0

2

کنفرانس خبری جروم پاول | مهم‌ترین نکات بیانیه فدرال رزرو چه بود؟

کنفرانس خبری جروم پاول
آرزو رحمتی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

 شب گذشته پروجکشن فدرال رزرو منتشر شد.

تغییرات پروجکشن نسبت به ماه مارس

  • ثابت ماندن رشد GDP در ۲.۱ درصد
  • ثابت ماندن نرخ بیکاری در ۴ درصد
  • افزایش تورم کل از ۲.۴ به ۲.۶ درصد و افزایش تورم هسته ای (PCE) از ۲.۶ به ۲.۸ درصد
  • سطح نرخ نهایی بهره در پایان ۲۰۲۴ از ۴.۶% به ۵.۱% افزایش یافت!

در این بیانیه، گزینه “عدم مشاهده پیشرفت بیشتر در کاهش تورم” به “پیشرفت نسبی/متوسط” تغییر پیدا کرده است. این مساله می‌تواند نشانه‌ای از بازیابی اطمینان FOMC از مسیر کاهشی تورم باشد.

داده‌های دات پلات

همچنین در داده‌های دات پلات تغییرات زیر را شاهد بودیم:

دات پلات - 23 خرداد

مهم‌ترین نکات بیانیه فدرال رزرو (۲۳ خرداد)

شب گذشته بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) نیز منتشر شد. مهم‌ترین نکات این بیانه موارد زیر است:

  • ‏فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را تا کسب اطمینان بیشتر درباره مسیر تورم به سمت ۲% مناسب نمی‌داند.
  • تورم طی سال گذشته کاهش داشته، اما هنوز در سطوح بالایی قرار دارد است.
  • ریسک رسیدن به اهداف فدرال رزرو توازن بهتری پیدا کرده است.
  • سرعت رشد اقتصاد خوب است، بازار کار قدرت گرفته و شاهد نرخ بیکاری پایین‌تری هستیم.
  • همه اعضای کمیته پیرامون ثابت نگه داشتن نرخ بهره اتفاق نظر داشتند.

کنفرانس خبری جروم پاول (۲۳ خرداد)

شب ۲۳ خرداد، جروم پاول در یک کنفرانس خبری سخنرانی کرد و به سوالات پاسخ داد. مهم‌ترین نکات در صحبت‌های پاول شامل موارد زیر است:

داده‌های کلی نشان می‌دهند که بازار کار قوی است، اما خیلی مطلوب نیست. انتظار می‌رود که این تعدیل ادامه داشته باشد. در بازار کار، توازن بین عرضه و تقاضا بهتر شده است. نرخ بیکاری افزایش داشت اما در سطح ۴% قرار دارد که پایین است. داده‌های NFP قوی بود و همچنان شرایط بازار کار را به دقت دنبال می‌کنیم.  

سیاست پولی ما بازدارنده است، بنابراین وقتی نرخ بهره را این همه افزایش داده‌ایم، پس باید در زمان مناسب کاهش داد. بدون اینکه به رشد اقتصادی و بازار کار ضربه بخورد. هدف ما آسیب به بازار کار نبود، بلکه سرد شدن تدریجی آن بود. 

داده‌های تورمی سال جاری اطمینان زیادی به ما ندادند. اما داده‌های اخیر مطلوب‌تر بودند. سطح نرخ بهره ۵.۱% برای پایان سال جاری مناسب به نظر می‌رسد؛ گرچه الزاما نقشه راه FOMC نیست. بر اساس داده‌های بیشتر، امکان تغییر وجود دارد. 

اگر داده‌های ماه‌های آتی مثل امروز باشند، می‌توانیم انتظار متفاوتی داشته باشیم. دات پلات چیزی است که اعضا نظر خود را بیان می‌کنند و نظرها خیلی به هم نزدیک است. ما به داده‌ها نگاه خواهیم کرد و سپس تصمیم‌گیری می‌کنیم و به مسیر کاهش تورم متعهد هستیم. 

نمی توان درباره کاهش نرخ بهره در سپتامبر با اطمینان صحبت کرد و باید اطمینان بیشتری به دست آورد و داده‌های خوب بیشتری را شاهد باشیم. آنچه که برای سپتامبر در نظر گرفته شده، با بررسی داده‌های تورمی امروز است. 

ما معمولا به مجموعه داده‌ها در یک دوره زمانی نگاه می‌کنیم.

انتظارات از تورم در پایان ۲۰۲۴، چندین بار افزایش داشته است. این مساله به معنی توقف در پیشرفتی است که از نیمه دوم سال گذشته شاهد بودیم. کاهش نرخ بهره طی سال جاری و آینده رخ خواهد داد (بخش کمتری در امسال و بخش بیشتری در سال آینده). کاهش نرخ بهره از نظر زمانی به سال آینده شیفت پیدا کرده است. گرچه داده‌های تورمی امروز خیلی بهتر از انتظارات بود، باید دید داده‌های آینده چگونه خواهند بود.  

نرخ بهره خنثی برای این است که در بلندمدت توزان را در اقتصاد ایجاد کند. با توجه به شرایط فعلی اقتصادی می‌توان گفت که سطوح بالاتر نرخ بهره را می‌توانیم تجربه کنیم. دوم اینکه، نمی‌توان گفت که نرخ بهره خنثی به سطح قبل از پاندمی کرونا خواهد رسید. شرایط تغییر کرده است. قطعا به مرور زمان بهتر بتوان درباره بازدارندگی سیاست پولی در بلندمدت صحبت کرد. 

با بازیابی اقتصاد بعد از پاندمی، اجاره‌بها رشد چشم‌گیر داشته است. تاخیر زمانی زیادی بین کاهش اجاره‌بها و بازخورد آن در داده‌ها وجود دارد. این ممکن است که چند سال طول بکشد. تورم در بخش مسکن با سرعت کمتری از انتظار ما کاهش یافته است. البته این وضعیت مختص به آمریکا نیست و مهار تورم در این بخش دشوار خواهد بود.

در حال حاضر، بسیاری از اختلالات اقتصادی پس از پاندمی بهبود پیدا کرده‌اند و به کاهش تورم کمک می‌کند. از طرف دیگر تاثیرات سیاست پولی انقباضی را شاهد هستیم. پویایی بین این دو عامل می‌تواند در بلندمدت به بهبود شرایط تورمی کمک کند. با توجه به شرایط فعلی، پیشرفت خوبی در کاهش تورم داشتیم.

وظیفه فدرال رزرو نگرانی درباره قدرت دلار نیست و ما صرفا بر رشد اقتصادی آمریکا تمرکز داریم.

پس از این کنفرانس خبری و انتشار بیانیه FOMC، بیت‌کوین دچار اصلاح قیمت شد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)