چگونه می‌توانیم با کندل‌ها معامله کنیم؟ بررسی استراتژی‌های معامله با کندل استیک‌

تفسیر کندل ها
جمال نوری

زمان مطالعه :

7 دقیقه

یکی از مشکلات اصلی در استفاده از الگو‌های کندلی تعداد زیاد آن‌هاست و هر الگو ممکن است به شکل‌های گوناگونی تشکیل شود، به همین دلیل حفظ کردن الگو‌ها کندلی کار ساده‌ای نخواهد بود. در این مقاله به بررسی کندل شناسی پیشرفته پرداخته و در مورد تفسیر هر کندل و ترکیب الگو‌های کندلی صحبت می‌کنیم. پس از آن نیز به سراغ استفاده از کندل‌ها و معامله با کندل استیک خواهیم رفت.

کندل چیست؟ آشنایی با مفاهیم اولیه کندل شناسی

باید بدانید که بهترین نحوه معامله با کندل استیک ترکیب کردن آن با دیگر روش‌های معاملاتی است، این کار موجب برطرف شدن نقص‌های موجود در هر دو روش خواهد شد. حال اگر مایلید به راحتی کندل‌ها را بشناسید و با آن‌ها معامله کنید،‌ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تفسیر کندل‌ها

کندل شناسی

همان‌طور که در مقالات قبلی نیز اشاره شد، کندل‌ها نمایشگر احساسات و تصمیم‌گیری معامله‌گران هستند، پس با تفسیر هر کندل می‌توانید، به نتایج جالبی دست‌یابید، قبل از آموزش تفسیر کندل‌ها باید چند نکته را بدانید.

  1. در بازارهایی مانند بازار کریپتو که حجم معاملات کم‌تری نسبت به دیگر بازارهای جهانی دارد، وجود حجم بالا یکی از اولویت‌های اصلی و ضروری در کندل شناسی است؛ زیرا پایین‌بودن حجم معاملات باعث خواهد شد که شکل‌گیری کندل‌ها بسیار نامعتبر باشد.
  2. کندل‌هایی با بدنه بزرگ به همراه حجم بالا نشان از قدرت زیاد کندل دارد.
  3. کندل‌هایی با بدنه کوچک و سایه‌های کوتاه نیز نشان از عدم تصمیم‌گیری معامله‌گران دارد؛ یا به عبارتی دیگر بازار خنثی است و نوسانات بسیار کم است.
  4. کندل‌هایی با بدنه کوچک اما سایه‌های بلند نیز نشان از خنثی بودن روند و نوسانات زیاد دارد.
  5. در کندل‌هایی که با سایه بلند تشکیل می‌شود، بازار تمایل نداشته که در جهت سایه حرکت کند. به عنوان مثال اگر در یک کندل سایه بلندی در پایین آن تشکیل شود، دلیل آن عدم تمایل بازار به کاهش در همان کندل بوده است. این موضوع به معنای این نیست که اگر یک کندل سایه پایینی بلندی داشته باشد بازار قصد دارد رشد کند، بلکه نشان از عدم تمایل به کاهش قیمت در همان کندل خواهد بود.

ابتدا برای درک بهتر تمام الگو‌های کندلی ابتدا به بررسی تمایل هر کندل می‌پردازیم. تمایل هر کندل به تنهایی می‌تواند صعودی، نزولی و با خنثی باشد. پس از بررسی هر کندل در الگوهای کندلی به بررسی نحوه تشکیل کندل‌ها در کنار هم خواهیم پرداخت.

بررسی تمایل هر کندل

بررسی تمایل هر کندل

همان‌طور که در بخش قبل بیان کردیم، تمایل هر کندل می‌تواند صعودی، نزولی و یا خنثی باشد و این موضوع بر اساس قرارگیری کلوز یا قیمت بسته‌ شدن کندل تعیین می‌شود. یک کندل را می‌توان به سه بخش مساوی تقسیم کرد. قرارگیری کلوز کندل در هر بخش نشان از تمایلات متفاوتی دارد، برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر دقت کنید.

  • اگر قیمت بسته‌ شدن کندل در ناحیه بالایی باشد، تمایل کندل به صعود است. رنگ و شکل کندل در این موضوع تاثیری ندارد و فقط محل بسته‌شدن کندل باید در یک‌ سوم بالایی باشد.
کندل‌هایی با تمایل صعودی

با توجه به قرارگیری کلوز کندل در یک‌ سوم بالایی می‌توان گفت که در زمان بسته‌شدن کندل تقاضا برای خرید وجود داشته است. به همین دلیل می‌گوییم که این کندل تمایل به صعود دارد. البته این موضوع دلیلی بر صعودی شدن کندل بعدی نیست، کندل بعد می‌توان در هر جهتی حرکت کند. 

  • اگر قیمت بسته‌شدن کندل در یک‌سوم میانی باشد، می‌توان گفت که کندل در فاز تصمیم‌گیری قرار دارد و تمایل آن خنثی است.
کندل‌هایی با تمایل خنثی

زمانی که کلوز در محدوده وسط یک کندل قرار می‌گیرد نشان دهنده جنگ بین خریداران و فروشندگان است. خنثی بودن تمایل یک کندل نشان از این دارد که بازار در آن کندل هنوز تصمیمی برای حرکت به سمتی خاص ندارد.

  • اگر قیمت بسته‌ شدن کندل در یک‌سوم پایین باشد، نشان دهنده‌ تمایل به نزول در کندل مورد نظر است.
کندل‌هایی با تمایل به نزول

بسته‌شدن کندل در یک‌سوم پایینی نشان از این دارد که فروشندگان در این کندل قدرت را در دست داشته‌اند و توانسته‌اند قیمت را تا آخرین لحظه کاهش دهند.

در این بخش در مورد تمایل هر کندل صحبت کردیم؛ اما برای تفسیر هر الگو کندلی علاوه بر شناخت هر Candle، نیاز به بررسی هر کندل نسبت به کندل قبلی خود نیز داریم.

بررسی رفتار کندل‌ها نسبت به کندل قبل خود

محل قرار گیری کلوز هر کندل نسبت به کندل قبل خود

قیمت بسته‌شدن یا کلوز هر کندل می‌تواند، نسبت به کندل قبل خود سه حالت متفاوت داشته باشد. این سه حالت در تصویر بالا مشخص شده است. بر اساس قرارگیری کلوز هر کندل در یکی از این بخش‌ها، آن کندل به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • BULL: اگر کلوز کندل بالاتر از کل کندل قبلی قرار بگیرد، نشان دهنده‌ وجود قدرت در جهت صعود است. باید توجه داشته باشید که این موضوع را با تمایل هر کندل به‌تنهایی، اشتباه نگیرید.
  • RANGE: اگر کلوز کندل درون کندل قبل بسته شود، نشان دهنده‌ی خنثی بودن کندل نسبت به کندل قبل است. باید تاکید شود که این موضوع با تمایل کندل به خنثی بودن متفاوت است.
  • BEAR: اگر کلوز کندل در زیر کندل قبل بسته شود، نشان دهنده نزولی بودن کندل نسبت به کندل قبلی خود است. این موضوع با تمایل کندل به نزولی بودن متفاوت است.

هر کندل که در سه بخش BULL، RANGE و BEAR قرار گرفته است، خود دارای تمایلی جداگانه است. با ترکیب این دو بخش می‌توان به ۹ حالت دست‌یافت.

تمام حالت‌های موجود برای دو کندل متوالی

با توجه به این موضوع که تمام معامله گران به دنبال روند‌های صعودی یا نزولی قوی هستند، فقط دو حالت اول و آخر که در تصویر بالا مشخص شده است، را توضیح خواهیم داد. شما می‌توانید، دیگر حالت‌ها را نیز مانند دو حالت زیر برای خود تفسیر کنید.

  • اگر کندل نسبت به کندل قبلی خود در حالت BEAR قرار بگیرد و خود کندل نیز تمایل به نزول داشته باشد، می‌توان گفت که دو کندل مورد نظر نشان از نزول قوی دارند. اگر کندل قبل از آن‌ها نیز تمایل به نزول داشته باشد این سیگنال قوی‌تر خواهد بود.
  • اگر کندل نسبت به کندل خود در جایگاه BULL قرار بگیرد و خود کندل نیز تمایل به صعود داشته باشد، دو کندل باهم نشان از صعود قوی دارند. اگر کندل قبل از آن‌ها نیز تمایلی هم‌جهت داشته باشد، نشان‌دهنده قدرت بیشتر است.

باید توجه داشته باشید که ما به‌تنهایی از کندل‌ها استفاده نخواهیم کرد. بلکه از این روش برای معامله کردن در حمایت‌ها یا مقاومت‌ها یا ترکیب آن با دیگر روش‌ها بهره خواهیم برد. به‌عنوان مثال در حمایت‌ها یا در زمانی که اندیکاتور‌ها سیگنال خرید صادر می‌کنند، می‌توان به دنبال قدرت در کندل‌ها بود.

ترکیب کندل‌ها با یکدیگر

همان‌طور که می‌دانید، چندین کندل در یک تایم فریم برابر است با یک کندل در تایم فریم بالاتر، به‌عنوان مثال ۴ کندل در تایم فریم یک ساعته با در نظر گرفتن مبدا زمانی برابر با یک کندل در تایم فریم چهار ساعته است. با توجه به این موضوع می‌توانید، بسیاری از الگوهای کندلی را با هم ترکیب و یک کندل واحد را ساخت. مثلا الگو مورنینگ استار در تایم فریم‌های بالاتر می‌تواند، یک چکش باشد.

ترکیب کندل‌های موجود در الگوی مورنینگ استار

با توجه به تصویر بالا می‌توان گفت که الگوی مورنینگ استار می‌تواند، یک الگوی چکش باشد. الگو چکش یک کندل با تمایل به صعود (کلوز در یک‌سوم بالایی) است و با توجه به سایه بلندی که دارد می‌توان گفت که در روند نزولی فروشندگان قدرت خود را از دست ‌داده‌اند.

تمام الگو‌های کندلی را می‌توان بر اساس دو روش بیان شده تفسیر کرد؛ اما باید بدانید که این تفسیر و تحلیل مانند تمام روش‌های تحلیلی دیگر صددرصد درست نیست و امکان خطا در آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل بهتر است که از الگو‌های کندلی به‌عنوان یک آلارم استفاده کنید. مثلا در مواقعی که روش تحلیلی خود سیگنال فروش صادر می‌کند به دنبال الگو‌ها یا کندل‌هایی باشید که نزولی هستند و بالعکس. هیچگاه در بازارهایی مانند کریپتو که حجم معاملات کم است از الگوهای کندلی به‌تنهایی استفاده نکنید.

حال که با تفسیر الگو‌های کندلی آشنا شدیم، به نحوه معامله با کندل‌ها خواهیم پرداخت.

استراتژی ترکیب پرایس اکشن و کندل شناسی

پرایس اکشن یکی از محبوب‌ترین روش‌های معاملاتی در بین تحلیل‌گران محسوب می‌شود که در آن به بررسی حرکت قیمت در واحد زمان می‌پردازند، پرایس اکشن و کندل‌ها دو بخش جدایی ناپذیر از هم هستند، به همین دلیل در اکثر سبک‌های پرایس اکشن ابتدا به بررسی و آموزش کندل‌ها پرداخته می‌شود. 

معامله با پرایس اکشن و کندل‌ استیک

می‌دانیم که بیت کوین در محدوده ۲۰ هزار دلار یک محدوده حمایت مهم دارد. اکنون صبر می‌کنیم تا بیت کوین حرکت کرده و به محدوده مقاومت یا حمایت خود برسد و به دنبال نشانه‌هایی برای برگشت قیمت یا ادامه روند نزولی خواهیم بود.

معامله با ترکیب کندل استیک و پرایس اکشن

همان‌طور که در تصویر نیز قابل مشاهده است در زمان رسیدن قیمت سایه‌های بلندی در جهت نزول در هر کندل ایجاد می‌شود که این موضوع نشان از وجود تقاضا در محدوده ۲۰ هزار دلار دارد. دو کندل آخر نیز نشان از احتمال روند صعودی قوی دارند. اکنون شما باید تصمیم بگیرید که آیا وارد شدن به معامله خرید (BUY) با روش مدیریت سرمایه شما هماهنگی دارد یا خیر. در این مثال ما حد ضرر را در محدوده ۲۰,۰۰۰ دلار و حد سود خود را در محدوده ۲۰,۶۰۰ دلار قرار خواهیم داد. نسبت حد سود به حد ضرر در این مثال برابر ۲ خواهد بود به همین دلیل در قیمت ۲۰,۱۹۹ دلار با درصدی از سرمایه خود وارد معامله خرید خواهیم شد.

ترکیب پرایس اکشن و خوانش کندل به کندل بازار

همانگونه که در تصویر بالا مشخص است معامله با رسیدن به حد سود یا هدف معامله ما بسته شده است. باید توجه داشته باشید که تمام روش‌های معاملاتی درصدی خطا خواهند داشت به همین دلیل بهتر است که در معاملات خود حد ضرر و مدیریت سرمایه را فراموش نکنید. به عنوان مثال به معامله زیر دقت کنید.

ورود به معامله با تفسیر کندل‌ها

در بخش مشخص شده در تصویر بالا می‌توانید نشانه‌های بسیاری برای ورود به معامله خرید بیابید. حال فرض کنید که نسبت حد سود به حد ضرر نیز عدد قابل قبولی است و شما وارد معامله خرید خواهید شد. اگر نتوانید سرمایه و احساسات خود را مدیریت کنید، دچار زیان زیادی خواهید شد؛ چون پس از ورود به معامله همان‌طور که در تصویر زیر نیز مشخص است بازار ریزش سنگینی را تجربه کرده است.

اهمیت مدیریت سرمایه در معاملات

در این بخش برای اهمیت کندل استیک در پرایس اکشن دو مثال زده شد که می‌توان آن‌ها را به دیگر ستاپ‌های معاملاتی در پرایس اکشن نیز تعمیم داد.

استراتژی ترکیب اندیکاتور ایچیموکو با الگو‌های کندلی

اندیکاتور ایچیموکو از بخش‌های بسیار مهمی تشکیل شده است که در مقاله اختصاصی «ایچیموکو چیست؟» به طور کامل درباره آن‌ها بحث کرده‌ایم. ایچموکو جزو ابزارهای معاملاتی بسیار قدرتمندی است که کاربردهای بسیاری دارد و در استراتژی‌های معاملاتی می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد.

استراتژی‌های 2022 ایچیموکو؛ بررسی دو استراتژی پرسود با اندیکاتور ایچیموکو

در ایچیموکو می‌توان با هر بخش این اندیکاتور معامله کرد، یکی از این بخش‌ها، ابر کومو و شکست ابر کومو است که می‌توان با ترکیب آن با تفسیر کندل‌ها یک استراتژی معامله با کندل‌ استیک ایجاد کرد.

ترکیب الگوهای کندلی با ابر کومو

همان‌طور که در تصویر مشخص شده، قیمت پس از کلی درگیری با این محدوده توانسته است ابر کومو صعودی را به سمت پایین بشکند، حال باید منتظر واکنش قیمت برای رسیدن به ابر کومو نزولی باشیم.

قیمت پس از نزدیک شدن به ابر کومو نزولی، به فلت اسپن B برخورد کرده است، حال با مشاهده تضعیف کندل‌ها و یافتن نشانه‌های نزول می‌توان وارد معامله فروش یا SELL شد.

این موارد تنها مثال‌هایی برای ترکیب کندل‌ها با دیگر روش‌های معاملاتی بود، شما می‌توانید به راحتی الگوهای کندلی را با مووینگ اوریج، بولینگر باند و دیگر استراتژی‌های معاملاتی ترکیب و درصد موفقیت خود را بهبود ببخشید.

به نظر شما کدام استراتژی معاملاتی با الگوهای کندلی و کندل استیک بهتر ترکیب می‌شود؟

جمع‌بندی

در این مقاله به نحوه بررسی و تفسیر کندل‌ها، ترکیب الگوهای کندلی با دیگر روش‌های معاملاتی و … پرداختیم، اکنون می‌توانید با کمی تمرین بهترین استراتژی با کندل استیک را متناسب با شخصیت خود بسازید و به وسیله آن شروع به معامله کنید.

در پایان باید تاکید کنم که تفسیر کندل‌ها، شناخت کندل‌ها، داشتن استراتژی، داشتن روش تحلیلی، مدیریت سرمایه و … همگی بخشی از یک پازل هستند که باعث می‌شوند احتمال موفقیت شما در بازارهای مالی بسیار افزایش یابد و نمی‌توان تنها با یک بخش از این پازل در بازارهای مالی به موفقیت رسید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چگونه می‌توانیم با کندل‌ها معامله کنیم؟ بررسی استراتژی‌های معامله با کندل استیک‌
چگونه می‌توانیم... با کندل استیک‌

بعدی

آشنایی با مهم‌ت...ی و تفسیر آن‌ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

26

نظر مخاطبان (0)