پروژه زتاچین (Zeta Chain) چیست؟ معرفی یکی از ایردراپ‌های پرحاشیه

زتاچین
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

درحال حاضر، شاید بتوان دنیای کریپتو را در اشباع‌ترین وضعیت خود ارزیابی کرد. چرا که پروژه‌های متعددی با رویکردهای مشابه کار خود را در این صنعت آغاز کردند و عده‌ای این بازار را نیازمند یک نوآوری یا خلاقیت جدید قلمداد می‌کنند. در چنین موقعیتی، پروژه‌هایی بوده‌اند که با نوآوری‌های هرچند جزئی،تفاوت‌هایی را در بازار رقم‌ زده‌اند.

یکی از این پروژه‌های نوآور و منحصربه‌فرد، شبکه زتا چین نام دارد. این پلتفرم، یک بلاک چین لایه 1 است که با نوآوری‌های مختص به خود، قابلیت‌های زنجیره Omni و قراردادهای هوشمند دیگر را پردازش می‌کند.

بسیاری از پلتفرم ZetaChain با عنوان «پل ارتباطی میان تمامی شبکه‌‌ها» یاد می‌کنند! چرا که می‌تواند به عنوان یک راه حل بلاک چینی همچون بریج ارز دیجیتال عمل کند و امور انجام‌پذیر میان زنجیره‌های مختلف را پردازش کند.

پروژه zetachain

پروژه zeta chain یک پلتفرم بلاک چینی عمومی لایه 1 است که از قابلیت‌های زنجیره OMNI استفاده و اموری چون برقراری ارتباط میان تمامی بلاک چین‌ها را فراهم می‌کند. به عبارتی، زتا چین می‌تواند خلاء بین زنجیره‌های مختلف را پر کند و به برطرف‌سازی محدودیت‌های دیرینه دنیای کریپتو و امور مالی بپردازد.

برخلاف اکثریت بلاک چین‌های فعال در دنیای غیرمتمرکز، زتاچین از سازوکار ساده‌ و در عین حال منسجم‌تری بهره می‌برد. طبق توضیحات موجود در وبسایت رسمی زتاچین، این شبکه بیشتر از واسطه (third-party)، به داده و ارزش خلق شده توسط پروژه وابستگی دارد.

به طور کلی در مدل مورد استفاده توسط زتا چین، هیچ یک از گره (Node)ها از جزئیات کلیدهای خصوصی مطلع نیستند و این بدان معناست که ریسک مرکزیت امنیت دارایی‌ها را تهدید نمی‌کند.

تیم زتا چین

دانستیم که زتا چین یک پروتکل بنیادی است که به منظور اتصال تمامی بلاک چین‌ها در یک فضای تطبیق پذیر و یکپارچه طراحی شده است.

جالب است بدانید که تیم زتا چین از افراد به نسبت نام‌آشنایی تشکیل شده و برخی از این افراد، سابقه فعالیت در کوین بیس و بایننس را نیز، داشته‌اند. از جمله این اعضا می‌توان به آنکور هاندوانی (Ankur Handwani)، دن رومرو (Dan Romero)، سم روسنبلام (Sam Rosenblum) و جان یی (John Yi) اشاره کرد.

تیم زتا چین

علاوه بر افرادی که بالاتر از آن‌ها نام بردیم، افراد دیگری هم در زتا چین فعالیت دارند که نام آن‌ها در لینکدین زتا چین قابل مشاهده است:

  • جان لی (Jon Lee)
  • برندن ترانگ (BrandonTruong)
  • مانوئل فیگوییرا (Manuel Figuiera)
  • جنیس چاک (Janice Chock)

ویژگی‌های شبکه زتا چین

از جمله ویژگی‌های شبکه زتا چین، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • غیرمتمرکز و عمومی
  • پشتیبانی از قراردادهای هوشمند با امکان توسعه Dappها
  • ارتباط متقابل گره‌ها با یکدیگر
  • سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM)

غیرمتمرکز و عمومی

زتا چین یک شبکه بلاک چینی غیرمتمرکز (Decentralized) و عمومی (Public) است که بر بستر کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) کازماس و Tenedrmint Consensus توسعه یافته است.

طبق موارد درج‌ شده در وایت پیپر زتا چین، برخلاف بسیاری از پروژه‌های میان‌زنجیره‌ای همچون بریج‌های ارز دیجیتال که اغلب بر بستر سازوکاری متمرکز بنا شده‌اند، زتا چین شبکه‌ای است که در آن تمامی تراکنش‌ها و فعالیت‌های درون و میان زنجیره‌ای، از شفافیت کامل برخوردار هستند.

پشتیبانی از قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند می‌توانند به صورت اختصاصی روی زتاچین اجرا شوند. در واقع زتا چین می‌تواند به عنوان یک بلاک چین عمومی، از قراردادهای هوشمندی با قابلیت توسعه‌ Dappهای متنوع پشتیبانی کند.

همچنین، زتا چین قابلیت ارتباط متقابل قراردادهای هوشمند داخلی شبکه با قراردادهای دیگر شبکه‌ها را هم فراهم می‌کند.

ارتباط گره‌ها با یکدیگر

گره (node)های زتا چین از قابلیتی برخوردارند که می‌توانند جزئیات تراکنش‌های انجام شده در دیگر شبکه‌های متصل به زتا چین ر رصد کنند.

در واقع به واسطه زیرساخت TSS که زتاچین از آن بهره می‌برد، شبکه می‌تواند تراکنش‌های انجام شده در دیگر بلاک چین‌های متصل به شبکه را امضا و اعتبارسنجی کند. به عبارتی، زتاچین قادر است تا به شیوه‌ای امن و غیرمتمرکز، با دیگر شبکه‌ها تعامل کند.

سازگاری با ماشین مجازی اتریوم

زتاچین از یک لایه سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند که با نام zEVM شناخته می‌شود. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این لایه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت ایجاد تراکنش‌هایی روی زنجیره‌های خارجی
  • ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند

توکن شبکه زتا چین

توکن بومی شبکه زتا چین ZETA نام دارد که با قابلیت استیکینگ، برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. توکن ZETA بر بستر SDK کازماس فعالیت می‌کند.

توکن زتا برای امور مختلفی در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر کارمزدهای شبکه، برای فعالیت‌هایی چون برقراری و حفظ تمرکززدایی در شبکه هم از این توکن استفاده می‌شود. همچنین، می‌توان از آن به عنوان رابطی بین انتقال‌های میان زنجیره‌ها نیز، بهره‌مند شد.

هدف زتاچین چیست؟

همانطور که احتمالا تا کنون دریافته‌اید، می‌توان هدف زتا چین را در ساده‌سازی مدیریت «دارایی‌ها» و «داده‌ها» در سراسر بلاک چین‌های مختلف خلاصه کرد. این امر مدتی است که یک موضوع پیچیده به حساب می‌آید و بر سختی کار بسیاری از کاربرانی که به دنیای Web3 وارد می‌شوند می‌افزاید.

جملاتی که بالاتر گفتیم، بخشی از صحبت‌های آنکور هاندوانی (Ankur Handwani) بودند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، هاندوانی از مشارکت‌کنندگان اصلی شبکه زتاچین به حساب می‌آید.

درحال حاضر، تعداد قراردادهای هوشمند مختص به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) توسعه‌ یافته بر بستر زتاچین به بیش از 27هزار برنامه می‌رسد. دیفای، NFT، شبکه‌های اجتماعی و پروژه‌های گیمینگ، از جمله حوزه‌های نفوذ این اپلیکیشن‌ها به شمار می‌آیند.

طبق آخرین آمار، پس از معرفی تست‌نت شبکه زتاچین، بیش از 1.7 میلیون کاربر جدید به این پلتفرم وارد شدند.

نقشه راه زتا چین

براساس اطلاعاتی که توسط تیم پروژه زتا چین به اشتراک گذاشته شده است، نقشه راه زتا چین طی 2سال اخیر این گونه توصیف شده است:

  • نیمه دوم 2021: توسعه اوّلیه و عرضه Devnet شبکه، معرفی قابلیت جابجایی دارایی میان زنجیره‌ها
  • نیمه اوّل 2022: انتشار وایت پیپر و ورژن اوّل تست‌نت
  • نیمه دوم 2022: انتشار ورژن دوم تست‌نت شبکه، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند Omnichain و اعتبارسنجی (Audit)های امنیتی
  • نیمه اوّل 2023: عرضه زنجیره اصلی (Mainnet)، راه‌اندازی Omnichain Dex و Dappهایی در حوزه دیفای و ان اف تی
  • ادامه مسیر: رشد اکوسیستم توسعه‌دهندگان، بهبود الگوریتم PoS و کاربرد حاکمیتی توکن ZETA

مزایا و معایب شبکه زتا چین

با توجه به مطالبی که تا کنون مورد بررسی قرار دادیم، احتمالا به درک مناسب از قابلیت‌ها و مزایای شبکه زتا چین رسیده باشید. با این حال، باید بپذیریم که این شبکه هم بی نقص نیست و از محدودیت‌هایی برخوردار است.

مزایا و معایب شبکه زتا چین

در جدول زیر، مزایا و معایب شبکه زتا چین را بررسی می‌کنیم:

مزایای شبکه زتا چین معایب شبکه زتا چین
تعامل بین زنجیره‌های مختلفهزینه بالای تراکنش‌ها
پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و Dappهاکندی شبکه
امنیت و شفافیت تراکنش‌ها
سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM)

آیا شبکه زتا چین امنیت دارد؟

دانستیم که حفظ حریم خصوصی و قابلیت تعامل با دیگر بلاک چین‌ها، از ویژگی‌های مهم شبکه زتا چین به حساب می‌آیند. همچنین به منظور ایمن‌سازی شبکه و اعتبارسنجی تراکنش‌ها، این پلتفرم از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. از همین سو، می‌توان شبکه زتا چین را یک بلاک چین امن قلمداد کرد.

به واسطه امنیت شبکه زتا چین، از امکانات این پلتفرم در حوزه‌هایی چون ردیابی زنجیره تامین، ایجاد و تایید هویت دیجیتال و ذخیره سوابقی چون تراکنش‌های مالی یا سوابق پزشکی استفاده می‌شود.

آیا شبکه زتا چین امنیت دارد؟

جالب است بدانید که زتا چین روی اصل اعتماد در تجارت تاکید دارد و خود را به عنوان ابزاری برای خلق اعتماد میان کاربر و شبکه معرفی می‌کند.

آینده شبکه زتا چین

علی‌رغم رقابت تنگاتنگ با بسیاری از شبکه‌های مشابه، انتظار می‌رود که با توجه به برخی قابلیت‌های منحصربه‌فرد و ایردراپ احتمالی زتا چین، اجتماع گسترده‌تری از کاربران به استفاده از این شبکه روی آورند.

همچنین به سبب پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، ساده‌سازی مدیریت دارایی‌ها و ایجاد ارتباط متقابل بین زنجیره‌های مختلف، می‌توان تا حدی به آینده شبکه زتا چین امیدوار بود.

چگونه در ایردراپ زتا چین شرکت کنیم؟

اگر در ماه‌های اخیر اخبار حوزه ارزهای دیجیتال را رصد کرده باشید، احتمالا به کرات با عبارت ایردراپ زتا چین مواجه شده‌اید. این ایردراپ هنوز به طور قطعی تایید نشده امّا بسیاری از کاربران (به ویژه در توییتر)، انتظار دارند تا پس از جذب سرمایه 27میلیون دلاری، این پروژه به برگزاری ایردراپ اقدام کند.

برخی معتقدند که به منظور شرکت در ایردراپ زتا چین، نیاز است تا کار با شبکه زتا چین را با طی کردن مراحل زیر پیش ببرند:

  • ورود به تست‌نت زتا چین با استفاده از توییتر
  • اتصال کیف پول متامسک
  • درخواست ZETA در تست‌نت
  • مبادله توکن‌ها
  • دعوت دوستان با استفاده از لینک‌های معرف
  • تکمیل یک تراکنش تبدیل همچون ZETA به USDT در OmniChain

سوالات متداول

شبکه زتا چین چیست؟

شبکه زتا چین یک بلاک چین عمومی لایه 1 است که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) قابلیت‌های زنجیره OMNI استفاده و اموری چون برقراری ارتباط میان تمامی بلاک چین‌ها را فراهم می‌کند. به عبارتی، زتا چین می‌تواند خلاء بین زنجیره‌های مختلف را پر کند و به برطرف‌سازی محدودیت‌های دیرینه دنیای کریپتو و امور مالی بپردازد.

ایردراپ زتا چین چیست؟

بسیاری از کاربران (به ویژه در توییتر)، انتظار دارند تا پس از جذب سرمایه 27میلیون دلاری، پروژه زتاچین به برگزاری ایردراپ اقدام کند. انتظار می‌رود که به منظور شرکت در این ایردراپ، کاربران نیاز دارند تا در توییتر و تست‌نت شبکه Zetachain فعالیت‌هایی را چون تبدیل (Swap) انجام دهند.

آیا ایردراپ زتاچین رایگان است؟

ایردراپ‌ها اغلب به منظور آزمایش شبکه و جذب کاربران بیشتر صورت می‌گیرند و معمولا پروسه‌ای رایگان دارد. با این حال با توجه به آخرین اخبار در رابطه با ایردراپ زتاچین، به نظر می‌رسد که کاربران نیاز دارند تا تراکنش‌هایی چون تبدیل (Swap) را به منظور شرکت در ایردراپ زتاچین انجام دهند.

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
zeinal
zeinal
3 ماه قبل

عالی

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

7

نظر مخاطبان (1)