بیت کوین کش (BCH) چیست؟ [مقاله جامع]

امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

بیت کوین کش Bitoin Cash که در دنیای ارز دیجیتال به آن بی کش Bcash نیز می‌گویند یک بلاک چین کاربردی است. این شبکه در یکم آگوست ۲۰۱۷ برای حل مشکلات بیت کوین ایجاد شد. نقطه قوت بیت کوین کش را می‌توان ظرفیت تراکنش آن دانست. این شبکه از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند و حداکثر عرضه آن مانند بیت کوین ۲۱ میلیون واحد BCH است. بیت کوین کش چیست؟ چه کاربردی دارد؟ آیا برای خرید مناسب است؟ در ادامه مقاله به این سوالات جواب خواهیم داد.

اگر به بیت کوین کش علاقه‌مندید و قصد خرید بیت کوین کش را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا این مقاله از وبسایت پول نو را تا آخر بخوانید. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا تصمیم بهتری بگیرید 🙂

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

بیت کوین کش ارز دیجیتال جدیدی است که برای رفع مشکلات ارز دیجیتال بیت کوین با الگو گرفتن از شبکه بیت کوین ایجاد شده است. دو تفاوت اصلی بین دو ارز بیت کوین کش و بیت کوین وجود دارد:

این شبکه به گونه‌ای توسعه داده شده است که انتقال ارز دیجیتال هزینه کمتری داشته باشد. بیت کوین کش میزان تراکنش را افزایش داده و زمان تراکنش‌ها را کم کرده است با این حال، بیت کوین ارزش بسیار بالاتری نسبت به بی کش دارد.

البته شباهت هم زیاد دارند چون بیت کوین کش، فورکی از شبکه بیت کوین است.

لوگوهای بیت کوین و بیت کوین کش

چرا بیت کوین کش ساخته شد؟

سازنده یا سازندگان بیت کوین یا همان ساتوشی ناکاموتو برای اینکه اجازه برخی از حملات اسپم را به بلاک چین بیت کوین ندهند، محدودیت یک مگابایتی را برای بلاک‌های بیت کوین قرار دادند. محدودیتی که شاید در شروع کار بیت کوین مشکل بزرگی نبود، با بزرگ‌تر شدن جامعه بیت کوین به یک معضل اساسی تبدیل شد!

دلیل اینکه این موضوع به یک معضل تبدیل شده بود این بود که محدودیت پردازش بلاک‌ها باعث می‌شد تا تراکنش‌ها با سرعت بسیار کمی اجرا شوند. این موضوع وقتی مهم شد که در سال ۲۰۱۷ میلادی شما مجبور بودید تا حدود یک تا چهار روز برای انجام یک تراکنش صبر کنید.

البته موضوعی که وجود داشت این بود که شما می‌توانستید با پرداخت کارمزد بیشتر سرعت تراکنش را افزایش دهید ولی این راهکار نیز چاره ساز نبود چون برای یک تراکنش ساده شما مجبور بودید مبلغ زیادی را به عنوان کارمزد پرداخت کنید.

بیت کوین کش یک فورک بیت کوین است

با توجه به دلایلی که بالاتر خواندیم سازندگان بیت کوین کش تصمیم گرفتند تا با فورک کردن و استفاده از کد بلاک چین بیت کوین یک ارز جدید درست کنند. یعنی شبکه‌ای متفاوت از بیت کوین باید ساخته می‌شد تا اشکالات بیت کوین را رفع کنند. سازندگان بیت کوین کش تصمیم گرفتند تا در آگوست سال ۲۰۱۷ هارد فورک بیت کوین یا همان بیت کوین کش را ارائه دهند.

در حقیقت شبکه رمز ارز جدید و بیت کوین تا جایی از شبکه با همدیگر فرقی ندارند. بعد از رسیدن به بلاکی که در آن هارد فورک انجام شده است شبکه‌های رمز ارزها با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

این کار منتقدان زیادی داشت که معتقد بودند با انجام این هارد فورک عملا ماینرهایی که قدرت پردازش کمی دارند دیگر کاربردی نخواهند داشت و بدین ترتیب قدرت پردازش ارز فقط به دست شرکت‌هایی خواهد افتاد که قدرت پردازش بسیار بالاتری دارند. این موضوع باعث می‌شود تا غیرمتمرکز شدن ارز از بین برود و ارز به صورت متمرکز استخراج شود که خلاف اصول ارزهای دیجیتال است.

سازنده بیت کوین کش کیست؟

Roger Ver فردی است که تیم ساخت بیت کوین کش را مدیریت می‌کند. او در ساخت این هارد فورک جدید بیت کوین نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است. راجر ور همچنین در تبلیغ ارز دیجیتال بیت کوین نیز فعال بوده و کمک زیادی به پیشرفت بیت کوین کرده است. او در سال ۱۹۷۹ میلادی به دنیا آمده است و در حال حاضر چهل و سه ساله است.

راجر ور توسعه دهنده بیت کوین کش

نکته جالبی که درباره این سرمایه گذار بزرگ وجود دارد این است که او در سال ۲۰۰۳ به جرم خرید و فروش غیر قانونی لوازم آتش بازی به زندان افتاده بود. او در سایت شخصی که دارد یعنی وبسایت rogerver.com علاوه بر اطلاعات مفیدی که به اشتراک می‌گذارد، ویدیویی از زمانی که در زندان بود نیز منتشر کرده است که در فضای مجازی خیلی زیاد دیده شده بود.

او به علت تبلیغات زیادی که در فضای مجازی انجام داده است لقب Bitcoin Jesus (مسیح بیت کوین) را از کاربران فروم‌ها دریافت کرده است. راجر ور مدیریت سایت bitcoin.com را نیز بر عهده دارد که سایت بسیار معروفی در زمینه کریپتو به حساب می‌آید.

مزایای بیت کوین کش نسبت به بیت کوین چیست؟

بیت کوین کش دارای تفاوت‌های فنی است که استفاده از آن را ارزان‌تر از بیت کوین می‌کند. بلاک چین بیت کوین کش قادر است تراکنش‌های بیشتری را انجام دهد و این ویژگی حتی در صورت استفاده کم هزینه‌ها را پایین نگه می‌دارد. از سوی دیگر، زمانی که فعالیت زیادی وجود دارد، بلاک چین بیت کوین پر می‌شود و تراکنش‌ها باید در صف منتظر بمانند که این امر زمان انتقال را کاهش می‌دهد و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. به طور خلاصه، شبکه بیت کوین کش بسیار سریع‌تر و BCH ارزان‌تر از BTC است.

مزایای بیت کوین کش

بیت کوین کش علاوه بر مزایایی که نسبت به بیت کوین دارد، مزایای دیگری هم دارد که باعث می‌شود این ارز دیجیتال به یک گزینه مناسب تبدیل شود.

تایید شده در صرافی‌های بزرگ

این ارز دیجیتال تقریبا در تمامی صرافی‌های برتر ارزهای رمزنگاری شده پذیرفته می‌شود و این نشان دهنده سهولت استفاده و سهولت خرید و فروش این سکه است.

این ارز دیجیتال هزینه انتقال پایینی دارد (حدود ۰.۲۰ دلار به ازای هر تراکنش) و دیگر لازم نیست ۱۰ دقیقه برای تایید تراکنش مانند بیت کوین صبر کنید. در نتیجه، این ارز دیجیتال قادر است تراکنش‌های بیشتری را در هر ثانیه مدیریت کند.

معایب بیت کوین کش

  1. به دلیل نگرانی‌های فزاینده در مورد تمرکز ارز دیجیتال و برند آن، این سکه هنوز نتوانسته خود را از ارز دیجیتال بیت کوین متمایز کند، که اعتماد سرمایه گذاران را به این ارز دیجیتال از بین برده است.
  2. سرمایه گذاران هنوز این ارز دیجیتال را یک دارایی بلندمدت نمی‌دانند و بیشتر از آن به عنوان یک ابزار کوتاه مدت استفاده می‌کنند. به همین دلیل، این ارز دیجیتال در حال حاضر آینده مبهمی دارد.
  3. این ارز دیجیتال نسبت به بیت کوین از نرخ پذیرش و مخاطب کمتری برخوردار است، به این معنی که بیت کوین کش جفت معاملاتی کمتری در هنگام معامله دارد.

مزایای بیت کوین نسبت به بیت کوین کش چیست؟

اشکال فنی اصلی شبکه‌های بزرگ‌تر این است که درک آن‌ها برای ماینرها دشوارتر است و این می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند تقسیم نادرست بلاک چین به چندین شاخه شود. البته این یک مزیت برای ماینرهایی است که قادر به دریافت و جمع‌بندی آن‌ها هستند و در نتیجه خطر متمرکز شدن بلاک چین حول این‌گونه ماینرها افزایش می‌یابد.

خوشبختانه، این موضوع از نظر تئوری بیشتر در مورد این ارز دیجیتال صادق است، زیرا اندازه ۳۲ مگابایت برای ایجاد این نوع مشکل به اندازه کافی بزرگ نیست (بیت کوین کش هنوز به طور کامل از اندازه بلاک خود استفاده نکرده است).

دلیل اصلی بهتر بودن بیت کوین از بیت کوین کش این است که بیت کوین ارزش بسیار بیشتری دارد، بنابراین مردم بیشتر از آن استفاده می‌کنند. در ارزهای دیجیتال، ارزش یک سکه از نظر عملکردی بسیار مهم است زیرا امنیت و قابلیت اطمینان شبکه را تعیین می‌کند.

مقایسه ظرفیت بلاک‌های شبکه‌های بیت کوین و بیت کوین کش
مقایسه ظرفیت بلاک‌های شبکه‌های بیت کوین و بیت کوین کش

قبل از خرید بیت کوین کش این نکات را بخوانید

شاید شما هم قبول داشته باشید که عملکرد بیت کوین کش نبت به بیت کوین بهتر است. اما آیا این نکته کافی است؟ هنگام بررسی این ارز دیجیتال به نکات زیر توجه کنید:

با نگاهی به بازار ارزهای دیجیتال متوجه خواهید شد که بیت کوین به وضوح نسبت به این ارز دیجیتال اولویت دارد و با وجود مزایای عملکردی این ارز دیجیتال، این ارز کاربران کمتری نسبت به بیت کوین دارد. اگر از منظر ذخیره ارزش به این دو ارز نگاه کنیم، به نظر می‌رسد بیت کوین مزیتی دارد.

این ارز دیجیتال یک تیم توسعه نسبتا کوچک دارد که سرعت و دامنه توسعه این برنامه را در بلاک چین محدود کرده است.

کیف پول مناسب برای بیت کوین کش کدام کیف پول است؟

تقریباً تمام کیف‌پول‌های اصلی ارزهای دیجیتال از ارزهای دیجیتال بیت کوین پشتیبانی می‌کنند. برخی از بهترین کیف پول‌های نرم افزاری این ارز دیجیتال، تراست والت، Exodus و Coinbase هستند و کیف پول‌های سخت افزاری ساخته شده توسط Ledger و Trezor نیز به دلیل قابلیت اطمینان و امنیت شناخته شده‌اند.

بیت کوین کش چه کاربردهایی دارد؟

نماد ارز بیت کوین کش

تا اینجای مقاله با بیت کوین کش آشنا شدیم و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. در ادامه کاربردهای این ارز دیجیتال را برای شما قرار داده‌ایم.

ارسال و دریافت بیت کوین

یکی از ویژگی‌های مهم بیت کوین کش این است که می‌توانید آن را مستقیماً از یک شخص دریافت کنید یا برای شخص دیگری ارسال کنید (با هزینه تراکنش بسیار کم). در واقع، برای انتقال آن نیازی به شخص ثالث قابل اعتماد مانند بانک یا واسطه ندارید. این موضوع زمانی مهم است که با وجود تمام محدودیت‌ها قصد ارسال پول به سایر نقاط جهان را دارید.

روش پرداخت

درست مانند بیت کوین، می‌توانید از این ارز دیجیتال به عنوان یک روش پرداخت استفاده کنید. از آنجایی که بیت کوین کش یک ارز نسبتا جدید در مقایسه با بیت کوین است، استقبال چندانی از آن نشده است و استفاده از آن به عنوان روش پرداخت هنوز رایج نشده است.

سرمایه‌گذاری

در نهایت، این ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود. قیمت این ارز دیجیتال مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال نوسان زیادی دارد. در نتیجه سرمایه گذاران کوتاه مدت می‌توانند از این فرصت برای کسب درآمد استفاده کنند.

چطور بیت کوین کش بخریم؟

همانطور که بالاتر هم گفتیم این ارز در صرافی‌های معتبری وجود دارد. یکی از این صرافی‌ها پول نو است. پول نو به کاربران اجازه می‌دهد تا با کارت بانکی خودشان بیت کوین کش بخرند.

مزیتی که پول نو نسبت به صرافی‌های جهانی دارد این است که شما برای خرید بیت کوین کش از صرافی‌های بین المللی باید با دلار خرید را انجام دهید و احراز هویت و شارژ حساب به دلار دردسر زیادی دارد. اما با خرید از پول نو شما می‌توانید با ریال بیت کوین کش بخرید.

برای خرید بیت کوین کش در مرحله اول باید در پول نو احراز هویت انجام بدهید. بعد از آن در مرحله دوم به لینک زیر بروید:

خرید بیت کوین کش

در این صفحه می‌توانید با وارد کردن مقدار مورد نظر از ارز مورد نیاز خریداری کنید.

صفحه خرید و فروش بیت کوین کش در صرافی پول نو
در صرافی پول نو بیت کوین کش روی دو شبکه بیت کوین کش و بایننس اسمارت چین قابل انتقال است.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا برای شما توضیح دهیم بیت کوین کش چیست و چه کاربردی دارد. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید باشد و به شما کمک کند تا به راحتی با این ارز آشنا شوید. شما چه نظری درباره این ارز دیجیتال دارید؟ آیا این ارز را برای خرید مناسب می‌دانید؟ خوشحال می‌شویم تا نظر شما را بدانیم.

سوالات متداول

فورک چیست؟

✅ اگر بخواهیم به این سوال جواب بدهیم باید بگوییم که فورک به تغییر یا به روز رسانی اساسی یک بلاک چین گفته می‌شود که در پی آن، زنجیره‌ای جدید مانند یک انشعاب از زنجیره اصلی تشکیل می‌شود و بلاک‌ها در امتداد آن شکل می‌گیرند.

بیت کوین کش و بیت کوین چه تفاوتی دارند؟

✅ اصلی ترین تفاوت بیت کوین کش و بیت کوین در این است که در هنگام استفاده از بیت کوین کش سرعت تراکنش بسیار بالاتر است. تفاوت بعدی که بین این دو وجود دارد این است که کارمزد شبکه بیت کوین کش خیلی پایینتر از بیت کوین است.

بیت کوین کش بخریم؟

✅ بیت کوین کش با یک تیم توسعه دهنده قوی و با پشتیبانی سرمایه گذاران بزرگ، فرصت خوبی برای سرمایه گذاری به حساب می‌آید. در کل این ارز برای خرید و هولد کردن بسیار مناسب است چون در آینده پتانسیل بالایی برای سود خواهد داشت.

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اکرم
اکرم
2 سال قبل

بیت کوین کش ارز واقعا جالبیه

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

0

نظر مخاطبان (1)