0

0

ناپدید شدن ۳۳۳ میلیون دلار بیت کوین از FTX درست چند روز قبل از اعلام ورشکستگی این شرکت!

۵ روز قبل از اعلام ورشکستگی اف تی ایکس، ۲۰،۱۷۶ بیت کوین در کمتر از ۲۴ ساعت از این صرافی خارج شد.

ناپدید شدن ۳۳۳ میلیون دلار بیت کوین از صرافی FTX
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

در حالی که گزارش‌های گسترده‌ای مبنی بر اینکه صدها میلیون دلار از توکن‌های مبتنی بر اتریوم پس از اعلام ورشکستگی صرافی FTX در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲، از کیف پول این شرکت خارج شده است. بیت کوین‌های مرتبط با FTX به ارزش ۳۳۳ میلیون دلار نیز به نوعی ناپدید شدند. صرافی FTX در دوران اوج خود ۳.۳ میلیارد دلار بیت کوین (BTC) داشت، اما اکنون و تا تاریخ ۷ نوامبر (۱۶ آبان) ۲۰۲۲، این صرافی ۰.۲۵ بیت کوین دارد. علاوه بر این ۵ روز قبل از اعلام ورشکستگی اف تی ایکس، ۲۰.۱۷۶ بیت کوین در کمتر از ۲۴ ساعت از این صرافی خارج شد.

پس از اینکه چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) مدیر عامل بایننس به فعالین حوزه‌ی دارایی‌های دیجیتال گفت که بایننس تمام توکن‌های FTT  خود را نقد خواهد کرد، مردم بلافاصله منتظر واکنش صرافی FTX به این خبر شدند. سرمایه گذاران همچنین شروع به تحقیقات در رابطه با موجودی سایر ارز‌های دیجیتال در دفاتر این صرافی بحران‌زده کردند.

تعداد زیادی از کاربران درست همان زمانی که این صرافی برای اعلام ورشکستگی اقدام کرد، شاهد خارج شدن وجوهی با مبالغ بالا از آدرس‌های مبتنی بر اتریوم از این صرافی بودند. با این حال FTX  همچنین حداقل تعداد ۲۰،۱۷۶.۸۴ بیت کوین (BTC) در تاریخ ۵ نوامبر (۱۴ آبان) ۲۰۲۲ در اختیار داشت. اما دقیقا یک روز بعد، ذخایر بیت کوین آن‌ها به ۲۲۰.۲۶ عدد کاهش یافت. بر اساس داده‌ها تا تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۲۲، صرافی اف تی ایکس فقط ۰.۲۵ بیت کوین در اختیار دارد، زیرا همه دارایی بیت کوین آنها قبل از تشکیل پرونده ورشکستگی شرکت منتقل شده‌اند.

سال گذشته صرافی FTX از نظر حجم تجارت جهانی دارایی‌های دیجیتال یکی از صرافی‌های برتر بازار کریپتوکارنسی بود. داده‌های سایت cryptoquant.com  نشان می‌دهد که این پلتفرم معاملاتی دارای تعداد ۷۵،۳۰۳ بیت کوین بوده است و قیمت بیت کوین در آن زمان نیز حدود ۴۶ هزار دلار بود. با احتساب نرخ بیت کوین در اواسط آوریل ۲۰۲۱، ذخیره ۷۵ هزار بیت کوین این صرافی تقریباً ۳.۳ میلیارد دلار ارزش داشته است.

در اواسط سپتامبر ۲۰۲۱ ذخایر بیت کوین صرافی FTX به محدوده ۲۰ هزار عدد کاهش یافت و برای بیش از یک سال به همین شکل باقی ماند. بر اساس یک اسکرین‌شات قدیمی که در تاریخ ۸ می (۱۸ اردیبهشت) ۲۰۲۲ گرفته شده است، می‌توان دید که بر اساس داده‌های coinglass.com در یک بازه‌ی زمانی FTX  یازدهمین صرافی بزرگ از نظر ذخایر بیت کوین بوده است. طبق داده‌های سایت coinglass.com در آن زمان صرافی FTX تعداد ۲۰،۰۴۸.۴۳ بیت کوین در اختیار داشت. اما اکنون FTX با دارایی بیت کوین ۷.۰۳ عددی در جایگاه ۱۸ام قرار می‌گیرد. این در حالی است که ۲۰،۱۷۶.۸۴ بیت کوین امروز حدود ۳۳۳ میلیون دلار ارزش دارد، اما زمانی که منتقل شدند ارزش وجوه آن حدود ۴۰۹ میلیون دلار بود.

وقایع پشت سقوط FTX

خروج ۲۰،۱۷۶.۸۴ بیت کوین از صرافی FTX از طریق توییتر و چند رسانه دیگر فعال در حوزه‌ی دارایی‌های دیجیتال نیز گزارش شده است. علاوه بر این، بیت‌کوین‌های FTX قبل از اینکه CZ به‌صورت عمومی از قصد خود برای تملک این صرافی خبر دهد، ناپدید شده‌اند و ژائو نیز بعداً فاش کرد که بایننس به دلیل بررسی‌های دقیق به عمل آمده از این معامله عقب‌نشینی کرده است.

در همین حال که تعدادی از آدرس‌های مرتبط با صرافی‌ها برای عموم شناخته شده‌اند، مفهوم اثبات ذخیره (Proof of Reserve) در حال به دست آوردن محبویت هرچه بیشتر است. ذخیره بیت کوین FTX توسط تعدادی از سایت‌های تحلیل بلاک چین از جمله cryptoquant.com،  glassnode.com و coinglass.com ثبت شده است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)