کازماس یا اتم چیست؟ با بلاک چین نسل جدید آشنا شوید

ارز دیجیتال اتم چیست؟
سینا شمس آور

زمان مطالعه :

3 دقیقه

با گسترش فناوری بلاک چین و عرضه پروژه‌های جدید، چالش‌های مختلفی نیز برای این تکنولوژی مدرن ایجاد شده است. یکی از مهم‌ترین این مسائل همبستگی اندک و عدم ارتباط بلاک چین‌ها با یکدیگر است. ارز دیجیتال اتم (Cosmos) یک پلتفرم اکوسیستمی است که راه حل‌های متفاوتی برای این چالش ارائه می‌کند. در این مقاله قصد داریم ارز دیجیتال اتم (ATOM) را معرفی کرده و به این سوال که کازماس یا اتم چیست، پاسخ بدهیم و ویژگی‌های این رمز ارز را برشماریم.

ارز دیجیتال کازماس یا اتم چیست؟

ارز دیجیتال cosmos

ارز دیجیتال کازماس یا اتم با نماد اختصاری «ATOM» شناخته می‌شود. این پروژه با یکپارچه کردن بلاک چین‌های مختلف نام خود را به عنوان «اینترنت بلاک چین‌ها» بر سر زبان‌ها انداخته است. همچنین این رمز ارز امکان ارتباط بین شبکه‌های مختلف و انجام تراکنش‌های بین آن‌ها را تسهیل می‌کند، شاید به همین دلیل است که بنیان‌گذاران این پروژه نام آن را کازماس (Cosmos) یعنی کهکشان نامیده‌اند. همچنین یکی دیگر از دلایل خلق کازماس، ارائه اکوسیستمی برای رفع مشکلاتی نظیر مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بلاک چین‌ها عنوان می‌شود.

ارز ATOM چگونه کار می‌کند؟

ساختار شبکه اتم شامل شبکه‌های مستقلی است که زون (Zones) نامیده می‌شوند. این زون‌ها با اتصال به یک دیگر، یک بلاکچین مرکزی تحت عنوان هاب (Hub) می‌سازند. این شبکه‌ها با استفاده از پروتکل Tendermint و استاندارد کازماس ساخته شده و با هر زبان برنامه‌نویسی سازگار هستند. زنجیره اصلی شبکه کازماس یعنی Cosmos Hub وظیفه اتصال اطلاعات و داده‌ها را بین زون‌ها و نیز فراهم کردن یک لایه امنیتی را بر عهده دارد.

فرآیند‌ها با استفاده از فناوری تندرمینت، مکانیزم اجماع سفارشی اتم و یک رابط کاربری عمومی با هم کار می‌کنند. کازماس هاب بلاک چین اصلی شبکه کازماس محسوب می‌شود و سایر بلاک چین‌ها و زون‌ها را به هم متصل می‌کند. همچنین کازماس هاب در اکوسیستم اتم دارای نقش دفترکل مرکزی است که در آن زون‌ها پیام‌های IBC را مبادله می‌کنند. بنیان‌گذاران کازماس برای کاهش هزینه‌های اتصال IBC، پگ زون‌ها (Peg-Zones) را با هدف به دست آوردن فرصت همکاری با سایر زنجیره‌ها طراحی کردند. پگ زون‌ها زنجیره‌ای با قطعیت آنی هستند که به بررسی وضعیت بلاک چین با ویژگی قطعیت احتمالی می‌پردازد. با این ویژگی بلاک چین‌های دارای قطعیت احتمالی (مانند بیت کوین) هم می‌توانند به شبکه کازماس متصل شوند.

شبکه Cosmos به سه لایه مختلف تقسیم می شود:

  • شبکه: این بخش از پروژه علاوه بر تایید تراکنش‌ها و سایر پیام‌های اجماع، امکان ارتباط بلاک چین کازماس هاب را برقرار می‌کند.
  • برنامه: وظیفه به روزرسانی وضعیت جدید تراکنش‌ها و موجودی‌ها را بر عهده دارد.
  • اجماع: مدیریت گره‌ها در رابطه با افزایش تراکنش‌های جدید شبکه بر عهده این بخش است.

قابل ذکر است که هر سه لایه پروژه کازماس از طریق مجموعه‌ای از ابزارها و برنامه‌های منبع باز ترکیب می شوند.

کاربرد کازماس یا اتم چیست؟

لوگو ارز کازماس یا اتم

ارز دیجیتال کازماس یا اتم به منظور بهبود فرآیند تعامل، رفع محدودیت مقیاس‌پذیری و یکپارچگی بلاک چین‌های متعدد طراحی و توسعه یافته است. ارز دیجیتال کازماس سعی دارد با سایر اکوسیستم‌ها ارتباط برقرار کرده و علاوه‌بر افزایش کارایی، در تسریع پردازش تراکنش‌ها نیز نقش داشته باشد. رمزارز کازماس به دلیل بهره‌مندی از ابزار متن باز نظیر تندرمیت، قادر است امکان ساخت برنامه بلاکچین خصوصی را فراهم سازد.

با توجه به این که بلاک چین کازماس، شبکه‌های زیادی را با یک دیگر ارتباط می‌دهد، به راحتی می‌تواند باعث تعامل اکوسیستم‌های مختلف شود. در نتیجه این پروژه یک فرصت مطلوب و مناسب برای یک صرافی غیرمتمرکز قلمداد می‌شود. توکن اتم که بر روی این شبکه وجود دارد را می‌توان مثل تمامی ارزهای دیجیتال موجود در بازار، خرید و فروش کرد و از آن کسب درآمد داشت. با استفاده از توکن‌ اتم، می‌توان سهمی از پاداش تایید بلوک‌های شبکه را دریافت کرد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

اهداف ارز دیجیتال اتم چیست؟

هدف از طراحی و ساخت ارز دیجیتال کازماس (ATOM) کاملا آشکار و مشهود است؛ بلاک چین کازموس، قصد دارد به عنوان یک پلتفرم جهانی برای ارتباط شبکه‌های ارزهای مختلف دنیای کریپتوکارنسی با یک دیگر باشد. با استفاده از شبکه ارز اتم امکان تبادل اطلاعات و ارتباط با سایر بلاک چین‌ها فراهم می‌شود. بهره‌مندی از این قابلیت با هدف ایجاد همکاری بین پلتفرم‌هایی است که دارای فعالیت مشابه هستند، بنابراین ایجاد ارتباط بین شبکه‌های رقیب، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این پروژه است. کازماس به دلیل مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری سایر بلاک چین‌ها و نیاز به داده‌های مهم، کاربرد فراوانی در حوزه کریپتوکارنسی دارد. این شبکه قادر است تا مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را رفع و برطرف سازد و به مرجعی برای دسترسی به تمامی اطلاعات شبکه تبدیل شود، البته در این بین پروژه‌هایی نیز وجود دارند که تمایلی برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات خود ندارند.

فعال‌سازی زنجیره بلوکی برای برقراری ارتباط بین شبکه‌ها، اشتراک‌گذاری داده‌ها بین بلاک چین‌های مختلف و انجام معاملات فرد به فرد از اهداف این پروژه است. در نهایت اهداف نهایی و اصلی بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان رمزارز کازماس طراحی اینترنت بلاک چین‌ها، تولید شبکه‌ای غیرمتمرکز و ایجاد همکاری بین بلاک چین‌های مختلف است. بنابراین می‌توان ارزیابی کرد که پروژه کازماس یا اتم در صورت موفقیت در برنامه‌های خود و توسعه ایده‌های خود آینده روشنی در این حوزه خواهد داشت.

کیف پول‌های ارز دیجیتال اتم

کیف‌ پول‌های دیجیتالی در دو دسته کیف پول‌های سخت‌افزاری کیف پول‌های نرم‌افزاری قرار می‌گیرند. بسیاری از کیف پول‌های رمزنگاری‌شده از رمز ارز اتم پشتیبانی می‌کنند که در زیر می‌توانید تعدادی از آن‌ها را مشاهده کنید:

همچنین کیف پول‌های سخت‌افزاری که از ارز دیجیتال ATOM پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
  • لجر نانو اس (Ledger Nano S)

اکوسیستم کازماس

پس از معرفی اجمالی و بیان اهداف ارز دیجیتال کازماس، اکنون قصد داریم اکوسیستم این رمزارز را بررسی کنیم. اکوسیستم کازماس، پروژه‌هایی هستند که بر روی این شبکه در حال اجرا و فعالیت بوده و یا در حال همکاری با این ارز دیجیتال هستند. تمامی صرافی‌ها و کیف پول‌هایی که از ارز دیجیتال اتم پشتیبانی می‌کنند، شبکه‌های بانک‌داری و پرداختی که از کازماس برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند، محصولات دیفای (Defi)، بازی‌ها، توکن‌های غیرمثلی (Nft) و شرکت‌های امنیت و حریم خصوصی که با کازماس همکاری کرده‌اند، جزئی از اکوسیستم این شبکه محسوب می‌شوند.

کریپتو دات کام یک بلاکچین عمومی است که در حوزه خدمات پرداخت فعالیت می‌کند. این شرکت قصد دارد با استفاده از رمزارز اتم، محصولات جدید و دیفای را با استفاده از بلاک چین خود توسعه دهد و کاربران را به استفاده از آن‌ها تشویق کند. کازماس به عنوان شبکه‌ای با قابلیت تعامل و مقیاس‌پذیری بالا که از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند، میان توسعه دهندگان برنامه‌های غیر متمرکز (dApp) بسیار محبوب است. برخی از بهترین برنامه‌های غیر متمرکز  بر بستر کازماس می‌توان به پلتفرم مالی آنکر (Anchor) و شبکه پرداخت فلرز (Flares) اشاره کرد.

بایننس کوین (BNB) یکی از زیرمجموعه‌های اکوسیستم کازماس است. این کوین با استفاده از تندرمینت کور و (SDK) کازماس تولید شده و برای توسعه بخش‌های مالی خود استفاده می‌کند.

ثورچین (Thorchain) یک صرافی غیرمتمرکز بین‌زنجیره‌ای است که امکان مبادله غیر امانی دارایی‌ها را در بین شبکه‌های بلاک چینی مستقل امکان‌پذیر می‌کند. کاوا و انکر پروتکل نیز از دیگر اعضای اکوسیستم رمز ارز اتم محسوب می‌شوند.

ارز دیجیتال کاوا (KAVA) چیست؟ پلتفرم وام‌دهی مبتنی بر بلاک‌چین کازماس

بنیان‌گذاران و تاریخچه ارز دیجیتال کازماس

تیم توسعه دهنده کازماس

رمزارز کازماس در سال ۲۰۱۴ وارد عرصه کریپتو شد. جی کوآن (Jae Kwon)، زارکو میلاسویچ (Zarko Milosevic)، و ایتان بوخمن (Ethan Buchman) از بنیان‌گذاران این پروژه هستند. جی کوآن الگوریتم اجماع این شبکه یعنی تندرمیت (Tendermint) را طراحی کرد. پیشرفت و توسعه فناوری بلاک چین از مهم‌ترین اهداف موسسان کازماس بوده است. ارز دیجیتال کازماس در سال ۲۰۱۶ بر روی پروتکلی به نام تندرمینت کور (Tendermint Core) توسعه یافت. تندرمینت کور یک نرم‌افزار متن ‌باز است که کاربران و توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود با زبان‌های مختلف در آن برنامه بنویسند و یا شبکه بلاک چین خود را توسعه دهند. پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها و لایه‌های شبکه از کاربردهای تندرمنیت کور است.

بالاترین قیمت اتم ۴۴.۷۰ دلار بوده است. در عرضه اولیه ارز دیجیتال اتم (ATOM) در آپریل سال ۲۰۱۷، مقدار ۱۷ میلیون کوین از این رمزارز تنها در ۲۹ دقیقه به فروش رفت. همچنین در این سال بوخمن و کوآن بنیاد اینترچین (Interchain Foundation)  را با هدف پشتیبانی از تحقیق و توسعه در حوزه نرم‌افزارهای متن ‌باز و مقیاس‌پذیر تاسیس کردند. شبکه اصلی ارز دیجیتال کازماس به طور رسمی در مارس ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. همچنین در فوریه سال ۲۰۲۰ جی کوآن از پروژه کازماس جدا شد. آپدیت  اکوسیستم رمزارز کازماس در فوریه ۲۰۲۱ منتشر شد که حاوی اولین انتشار عمومی پروتکل ارتباط بین بلاکچین‌ها یا (IBC) بود. IBC تعریفی از مجموعه مفاهیم برای ارسال منظم بین دو یا چند بلاکچین با الگوریتم‌های اجماع مستقل است.

آینده ارز دیجیتال کازماس

تعامل‌پذیری و مقیاس‌پذیری دو ویژگی مهم در دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال هستند که وجود آن‌ها برای پذیرش گسترده این فناوری‌ ضروری است. بنابراین پروژه‌هایی مانند کازماس که درصدد حل این مشکلات برآمده‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. شبکه کازماس به نوعی بلاک چین نسل سوم قلمداد می‌شود و از شبکه‌هایی نظیر بیت‌کوین و اتریوم متفاوت است. رمزارز اتم به دلیل استفاده از ابزار متن باز، اکوسیستم جامع، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه بر روی این شبکه و امکان فراهم‌سازی ارتباط و تعامل بین سایر بلاک چین‌ها نقش ویژه‌ای در دنیای کریپتوکارنسی خواهد داشت.

نتیجه گیری

کازماس یک شبکه‌ کریپتویی بوده که به منظور ایجاد ارتباط و تعامل با سایر بلاک چین‌ها و رفع محدودیت مقیاس‌پذیری‌های بلاک چین طراحی شده‌ است. ارز دیجیتال اتم با هدف کنار هم قرار دادن بلاکچین‌های مختلف همانند کهکشان هستی ایجاد شده است. بنیان‌گذارن و توسعه‌دهندگان آن به دنبال راهکاری برای پیشرفت فناوری بلاک چین به جهت یکپارچگی شبکه‌های مختلف هستند. کازماس به دلیل استفاده از تندرمنیت کور که یک ابزار متن باز است بستری مطلوب برای ساخت بلاک چین عمومی و خصوصی و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز به شمار می‌رود. به همین دلیل اکوسیستم‌ها و بلاکچین‌های مختلفی از این شبکه استفاده می‌کنند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)