تتر (USDT) چیست و چرا جایگزین خوبی برای دلار است؟

تتر چیست
شبنم رضا

زمان مطالعه :

14 دقیقه
فهرست عنوان ها

برای اینکه ببینید تتر چیست، چرا باید تتر بخرید و در چه مواقعی خرید تتر به کارتان می‌آید این نوشته را دنبال کنید. در این بلاگ پست بیشتر با مفهوم استیبل کوین آشنا می‌شوید. درباره کاربردهای تتر خواهیم گفت و اینکه چرا باید ارز دیجیتالی خرید که همواره قیمت آن ثابت است و اگر تصمیم به خرید تتر دارید، چه کیف پول‌هایی برای آن مناسب است. از همه مهم‌تر! چرا تترها روی بلاک چین‌های مختلف با هم متفاوت‌اند؟ چطور باید آن‌ها را منتقل کرد؟

ارز دیجیتال تتر چیست؟

تتر چیست؟ تتر یک استیبل کوین پشتیبانی شده توسط دارایی‌های موجود در دنیای واقعی چون فیات و طلا است که در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی Tether عرضه شد. این کمپانی زیرمجموعه شرکت iFinex مستقر در هنگ‌کنگ است.

درباره استیبل کوین‌ها در مقاله استیبل کوین یا ارز باثبات چیست؟ به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

تتر (Tether) و USDT هر دو نام یک رمز ارز هستند. هم‌اکنون USDT که مخفف United States Doller Tether است، محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین استیبل کوین دنیای رمز ارزهاست. قیمت هر واحد USDT برابر است با یک دلار آمریکا و به صورت یک به یک با دلار پشتیبانی می‌شود. رمز ارزهای دیگری هم هستند که به همین صورت دارای ارزش برابر با دلار هستند ولی تتر از جمله معتبرترین آن‌ها به شمار می‌رود چون توانسته اعتماد مخاطبانش را به دست بیاورد.

تیم سازنده و خالق تتر کیست؟

بر اساس اطلاعات موجود در سطح وب شرکت iFinex این ارز را اداره می‌کند و براک پیرس و کریگ سلرز از بنیان‌گذاران آن به شمار می‌روند.

کریگ سلرز (سمت راست) و براک پیرس (سمت چپ) بنیان‌گذاران تتر
کریگ سلرز (سمت راست) و براک پیرس (سمت چپ) بنیان‌گذاران تتر

به طور کلی، تتر توسط علاقه‌مندان اوّلیه بیت کوین که استفاده از ارزهای فیات در دنیای دیجیتال و رمزنگاری تمایل داشتند تأسیس شد. در سال ۲۰۱۴، این شرکت پلتفرم Tether.to را با هدف ایجاد تغییراتی در سیستم مالی سنتی و حرکت به سوی رویکردی مدرن، راه اندازی کرد.

تتر سعی کرده تا تیم خود را با افراد متخصص و مجربی در حوزه‌هایی چون امور مالی، تکنولوژی و بازاریابی سازماندهی کند و با تشکیل تیمی پویا و متعهد از سراسر دنیا، سیستم خود را بهبود ببخشد.

تیم سازنده و خالق تتر کیست؟

البته که طبق اطلاعات موجود در وبسایت رسمی تتر و لینکدین تتر، در می‌یابیم که افرادی چون جی‌ال وان‌دِر‌وِلده (JL van der velde)، جیانکارلو دِواسینی (Giancarlo Devasini) و استوارت هوگنر (Stuart Hoegner)، به ترتیب سمت‌های مدیریت اجرایی، مدیریت مالی و سرپرستی مشاور کل را بر عهده دارند.

تتر چگونه کار می‌کند؟

ویژگی‌های تتر به عنوان یک استیبل کوین معتبر و شناخته شده، کاربردهای متنوعی برای آن ایجاد کرده است. به همین دلیل تتر یکی از پرکاربردترین ارزهای دیجیتال فعلی است.

در واقع تمام توکن‌های تتر (توکن‌هایی چون ₮USD و ₮EUR) بر بستر بلاک چین فعالیت می‌کنند امّا ارزش آن‌ها به طور پیوسته هم‌ارز با دارایی‌های موجود در دنیای واقعی خواهد بود. به سبب همین هم‌ارزی با فیات، این ارزها قبات قیمتی را ارائه می‌دهند و آن‌ها را استیبل کوین می‌نامیم.

تتر چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی، همین پایداری قیمت موجب شده تا بسیاری از معامله‌گران استیبل‌کوین‌ها را نسبت به ارزهای دیگر ارجح قلمداد کنند. چرا که از نوسانات کمتری برخوردار هستند و در فعالیت‌هایی چون استیکینگ، ریسک کمتری را شامل می‌شوند.

توکنومیکس تتر

در زمان نگارش این مطلب، ارزش بازار (مارکت کپ) USDT به ۸۲.۶۷ میلیارد دلار می‌رسد و این استیبل‌کوین در جایگاه ۳ بزرگترین دارایی‌های دیجیتال بر اساس ارزش بازار قرار دارد. همچنین عرضه تتر نامحدود بوده و به مرور زمان، بر USDTهای در گردش اضافه خواهد شد. تا کنون بالغ بر ۸۲.۳ میلیارد واحد USDT در چرخه بازار وجود دارند.

همانطور که گفتیم، iFinex که از صرافی BitFinex پشتیبانی می‌کند، وظیفه عرضه USDT را بر عهده دارد. حال به منظور پایدار نگه‌داشتن این ارز و کنترل تورم، گاهی ممکن است نیاز باشد تا اکوسیستم بخشی از توکن‌ها را از عرضه خارج کند یا اصطلاحا توکن سوزی انجام دهند.

به عنوان مثال در می سال ۲۰۲۲، بالغ بر ۳ میلیارد توکن USDT طی دو تراکنش برای همیشه از چرخه خارج شدند.

تا کنون داده دقیقی از توکنومیکس تتر منتشر نشده است.

امّا می‌توان دریافت که حدود ۷۶ درصد ذخیره تتر برای بندهای ترازنامه مالی و پایداری ارزش کمپانی (Cash & Cash Equivalent) صرف خواهد شد. پس از آن وام‌های اعطا شده (۱۲ درصد)، سهام و ذخایری چون فلزات گرانبها (۱۰درصد) و سرمایه‌گذاری‌های خرد (۲درصد) از ذخایر تتر را به خود اختصاص می‌دهند.

ویژگی‌های تتر USDT چیست؟

هدف از خرید تتر مسلما متفاوت است با هدفی که از خرید بیت کوین به دنبال آن هستیم و دلیل آن ویژگی‌های زیر است:

قیمت ثابت

تا کنون متوجه شدیم که تمامی دارایی‌های معرفی شده توسط کمپانی تتر اعم از پزوی مکزیک(₮MXN)، دلار آمریکا (₮USD)، یورو (₮EUR) و یوان چین (₮CNH)، به قیمت این دارایی‌ها در دنیای واقعی وابسته هستند و به این نوع اتصال، اصطلاحا Peg گفته می‌شود.

البته که گاهی اوقات هم این پِگ در معرض دی‌پِگ (Depeg) شدن قرار می‌گیرد و در چنین شرایطی، تیم توسعه دهنده سعی می‌کند تا نسبت دو ارز را به حالت ۱:۱ بازگرداند. البته با توجه به حجم بالای معاملات و ارزش بازار بالای تتر، این امر چندان محتمل نخواهد بود.

ویژگی‌های تتر USDT چیست؟

به هر شکل، قیمت تتر در اغلب مواقع ثابت بوده و همین موضوع، بسیاری از معامله‌گران را مجاب کرده تا به سرمایه‌گذاری در این دارایی روی‌ آورند.

تنوع بسترهای معامله

تتر (USDT) به‌روی چندین شبکه از جمله اتریوم، سولانا، آوالانچ، ترون، آربیتروم، آپتیمیزم و پالیگان قابل معامله است.

تنوع بسترهای معامله تتر، یکی از مهم ترین دلایل حجم معاملات بالای این استیبل‌کوین به شمار می‌آید. چرا که گزینه‌های متعددی پیش‌ وری معامله‌گران خواهد بود. به عنوان مثال کاربران می‌توانند با استفاده از کیف پول ترون‌لینک و شبکه ترون، به سرعت USDT خود را با استاندارد TRC-20 جابجا کنند.

محبوبیت و اعتبار

پیش تر اشاره کردیم که ارزش بازار تتر به بیش از ۸۲ میلیون دلار می‌رسد و عدم پیچیدگی و ثبات قیمت، از مهم ترین دلایل محبوبیت تتر میان معامله‌گران به شمار می‌آید.

برای بررسی قیمت و مشخصات بازار تتر صفحه‌ی نمودار و قیمت لحظه‌ای قیمت تتر به تومان را بررسی کنید.

همچنین همانطور که انتظار می‌رود، تتر بزرگ‌ترین استیبل کوین موجود در بازار به حساب می‌آید و ۵۳درصد از ارزش بازار ارزهای باثبات را به خود اختصاص می‌دهد.

علاوه بر پشتیبانی قوی توسط دلار، در مقایسه با استیبل‌کوین‌های دیگری چون USDC و UST، تتر (USDT) توانسته ثبات بیشتری را داشته باشد و اغلب اوقات، قیمت آن به سطوح کمتر از ۰.۹۹دلار کاهش نیافته است.

حجم زیاد مبادلات

امکان معامله بر بیش از ۱۲ شبکه بلاک چینی، سبب شده تا میانگین حجم معاملات روزانه تتر از ۲۰-۲۵ میلیارد دلار فراتر رود.

نمودار و جدول حجم بازار معاملاتی تتر usdt

تنوع بسترهای معاملاتی، ارزش ثابت و ریسک کم، از مهم ترین دلایل حجم زیاد مبادلات این ارز به شمار می‌آیند. با بررسی سلطه یا دامیننس تتر میتوانید میزان تاثیر تتر برروی بازار را مشاهده کنید.

حفظ ارزش سرمایه

کاربرد دیگر تتر به عنوان یک استیبل کوین، محافظت از سرمایه در برابر نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال است. وقتی قیمت یک دارایی افزایش پیدا می‌کند، می‌توان آن دارایی را به تتر تبدیل کرد و موقع افت قیمت همان دارایی، مقدار بیشتری از آن را با تتر خرید. مثلا وقتی قیمت بیت کوین ۴۳ هزار دلار باشد، به سرعت و آسانی می‌توان بیت کوین را به تتر تبدیل کرد که می‌شود ۴۳ هزار دلار. وقتی قیمت بیت کوین ریزش کند و مثلا به ۳۵ هزار دلار برسد می‌توان با تبدیل تتر خود به بیت کوین، ۴۳ هزار دلار بیت کوین با قیمت ۳۵ هزار دلار خرید. به این ترتیب مقدار سرمایه بیت کوینی افزایش می‌یابد در حالی که  از دارایی ثابتی برای این کار استفاده شده.

افزایش سرعت آربیتراژ گیری

استفاده از تتر موجب می‌شود که سرعت آربیتراژ گرفتن افزایش یابد. آربیتراژ موقعی اتفاق می‌افتد که در دو صرافی مختلف، قیمت یک دارایی یا رمز ارز، متفاوت باشد. در این حالت، با خرید از صرافی قیمت کمتر و فروش در صرافی با قیمت بیشتر می‌توان سود کرد. دلیل این اختلاف، تفاوت در میزان عرضه و تقاضا در صرافی‌های مختلف است.

برای نمونه، بیت کوین در هر صرافی نسبت به میزان عرضه و تقاضا در آن صرافی، قیمتی متفاوت دارد. کسی که می‌خواهد آربیتراژ کند باید مقدار مشخصی بیت کوین و ارز فیات در حداقل دو صرافی مختلف داشته باشد. هنگامی که قیمت بیت کوین در یک صرافی بالاتر است، فرد بیت کوین‌های خود را در آن صرافی می‌فروشد و همزمان بیت‌کوین را با قیمت کمتر در صرافی دیگر می‌خرد. تتر در این میان جایگزین پول می‌شود و سرعت این آربیتراژ گرفتن را بیشتر می‌کند چون انتقال دلار یا ارزهای فیات دیگر به صرافی‌ها زمان‌بر هستند و ممکن است فرصت آربیتراژ گیری از دست برود.

بنابراین افراد می‌توانند از فرصت آربیتراژهای مختلف که در زمان‌های بسیار کوتاه و به‌ندرت اتفاق می‌افتند، بهره ببرند. برای آشنایی بیشتر با آربیتراژ مقاله‌ی آربیتراژ چیست؟ + بهترین راه‌های کسب سود از آربیتراژ را مطالعه کنید.

لوگو و نماد ارز تتر

کارمزد انتقال تتر روی شبکه‌های مختلف

کارمزد انتقال تتر روی شبکه‌های مختلف متغیر بوده و می‌توان آن‌ را بدین گونه تخمین زد:

نام شبکهمیانگین کارمزد
اتریوم (ERC-20)۲-۳ دلار
بایننس اسمارت چین (BSC) ۰.۲-۰.۴ دلار
ترون (TRC-20)۰.۲-۰.۳ دلار
پالیگان۰.۰۴- ۰.۰۵ دلار

در مقاله کارمزد تتر، چگونگی محاسبه کارمزد تتر روی شبکه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

چرا باید تتر وجود داشته باشد؟

تتر (USDT) نمونه‌ دیجیتالی و رمزنگاری شده دلار روی شبکه بلاک چین است و می‌تواند به عنوان جایگزین آن مبادله شود چون به راحتی و در بیشتر نقاط جهان قابل تبدیل به دلار فیات است. دیجیتالی شدن دلار، مشکل زمان‌بر بودن حواله کردن دلار را به راحتی حل می‌کند.

سرعت انتقال USDT به نسبت جابه‌جایی دلار بسیار بیشتر و در نتیجه به‌صرفه‌تر است علاوه بر اینکه محدودیت‌های خرید و فروش دلار را هم ندارد. می‌توان از تتر به‌عنوان جایگزین دلار در پرداخت‌ها هم استفاده کرد. بنابراین خرید تتر، می‌تواند یک اقدام هوشمندانه به حساب آید.

چرا با اینکه تتر رمز ارزی باثبات است قیمت آن نوسان می‌کند؟

قیمت تتر همواره برابر با یک دلار ایالات متحده آمریکاست و صرافی بیتفینکس که عرضه کننده تتر است قیمت آن را ثابت نگه می‌دارد. با این حال در مواقعی می‌بینیم که این قیمت گاهی در حد چند سنت بیشتر و گاهی کمتر از یک دلار می‌شود. این اتفاق، سه دلیل عمده دارد:

  1. ریسک طرف مقابل (Counterparty risk): در مواقعی، اخبار و اطلاعاتی مبنی بر به‌هم ریختن کل سیستم تتر منتشر می‌شود و به طور کلی اخبار منفی، موجب کاهش لحظه‌ای قیمت اتر می‌شود که این قیمت با خرید و فروش‌های مداوم دوباره به تعادل می‌رسد.
  2. امتیاز تسهیلات (Convenience premium): وقتی تتر (USDT) تسهیلات بیشتری در مقابل دلار فیات به معامله‌گران می‌دهد و استفاده از آن به علت سرعت و سهولت کاربرد افزایش می‌یابد، قیمت آن هم بیشتر می‌شود و این امتیازی است که تتر دارد! این افزایش هم باز با عرضه و تقاضاهای مداوم، به ثبات می‌رسد.
  3. عرضه و تقاضا (Supply and demand): در بخش قبل اشاره کردیم که یکی از کاربردهای تتر، حفظ ارزش سرمایه و دارایی است. در راستای همین کاربرد، مردم هنگام کاهش ارزش دارایی‌هایشان و سقوط قیمت رمز ارزها، آن‌ها را به تتر تبدیل می‌کنند و همین موجب افزایش تقاضا، کم شدن نقدینگی تتر و در نتیجه، افزایش قیمت آن می‌شود. از سوی دیگر، با افزایش ارزش رمز ارزها و رشد قیمت آن‌ها، عکس این اتفاق می‌افتد و تترها به ارزهای دیگر تبدیل می‌شوند که نتیجه آن، افزایش نقدینگی تتر و کاهش قیمت آن است.

چه کسانی از تتر استفاده می‌کنند؟

به سبب نقدشوندگی، سرعت بالای انتقال، حفظ ارزش و تنوع بسترهای معاملاتی، کمپانی‌های بسیاری از تتر استفاده می‌کنند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • Crypto Emporium
  • Travala.com
  • Bitrefill
  • Cloudbet
  • Mile High Gear
  • CoinVPN
  • Serverwhere.com

مزایا و معایب تتر

هیچ چیز بی عیب و نقص نبوده و تتر هم مزایا و معایب مختص به خود را داراست. در ادامه به مزایا و معایب تتر اشاره خواهیم کرد:

از مزایای تتر، می‌‌توان به ثبات قیمت، پشتوانه قوی، تیم توسعه دهنده قدرتمند، حجم معاملات بالا، تنوع بسترهای معاملاتی، پذیرش توسط بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، ارزش بازار بالا، نقدینگی قابل توجه و سهولت در مبادله اشاره کرد.

امّا امکان دستکاری قیمت دیگر ارزها به وسیله USDT، سابقه هک، عدم شفافیت توسط کمپانی، ریسک پول‌شویی به دلیل امکان مبادله آسان با دلار، تاثیرپذیری بالا از سیاست‌گذاری‌های مقامات، از جمله مواردی هستند که می‌توان آن‌ها را در لیست معایب تتر قرار داد.

انواع تتر روی شبکه‌های بلاک چین مختلف

به ویژگی جذاب و هیجان انگیز تتر رسیدیم! البته این جذابیت، کمی گیج کننده هم هست ولی این توضیحات حتما قضیه را روشن می‌کند.

تتر اولین بار روی شبکه اومنی (OMNI) که همان شبکه بیت کوین است عرضه شد و بعد، بنیان‌گذاران تتر، نسخه اتریومی (ERC20) آن را هم ارائه کردند. به مرور تتر روی شبکه‌های ترون (TRC20)، بایننس اسمارت چین، تومو چین، سولانا، الگوراند، هکو، پولیگان، آوالانچ و چند شبکه دیگر نیز قرار گرفت.

علی‌رغم تفاوت‌های تتر ERC-20 و TRC-20 بایکدیگر، تتر روی بلاک‌چین‌های مختلف همواره ویژگی‌های ذاتی خود را حفظ می‌کند؛ تنها دو عامل که در این میان متفاوت است، آدرس‌های متفاوت تتر روی شبکه‌ها و کارمزد انتقال.

کارمزد انتقال تتر روی شبکه‌های مختلف

طبیعی است که هرچه شبکه‌ای شلوغ‌تر باشد، تراکنش‌های آن کندتر و پرهزینه‌تر انجام می‌شوند. مثلا شبکه بیت کوین و اتریوم از نظر سرعت و مبلغ کارمزد گاهی به‌صرفه نیستند. در این شرایط استفاده از شبکه‌های دیگر و انتقال روی آن‌ها بسیار سریع و ارزان انجام می‌شود و عاقلانه است که از آن‌ها استفاده کنیم.

تتر در بازار ارزهای دیجیتال چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین کاربرد تتر در بازار ارز دیجیتال، به ذخیره ارزش و جایگزینی آن برای ارزها فیات مرتبط می‌شود. به خصوص در مناطقی که به دلایل مختلف، با محدودیت‌هایی در دسترسی به سرویس‌های سنتی بانکی روبرو هستند. در واقع افراد می‌توانند با استفاده از تتر، به ذخیره و انتقال دارایی‌ها بپردازند.

معتبر بودن تتر این امکان را فراهم کرده که در پلتفرم‌های مبادلاتی زیادی، از آن به جای پول استفاده شود مثلا سرویس تراولا (Travala.com) که یک سرویس رزرو هتل و تورهای گردشگری است امکان پرداخت هزینه‌ها را با تتر فراهم کرده است.

آینده تتر

هنگامی که بحث پیشبینی بازار کریپتو به میان می‌آید، اغلب نوسانات بی امان این بازار را به خاطر می‌آوریم. امّا در رابطه با تتر (USDT)، این موضوع کمی متفاوت خواهد بود. چرا که هدف اصلی تتر، تنها تسهیل معاملات و نگه‌داشتن Peg خود با دارایی پشتیبان آن است.

آینده تتر

به طور کلی با توجه به حجم معاملات و ارزش بازار بالا، می‌توان انتظار داشت که تتر بتواند تا سا‌ل‌های آینده ثبات خود را حفظ کند. حتی برخی ادعا می‌کنند که این احتمال وجود دارد که تا سال ۲۰۳۰، قیمت USDT به ناحیه قیمتی ۱.۲۵ دلار هم افزایش یابد! امّا برخی اهم سناریوهایی چون سقوط تتر را مطرح کرده‌اند که در نوع خود جالب توجه است.

همچنین برنامه‌های کمپانی Tether و گسترش بلاک چین‌های پشتیبان، می‌توانند به تثبیت جایگاه تتر در بازار کمک کنند.

چه نگرانی هایی درباره تتر و ماهیت آن وجود دارد؟

شاید بتوان نوسانات مقطعی تتر را مهم ترین نگرانی درباره تتر و ماهیت آن قلمداد کرد. در واقع علی رغم ارزش ثابت، همواره این ریسک وجود دارد که ارزش USDT از 1 دلار کاهش یابد.

دانستیم که تتر مطرح ترین و بزرگترین استیبل کوین موجود در بازار بوده و پشتوانه تتر، دلار آمریکا است. به علاوه، مقاومت در برابر تکانه‌های متعدد بازار کریپتو در چندین سال اخیر (فروپاشی اکوسیستم Terra و صرافی FTX)، موجب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از تتر (USDT) به عنوان یک دارایی امن و مورد اطمینان یاد کنند.

همچنین طبق گزارشات، کمپانی Tether تا کنون با بانک دیگری همکاری نداشته و همین موضوع احتمال دخالت نهادهای متمرکز در بنیاد تتر را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، برخی تحلیلگران معتقدند که در صورت بروز مشکلات اقتصادی چون بحران مالی ۲۰۰۸، تتر می‌تواند یک دارایی مناسب برای مقابله با مشکلات اقتصادی به شمار آید!

در هر صورت، علی رغم پایداری و ثبات قیمت، هیچ چیز غیرممکن نیست و با وجود در اختیار داشتن بیش از ۵۳ درصد ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها، نمی‌توان امنیت تتر را به صورت صددرصدی تضمین کرد.

چطور می‌توان تتر (USDT) خرید؟

با توجه به مطالبی که تا کنون در رابطه با تتر خاطرنشان کردیم، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که چطور می‌توان تتر (USDT) خرید؟ در پاسخ به این پرسش، می‌توانیم بگوییم که برای خرید تتر در صرافی پول نو (راهنمای ویدیویی)، کافیست سه قدم را طی کنیم:

استخراج تتر

آیا تتر قابل استخراج است؟ برخلاف آنچه برخی افراد تصور می‌کنند، استخراج تتر امکان پذیر نیست!

همانطور که احتمالا می‌دانید، ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال، نوعی عملیات برای اعتبارسنجی و ایجاد بلاک‌های جدید در شبکه بوده که در پلتفرم‌های پیروی الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) مورد استفاده قرار می‌گیرد. استخراج بیت کوین و استخراج دوج کوین، از متداول‌ترین فعالیت‌هایی هستند که در بلاک چین‌های اثبات کار صورت می‌پذیرند.

استخراج تتر هم امکان پذیر نیست و این ارز تنها توسط کمپانی Tether ایجاد می‌شود. در مقاله استخراج تتر میتوانید درباره این موضوع بیشتر مطالعه کنید.

بهترین کیف پول های تتر چیست؟

از آنجا که تتر روی بلاک چین‌های مختلف قابل دسترسی است می‌توان از کیف پول‌های اختصاصی این پلتفرم‌ها برای نگهداری و انتقال تتر استفاده کرد.

در ادامه به انواع کیف پول تتر و بهترین کیف پول‌های تتر در سال ۲۰۲۳ اشاره خواهیم کرد:

  •  متامسک (Metamask)
  • اومنی والت (OmniWallet)
  • تتر والت (Tether Wallet)
  • مای اتر والت (Myetherwallet)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • اگزوداس (Exodus)
  • تراست والت (Trust Wallet)
  • کوینومی (Coinomi)
  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)
کیف پول تتر

انواع کیف پول تتر

به طور کلی، کیف پول‌‌های تتر در انواع گوناگونی موجود هستند. کیف پول سخت افزاری، کیف پول موبایل، کیف پول کاغذی، کیف پول‌ دسکتاپ و کیف پول‌های تحت وب، از مهم ترین شیوه‌های نگه‌داری تتر به شمار می‌آیند و در قسمت قبل به بهترینِ آن‌ها اشاره کردیم.

آدرس‌های متفاوت کیف پول تتر روی شبکه‌های مختلف

آدرس عمومی کیف پول‌ها با توجه به شبکه‌ای که تتر روی آن قرار گرفته، متفاوت است. یعنی نمی‌شود تتر روی اتریوم (ERC20) را به یک آدرس ترونی (TRC20) فرستاد و برعکس. تتری که روی شبکه ترون قرار گرفته، حتما در کیف پولی نگهداری یا منتقل می‌شود که از شبکه ترون پشتیبانی کند. در مورد تمام شبکه‌هایی که نام بردیم به همین صورت است. حتی اگر از یک کیف پول مولتی کوین مثل تراست ولت استفاده می‌کنید، می‌توانید ببینید که آدرس عمومی شما با توجه به شبکه بلاک چینی که ارز دیجیتالتان روی آن قرار دارد، تغییر می‌کند. پس:

حتما موقع دریافت یا ارسال تتر (USDT) به شبکه‌ای که تتر روی آن قرار گرفته توجه کنید و به تناسب آن، آدرس کیف پول را برای خرید و آدرس مقصد را برای فروش، انتخاب کنید.

تتر روی شبکه‌های مختلف

همه صرافی‌ها از بلاک‌ چین‌های متفاوت برای انتقال ارزهای دیجیتال استفاده نمی‌کنند. در هنگام انتخاب صرافی حتما به این نکته هم توجه کنید. در پول نو می‌توانید جهت خرید و فروش ارزهای دیجیتال روی شبکه‌های متفاوت اقدام کنید.

چطور شبکه بلاک چین تتر خود را تغییر دهیم؟

بر فرض تتر شما روی شبکه اتریوم است و هزینه انتقال آن اصلا به‌صرفه نیست. شما می‌خواهید تتر خود را به شبکه ترون منتقل کنید تا کارمزد انتقال آن منطقی شود. برای این کار می‌توانید تتر خود را به صرافی بایننس (یا صرافی‌های دیگری که این امکان را دارند) انتقال دهید. لازم است یک حساب کاربری در بایننس داشته باشید و وارد حساب خود شوید. در بخش برداشت (Withdraw) ارز دیجیتال تتر (USDT) را انتخاب کنید. هنگام برداشت، شبکه ترون (TRC20) را انتخاب و آدرس کیف پول ترونی خود را وارد کنید. با کانفرم کردن این فرآیند، بدون هزینه و کارمزد،‌ ارز دیجیتال تتر شما از بلاک چین اولیه به بلاک چین ترون منتقل می‌شود. حالا می‌توانید آن را به آدرس‌ ولت‌های ترونی منتقل کنید.

راه دیگر تغییر بلاک چین تتر، استفاده از پلتفرم‌های بریج (Bridge) است. این پلتفرم‌ها به راحتی هر ارز دیجیتال را روی هر شبکه‌ای باشد به ارز دیجیتال دیگر روی شبکه‌ای دیگر منتقل می‌کنند.

خطرات تتر برای ایرانی ها

طبق مطالب گفته شده در وبسایت رسمی Tether، این شرکت سعی دارد تا در مسیری امن و شفاف به کار خود ادامه دهد و به همین منظور، نیاز دارد تا با سیاست‌گذاری‌های تمامی دولت‌ها سازگار باشد. امّا آیا کاربران ایرانی در لیست سیاه Tether قرار دارند

طبق آخرین تغییرات سیاست‌های تتر، کشورهای کوبا، کره شمالی، ایران، پاکستان، سنگاپور، سوریه، ونزوئلا و دولت کریمه، دسترسی کاربران به پلتفرم Tether تا زمانی که در این کشورها هستند محدود خواهد شد.

جایگزین‌های تتر

به واسطه مرکزیت در استیبل کوین تتر، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا از استیبل‌کوین‌های دیگری همچون DAI استفاده کنند. چرا که از رویکردی غیرمتمرکز بهره می‌برد. همچنین، برخی معامله‌گران از موارد زیر به عنوان جایگزین‌های تتر یاد می‌کنند:

  • دای (DAI)
  • استیبل‌کوین TUSD
  • بایننس دلار (BUSD)
  • یو اس دی کوین (USDC)

نحوه بدست آوردن تتر

در ادامه با ۳ روش مختلف بدست آوردن تتر آشنا خواهیم شد.

۱. خرید مستقیم تتر از طریق صرافی‌های آنلاین ایرانی با استفاده از ریال

با ثبت‌نام و عضویت در صرافی‌های ایرانی مانند «پول نو» می‌توان با پرداخت ریال، تتر دریافت کرد. با خرید تتر از صرافی پول نو و پرداخت از طریق کارت بانکی، این ارز دیجیتال مستقیما به کیف پول حساب کاربری‌تان واریز می‌شود. خرید تتر در پول نو

در نوشته راهنمای خرید تتر از پول نو مفصل نحوه این کار را شرح داده‌ایم.  

در ایران به علت محدودیت‌های پرداخت و تحریم‌های بانکی نمی‌توان به صورت مستقیم از صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال خرید، به ویژه اینکه احراز هویت به دلیل عدم دسترسی به حساب بانکی در صرافی‌های خارجی کاری تقریبا ناممکن است و تنها با استفاده از مشخصات افراد دیگر می‌توان این کار را انجام داد که از نظر امنیت، کاری پرریسک است. بسیاری از صرافی‌های معتبر هم دسترسی ایران را به پلتفرمشان مسدود کرده‌اند و فقط با تغییر آی پی آدرس می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت که خطرهای خود را دارد.

۲. تبدیل ارزهای دیجیتال به تتر در صرافی‌های متمرکز

با ثبت نام در صرافی‌های ایرانی و خارجی می‌توان ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول را به تتر تبدیل کرد. برای این کار در صرافی‌های خارجی مانند بایننس نیاز به تغییر آی‌پی است. در صرافی‌های داخلی هم به راحتی با پرداخت ریال می‌توان بدون نیاز به مراجعه به صرافی‌های ارزی یا دلال‌ها تتر خرید و فروش کرد.

پس از خرید تتر (USDT) می‌توان آن را روی کیف پول صرافی‌های ایرانی و خارجی نیز نگهداری کرد. مزیت ایتفاده از صرافی‌های ایرانی مانند پول نو این است که به سرعت می‌توانید دلار خود را به تومان و بالعکس تبدیل کنید. قابلیت «تبدیل» در صرافی پول نو این امکان را به شما می‌دهد که در هر آن تتر خود را به رمزارزهای دیگر تبدیل کنید. این کار در کسری از ثانیه انجام می‌شود. در مقاله نحوه تبدیل ارز دیجیتال در پول نو روند آن را به صورت کامل تشریح کرده‌ایم.

۳. سوآپ کردن ارزهای دیجیتال در بستر صرافی‌های غیرمتمرکز (دکس‌ها)

در صرافی‌های غیرمتمرکز که نیاز به احراز هویت وجود ندارد می‌توان ارزهای دیجیتال را به سادگی و بدون واسطه به تتر تبدیل کرد. برای این کار باید به یک والت اتریومی دسترسی داشته باشید و اگر تتر را روی شبکه‌های دیگری غیر از اتریوم مبادله می‌کنید لازم است از کیف پولی که تراکنش‌های آن شبکه را پشتیبانی می‌کند استفاده کنید. برای اینکه با نحوه سواپ کردن رمز ارزها در یونی سواپ بیشتر آشنا شوید لینک مقاله را باز کنید.

کوتاه درباره تاریخچه تتر

شرکت iFinex که مالک صرافی ارز دیجیتال Bitfinex است در سال ۲۰۱۴ تتر را با نام Realcoin با استفاده از پروتکل Omni Layer روی بلاک چین بیت کوین عرضه کرد و بعد از مدتی نام آن را به تتر تغییر داد. یک سال بعد، معاملات این رمز ارز باثبات (Stablecoin) در صرافی بیتفنیکس شروع شد. تغییراتی که به منظور کاهش هزینه‌های مبادلات این رمز ارز انجام گرفت، منجر شد به قرار گرفتن تتر روی بستر بلاک چین اتریوم و از آن به بعد، تتر یا USDT به عنوان یک توکن با استاندارد ERC20 مبادله شد. تتر هم‌اکنون در شبکه‌های بلاکچینی ایاس (EOS)، ترون (TRON) تحت استاندارد TRC20 و الگوراند (Algorand) نیز قابل معامله است.

تتر و خالق آن

کلیاتی که درباره تتر (Tether) گفتیم به شما دیدی کلی از این استیبل کوین می‌دهد تا بتوانید با آگاهی بیشتر، از کاربردهای مختلف آن استفاده کنید. اگر سوالی در این‌باره برایتان پیش آمده همین‌جا بپرسید و در بحث شرکت کنید.

سوالات متداول

تتر چیست؟

تتر محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین استیبل کوین دنیای رمز ارزهاست که در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی Tether عرضه شد. قیمت هر واحد USDT برابر است با یک دلار آمریکا و به صورت یک به یک با دلار پشتیبانی می‌شود. رمز ارزهای دیگری هم هستند که به همین صورت دارای ارزش برابر با دلار هستند ولی تتر از جمله معتبرترین آن‌ها به شمار می‌رود.

چرا با اینکه تتر رمزارزی باثبات است، قیمت آن نوسان می‌کند؟

قیمت تتر اغلب برابر با یک دلار است؛ با این حال، گاهی اوقات به ۳ دلیل عمده، شاهد نوسان USDT خواهیم بود: ۱. ریسک طرف مقابل (Counterparty risk)،۲. امتیاز تسهیلات (Convenience premium)، ۳. عرضه و تقاضا (Supply and demand).

آیا تتر تحریم است؟

طبق مطالب گفته شده در وبسایت رسمی Tether، این شرکت سعی دارد تا در مسیری امن و شفاف به کار خود ادامه دهد و به همین منظور، نیاز دارد تا با سیاست‌گذاری‌های تمامی دولت‌ها سازگار باشد. اگرچه برخی از دولت‌ها، با قوانین و مقررات تتر مطابقت ندارند. امّا آیا کاربران ایرانی در لیست سیاه Tether قرار دارند؟

26
اشتراک در
اطلاع از
guest
26 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن محمدی
حسن محمدی
1 ماه قبل

درود و عرض ادب سوال بنده در خصوص دو تا صرافی ایرانی به نام های تترلند و اوکی اکسچنج هست آیا قابل اعتماد هستند؟

Ali
Ali
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر
این سایت btcuio.com کلاهبرداری هست؟
برای من از طریق پیامک آدرس تتر و یک یوزر و پسورد با موجودی ارسال شده که این سایت هم ادامه اش امده

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
3 ماه قبل
پاسخ به  Ali

سلام وقت شما هم بخیر. بله کلاهبرداری هست.

فرجی
فرجی
8 ماه قبل

سلام من ۲۹۰۹۲۲۱.۶۹ tether(USDT) دارم چگونه به دلار و بحسابم تو ایران ریخته بشه یا بدستم برسه ممنونم

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

26

9

نظر مخاطبان (26)