کندل چیست؟ آشنایی با مفاهیم اولیه کندل شناسی

کندل چیست؟
جمال نوری

زمان مطالعه :

5 دقیقه

اگر با بازارهای مالی مختلف مانند بازار ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید، حتما تا به حال اسم کندل (Candle) یا کندل استیک (Candlesticks) را شنیده‌اید. از آنجایی که این مفهوم به صورت گسترده در بازار کاربرد دارد و شاخه‌های زیادی را در بر میگیرد، تصمیم گرفتیم یک مجموعه کامل آموزش کندل شناسی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهیم. در این مجموعه در مورد کندل استیک، تاریخچه ایجاد کندل‌ها، الگوهای کندلی، انواع الگوهای کندلی و … به طور جامع صحبت خواهیم کرد. این مجموعه مقالات از مبتدی و با پاسخ به سوالاتی مانند «کندل چیست؟» شروع شده و تا کندل شناسی پیشرفته ادامه خواهد داشت.

کندل چیست؟

کندل (Candle) در لغت به معنی شمع و کندل استیک (Candlesticks) به معنی شمعدان است. کندل نوعی نمایش قیمت در یک بازه مشخص است. نمودارهای کندلی، یعنی نمودارهایی که قیمت در آن به‌وسیله کندل‌ها نمایش داده می‌شود. نمودارهای کندلی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های نمایش قیمت هستند. این شیوه نمایش قیمت توسط فردی ژاپنی به نام هوما (Homma) در حدود سال ۱۷۵۰ میلادی ایجاد شد. هوما کشف کرد که بین قیمت، عرضه و تقاضای برنج رابطه وجود دارد، به همین دلیل وی این نوع نمایش قیمت را برای بررسی قیمت برنج به کار برد.

نمودارهای کندلی امروزه نسبت به سایر شیوه‌های مشاهده چارت بیشترین کاربرد را دارند و به یک استاندارد جهانی تبدیل شده‌اند. در سایت‌هایی مانند تریدینگ ویو نیز هر چند سایر شیوه‌های نمایش قیمت پشتیبانی می‌شوند، اما اکثر افراد از نمودار‌ کندلی برای تحلیل استفاده می‌کنند.

آموزش صفر تا صد سایت تریدینگ ویو | چگونه از TradingView استفاده کنیم؟

بررسی اجزا کندل

معرفی اجزای تشکیل‌دهنده‌ی یک کندل

کندل‌ها به‌خاطر وجود سه بخش بدنه، سایه بالا و سایه پایین می‌توانند چهار قیمت را مشخص کنند. اجزا یک کندل عبارت‌اند از:

  • قیمت بازشدن (Open): به اولین قیمتی که کندل با آن شروع می‌شود، قیمت بازشدن یا Open کندل می‌گویند. قیمت باز شدن هر کندل معمولا برابر قیمت بسته شدن در کندل قبلی است؛ اما معمولا کندل‌ها در بازار بورس یا بازارهایی که برای مدتی بسته می‌شوند. در ادامه مقاله در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.
قیمت باز شدن کندل
  • قیمت بسته‌شدن (Close): به آخرین قیمتی که یک کندل قیمت بسته‌شدن یا Close کندل می‌گویند. باید توجه داشته باشید که اگر یک کندل هنوز به صورت کامل تشکیل نشده باشد؛ یعنی کندل هنوز در حال نوسان باشد، قیمت بسته‌شدن برابر قیمت لحظه‌ای خواهد بود.
قیمت بسته شدن کندل
  • بیشترین قیمت (High): به بالاترین قیمتی که یک کندل در زمان نوسان خود به آن دست پیدا کرده است، بیشترین قیمت کندل می‌گویند.
  • کمترین قیمت (Low): به کمترین قیمتی که در یک کندل دیده می‌شود، کمترین قیمت یا لو (Low) کندل می‌گویند.
  • بدنه کندل (Body): به فاصله بین قیمت بازشدن و بسته‌شدن یک کندل بدنه کندل یا بادی کندل می‌گویند. بدنه کندل و سایه کندل را می‌توان از مهم‌ترین ارکان در تحلیل کندل‌ها دانست. در تحلیل کندل‌ها، بدنه نشان از قدرت دارد؛ به زبانی ساده‌تر بدنه بلند نشان از قدرت و بدنه کوچک نشان از عدم تصمیم گیری در بازار دارد. در ادامه در این مورد توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.
  • سایه بالا (Upper shadow): به فاصله بیشترین قیمت تا بدنه کندل سایه بالا گفته می‌شود؛ به عبارت دیگر در کندل‌های نزولی به فاصله بین قیمت باز شدن کندل با بیشترین قیمت و در کندل‌های صعودی به فاصله قیمت بسته شدن تا بیشترین قیمت، سایه بالایی یا شدو بالایی گفته می‌شود.
سایه بالایی یا شدو بالایی در کندل‌های صعودی و نزولی
  • سایه پایین (Lower shadow): سایه پایین در کندل دقیقا معکوس سایه بالا است.

کندل صعودی و کندل نزولی

کندل‌ها را می‌توان بر اساس صعودی یا نزولی بودن تقسیم‌بندی کرد. به کندلی که قیمت بسته‌شدن کندل کمتر از قیمت باز شدن آن باشد، کندل نزولی یا کندل منفی و به کندلی که قیمت بسته‌شدن بیشتر از قیمت باز شدن آن باشد، کندل صعودی یا کندل مثبت می‌گویند. در اکثر نمودارها کندل‌ها را با دو رنگ قرمز و سبز یا مشکی سفید نمایش می‌دهند تا تشخیص صعودی یا نزولی بودن کندل‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر باشد.

مفهوم سایه در کندل‌ها

در تحلیل کندل‌ها وجود سایه بلند نشان از دعوای بین خریداران و فروشندگان است. اگر به نحوه تشکیل سایه در کندل‌ها توجه کنید متوجه خواهید شد که چرا وجود سایه بلند را به عدم تصمیم‌گیری یا دعوا بین خریداران و فروشندگان نسبت می‌دهند. برای درک بهتر نحوه سایه بالایی در کندل‌ها را بیان می‌کنیم.

وجود سایه بالایی در کندل نشان از این دارد که ابتدا خریداران اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند و پس از مدتی فروشندگان وارد مارکت‌ شده و سعی کرده‌اند که قیمت را کاهش دهند. این موضوع باعث شده است که یک سایه بلند ایجاد شود. در سایه پایین نیز این اتفاق به صورت معکوس رخ می‌دهد.

مفهوم بدنه در کندل‌ها 

در کندل شناسی بدنه کندل را به قدرت کندل نسبت می‌دهند؛ به عبارت دیگر در تحلیل کندل‌ها، بدنه بلند نشان از قدرت و بدنه کوتاه نشان از ضعف دارد. به عنوان مثال اگر یک کندل صعودی با بدنه بلند داشته باشیم، نشان از قدرت زیاد در سمت خریداران است و اگر یک کندل نزولی بلند داشته باشیم، نشان از قدرت زیاد در سمت فروشندگان است. دانستن این موضوع برای تفسیر و تحلیل کندل‌ها بسیار با اهمیت است.

منظور از خریدار و فروشنده چیست؟

احتمالا جملاتی مانند قدرت در دست فروشندگان است یا قدرت در دست خریداران است را زیاد شندیده‌اید. اما این موضوع به چه معنا است؟

همان‌طور که می‌دانید خریداران همواره تمایل دارند که در قیمت‌های پایین اقدام به خرید و در قیمت‌های بالا اقدام به فروش کنند. فروشندگان (در بازار‌های دو طرفه) نیز تمایل دارند در قیمت‌های بالا اقدام به فروش کرده و در قیمت‌های پایین معامله خود را بسته یا به زبان ساده اقدام به خرید کنند. پس می‌توان گفت که خریداران قبل از ورود به بازار تمایل دارند که قیمت کاهش داشته باشد تا بتوانند با قیمت مناسب اقدام به خرید کنند و زمانی که وارد معامله یا بازار می‌شوند، تمایل دارند که قیمت رشد کند. این موضوع برای فروشندگان معکوس است. ورود خریداران به بازار همواره با افزایش تقاضا برای خرید و افزایش قیمت همراه است، همچنین ورود فروشندگان به بازار با افزایش عرضه و کاهش قیمت همراه خواهد بود.

معامله‌گران در بازارهای مالی همواره به دنبال معامله در جهتی هستند که قدرت بیشتری دارد.

الگو کندلی چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی بیان کردیم، تصمیمات خریداران و فروشندگان باعث به وجود آمدن اشکال مختلفی در کندل‎‌ها می‌شود. تحلیل‌گران بسیاری بر اساس تجربه به بررسی این اشکال کندلی پرداخته‌اند. نتایج این بررسی‌ها باعث به وجود آمدن الگو‌های کندلی شده است. الگو‌های کندلی به اشکالی از کندل‌ها گفته می‌شود که پس از مشاهده‌ آن‌ها می‌توان انتظار واکنشی خاص از بازار را داشت. ما در مقاله‌ای جدا به بررسی و تحلیل کندل‌ها و الگو‌های کندلی پرداخته‌ایم.

وجود گپ در کندل‌ها

در شرایط نرمال همواره قیمت بسته‌شدن یک کندل برابر قیمت باز شدن کندل بعدی خواهد بود. این موضوع در نمودارهایی با حجم بالا بسیار نرمال است.

برابری قیمت باز شدن کندل با قیمت بسته شدن کندل قبل

گاهی اوقات به دلیل بسته‌شدن بازار، وجود هیجان زیاد و … قیمت باز شدن یک کندل برابر با قیمت بسته‌شدن کندل قبلی نیست، این شکاف بین قیمت باز شدن یک کندن و قیمت بسته‌شدن کندل قبل را گپ قیمت می‌نامند. گپ انواع مختلفی دارد؛ اما ما در این مقاله به آن‌ها نخواهیم پرداخت.

وجود گپ در کندل‌ها

همان‌طور که در تصویر با خط ‌چین مشخص شده است، اکثر کندل‌ها قیمت باز شدنشان برابر با قیمت بسته‌شدن کندل قبل خودشان است؛ اما این موضوع در بین دو کندلی که با مستطیل جدا شده‌اند، رعایت نشده است. باید بدانید که تفسیر وجود گپ در هر جایگاهی متفاوت است. در بعضی از الگو‌های کندلی، گپ وجود دارد که برای تفسیر و درک بهتر این الگو‌ها نیاز به درک مفهوم گپ دارید.

آیا کندل استیک به‌تنهایی برای معاملات کافی است؟

پاسخ به این سوال بسیار چالش برانگیز است. بعضی از اساتید و کارشناسان بر این باورند که معامله کردن با کندل‌ها به‌تنهایی یک روش تحلیلی قوی و کارآمد است. اما به نظر من (نظر شخصی) در بازارهای مالی باید همواره به دنبال افزایش احتمال موفقیت خود بود. یکی از روش‌هایی که می‌توان احتمال موفقیت را افزایش داد ترکیب مناسب روش‌های معاملاتی با یکدیگر است. باید تاکید کنم که هر روش معاملاتی را نمی‌توان با روشی دیگر ترکیب کرد. اما اگر بتوانید الگو‌های کندلی را با روش تحلیلی مناسبی ترکیب کنید، شانس موفقیت شما افزایش خواهد یافت.

خرید و فروش رمز ارزها

جمع‌بندی

با توجه به علاقه کاربران ایرانی به معامله در بازارهای مالی، ما در بلاگ پول نو تصمیم گرفتیم که مجموعه مقالاتی را با موضوع کندل شناسی برای شما عزیزان منتشر کنیم تا نیاز شما عزیزان برای گذراندن دوره کندل شناسی برطرف شود. این مقاله قسمت اول از این مجموعه محسوب می‌شود که در آن سعی کردیم به این پرسش که کندل چیست؟ پاسخ دهیم. همچنین اجزا کندل، تاریخچه کندل و… را نیز بررسی کردیم. باید توجه داشت که تولید آموزش به‌صورت متن همواره با مشکلاتی همراه است، به همین دلیل اگر نظر، انتقاد، پیشنهاد یا سوالی دارید، خوشحال خواهیم شد که با ما در بخش کامنت‌ها مطرح کنید.

6
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hussien
Hussien
10 ماه قبل

میخواهم فارکس یاد بیگرم تا ب حالی هیچ معلومات هم ندارم

fard
fard
1 سال قبل

خسته نباشید
میخواستم بدونم چرا توی نمودار بیت کوین گپ دیده نمیشه یا خیلی کم دیده میشه؟

مهدی
مهدی
1 سال قبل

ممنونم از مطلب خوبتون
واقعا کندل استیک توی ارزهای دیجیتال خیلی مهم و کاربردیه

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی

سپاس از توجه شما

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

6

27

نظر مخاطبان (6)