0

0

با شروع لیکوئید شدن توکنFTT در صرافی بایننس، سرمایه‌گذاران میلیون‌ها دلار از صرافی FTX خارج کردند

با افزایش خروج هفتگی استیبل کوین‌ها از صرافی FTX که به بالای ۴۵۱ میلیون دلار رسیده است، به نظر می‌رسد سرمایه گذاران توکن‌های خود را از این صرافی خارج می‌کنند، آن هم درست زمانی‌که صرافی بایننس توکن‌های FTT موجود در پلتفرم خود را لیکویید می‌کند.

با شروع لیکویید شدن توکنFTT در صرافی بایننس، سرمایه گذاران میلیون‌ها دلار را از صرافیFTX خارج کردند
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

با توجه به اینکه چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng “CZ” Zhao) مدیر عامل صرافی بایننس اعلام کرد که بایننس در حال تسویه ذخایر خود از رمز ارز بومی صرافی FTX یا همان FTT است، برداشت‌های انبوه کاربران از صرافی FTX سرعت گرفته است، و طبق داده‌های پلتفرم تحلیل بلاک چین نانسن (Nansen)، خروجی هفتگی استیبل کوین از FTX به ۴۵۱ میلیون دلار رسیده است.

بر خلاف وضعیت پیش آمده برای صرافی FTX و در همین بازه زمانی صرافی بایننس بیش از ۴۱۱ میلیون دلار ورودی خالص داشته است.

برخی از این برداشت‌های استیبل کوین همانطور که توسط تحلیلگران بلاک چین در PeckShield مشخص شده است، توسط شرکت Jump Trading انجام شد که به این وسیله سرمایه گذاران در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۴۰.۴ میلیون دلار استیبل کوین USDC را از FTX منتقل کرده‌اند. این شرکت تجاری از آن زمان ۶.۱ میلیون دلار USDC را به صرافی FTX بازگردانده است.

در توییت منتشر شده از حساب کاربری رسمی PeckShield در تاریخ ۷ نوامبر (۱۶ آبان) ۲۰۲۲ آمده که:

۴۰.۴ میلیون دلار استیبل کوین USDC در ۲۴ ساعت گذشته از صرافی FTX به شرکت Jump Trading منتقل شده است.

استیبل کوین‌ها تنها دارایی‌هایی نیستند که از صرافی FTX خارج شده‌اند

در سایر تراکنش‌ها، حدود ۹۴ میلیون دلار ارز دیجیتال از جمله حدود ۷۳.۹ میلیون دلار اتریوم (ETH)، از صرافی FTX به شرکت وام‌دهنده کریپتو Nexo  ارسال شد.

توکن‌های دیگری مانند Fantom در حدود ۱.۱ میلیون دلار و Chainlink در حدود ۱.۴ میلیون دلار نیز از این صرافی خارج شدند.

PeckShield همچنین به برداشت حدود ۲۱،۷۶۸.۸ رمزارز اتریوم (ETH) به ارزش ۳۴.۵ میلیون دلار و انتقال آن به شرکت Coinhako، استیک شدن ۱۴،۵۴۷ اتریوم (ETH) به ارزش حدودی ۲۳ میلیون دلار در یک کیف پول ناشناس و انتقال ۱۰ هزار اتریوم دیگر به ارزش ۱۵.۹ میلیون دلار به Nexo اشاره کرد.  

نشانه‌های آسیب یه صرافی FTX

این خروج انبوه توکن‌ها از صرافی FTX در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌ها حاکی از آن است که Alameda Research، شرکت بازرگانی که توسط سم بنکمن‌ فرید (Sam Bankman Fried) تأسیس شده است، ۵.۸ میلیارد دلار سرمایه خود را در توکن FTT که بومی این صرافی است نگهداری می‌کند. ۳.۶۶ میلیارد دلار آن به صورت FTT قفل نشده و ۲.۱۶ میلیارد دلار آن به صورت وثیقه FTT می‌باشد.

با توجه به تأثیرپذیری این‌ چنینیِ این شرکت از توکن FTT، برخی حدس می‌زنند که اگر بازارها در برابر FTT حرکت کنند و ارزش این توکن را کاهش دهند، این می‌تواند به معنای بحران نقدینگی برای شرکت Alameda باشد.

مدت کوتاهی پس از انتشار این گزارش‌ها به بازار، CZ در توییتر اعلام کرد که دارایی‌های FTT بایننس را تخلیه خواهد کرد. صرافی بایننس به عنوان بخشی از استراتژی خروج خود از یک موقعیت اولیه اکوییتی (Early Equity Position) که در سال ۲۰۱۹ برایش پیش آمده بود، سرمایه‌‌گذاری‌هایی را به صورت توکن FTT دریافت کرده بود.

سی زد (CZ) در توییتی که روز یکشنبه منتشر کرد عنوان نمود که:

با توجه به افشاگری‌های اخیر که حول محور FTX منتشر شده است، ما تصمیم گرفته‌ایم هر گونه FTT باقی‌مانده در دفاتر حسابرسی‌مان را حذف کنیم.

البته کماکان مشخص نیست که آیا این لیکوئید کردن توکن‌های FTT پاسخی به گزارشات حول ترازنامه شرکت Alameda بوده است یا خیر.

سی زد در ادامه صحبت‌هایش گفت که:

از افرادی که پشت سر و علیه دیگر بازیگران صنعت کریپتوکارنسی لابی می‌کنند، حمایت نخواهد کرد.

وی افزود:

لیکویید کردن توکن‌های FTT توسط ما فقط مدیریت ریسک پس از خروج است که آن را از اتفاقی که برای شبکه LUNA  افتاد یاد گرفتیم. قبلا حمایت می‌کردیم، اما بعد از طلاق تظاهر به عشق ورزیدن نمی‌کنیم. ما مخالف کسی نیستیم. اما ما از افرادی که پشت سر آنها علیه دیگر بازیگران صنعت لابی می‌کنند از این پس حمایت نخواهیم کرد.

ارزش توکن FTT به سرعت از ۲۵.۵۵ دلار، امروز به قیمت ۲۲.۳۹ دلار کاهش یافت.

خرید و فروش رمز ارزها

پاسخ بنکمن فرید در این رابطه

به گفته سم بنکمن فرید مدیر عامل صرافی FTX، نگرانی‌ها درباره بحران نقدینگی چیزی جز شایعه‌های بی‌اساس نیست.

رئیس FTX همچنین با استناد به سخن‌های کارولین الیسون (Caroline Ellison) مدیرعامل شرکت Alameda Research گفت:

این ترازنامه خاص برای زیرمجموعه‌ای از نهادهای شرکتی ما است. الیسون همچنین ادعا کرده است که این شرکت بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارایی که در این ترازنامه منعکس نشده است، دارد.

سم بنکمن فرید در ادامه از صحبت‌هایش با تشکر از کسانی که در شرایط سخت پشت آن‌ها هستند افزود که برداشت‌ها و سپرده‌ها در FTX به خوبی کار می‌کنند و این صرافی قبلاً هم تراکنش‌های میلیارد دلاری این چنینی را پردازش کرده است.

متن توییت او که در تاریخ ۶ نوامبر (۱۵ آبان) ۲۰۲۲ منتشر شد به صورت زیر است:

یک سری شایعات بی اساس منتشر شده است. صرافی FTX حسابرسی‌های مالی و غیره خود را حفظ خواهد کرد اگرچه گاهی اوقات این امر سرعت ما در کنترل دارایی‌هایمان کم می‌کند، اما همه چیز تحت‌کنترل است.

در مورد تصمیم صرافی بایننس برای کنار گذاشتن دارایی‌های FTT خود، الیسون پیشنهاد داد در صورتی که CZ به دنبال به حداقل رساندن تأثیر این حرکت ناگهانی بر بازار است، باقیمانده دارایی‌های FTT را در خارج از بورس (OTC) به قیمت ۲۲ دلار خریداری کند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)