میکسر ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

میکسر ارز دیجیتال
حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

6 دقیقه

عرضه ارزهای دیجیتال بر بستر بلاک چین‌های غیرمتمرکز، راهی جدید برای پرداخت‌های مالی باز کرد؛ راهی که جذاب‌تر از کار با بانک‌ها به نظر می‌رسید. تراکنش‌های غیرمتمرکز می‌توانستند بسیار سریع انجام شوند، مشخصات فردی در آنها پنهان می‌ماند و درعین‌حال امن هم بودند. همچنین الگوریتم‌هایی چون اثبات سهام، در تحقق این اهداف کوشیدند. استیکینگ چیست؟

یک ویژگی دیگر این است که قرار نیست در انواع بلاک چین اعم از شبکه‌های اثبات کار، اطلاعاتی از بین برود یا پاک شود؛ بخشی از داده‌ها در شبکه ثبت شده و مشاهده آن نیز برای همه مجاز است. پس در تراکنش‌های ارزهایی مثل بیت کوین، همه چیز صددرصد مخفی نیست. اما نسبت به بانک‌های متمرکز، اطلاعات محدودتری از کاربران در دفتر کل قرار می‌گیرد.

و چه خوب است که به لطف قرارداد هوشمند و نود در بلاک چین، در این سیستم غیرمتمرکز، دست ما باز است تا با ترفندهایی، مقدار این ناشناس بودن را بیش‌تر کنیم. میکسر ارز دیجیتال روشی را در اختیار ما می‌گذارد تا بتوانیم در تراکنش‌های رمز ارزی، هویتمان را مخفی‌تر نگه‌داریم.

میکسر ارز دیجیتال چیست؟

در بلاک چین‌هایی مانند بیت کوین، شما می‌توانید به اطلاعات و توالی تمامی بلوک‌های زنجیره، از آخرین بلاک گرفته تا اولین بلاک که به آن بلاک Genesis می‌گویند، دسترسی داشته باشید.

داده‌های مربوط به تراکنش‌ها هم مانند اطلاعات هر بلاک، در بلاک چین (بلاک چین چیست؟) قرار می‌گیرد. پس درست است که برخلاف سیستم متمرکزِ یک بانک، اطلاعات هویتی ما مانند نام، نام خانوادگی، شماره‌تلفن و آدرس محل زندگی در شبکه نوشته نمی‌شود، اما هر بار که مقداری رمز ارز دریافت یا ارسال کنیم، مواردی مثل مقدار ارز ارسالی و آدرس عمومی والت گیرنده و فرستنده در بلاک چین ثبت می‌گردد.

این اطلاعات از طریق جستجوگرهای بلاک چین (Blockchain Explorers) به‌راحتی قابل مشاهده هستند. اگر فردی بخواهد بداند که فلان آدرس کیف پول متعلق به چه شخصی است، باید آن‌قدر توالی تراکنش‌های ورودی و خروجی آن کیف پول را دنبال کند تا به جایی برسد که اطلاعات هویتی فرد موردنظر لو می‌رود.

بلاک چین اکسپلورر چیست؟ آشنایی با جعبه سیاه شبکه‌های بلاک چینی!

علتش هم این است که در زنجیره مربوط به مبادلات هر واحد از یک ارز دیجیتال، بالاخره تراکنشی یافت می‌شود که برای دریافت یا ارائه محصولات و خدمات متمرکز انجام شده باشد یا به خرید و فروش آن ارز در یک صرافی متمرکز ربط پیدا کند. البته کار به این سادگی‌ها هم نیست و بررسی تمام تراکنش‌ها زمان زیادی می‌برد؛ اما به‌هرحال شدنی است.

هر سیستم متمرکز تحت نظارت قوانین کشورها و سازمان‌های کنترل مرکزی قرار دارد؛ درنتیجه کافی است که این سازمان‌ها چنین تراکنشی را در سابقه تبادلات بیایند تا بتوانند آدرس IP فرد را شناسایی کنند؛ از این آدرس می‌توان به تمام اطلاعاتی که در بلاک چین مخفی می‌شود، مانند آدرس و نام و… دسترسی داشت.

میکسر (Mixer یا Tumbler) ارز دیجیتال روش‌هایی را به فعالان حوزه ارزهای رمزنگاری شده عرضه می‌کند که با آن می‌توانند سابقه تراکنش‌های خود را بیش‌تر از آنچه در سطح عمومی یک بلاک چین پنهان می‌شود، مخفی نگه دارند. هرچند که این روش‌ها احتمال لو رفتن اطلاعات حریم خصوصی را به صفر نمی‌رساند؛ اما کار ردیابی هویت را بسیار سخت‌تر می‌کند.

میکسر ارز دیجیتال چطور کار می‌کند؟

درواقع روش کار میکسرهای ارز دیجیتال، شباهت زیادی به بخشی از فعالیت‌های ما در زندگی روزمره دارد. پس در ادامه، برای آشنایی بهتر با نحوه فعالیت میکسرها، مثالی از همین نوع می‌آوریم.

احتمالا شما هم به کودکانی برخورده‌اید که هیچ علاقه‌ای به خوردن بعضی از مواد غذایی ندارند. این کودکان اگر خوراکی که از خوردن آن بیزار هستند را در هر غذایی شناسایی کنند، بلافاصله از خوردن آن امتناع می‌کنند و غذا را پس می‌زنند. طوری که انگار این خوراکی در لیست سیاه آنها قرار گرفته است.

چنین مسئله‌ای باعث می‌شود که ویتامین‌ها و مواد مغذی که لازمه رشد آنها است، به بدنشان وارد نشود. اما مادران برای مقابله با نتایج ناخوشایند این بی‌علاقگی، گاهی از یک ترفند خلاقانه استفاده می‌کنند.

مادران خوش‌سلیقه، مواد غذایی مورد نیاز کودک‌ را طوری با هم میکس و ترکیب می‌کنند که فرزند دلبندشان بدون اینکه متوجه شود چه مواد اولیه‌ای در غذایش به‌کاررفته، از طعم دلچسب آن لذت می‌برد. با میکس‌کردن مواد غذایی به‌اضافه افزودن خوراکی‌های موردعلاقه کودک به این ترکیب، او نمی‌تواند تشخیص دهد خوراکی‌هایی که در بلک‌لیست ذهنش قرار دارند هم در غذای خوشمزه هستند یا خیر.

میکسرها نیز مانند یک دستگاه مخلوط‌کن، تمام ارزهای دیجیتالی که به آدرس آنها واریز می‌شود را خُرد و ترکیب کرده و نهایتا به آدرس کیف پول‌هایی که مشتریانشان خواسته‌اند، ارسال می‌کنند.

بعضی از پلتفرم‌های میکسر برای بالا بردن هرچه بیش‌تر حریم خصوصی، قابلیتی به نام تاخیر زمانی (Time delay) هم ارائه می‌دهند. با استفاده از این امکان می‌توان تعیین کرد، چند ساعت یا چند روز بعد از واریز مبلغ به میکسر، ارزهای دیجیتال ما به آدرس مقصد واقعی واریز شود.

پس از انجام کامل مبادله با کمک میکسر ارز دیجیتال، هنوز هم آدرس‌ها و اطلاعات ارزهایی که به میکسر واریز شده‌ است، در بلاک چین دیده می‌شود؛ آدرس‌هایی که از مبدا میکسر به آنها ارز دیجیتال ارسال شده هم همین‌طور؛ اما تشخیص اینکه کدام‌ یک از این آدرس‌های ورودی و خروجی میکسر، به هم ربط دارند، بسیار مشکل خواهد بود.

مزایا و معایب میکسرهای ارز دیجیتال

میکسر ارزهای دیجیتال ایده‌ای جدید بود که برای وفاداری به اصل ناشناس ماندن در بلاک چین و پرداخت‌های رمزنگاری به وجود آمد؛ معمولا روش‌های تازه نقص‌هایی دارند که می‌توانیم به برطرف‌شدن بسیاری از آنها در گذر زمان و با افزایش مشارکت توسعه‌دهندگان، امیدوار باشیم. در این بخش از مقاله، به سراغ مزایا و معایب میکسر ارز دیجیتال خواهیم رفت.

مزایای میکسر ارز دیجیتال

  • افزایش حریم خصوصی

طبق آنچه گفتیم، هدف اصلی ایجاد میکسرهای ارز دیجیتال، افزایش حریم خصوصی کاربران بلاک چین بوده است؛ میکسرها تا حد مناسبی به این هدف رسیده‌اند.

  • بالا بردن سطح امنیت کاربران

میکسرها کاری می‌کنند که دسترسی به داده‌های مرتبط با فعالیت افراد در یک بلاک چین، تقریبا غیرممکن شود. با این کار اطلاعات و سرمایه‌ای که در کیف پول خود نگه می‌دارید از چشم هکرها و دزدان دیجیتال دور مانده و چون هیچ‌کس نمی‌داند که چقدر پول دارید، امنیت بیشتری برای دارایی‌های دیجیتال شما لحاظ می‌شود.

  • پس زدن قدرت‌های متمرکز

در بخش قبل درباره محفوظ ماندن اطلاعات از دست هکرها صحبت کردیم؛ اما این اطلاعات نه‌تنها از چشم هکرها بلکه از تمامی افرادی که به هر دلیل قصد رهگیری آن را داشته باشند، پنهان خواهد ماند. با ایجاد ابهام به‌وسیله میکسرها، سازمان‌های متمرکز نیز از اعمال زور و فشار بر روی کاربران ناتوان می‌شوند.

  • افزایش تعویض‌ پذیری

تعویض‌پذیری (Fungibility) یعنی هر یک واحد از ارز دیجیتال با هر واحد دیگر از همان ارز، قابل معاوضه بوده و ارزشی برابر داشته باشد. در بسیاری از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، با تعدادی از واحد‌های رمزارز مواجه هستیم که از چرخه اعتبار خارج شده و در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.

این اتفاق به دلایلی مثل استفاده از ارزهای دیجیتال در تبادلات غیرقانونی پیش می‌آید. معمولا پلتفرم‌های کریپتو برای چنین ارزهایی محدودیت قائل می‌شوند یا ممکن است حساب دارنده آنها مسدود شود، آن هم بدون اینکه حتی روحش از تراکنش‌های گذشته رمزارزهایش خبر داشته باشد. 

میکسر ارز دیجیتال با خرد‌ کردن این رمزارزها و ترکیب آنها با سایر واحد‌های ارز دیجیتال، تعویض‌پذیری را افزایش می‌دهد.

معایب میکسر ارز دیجیتال

  • کمک به پول‌شوئی

درست است که میکسرها تعویض‌پذیری را بالا می‌برند؛ اما قسمت تاریک ماجرا این است که با این کار درواقع مسیر پول‌شوئی را نیز هموار می‌کنند. وقتی پیگیری و تشخیص توالی درست در مبادلات رمزارزها مشکل شود، ناخودآگاه کار سودجویان و فعالان خرابکار دارک نت (Dark Net) آسان‌تر خواهد شد.

  • پذیرش ریسک اعتماد به میکسرها

زمانی که قصد دارید با کمک یک میکسر رمزارزهای خود را انتقال دهید، نیاز است که به درست‌کاری سایت یا برنامه‌ میکسری که ارزها را ترکیب می‌کند، اعتماد کنید. اعتماد نابجا ممکن است باعث ازدست‌رفتن ارزهای دیجیتال یا فاش شدن اطلاعات خصوصی شما شود.

  • تنوع پایین ارزهای پشتیبانی شده در میکسرها

ارزهای دیجیتالی که در میکسرها میکس و ترکیب می‌شوند، تنوع زیادی ندارند. اکثر میکسرها از بیت کوین پشتیبانی کرده و بعضی دیگر ممکن است به جز بیت کوین، عملیات میکس را برای شمار کمی از ارزهای معروف مثل اتریوم، لایت کوین و… هم انجام دهند.

  • خطر گیرافتادن در دام کلاهبرداران

استفاده از میکسرها برای ناشناس‌سازی، هنوز چندان عمومی و رایج نشده، اغلب کاربران نیز به‌اندازه کافی با این خدمات آشنا نیستند؛ چنین فضایی باعث جذب سوءاستفاده‌گران زیادی می‌شود که به‌راحتی با معرفی و تبلیغ پلتفرم‌های کلاهبرداری یا ساخت آدرس‌هایی مشابه با میکسرهای معتبر، به سرقت دارایی مردم می‌پردازند.

  • اختلالات گاه‌به‌گاه در عملکرد میکسرهای معتبر

حتی میکسرهایی که سابقه خوبی دارند هم بارها دچار اختلال شده‌اند. این اختلالات معمولا با تاخیر بیش از اندازه در واریزهای خروجی میکسر مشخص شده و نگرانی زیادی را در دل کاربران آن ایجاد می‌کنند.

اگر علاقه‌مند به استفاده از میکسرها هستید، بهتر است با روش‌های پشتیبانی و شیوه ارتباط با آنها هم آشنا باشید (راه‌های ارتباطی در سایت هر میکسر مشخص شده‌اند). با این کار اگر خطا یا مشکلی پیش بیاید، زودتر و بهتر راهنمایی خواهید شد.

چگونه یک میکسر ارز دیجیتال مناسب انتخاب کنم؟

در شرایطی که هر روز سایت‌ها و پلتفرم‌های جعلی یا اسکم مثل قارچ سر بیرون می‌آورند، باید خودمان به‌اندازه کافی حواسمان را جمع کنیم تا سرمایه‌مان به خطر نیفتد. پس بیایید به یادآوری چند مورد مهم بپردازیم که در هنگام انتخاب یک میکسر مناسب ارز دیجیتال به کارمان می‌آید.

  • مورد اعتماد بودن میکسر

میکسرها از نشت اطلاعات جلوگیری می‌کنند؛ اما انتخاب پلتفرم اشتباه برای میکس‌ کردن ارزهای دیجیتال، باعث نشت سرمایه ما به جیب هکر محترم می‌شود. بهترین روش برای تشخیص اعتبار و امنیت یک میکسر، این است که از تجربه افراد مورد اعتمادی که از میکسرها استفاده کرده‌اند، کمک بگیریم.

مثلا می‌توانید به صفحات مربوط به میکسرهای ارز دیجیتال در انجمن‌ها یا شبکه‌های اجتماعی رجوع کرده و علاوه بر خواندن نظر کاربران معتبر درباره آنها، از کیفیت پاسخگویی و پشتیبانی در این سرویس‌ها هم مطلع شوید.

توجه کنید که یکی از رایج‌ترین روش‌های فریب متقاضیان خدمات میکسرها، استفاده از تکنیک‌های فیشینگ است. در این تکنیک‌ها هکر با ایجاد یک سایت مشابه سایت اصلی، طعمه را متقاعد می‌کند که به وب‌سایت قلابی اعتماد کند.

پس بعد از اینکه میکسر ارز دیجیتال مطمئنی را پیدا کردید، حتما دقت کنید که آدرس وب‌سایت و بخشی از آدرس که بعد از نقطه نوشته می‌شود (مثل .com یا .io)، با آدرس اصلی کاملا یکی باشد.

  • مقدار رمز ارز ذخیره‌ شده در میکسر

ذخیره مقادیر بالای بیت کوین در یک میکسر ارز دیجیتال به این معنی است که وقتی شما بیت کوین‌های خود را به آن ارسال می‌کنید، نیازی به انتظار کشیدن برای اضافه‌شدن دارایی BTC مشتریان دیگر به این سرویس و ترکیب آنها با رمزارزهای خودتان نخواهید داشت؛ درنتیجه تراکنش شما سریع‌تر نهایی می‌شود.

کارمزد Mixerها چه قدر است؟

بیش‌تر میکسرهای معتبر، غیر رایگان هستند و درصدی از مقدار رمزارزهای واریزی شما را تحت عنوان کارمزد، برای خود برمی‌دارند. هزینه‌ای که درازای خدمات هر میکسر می‌پردازید، یکی از مواردی است که در هنگام مقایسه میکسرهای مختلف، باید به آن توجه داشت.

محدودیت‌های واریز به میکسر ارز دیجیتال

هر میکسر برای حداقل و حداکثر مقدار رمزارزهایی که در یک تراکنش می‌توانید به آن واریز کنید، محدودیت‌هایی دارد. حتی طبق قوانینِ بعضی از میکسرها، واریز مبلغی کمتر از حداقلِ قابل‌قبول،  به‌عنوان کمک نقدی به میکسر محسوب شده و قابل برگشت هم نیست.

پس مهم است که قبل از واریز ارز، از این موارد و سایر قوانین هر میکسر مطلع باشیم. این مقادیر در سایت میکسرها مشخص می‌شود.

بهترین پلتفرم‌های میکسر

قبل از اینکه در این مقاله بهترین پلتفرم‌های میکسر ارز دیجیتال را به شما معرفی کنم، سری به فروم بیت کوین تاک زدم؛ بیت کوین تاک یک انجمن جهانی است که هر فرد از هر کجای جهان، می‌تواند در آن موضوع یا سوال مدنظر خود را بنویسد یا در مورد هر بخش از دنیای کریپتوکارنسی اطلاع‌رسانی کند.

متاسفانه متوجه شدم بخشی از میکسرهای ارز دیجیتال که تا مدتی قبل فعالیت داشته و به‌عنوان میکسرهای معتبر شناخته می‌شدند، در زمان فعلی یا دیگر فعال نبوده یا توسط کاربران بیت کوین تاک به کلاهبرداری متهم شده‌اند. مثلا در این صفحه از این انجمن، می‌توانید لیستی را ببینید که ادعا می‌شود تمامشان آدرس میکسرهای جعلی و غیرمعتبر هستند.

اما میکسرهایی نیز وجود دارند که در حال حاضر فعال بوده و نظر عمومی کاربران هم نسبت به آنها مثبت است. در زیر می‌توانید نام و اطلاعات دو نمونه از این میکسرها را مشاهده کنید.

  • کریپتو میکسر- CryptoMixer.io

این میکسر بیت کوین که در سال ۲۰۱۶ به کار افتاد، یکی از بزرگ‌ترین حجم ذخائر BTC را در بین میکسرهای ارز دیجیتال دارد. وجود ۲۰۰۰ بیت کوین که سایت کریپتو میکسر مدعی ذخیره آن است، به مشتریان این میکسر اجازه می‌دهد تا مبالغ نسبتا بالایی را میکس کنند.

  • کوین جوین در کیف پول واسابی

کوین جون (CoinJoin) یک استراتژی معاملاتی برای ترکیب ارزهای دیجیتال و ناشناس کردن تراکنش‌هاست. به‌وسیله کوین جوین افراد مختلف به طور مشترک، یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) را برای ترکیب‌شدن ارزهایشان در تراکنشی واحد، امضا می‌کنند. 

با خدماتی که کیف پول حریم خصوصی واسابی (Wasabi) در اختیار ما می‌گذارد، می‌توانیم بدون نیاز به دانش تخصصی در کدنویسی، از این روش استفاده کنیم. واسابی والتی است که از بیت کوین پشتیبانی کرده و فعلا تنها بر روی سیستم‌عامل‌های دسکتاپ قابل‌استفاده است.

آموزش استفاده از میکسر ارز دیجیتال

نحوه کار با میکسرهای ارز دیجیتال بسته به نوع میکسری که انتخاب کرده‌اید، متفاوت خواهد بود؛ اما به‌صورت کلی شامل چند مرحله است که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم. برای دانستن جزئیات و ترتیب دقیق کار با هر میکسر باید به وب‌سایت آن مراجعه کنیم.

۱- ابتدا وارد آدرس صحیح میکسر می‌شویم.

۲- آدرس یا آدرس‌های مقصدی که می‌خواهیم ارزها به‌واسطه میکسر به آنها واریز شوند را به همراه مقادیری مثل کارمزد خدمات و تاخیر زمانی وارد می‌کنیم.

۳- مقدار رمزارز لازم را به آدرسی که میکسر ارائه کرده، می‌فرستیم.

۴- در مرحله آخر باید مدتی منتظر بمانیم تا میکسر ارزهای دیجیتال را بعد از مخلوط کردن به والت مقصد ارسال کند.

آیا استفاده از میکسرها قانونی است؟

درست است که از میکسرها برای پاک‌سازی بیت کوین‌های کثیف هم استفاده می‌شود، اما این تنها کاربرد آنها نیست. هر کاربر ارز دیجیتال حق دارد که از  فاش شدن اطلاعات حریم خصوصی خود جلوگیری کند.

اصول اولیه‌ای که ارزهای دیجیتال بر پایه آن بنا شده‌اند حامی افرادی است که خواستار حفظ کامل حریم شخصی خود هستند؛ اما قانونی‌ بودن یا نبودن میکسرها به منطقه جغرافیایی بستگی دارد.

به‌طورکلی و در زمان نوشتن این مقاله، میکسرها جزو خدمات ممنوع و غیرقانونی نیستند؛ هرچند که ممکن است در آینده جزئی از این نوع سرویس‌ها محسوب شوند. البته تا همین‌الان هم میکسرهایی بوده‌اند که به دستور دولت آمریکا توقیف شده و یا مؤسسین آنها مورد پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

اولین مورد از این تحریم‌ها نصیب میکسری به اسم Blender.io شد. وزارت خزانه‌داری ایالت متحده این میکسر را به علت کمک به گروه لازاروس (Lazarus) محکوم کرد. لازاروس یک گروه هکری مربوط به کره شمالی است که از میکسر بلندر برای ردگم‌کنی ارزهایی که از اکسی اینفینیتی سرقت کرده بود، کمک می‌گرفت.

یک نمونه دیگر نیز میکسر تورنادو کش (Tornado Cash) بود که در آگوست ۲۰۲۲، به اتهام شرکت در پول‌شویی بیش از ۷ میلیارد دلار، در لیست سیاه دولت آمریکا قرار گرفت. تورنادو کش هم یکی از میکسرهایی بود که لازاروس برای پول‌شویی ارزهای سرقتی از آن استفاده می‌کرد. 

پایان

میکسرها فقط یک نوع از صدها سرویسی هستند که در زمینه ارزهای رمزنگاری به ارائه خدمات می‌پردازند. حتی خود ارزهای دیجیتال به‌تازگی در مسیر شکوفا شدن قرار گرفته و هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند. برداشتن هر قدم جدید در این حوزه، علی‌رغم جذابیت و نو بودن، ابهامات زیادی دارد و شاید نتواند امنیت و ثبات لازم را تضمین کند. اما به‌هرحال شرط پیش رفتن به جلو، امتحان راه‌ها و ایده‌های جدید است.

در این مقاله درباره میکسر ارز دیجیتال، نحوه کار، معایب و مزایای آن و نیز مراحل کلی استفاده از آن نوشتیم؛ ولی بین خودمان بماند! نویسنده قبل از اینکه بخواهد در این متن اطلاعاتی را با شما در میان بگذارد، باید دقت می‌کرد که چه مواردی را کنار گذاشته و به آنها اشاره‌ای نکند.

آشنایی با میکسرها به همین‌جا ختم نمی‌شود و راستش را هم که بخواهید، به نظر می‌رسد سرویس‌های میکسر ارز دیجیتال برای مرسوم‌تر شدن، نیاز به سامان‌دهی بیش‌تری داشته باشند. همان‌طور که در متن مقاله اشاره شد، برای بهره‌گرفتن از خدمات یک میکسر جوانب زیادی هستند که باید به آنها دقت کنید.

نظر شما درباره میکسرهای ارز دیجیتال چیست؟ دوست دارید از خدمات آنها استفاده کنید؟ به نظر شما کدام یک از سرویس‌هایی که ارزهای دیجیتال را مخلوط می‌کنند، آینده بهتری خواهند داشت؟

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسماعیل
اسماعیل
2 ماه قبل

سلام من میخواستم نصب کنم رایگان

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
2 ماه قبل
پاسخ به  اسماعیل

سلام خدمت شما. میکسرهای کریپتو وب سایت های آنلاین هستند دوست عزیز و قابل نصب نیستند.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

0

نظر مخاطبان (2)