آلت سیزن چیست؟ – اگر این فصل را بشناسید پولدار می‌شوید!

حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

6 دقیقه

ما عاشق پیش‌بینی آینده هستیم. پیش‌بینی درست باعث می‌شود، بتوانیم خود را برای رویدادهای خوب یا بد آماده کنیم، از فرصت‌ها بهتر سود ببریم یا جلوی آسیب دیدن خود و عزیزانمان را بگیریم. مثل پیش‌بینی زمان رخدادهای طبیعی، باران، رعدوبرق یا طوفان. البته به‌جز وقایع طبیعی، پیشامدهای مالی نیز قابل پیش‌بینی‌ است. اصلا بهتر از آن، اینکه در بازارهای اقتصادی؛ یکسری از اتفاق‌ها شبیه یک چرخه تکرار می‌شود. آلت سیزن (Altcoin Season یا AltSeason) نام یکی از همین چرخه‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است. اما آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن چیست؟

اجداد ما برای اینکه دوره‌های سرما و گرما یا زمان مناسبِ کشت محصول یادشان بماند؛ هر سال را به چهار فصل تقسیم کردند. نام هر فصل نشانگر اتفاقاتی است که در آن مدت رخ می‌دهد. مفهوم آلت سیزن هم به چنین چیزی اشاره دارد.

فصل آلت کوین‌ها یا همان آلت سیزن، دوره‌ شکوفه دادن و رشد بی‌نظیر آلت کوین‌هاست(آلت کوین چیست؟). بهترین کاری که در فصل آلت کوین‌ها می‌توان کرد، خرید مقداری AltCoin مناسب و فروش آن‌ها در سود است. زیرا در این دوره، قیمت بسیاری از آلت کوین‌ها (ارزهای دیجیتال به‌جز بیت کوین) رشدی بیش از هر زمان دیگر خواهد داشت. ادامه مقاله را حتما بخوانید. بحث جذاب‌تر می‌شود! می‌خواهیم، درباره نحوه تشخیص آلت سیزن صحبت کنیم.

آیا می توان آلت سیزن را پیش بینی کرد؟

پیش بینی آلت سیزن

برای پاسخ به سوال بالا، باید بدانیم که هنگام یک آلت سیزن، دقیقا چه اتفاقی می‌افتد. رشد قیمت آلت کوین‌ها فقط نتیجه ماجراست. پیشامدهای دیگری هستند که باعث چنین واکنشی در بازار می‌شوند؛ پیشامدهایی که آشنایی با هرکدام از آنها نحوه تشخیص آلت سیزن را برای ما راحت‌تر می‌کند. حالا می‌رویم که با حرکات بازار پیش از آلت سیزن و همزمان با آن، آشنا شویم.

بیشتر اوقات، قبل از رسیدن آلت سیزن، شاهد رشد خوبی در قیمت بیت کوین هم هستیم. ابتدا بیت کوین با یک حرکت قوی به قله‌ای جدید در روند صعودی خود می‌رسد. این زمان است که درست مثل یک درختِ پربار سربه‌زیر، قیمت بیت کوین هم مدتی کاهش پیدا کرده یا ثابت می‌ماند؛ بعد از آن، جریان گردش سرمایه از Bitcoin به سمت آلت کوین‌ها می‌رود. تا اینجای داستان، شاهد افزایش تقاضا برای آلت کوین‌ها هستیم؛ چیزی که نتیجه‌اش افزایش قیمت آن‌هاست.

فومو (FOMO) و ترس از دست دادن سود نیز یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار روی الت سیزن است. این فومو باعث افزایش هرچه بیشتر تقاضا برای آلت کوین‌ها می‌شود. به‌همین‌دلیل در زمان آلت سیزن، هم قیمت آلت کوین‌ها با شیب تندی صعودی شده و هم حجم معاملات (Volume) این ارزها بالا می‌رود. وقتی کلی‌تر به این پدیده نگاه کنیم، افزایش قیمت آلت کوین‌ها باعث بیشترشدن ارزش بازار (Market Cap) آنها هم خواهد شد.

با مفهوم کامل ارزش بازار و حجم معاملات آشنا شوید؛ مارکت کپ چیست؟ | از Market Cap چه چیزی دستگیرمان می‌شود؟

هنگام وقوع آلت سیزن، همیشه کاهش دامیننس بیت کوین و افزایش دامیننس آلت کوین‌ها را هم خواهیم داشت. دامیننس (Dominance) همان درصد تسلط یک دارایی است. برای مثال اگر دامیننس بیت کوین ۴۸٪ باشد؛ یعنی ۴۸ درصد از کل ارزش پولی بازارِ ارزهای دیجیتال، روی بیت کوین سرمایه‌گذاری شده. مجموع دامیننس بیت کوین و آلت کوین‌ها همیشه برابر با ۱ است.

تفاوت توکن و کوین چیست؟

آشنایی با نشانه‌های آلت سیزن

نشانه‌های آلت سیزن

برای پیش‌بینی درست و به‌جا، باید نشانه‌ها را خوب بشناسیم. شروع آلت سیزن هم با علامت‌هایی همراه است. با تشخیص این علامت‌ها می‌توان این فصل پررونق را شناسایی کرد. در ادامه با نحوه تشخیص آلت سیزن از طریق شاخص دامیننس و دیگر نشانه‌ها آشنا می‌شوید.

با بررسی نمودارها در سایت‌های جامعی مثل کوین مارکت کپ و تریدینگ ویو، می‌توانید تغییراتِ هرکدام از این موارد را بررسی کنید. در زیرِ هرکدام از نشانه‌های آلت سیزن، راهنمای چگونگی مشاهده نمودار و اطلاعات مربوط به آن نیز آورده شده است.

  • کاهش دامیننس بیت کوین و افزایش دامیننس مجموع آلت کوین‌ها

ابتدا وارد سایت تریدینگ ویو شوید؛ برای مشاهده چارت دامیننس بیت کوین عبارت BTC.D و برای دیدن نمودار دامیننس آلت کوین‌ها کلمه OTHERS.D را وارد کنید. (نمودار OTHERS.D مجموع سلطه بازار ۱۲۵ رمزارز برتر بازار، به‌جز ۱۰ رمزارز برجسته را نشان می‌دهد.)

  • بالارفتن ارزشِ بازار ارزهای دیجیتال

در یک آلت سیزن، باوجود افت قیمت بیت کوین، وضعیت کلی بازار صعودی است. ارزش بازار برابر است با عرضه در گردش هر رمزارز ضرب‌در قیمت هر واحد از آن. ارزش بازار کل مارکت هم از جمع‌کردن مارکت کپ همه ارزهای دیجیتال محاسبه می‌شود.

ارزش بازار کل مارکت را می‌توانید از نمودار TOTAL در سایت Tradingview.com بررسی نمایید. این نمودار مارکت کپ ۱۲۵ ارز دیجیتال برتر را نمایش می‌دهد. (ارزش بازار سایر رمزارزها مقدار ناچیزی است که می‌توان از آن صرف نظر کرد.)

  • صعودی شدن مارکت کپ مجموع آلت کوین‌ها

به‌دلیل ورود سرمایه‌های جدید به آلت کوین‌ها، مارکت کپ آنها رشد زیادی خواهد کرد. به نمودار TOTAL2 در تریدینگ ویوی عزیز نگاهی بیندازید. این چارت نمایانگر مارکت کپ همه ارزهای دیجیتال به‌غیر از بیت کوین است.

  • افزایش حجم معاملات آلت کوین‌ها

در هر آلت سیزن، تقاضای زیادی برای خرید آلت کوینها ایجاد می‌شود؛ در نتیجه حجم معاملات آنها رو به رشد خواهد رفت. با فعال کردن اندیکاتور Volume در نمودار TOTAL2 می‌توانید حجم معاملات آلت کوین‌ها را ببینید.

  • رشد قیمت آلت کوین‌ها

سایت کوین مارکت کپ اطلاعات کاملی از وضعیت قیمت ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد؛ درکنار آن شما به وسیله نمودارهای نقشه بازار کریپتو (یا نمودارهای حرارتی کریپتو) نیز به‌راحتی وضعیت صعودی یا نزولی بودن قیمت‌ها را مشاهده خواهید کرد. برای دیدن این نوع نمودار، می‌توانید به سایت Coin360.com یا سایتی دیگر به نام cryptobubbles سری بزنید.

وضعیت بازار کریپتو

نکته مهم: گول آلت سیزن‎‌های تقلبی را نخورید. آلت سیزن تقلبی یعنی زمانی‌که برخی از نشانه‌های آلت سیزن در بازار مشاهده می‌شود؛ اما افزایش خاصی در قیمت آلت کوین‌ها اتفاق نمی‌افتد. علت پیش‌آمدن این وضعیت چیزی است به‌جز افزایش تقاضا برای آلت کوین‌ها. پس حتما و حتما توجه کنیم که روی‌دادن آلت سیزن همراه باشد با افزایش تقاضا و ورود حجم زیادی از سرمایه فیات (ارزهای رسمی مثل دلار، یورو، ریال و ین) به بازار.

فصل آلت کوین‌ها چقدر طول می‌کشد؟

حتما شما هم علاقه‌مند شدید تا بدانید مدت زمان آلت سیزن چقدر است. این دوره معمولا مدت کوتاهی طول می‌کشد که می‌تواند از چند هفته تا چند روز باشد. بین فصل‌های آلت کوین، گاهی چند ماه و حتی بیشتر از یک سال فاصله است. هیچ دوره زمانی مشخصی برای یک آلت سیزن وجود ندارد. به همین علت باید توجه بسیار بیشتری روی مدیریت سرمایه و استراتژی خروج از بازار داشته باشید.

شاخص آلت سیزن چیست؟

شاخص آلت سیزن

می‌خواهیم به معرفی ساده ترین روش تشخیص آلت سیزن بپردازیم. شاخص آلت سیزن ابزاری است که به‌صورت تصویری، به ما می‌گوید که آیا وقت آلت سیزن فرا رسیده یا خیر؟ البته این شاخص به‌تنهایی برای تشخیص آلت سیزن کافی نیست؛ با این حال، اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد. این ابزار به‌طور تخمینی، وقوع این فصل را گزارش می‌کند.

وقتی شاخص آلت سیزن عددی بالای ۷۵ را نشان می‌دهد یعنی تشخیص داده که در آلت سیزن قرار گرفته‌ایم؛ هنگامی هم که روی عددی پایین‌تر از ۲۵ قراربگیرد، نشانگر فصل بیت کوین یا بیت سیزن است.

این ابزار ۵۰ ارز دیجیتال برتر بازار، از جمله خودِ بیت کوین را درنظر می‌گیرد. اگر در ۹۰ روز گذشته، حداقل ۷۵٪ این ارزهای دیجیتال، عملکرد بهتری از بیت کوین داشته باشند؛ شاخص نتیجه خواهد گرفت که در فصل آلت کوین‌ها قرار داریم.

بیت سیزن

در تصویر بالا می‌بینیم که شاخص آلت سیزن فصل بیت کوین (Bitcoin Season) را هم نشان می‌دهد. در این صفحه از سایت blockchaincenter.net، می‌توانید هرروز وضعیت عملکرد ۵۰ ارز برتر را نسب به بیت کوین چک کنید.

چگونه از آلت سیزن سود کسب کنیم؟

آلت سیزن سریع اتفاق می‌افتد. در این دوره، بسیاری از آلت‌کوین‌ها صعودی قوی و پرسرعت خواهند داشت. پایان این فصل نیز به سرعتِ شروعش بوده و بسیاری را شُکه خواهد کرد. پس حتی اگر بدانیم که آلت سیزن بعدی کی اتفاق می‌ افتد، باز هم لازم است که از همان اول، درباره خروج از بازار برنامه‌ریزی کنیم.

از یاد نبریم! آشنایی با روش تشخیص آلت سیزن کافی نیست؛ باید بتوانیم قبل از اینکه این دوره به اتمام برسد، سرمایه و سود خود را از بازار خارج کرده و آن را روی نوع باثبات‌تری از دارایی سرمایه‌گذاری کنیم. حیاتی است که بپذیریم جمع‌آوری تمام سودِ یک روند امکان‌پذیر نیست.

همچنین برای داشتن عملکرد مناسب در زمان آلت سیزن و اطمینان بیشتر بابت کسب سود، روی ارزهایی تمرکز کنید که فاندایی قوی داشته باشند؛ چند ارز مناسب را انتخاب کرده و تنها همان‌ها را ترید کنید؛ زیرا تعداد زیاد ارزها، تمرکز شما را به‌شدت به هم می‌زند. در قسمت بعدی، قرار است، ببینیم که برای آلت سیزن بعدی روی چه ارزهایی سرمایه‌گذاری کنیم.

چه ارزهایی در آلت سیزن مناسب سرمایه گذاری هستند؟

ارزهای برتر در زمان آلت سیزن

آلت سیزن یکی از سودده‌ترین چرخه‌های بازار کریپتو است. در این زمان بیت کوین که یا ثابت است و یا دچار کاهش قیمت می‌شود. همه بارِ رونق سرمایه روی دوش آلت کوین‌ها می‌افتد. اما باز هم دقت لازم است. قرار نیست همه آلت کوین‌ها چشم ما را با رشد بی‌نظیرخود خیره کنند.

ازطرفی اینجا، حرص و طمع برای سرمایه‌گذاری در ارزهای متعدد، فقط به ضرر ما تمام می‌شود. پیشنهاد این است، قبل از آلت سیزن، تعدادی از ارزهای دیجیتال را انتخاب کنید و تنها از نوسانات همان ارزها به کسب سود بپردازید. حالا چطور باید این ارزها را انتخاب کرد؟

بنابر تجربه آلت سیزن‌های قبلی، می‌دانیم که ارزهایی که ترند بازار بوده‌اند و حتی به‌طور موقت بسیار محبوب شده‌اند، رشد بیشتری نسبت به آلت کوین‌های دیگر داشته‌اند. پس بهتر است قبل از آمدن آلت سیزن رمزارزهایی که در بورس هستند را شناسایی کرده و آنها را زیر نظر داشته باشید. برای ۲۰۲۳، ارزهای حوزه هوش مصنوعی، حوزه پرداخت و حتی مثل همیشه برخی از میم کوین‌ها جزو ترندهای بازار شناخته می‌شوند.

معرفی بهترین ارزهای دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی

نکات مهم آلت سیزن

وقتی به اقتصاد ارزهای دیجیتال نگاه می‌کنیم؛ می‌بینیم که گویا همه‌چیز از طریق نخ‌هایی نامرئی به یکدیگر وابسته‌اند. پس زمان تحقیق و بررسی، بهتر است با کلی‌نگری به تمام موارد توجه کنیم. در پایان این مقاله به برخی از مهمترین نکات درباره شناسایی زمان آلت سیزن و نحوه عملکرد در این فصل اشاره می‌کنیم.

  • در یک AltSeason، افزایش مارکت کپ آلت کوین‌ها در اصل به‌دلیل بالارفتن تقاضا برای خرید آنها رخ می‌دهد؛ نه مواردی مثل ورود تعداد زیادی ارز دیجیتال جدید به بازار در قالب عرضه اولیه (ICO) یا ضرب‌کردنِ دیگر رمزارزها.
  • برای کسب سود مدیریت سرمایه لازم است. ریسک ازدست رفتن سرمایه را بپذیرید و بیش از حد خطر نکنید.
  • صرافی‌های معتبر و مناسبی را از قبل شناسایی کنید تا بتوانید ارزهای مختلف را با قیمتی مناسب در آنها معامله نمایید. صرافی‌ معتبر و فروشگاهی پول نو، در هر لحظه و بدون اینکه شما را در صف خرید یا فروش رمزارز معطل کند، امکان معامله ارزهای دیجیتال را با قیمت‌های جهانی فراهم کرده‌ است.

با مطالعه این نوشته به ساده‌ترین شکل ممکن می‌توانید در صرافی پول نو ثبت نام کنید:

راهنمای ثبت‌نام و ساخت حساب کاربری در صرافی پول‌ نو

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)