بیت کوین بخریم یا نخریم؟ با ۸ مزایا و معایب بیت‌ کوین آشنا شوید

ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

مهم نیست که نگاه سرمایه گذاری شما چگونه است، چه به سرمایه گذاری در دارایی‌های فیزکی علاقه داشته باشید، چه بازارهای مدرن، احتمالا واژه ارز‌های دیجیتال و حتی شاید برخی معایب و مزایای آن‌ها به گوشتان خورده باشد. محبوبیت ارزهای دیجیتال به صورت چشم‌گیری طی چند سال گذشته افزایش یافته‌ است. بیت‌ کوین (BTC) قدیمی‌ترین و معروف‌ترین ارز دیجیتال است و یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی محسوب می‌شود. اگر قصد خرید بیت کوین را دارید، درک مزایا و معایب آن کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

برای آشنایی جامع با پادشاه ارزهای دیجیتال مقاله «بیت کوین چیست؟» را مطالعه کنید

طبق آمار منتشر شده، از مارس سال ۲۰۲۱ جمعیت وسیعی از مردم آمریکا به سمت بازار ارزهای دیجیتال و خرید رمز ارزها روی آورده‌اند. بنابر آمار منتشر شده به صورت تخمینی، ۴۶ میلیون آمریکایی بیت‌کوین دارند.

معایب بیت‌کوینمزایای بیت‌کوین
نوسان و بی ثباتیدر دسترس بودن و قدرت نقدینگی
عدم پیروی از مقررات دولتیناشناس بودن و شفافیت
غیر قابل بازگشت و تغییرمستقل بودن از قدرت‌های مرکزی
کاربرد محدودپتانسیل بازدهی بالا

مزایای بیت‌کوین کدام‌اند؟

مزایا و معایب بیت کوین

با وجود اینکه بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ به وجود‌ آمده‌ است، ولی همچنان به عنوان نوع جدیدی از پول در نظر گرفته می‌شود که در مورد آن اطلاعات غلط زیادی وجود دارد. آموختن در مورد نقاط قوت بیت‌ کوین می‌تواند به شما در سنجیدن فرصت سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال کمک کند.

۱. در دسترس بودن و قدرت نقدینگی

یکی از بزرگترین مزایای رمز‌ ارز‌ها بدون مرز بودن آن‌ها است و بیت‌کوین هم از این قاعده مستثنی نیست. یک مزیت مهم این ارز دیجیتال، در دسترس بودن و تطبیق پذیری بالای آن است. از‌ آنجایی که انتقال بیت‌کوین‌ها به یک کاربر دیگر فقط به چند دقیقه زمان نیاز دارد، می‌توان از آن برای خرید اجناس و بهره‌مندی از خدمات مکان‌هایی که آن را به عنوان پول می پذیرند، استفاده نمود. این امر استفاده از پول در سایر کشور‌ها و تبدیل آن به دیگر واحد‌های پولی را با هزینه بسیار کم امکان پذیر می‌کند. علاوه بر این بیت‌کوین‌ها در هر لحظه و به راحتی قابل فروش هستند.

راهنمای کامل کسب بیت کوین رایگان در ۲۰۲۴

۲. ناشناس بودن و شفافیت

گرچه کاربران بیت‌کوین کاملا ناشناس نیستند ولی به وسیله کد‌های عددی شناخته‌ می‌شوند و می‌توانند چندین کلید عمومی داشته باشند. این قابلیت، عدم ردیابی عمومی را تضمین می‌کند و ردیابی تراکنش‌ها به مبدأ کاربر غیر ممکن می‌شود. علی‌رغم اینکه تراکنش‌ها به صورت دائمی قابل مشاهده می‌باشند، که این مسئله موجب شفافیت آن‌ها می‌شود، به دلیل استفاده از تکنولوژی بلاک‌ چین این تراکنش‌ها در برابر کلاهبرداران مصون هستند. علاوه بر آن فقط شما به عنوان صاحب کیف پول از تعداد بیت‌کوین‌های موجود در آن مطلع هستید.

برای امنیت و ناشناس بودن بیشتر حتی اگر آدرس کیف ‌پول بیت کوین شما فاش شود، می‌توانید به سادگی برای تضمین امنیت اطلاعات خود، یک کیف پول جدید ایجاد کنید. در مقایسه با سیستم‌های مالی سنتی مانند بانک‌ها، که امکان درز اطلاعات و سرقت دارایی‌های شما وجود دارد، هیچگونه اطلاعات هویتی برای انجام تراکنش‌های بیت‌کوین نیاز نیست، در نتیجه حریم شخصی شما محفوظ خواهد بود.

۳. مستقل بودن از قدرت‌های مرکزی

بیت‌کوین یک ارز رمزنگاری شده غیر متمرکز است، یعنی به وسیله یک دولت یا بانک مرکزی نظارت و کنترل نمی‌شود. پس مقامات به احتمال زیاد توانایی مسدود کردن و یا حتی مطالبه کردن دارایی‌های دیجیتال شما را ندارند. به صورت تئوری به دلیل اینکه قیمت بیت‌کوین به سیاست‌های پولی دولت وابستگی ‌ندارد، کاربران استقلال عمل و کنترل کامل بر روی سرمایه‌شان را خواهند داشت. به طور کلی کاربران رمز‌ارز‌ها به این مورد به عنوان مهم‌ترین مزیت بیت‌کوین نگاه می‌کنند.

۴. پتانسیل بازدهی بالا

بیت کوین (BTC) یک دارایی با نوسان شدید است، این مسئله می‌تواند موجب تغییرات شدید قیمت آن در طول یک ماه و یا حتی چند روز شود. برای مثال در مارس۲۰۱۷ ارزش بیت‌کوین ۹۷۵ دلار بود و تنها در عرض چند ماه به ۲۰ هزار دلار رسید.

با وجود نوسانات شدید در قیمت، کاربران رمز‌ ارز‌ها ممکن است به این پتانسیل بازدهی بالا به عنوان یک مزیت نگاه کنند. با افزایش تعداد کاربرانی که به بیت‌کوین به عنوان یک پول رایج آینده جهان نگاه می‌کنند، بسیاری از سرمایه‌گذاران و بیزینس‌ها تصمیم به پذیرش آن گرفته‌اند. نتیجه این تغییرات افزایش پتانسیل بازدهی بیت‌کوین، مخصوصا برای افرادی که در قیمت‌های پایین‌تر آن را خریده‌اند، شده‌است.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

علاوه بر این، برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که در طولانی مدت ارزش بیت‌کوین به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت و حتی احتمال رسیدن آن به قیمت ۵۰۰ هزار دلار تا سال ۲۰۲۵ نیز غیر محتمل نیست. یکی از دلایل ارزشمند بودن این ارز دیجیتال، عرضه ثابت و محدود بیت‌کوین با تعداد ۲۱ میلیون کوین است. رسیدن به این سقف عرضه احتمالا در یک بازه زمانی از پیش تعیین شده اتفاق می‌افتد و بر این اساس برخی تحلیلگران معتقدند قیمت این رمز ارز در دراز مدت افزایش خواهد یافت.

چگونه با ماینینگ BTC درآمد داشته باشیم؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله «استخراج بیت کوین چیست؟» را مطالعه کنید

معایب بیت‌کوین چه هستند؟

معایب بیت کوین

برخلاف رشد سریع و افزایش تعداد کاربران آن، برخی از مزایا و معایب در مورد بیت کوین، مخصوصا ارزش سرمایه گذاری در آن، باید مد نظر قرار گیرد. همانند اکثر تصمیمات مالی، هرچه بیشتر مطلع باشید، انتخاب بهتری در مورد فرصت‌های سرمایه گذاری در بازارهای مختلف مانند ارزهای دیجیتال و بیت کوین خواهید داشت.

۱. نوسان و بی ثباتی

زمانی که بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد، محدودیت حداکثر ۲۱ میلیون بیت‌کوین برای این ارز در نظر گرفته شد که به همین دلیل برخی بیت‌کوین را بسیار محدود و کم می‌دانند. این کمیاب بودن موجب ارزشمند شدن بیت‌کوین شده است ولی از طرف دیگر موجب نوسانات قیمتی آن نیز شده چون در حال حاضر تنها متغیر برای کنترل میزان تقاضا همین قیمت است.

سایر عوامل همچون سرتیتر‌های اخباری که توسط سرمایه گذاران به صورت منفی تعبیر می‌شوند، عدم قطعیت در مورد ارزش بیت‌کوین و کاربرد های آن در آینده و حتی نقص‌های امنیتی آن نیز در بی‌ثباتی بیت‌کوین تاثیر گذارند.

۲. عدم پیروی از مقررات دولتی

البته که غیر متمرکز بودن یکی از مزایای ارز‌های دیجیتال است، ولی عدم وجود نظارت بر روی بیت کوین، به عنوان یک نقطه ضعف برای این رمز ارز به حساب می‌آید. برخلاف پول‌های فیات که به وسیله بانک مرکزی نظارت می‌شوند، تراکنش‌های بیت‌کوین پشتوانه قانونی نداشته و اغلب غیر قابل پیگیری هستند.

مشکل دیگری که با غیر متمرکز بودن بیت‌کوین وجود دارد، عدم وجود تضمین برای ارزش‌گذاری حداقلی آن است. پس اگر گروه بزرگی از سرمایه‌گذاران تصمیم به عدم استفاده از آن بگیرند و دارایی خود را به فروش برسانند، ارزش بیت‌کوین به شدت کاهش می یابد. بنابراین ممکن است این مسئله سرمایه گذاران خرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

۳. غیر قابل بازگشت و تغییر

از آنجایی که تراکنش‌های بیت‌کوین ناشناس و نظارت نشده هستند، یکی دیگر از معایب آن کمبود امنیت است. تراکنش‌های صورت گرفته در بیت‌کوین نهایی و غیر قابل برگشت بوده پس اگر در مبلغ تراکنش یا گیرنده آن اشتباهی صورت پذیرد، در بیشتر مواقع راه حلی وجود ندارد.

علاوه بر آن ریسک از دست دادن به یکباره سرمایه هم وجود دارد. بیشتر دارندگان بیت‌کوین برای نگه‌داری از آن از کیف پول رمز‌ ارزی خود استفاده می‌کنند که ممکن است با از دست دادن کلید خصوصی خود، دسترسی به کیف پولشان را از دست بدهند. اگر هارد درایوتان به مشکل بخورد یا یک ویروس اطلاعات کیف پولتان را مختل کند، ممکن است دارایی‌های‌ دیجیتال‌تان در عرض چند دقیقه غیر قابل دسترس شده یا به کلی از دست بروند.

۴. کاربرد محدود

مزایا و معایب بیت کوین کم نیستند. یکی از معایب این ارز دیجیتال این است که با وجود تعداد روز افزون شرکت‌هایی که بیت کوین را می‌پذیرند همانند مایکروسافت، کوین کاردز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ساب‌وی، کاربرد این رمز ارز هنوز به صورت گسترده پذیرفته نیست. این موضوع برای شما در خرج کردن پولتان محدودیت ایجاد می‌کند ولی کارت های اعتباری این گونه نیست.

آیا درباره فرایند نصف شدن پاداش بلاک‌ها در شبکه بیت کوین و استاندارد BRC-20 اطلاعاتی دارید؟ مطالعه مقاله هاوینگ بیت کوین و استاندارد BRC-20 بدردتان خواهد خورد

آیا بیت‌کوین برای سرمایه گذاری مناسب است؟

آیا بیت کوین ارزش سرمایه گذاری دارد؟

در نهایت، آیا سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین هوشمندانه است؟ با وجود مزایای فراوان ارز‌های دیجیتال به خصوص بیت‌کوین، بسیاری از مردم هنوز از‌ آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری پر ریسک یاد می‌کنند. ولی همانند هر سرمایه‌گذاری دیگر، بیت‌کوین هم نیاز‌مند کسب اطلاعات و تحقیقات به روز و آینده نگرانه است.

بررسی مزایا و معایب بیت کوین تنها گام اول در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال است. مطالعه نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال و کیف‌پول‌های دیجیتال، ساختار بازار و ریسک‌های سرمایه گذاری و … ایده‌های بسیار خوبی برای تکمیل اطلاعات سرمایه گذاری شما به نظر می‌رسند. اگر تصمیم ورود به این بازار را دارید، به یاد داشته باشید که ابزار فراوانی برای کمک به شما در پیگیری و دنبال کردن روند بازار در دسترس است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)