شبکه اسمارت چین BSC | معرفی کامل زنجیره هوشمند بایننس

شبکه بایننس اسمارت چین نقاشی آسمان پر ستاره ونگوگ
سینا شمس آور

زمان مطالعه :

4 دقیقه

حتما نام بایننس اسمارت چین را در کنار شبکه اتریوم زیاد شنیده‌اید. شبکه اسمارت چین به کارمزد کم تراکنش‌ها و سرعت مطلوب انجام تراکنش‌ها معروف است و کم کم دارد به رقیبی جدی برای اتریوم تبدیل می‌شود. مثلا در صرافی پول نو اکثر خرید و فروش‌ها قابلیت انتقال روی اسمارت چین را هم دارند. پس لازم دیدیم درباره شبکه اسمارت چین بایننس یا BSC بیشتر بنویسیم تا با کارایی آن آشناتر شوید.

BSC یا شبکه اسمارت چین چیست؟

شبکه اسمارت چین که به نوعی زنجیره هوشمند بایننس محسوب می‌شود، شبکه موازی بایننس چین است. صرافی مشهور بایننس در آوریل سال ۲۰۱۹ یک پروژه بلاک چینی با نام بایننس چین Binance Chain را معرفی کرد. این صرافی بایننس کوین را به عنوان توکن رسمی این پلتفرم در نظر گرفت که در دنیای کریپتو با نام BNB شناخته می‌شود.

بایننس اسمارت چین یک شبکه EVM Base است و این یعنی ماشین مجازی اتریوم را پیاده سازی می‌کند به همین دلیل آدرس‌های اسمارت چین مشابه آدرس‌های اتریومی هستند و با 0x شروع می‌شوند. برنامه‌هایی مانند کیف پول متامسک هم با این شبکه سازگاری دارند. راهنمای اضافه کردن اسمارت چین به متامسک را بخوانید.

هدف اصلی بایننس برای راه‌اندازی شبکه هوشمند خود، کاهش گس فی تراکنش‌ها از از ۱۵ Gwei به ۱۰ Gwei برای مقابله با جهش قیمت دیوانه وار Binance Coin (BNB) به بیش از ۳۰۰ دلار در ماه فوریه ۲۰۲۱ بود و این کار، شبکه را برای کاربران جدید به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه و پایدار جذاب‌تر کرد.

کار با شبکه بایننس اسمارت چین

BC یا بایننس چین چیست؟

برای اینکه عملکرد شبکه اسمات چین را به خوبی درک کنید، ابتدا باید بایننس چین یا BC را بشناسید. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، بایننس چین یک شبکه بلاک چینی است که هدف ایجاد بازار غیر متمرکز برای معاملات دارایی‌های دیجیتال را در ذهن دارد. صرافی بایننس برای طراحی این شبکه اصول خاصی را در نظر گرفته که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

بایننس چین (Binance chain) چطور ساخته شد؟

توسعه دهندگان بایننس برای توسعه شبکه بلاک چین این صرافی، اصول خاصی را به کار گرفتند. تیم توسعه دهنده سعی داشت که شبکه اسمارت چین را کاملا سازگار با بایننس چین توسعه دهد. برای این کار، اصول زیر را به کار گرفت که هر یک مزایای خاص خود را به همراه دارد:

  • الگوریتم BEP-2/Mini-BEP2 که استانداردهای تولید سکه‌ها را تعریف می‌کند؛
  • سیستم رای دهی و نظرسنجی؛
  • الگوریتم‌های اجماع تحمل خطا؛
  • سکه‌های وابسته مانند بیت کوین، ریپل و اتریوم که توکن‌های وابسته آن‌ها حمایت می‌شود؛
  • دفتر سفارش گذاری و سفارش برداری Maker/Taker

صرافی بایننس با استفاده از الگوهای بالا برای طراحی بایننس چین، تا درصد زیادی برای ساخت شبکه زنجیره هوشمند آماده شد. این زنجیره بلوکی که شباهت نسبتا زیادی به بلاک چین دارد، به تنهایی شامل ویژگی‌ها و توضیحات مفصلی می‌شود که در بخش بعدی به آن‌ها می‌پردازیم.

نگاهی به شبکه اسمارت چین (BSC)

صرافی بایننس با ایجاد شبکه اسمارت چین در ماه سپتامبر زیر ساخت‌های لازم برای استفاده از قراردادهای هوشمند را به وجود آورد. با ورود این شبکه اکوسیستم جدیدی برای توکن اختصاصی صرافی بایننس ایجاد شد. اما باید بدانید که هدف اصلی ایجاد شبکه زنجیره هوشمند توسط صرافی بایننس این بود که جایگزین مناسبی برای شبکه بلاک چین اتریوم پیدا شود. با این شبکه، بایننس برای پیوستن به سیستم مالی انقلابی غیر متمرکز دیفای (DeFi) آماده می‌شد.

ارزهای دیجیتالی که روی شبکه هوشمند بایننس منتقل می‌شوند تحت استاندارد BEP20 قرار می‌گیرند. از آنجایی که آدرس‌های اسمارت چین و اتریوم مشابه هستند گاهی این اشتباه پیش می‌آید که برای ارسال روی شبکه اتریوم، از آدرس اسمارت چین استفاده شود. در این صورت مشکلی پیش نمی‌آید و لازم است افراد برداشت را از کیف پول بایننس خود انجام دهند. باید توجه داشت که پس از آن، ارز دیجیتال منتقل شده تحت استاندارد BEP20 خواهد بود. کیف پول BNB

اگر اطلاعات دقیق‌تری از این شبکه می‌خواهید، وایت پیپر بایننس اسمارت چین را بخوانید!

خرید و فروش یونی سواپ روی شبکه بایننس اسمارت چین
در صرافی پول نو می‌توانید شبکه بایننس اسمارت چین را برای خرید و فروش بیشتر ارزهای دیجیتال انتخاب کنید و کارمزد کمتری بپردازید.

اصول طراحی شبکه اسمارت چین

اولین و مهم‌ترین ویژگی که باید در مورد شبکه اسمارت چین بشناسید، سرعت این شبکه است. به طور کلی شبکه زنجیره هوشمند اسمارت چین در هر ۳ ثانیه می‌تواند یک بلاک جدید ایجاد کند. این سرعت در مقایسه با اتریوم که حدودا ۱۳ ثانیه است، قطعا مطلوب‌تر خواهد بود. در این شبکه امکان انتقال و ایجاد قراردادهای بلاک چینی نیز وجود دارد. ناگفته نماند که شبکه زنجیره هوشمند بایننس از الگوریتم اثبات سهام یا Proof of Stake استفاده می‌کند.

بلاک چین مستقل

از نظر فنی، BSC به جای راه حل لایه۲، یک بلاک چین مستقل است. اکثر عملکردهای فنی و تجاری اساسی BSC باید مستقل باشند تا بتوانند به خوبی اجرا شوند حتی اگر BC برای مدت کوتاهی متوقف شود.


سازگاری با اتریوم

اتریوم اولین پلتفرم قرارداد هوشمند عملی و پرکاربرد است. برای استفاده از برنامه‌ها و کامیونیتی نسبتا بالغ، BSC ترجیح می‌دهد که با شبکه اصلی اتریوم موجود سازگار باشد. این بدان معناست که بیشتر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز dApps، اجزای اکوسیستم و ابزارها با BSC کار می‌کنند و نیاز به تغییرات صفر یا حداقل دارند. نود BSC به مشخصات سخت افزاری و مهارت‌های مشابه (یا کمی بالاتر) برای اجرا و کار نیاز دارد. این پیاده‌سازی باید فضایی را برای BSC ایجاد کند تا بتواند با ارتقای اتریوم بیشتر شود.


اجماع و حکمرانی مستلزم استیکینگ

اجماع مبتنی بر اثبات سهام با محیط زیست سازگارتر است و برای کاربران شرایط منعطف‌تری ایجاد می‌کند. انتظار می‌رود، این اجماع عملکرد شبکه را نسبت به سیستم بلاک چین اثبات کار بهبود ببخشد و زمان ایجاد بلاک‌ها را سریع‌تر کند و ظرفیت تراکنش را بالاتر ببرد.


ارتباطات زنجیره‌ای بومی

هر دو شبکه BC و BSC با پشتیبانی بومی برای ارتباطات متقابل زنجیره‌ای (کراس چین) بین دو بلاک چین اجرا خواهند شد. پروتکل ارتباطی باید دو جهته، غیرمتمرکز و Trustless باشد. به این صورت، تمرکز بر جابه‌جایی دارایی‌های دیجیتال بین BC و BSC، یعنی توکن‌های BEP2، و در نهایت، دیگر توکن‌های BEP که بعداً معرفی شدند، خواهد بود.

پروتکل‌های شبکه اسمارت چین

شبکه اسمارت چین به دلیل طراحی منحصر به فرد و ویژگی‌های ذاتی خود توانست به سرعت مسیر پیشرفت را طی کند. همچنین در این شبکه می‌توان پروتکل‌هایی را مشاهده کرد که هر یک اهداف خاصی دارند. به دلیل وجود همین پروتکل‌ها نیز آینده شبکه زنجیره هوشمند اسمارت چین امیدوارکننده‌تر خواهد بود. به همین دلیل در این بخش قصد معرفی الگوریتم‌ها را داریم تا با اهمیت شبکه بایننس آشنا شوید.

کریم فایننس (C.R.E.A.M. Financ )

کریم فایننس در واقع یک برنامه مالی غیر متمرکز دیفای است که برای ارائه خدمات مالی و وام مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم مالی بر اساس پروتکل‌های بلنسر (Balancer) و کامپاند (Compound) کار می‌کند. ناگفته نماند که پروتکل کریم فایننس در شبکه بلاک چین مشهور اتریوم نیز استفاده شده است و اعتبار زیادی دارد.

فور تیوب (ForTube)

فورتیوب (ForTube) در واقع دومین پروتکل استفاده شده در شبکه اسمارت چین است که برای وام دهی به کار گرفته می‌شود. هولدرهای ارزهای دیجیتال با کمک این پلتفرم می‌توانند وام بگیرند یا خدمات وام را ارائه دهند. تمامی خدمات طبق پروتکل فورس (Force) ارائه شده و غیر متمرکز محسوب می‌شود. یعنی شخص سومی در معاملات کاربران دخالت نمی‌کند.

زیرو سواپ (ZeroSwap)

زیو سواپ (ZeroSwap) را می‌توان اولین پروتکل شبکه اسمارت چین دانست. با استفاده از این پروتکل سرمایه‌گذاران حوزه کریپتو می‌توانند لیکوئیدیتی‌ها را از استخرهای مجازی و غیر متمرکز دریافت کنند. این افراد امکان انتقال و خرید و فروش توکن‌ها را بدون کارمزد خواهند داشت.

بانس (Bounce)

با استفاده از پروتکل بانس (Bounce) می‌توان حراجی یا مزایده‌هایی را به صورت غیر متمرکز در شبکه اسمارت چین برگزار کرد. در واقع NFT یا توکن‌های غیر قابل تعویض که به تازگی شهرت زیادی پیدا کرده‌اند، از طریق همین پروتکل خرید و فروش می‌شوند.

بایننس کوین چیست؟ نگاهی کوتاه به ارز BNB

BNB توکن کاربردی مرجع اکوسیستم بایننس است که هم برای BSC و هم برای BC قابل استفاده است. BNB عمدتا برای پرداخت هزینه تراکنش در پلتفرم BC و Binance DEX، سهام و انتقال دارایی استفاده می شود. BNB می‌تواند برای اجرای قراردادهای هوشمند در BSC نیز استفاده شود.
برای کسانی که می‌خواهند در امنیت شبکه شرکت کنند یا پاداش‌های BNB بیشتری کسب کنند، بایننس کوین می‌تواند در یک قرارداد هوشمند استیک شود و اگر کاربران بخواهند، می‌توانند سهام خود را به اعتبارسنجی BSC به انتخاب خود واگذار کنند و جوایز متناسبی بگیرند. چانگ پنگ ژائو یا CZ کیست؟ آشنایی با موسس بایننس و ثروتمندترین مرد کریپتو!

به‌علاوه، اعتبارسنجی‌ها این قدرت را دارند که تصمیم بگیرند چه مقدار از BNB که از کارمزدهای تراکنش جمع‌آوری کرده‌اند برای توزیع مجدد بین نمایندگانشان تقسیم شود. پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه بیشتر درباره این پروژه کریپتویی، مقاله «بایننس کوین چیست» را از دست ندهید.

صفحه اطلاعات کامل بایننس کوین به همراه قیمت لحظه‌ای BNB در صرافی پول نو
صفحه اطلاعات کامل بایننس کوین به همراه قیمت لحظه‌ای BNB در صرافی پول نو

اسمارت چین و ادغام با پروژه‌های مختلف

توسعه دهندگان شبکه زنجیره هوشمند اسمارت چین از لحظه شروع به کار این شبکه سعی کردند تا با سایر پروژه‌ها ادغام شوند. به همین دلیل در حال حاضر می‌توان رد پای شبکه زنجیره هوشمند در پروژه‌های مشهور دنیا دید. در ادامه این بخش نیز چند پروژه مهم همگام با اسمارت چین را معرفی خواهیم کرد.

چپل (Chapel)

چپل (Chapel) در واقع دومین به‌روزرسانی شبکه اسمارت چین بایننس است که جایگزین به‌روزرسانی اول یا همان ریالتو شد. به طور کلی نیز این به‌روزرسانی تغییر چندان زیادی در شبکه ایجاد نکرد، اما قابلیت‌های امنیتی اسمارت چین را به میزان قابل قبولی ارتقا داد.

بند پروتکل (Band protocol)

بند پروتکل یک اوراکل است که از نظر قابلیت‌های بلاک چینی در جایگاه مناسبی قرار می‌گیرد. این اوراکل داده‌های دنیای واقعی را جمع‌آوری کرده و پس از ترکیب در اختیار رابط برنامه‌نویسی شبکه قرار می‌دهد. با این ادغام امکان ایجاد قراردادهای هوشمند غیر متمرکز به وجود خواهد آمد.

آینده بایننس اسمارت چین

صعود BSC در سال ۲۰۲۱ را نمی‌توان بدون ذکر نام صرافی پنکیک سواپ PancakeSwap به درستی توصیف کرد. این صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر BSC در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد قابل توجهی بوده است، حجم معاملات و برای توکن حاکمیتی پنکیک سواپ یعنی ارز کیک CAKE، با ارزش کل قفل شده در بورس از ۱۵۰ میلیون دلار در ۲۳ ژانویه به ۲.۵ میلیارد دلار از ابتدای مارس ۲۰۲۱ افزایش یافته است. PancakeSwap پس از UniSwap اتریوم از زمان انتشار به دومین DEX محبوب تبدیل شده است.

تیم توسعه بایننس سعی دارد که در آینده به‌روزرسانی‌های بیشتری را برای شبکه اسمارت چین ارائه کند. به همین دلیل می‌توان مسیر زنجیره هوشمند بایننس را طولانی‌تر دانست. بدیهی است که زنجیره هوشمند صرافی بایننس در این مسیر پخته‌تر و محکم‌تر خواهد شد.

3
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام

حامد
حامد
1 سال قبل

سلام وقت شما بخیر . ببخشید سوالی داشتم ممنون میشم اگر لطفاً پاسخ بدید .

بنده میخوام دای منتقل کنم به کیف پول سخت افزاری خودم (لجر) . میخوام از شبکه bsc  استفاده کنم . اول اینکه برای انتقال از این شبکه مشکلی برای ارز بنده پیش نمیاد این شبکه هم غیر متمرکز هست ؟ چون میخوام مدت طولانی نگهداری کنم و دوم اینکه گزینه binance peg dai token  رو در کیف پولم باید انتخاب کنم درسته ؟

پوریا دولت‌آبادی
مدیر
پوریا دولت‌آبادی
1 سال قبل
پاسخ به  حامد

سلام وقت بخیر؛ امیدوارم حالتون خوب باشه🙏
درکل سه کیف پول مختلف لجر (Nano S)، (Nano X) و (Nano S Plus) از استیبل کوین غیرمتمرکز دای پشتیبانی می‌کنن
امّا همونطور که می‌دونیم، این ارز برروی بلاک چین اتریوم فعالیت داره و استاندارد ERC-20 داره
به همین خاطر برای انتقال DAI بر بستر BSC، به استفاده از بریج BSCOmni نیاز داریم
پیشنهاد میشه که ارز رو به وسیله بلاک چین اتریوم انتقال بدید

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

3

0

نظر مخاطبان (3)