشم یا بخرم؟ پاسخ ساده است. با وجود صرافی‌های آنلاین، این کار اصلاً دشوار نیست.

برای شروع کار با بیت کوین، به سه چیز نیاز دارید: صرافی آنلاین، کیف پول و دانش خرید ارز دیجیتال. در یک صرافی آنلاین مانند پول نو بیت کوین را می‌خرید و سپس آن را در کیف پول‌تان ذخیره می‌کنید.

ساخت کیف پول بیت کوین بسیار ساده است. برای این کار، شما می‌توانید از کیف پول صرافی استفاده کرده یا اینکه برای امنیت بیشتر از کیف پول شخصی خودتان استفاده کنید.

بهترین کیف پول بیت کوین برای ایرانی‌ها | ۲۱ کیف پول برتر برای ذخیره BTC

هنگام انتخاب صرافی، باید به دنبال یک صرافی با کاربران زیاد، پشتیبانی خوب، امنیت بالا و کارمزد پایین باشید. از سوی دیگر، کیف پول‌ها انواع مختلفی اعم از کیف پول سرد و گرم دارند. از آنجایی که کیف‌پول‌های گرم برای ذخیره‌سازی کوتاه‌مدت مناسب بوده و راه‌اندازی آن‌ها رایگان است، برای شروع کار مناسب هستند.

برای فروش بیت کوین نیز آن را به خودِ صرافی یا مشتریان صرافی فروخته و مبلغ فروش را به صورت ارز فیات یا دیگر رمز ارزها دریافت خواهید کرد.

پیش‌بینی قیمت بیت کوین

پیش بینی آینده بیت کوین

بیت کوین نیمه نخست سال را به سختی پشت سر گذاشته، اما کارشناسان همچنان معتقدند که در نهایت قیمت آن به صد هزار دلار خواهد رسید، هر چند در مورد زمان آن اختلافاتی وجود دارد.

مطالعه اخیر دویچه بانک نشان داد که حدود یک چهارم سرمایه‌گذاران بیت کوین معتقدند قیمت این رمز ارز در مدت پنج سال به بیش از ۱۱۰ هزار دلار خواهد رسید.

پیشگویی درباره بیت کوین و پیش‌بینی قیمت آن بسیار دشوار است و حتی نسبت به کلاس‌های دارایی با ثبات‌تر در برابر عوامل بازار حساس‌تر است.

با نگاهی به تریدینگ ویو بیت کوین می‌توانیم چارت آن را از نظر تکنیکالی مورد بررسی قرار دهیم. هرچند ریزش‌های اخیر بازار قیمت این رمز ارز را به محدوده ۱۷,۵۰۰ دلار رسانده‌، اما برخی کارشناسان هنوز متقاعد نشده‌اند که بیت کوین به کف قیمت خود در سال جاری رسیده باشد. وندی او (Wendy O)، تحلیلگر بازار کریپتو، انتظار دارد که بیت کوین به کمتر از ده هزار دلار سقوط کند، زیرا در گذشته سابقه اصلاح ۸۵ درصدی در بازارهای نزولی را دارد.

با این حال، این اتفاق یک باره نخواهد بود. بر اساس تحلیل فنی این کارشناس، بیت کوین دارای چندین سطح مقاومت است و قبل از رسیدن به کف بیت کوین در سال جاری، احتمالاً شاهد یک برگشت به سمت بالا خواهیم بود.

در مقابل، بر اساس تحلیل دویچه بانک، بیت کوین می‌تواند تا پایان سال به ۲۸,۰۰۰ دلار صعود کند. اما پیش‌بینی‌ها برای قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ ارقام بالاتری را پیشنهاد می‌دهند. ۳۸ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار اعدادی هستند که توسط کارشناسان پیش‌بینی شده‌اند.

سخن پایانی

آیا بیت کوین در سال ۲۱۴۰ مانند پول عمل خواهد کرد یا مثل یک شمش طلا؟ این سوالی است که تنها گذر زمان پاسخ آن را روشن خواهد کرد.

اما می‌دانیم که محدودیت بیت کوین و رسیدن آن به سقف عرضه، احتمالاً بیشترین تأثیر را بر ماینرهای بیت کوین خواهد گذاشت.

با توجه به محبوبیت بیت کوین و همچنین اوضاع اقتصاد جهانی، می‌توانیم با خیال راحت فرض کنیم که BTC در آینده به جذب سرمایه‌گذاران ادامه خواهد داد، حتی زمانی که به سقف عرضه‌اش برسد.

از آنجایی که ارزهای دیجیتال هنوز برای اکثر مردم جدید هستند، خوب است قبل از سرمایه‌گذاری بخش اعظم پول‌تان منتظر بمانید و ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود. قبل از سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین یا هر رمز ارز دیگری، از خودتان بپرسید که می‌خواهید در این بازار بی‌ثبات به چه چیزی برسید و چرا؟ سپس، تنها ۵ درصد از سرمایه‌تان را وارد این بازار کنید. با عمل به این توصیه هیچ‌گاه پشیمان نخواهید شد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)