علت ریزش قیمت بیت کوین یا افزایش آن چیست؟ [عوامل تاثیرگذار بر قیمت BTC]

امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

کاهش قیمت بیت کوین جزو اخبار بسیار جنجالی در چند روز اخیر به حساب می‌آمد. این اخبار حاکی از آن بود که بیت کوین کاهش قیمتی زیاد را تجربه کرده است. حتی بعضی از افراد اعتقاد داشتند که اگر این کاهش قیمت ادامه پیدا کند، ماینرها تسلیم خواهند شد و دیگر به ماین کردن ادامه نخواهند داد. چون اگر قیمت بیت کوین بیشتر از این افت می‌کرد دیگر ماین کردن برای ماینرها به صرفه نبود. سوال اصلی اینجاست که علت ریزش قیمت بیت کوین چیست؟

البته در هنگام نگارش این مقاله بر اساس آمار صفحه قیمت بیت کوین وبسایت پول نو، بیت کوین از آن فضای سمی خارج شده و با قیمت ۳۷ هزار دلار به فروش می‌رسد.

همانطور که بالاتر گفتیم فعلا از آن شرایط خطری عبور کرده‌ایم اما بهتر است با عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیت کوین آشنا شویم. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانیم بر اساس شرایط، افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین را پیش بینی کنیم.

اگر دوست دارید که هنگام افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین علت آن را به خوبی درک کنید، در مقاله «عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین» همراه من باشید. پیش از آن هم درباره پادشاه ارزهای دیجیتال، این شاهکار بی‌بدیل خالق آن یعنی ساتوشی ناکاموتو، بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ تصویر کاور این مقاله همه چیز را به شما خواهد گفت!

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین در یک نگاه!

بهتر است قبل از اینکه به سراغ توضیح مفصل دلایل ریزش یا افزایش قیمت بین کوین برویم، در یک نگاه این دلایل را بررسی کنیم.

تغییر قیمت بیت کوین دلایل متعددی مانند مالیات سازمان‌ها، فناوری‌هایی مثل متاورس و کرونا و… دارد که باعث می‌شوند بیت کوین تغییرات قابل توجهی داشته باشد. تغییر قیمت بیت کوین هم مساوی است با تغییر قیمت و ارزش کل بازار!

راستی با استاندارد BRC-20 می توانید توکن خود را روی این شبکه بسازید اما چجوری؟ در مقاله استاندارد BRC-20 چیست در این باره توضیح دادیم.

عوامل موثر بر ریزش قیمت بیت کوین

در ادامه مقاله توضیحات کاملی درباره دلایل کاهش قیمت بیت کوین خواهیم داد.

۱. جنگ‌های داخلی و خارجی

جنگ و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین

جنگ پدیده‌ای است که کل دنیا با آن آشنا هستند. جنگ‌ها می‌توانند داخلی یا خارجی باشند و نه فقط قیمت بیت کوین، که ارزش پول ملی کشورهای درگیر را هم تحت تاثیر قرار دهد. هرچه کشورهای درگیر، در بازارهای مالی فعال‌تر باشند این اثرگذاری عمیق‌تر است.

به عنوان مثال در حمله روسیه به اوکراین قیمت بیت کوین حدود سه درصد افت کرد که در نوع خود کم نظیر بود. جنگ باعث می‌شود تا بازار سرمایه از نفت گرفته تا دلار و بیت کوین با تقاضای کمتری روبه‌رو شوند. در نتیجه قیمت این دارایی‌ها کاهش می‌یابد.

احتمالا این نکته را کمی عجیب بدانید. اما طبق گفته نشریه فوربز تمامی اتفاقات خاورمیانه روی قیمت بیت کوین تاثیر مستقیم دارند و جنگ‌ها از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین هستند.

چندی پیش درگیری‌ و آشوب‌های داخلی قزاقستان هم روی قیمت بیت کوین تاثیر منفی گذاشت. چرا؟ چون پس از اینکه چین استخراج رمزارزها را غیرقانونی اعلام کرد، قزاقستان به دومین منبع استخراج (بعد از آمریکا) تبدیل شد. در پی ناآرامی‌های قزاقستان، اینترنت این کشور به مدت یک روز قطع و فعالیت ماینرها مختل شد.

۲. تصمیم‌های سیاسی

بعد از جنگ شاید سیاست یکی تاثیرگذارترین عوامل بر قیمت بیت کوین باشد. همانطور که تصمیمات یک دولت بر قیمت کالاهای اساسی و دلار تاثیر دارد، تصمیمات همان دولت می‌تواند بر قیمت بیت کوین نیز تاثیر داشته باشد.

سیاست کاخ سفید و بیت کوین

چندی پیش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از کسب و کارهای مربوط به دنیای کریپتو کارنسی خواست تا اطلاعات مالی را به دولت ارائه دهند. این تصمیم باعث شد تا قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند.

بعضا هم خبرهایی مانند وضع مالیات برای افرادی که مقادیر زیادی بیت کوین دارند منتشر شد. این موضوع باعث شد تا افرادی که قصد داشتند بیت کوین بخرند از این کار دست بردارند و با این اتفاق تقاضا در بازار کمتر می‌شد. کم شدن تقاضا برای خرید بیت کوین باعث شد تا قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند.

پس اگر اخباری مبنی بر تصمیمات دولت‌های تاثیرگذار درباره ارزهای دیجیتال شنیدید، مبلغی را برای سرمایه گذاری بعد از افت قیمت بیت کوین آماده کنید. چون دولت‌ها قصد دارند تا بیت کوین را به هر نحوی که شده متوقف کنند اما ماهیت غیر متمرکز بودن آن تا به حال به دولت‌ها اجازه نداده است تا این خواسته خود را عملی کنند.

یا مانند تصمیم دولت چین که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، استخراج ارزهای دیجیتال غیرقانونی اعلام می‌شود و تاثیر زیادی (هرچند موقت) روی قیمت بیت کوین می‌گذارد. چیت بارها با تصمیمات سیاسی خود بازار ارزهای دیجیتال را دچار نوسان کرده است.

۳. عوامل طبیعی (کرونا)

کرونا و علت ریزش قیمت بیت کوین

عوامل طبیعی از زلزله و سیل گرفته تا بیماری‌های همه‌گیر مانند کرونا، روی قیمت بیت کوین تاثیرگذار هستند.

این بیماری منحوس در دنیای مجازی هم دست از سر ما بر نمی‌دارد! همین که ما را دو سال از همه چیز عقب انداخت بس نبود حالا به بیت کوین هم کار دارد.

بله سویه جدید کووید ۱۹ یعنی اومیکرون باعث شده است تا قیمت بیت کوین دچار ریزش شود. دلیل اینکه بیماری کرونا بر قیمت بیت کوین تاثیر دارد طبق تحلیل کارشناسان دنیای کریپتو، این است که اومیکرون باعث می‌شود تا افراد از سرمایه گذاری در بیت کوین دست بردارند و به فکر درمان و بیمه خودشان باشد.

علاوه بر این، بسیاری از مشاغل تعطیل شدند و مردم برای تامی مایحتاج خود به فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر روی آوردند.

این مورد برای خود من به عنوان نویسنده عجیب بود ولی حقیقت دارد و حتی وقتی در آمریکا اولین مبتلا به اومیکرون شناسایی شد بلافاصله بازار منفی شد و این روند با شناسایی اومیکرون در کشورهای دیگر ادامه‌دار بود. تا الان سویه جدید کرونا در تعداد زیادی از کشورها شناسایی شده و این تعداد رفته رفته در حال افزایش است. پس احتمالا سرمایه گذارانی که در پول نو قیمت بیت کوین را تحلیل می‌کنند در چند روز آینده باید با صفحه قرمز روبه‌رو باشند.

۴. نهنگ‌های بیت کوین

نهنگ بیت کوین

خوشبختانه نهنگ‌های اقیانوس تاثیری روی قیمت بیت کوین ندارند! از این بابت خیالتان راحت باشد ولی این بار منظور از نهنگ‌ها افرادی است که تعداد زیادی بیت کوین می‌خرند و نگهداری می‌کنند. دقیقا همانطور که یک نهنگ میزان زیادی از غذا را می‌خورد و در داخل معده‌اش نگه می‌دارد؛ این افراد اصولا بخش زیادی از بازار را در دست دارند.

البته قدرت تاثیرگذاری نهنگ‌های بیت کوین در مقابل نهنگ‌های ارزهای دیجیتال کم ارزش‌تر مانند دوج کوین کمتر است. دلیل این اتفاق این است که حجم بازار دوج کوین بسیار پایین‌تر است و در نتیجه قیمت دوج کوین راحت‌تر تاثیر میپذیرد. در نتیجه تصاحب درصد زیادی از حجم بازار برای میلیاردهای دنیای کریپتو کار چندان سختی نیست. اما درباره بیت کوین به این صورت نیست و تصاحب درصد زیادی از حجم بازار کار سخت‌تری است.

نهنگ‌های بیت کوین با فروش ارزهایی که در طی چندین سال به‌دست آورده‌اند می‌توانند کاری کنند که قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند. چون عرضه بیشتر از تقاضا می‌شود که باعث منفی شدن بازار بیت کوین می‌شود.

پس اگر قصد پیش بینی قیمت آینده بیت کوین را دارید به اقدامات این نهنگ‌ها دقت کنید. خیلی از این افراد در توییتر فعالیت دارند و معمولا این امکان وجود دارد که با بررسی توییت‌های آن‌ها پیش بینی درستی از اقدامات آینده آن‌ها داشته باشید.

۵. شبکه‌های اجتماعی و جو حاکم بر جامعه

شبکه اجتماعی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

هیچکس فکر نمی‌کرد که روزی شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام تاثیر کاملا مستقیمی بر زندگی مردم داشته باشد. از تعیین سبک زندگی گرفته تا تاثیر بر تصمیم‌های مالی و اقتصادی.

همانطور که شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرها و بلاگرها روی پوشش و مدل موی افراد تاثیر دارند، اینفلوئنسرهای کریپتو نیز روی سرمایه گذاری افراد فعال در زمینه کریپتوکارنسی تاثیر گذارند. افراد تازه کار با فالو کردن افراد معروف این حوزه به توصیه آن‌ها عمل می‌کنند. به عنوان مثال یکی از این اینفلوئنسرها از بیت کوین بد می‌گوید یا توصیه‌ای مبنی بر فروش بیت کوین می‌کند، این موضوع باعث می‌شود تا افراد زیادی بیت کوین خود را بفروشند و افرادی که قصد داشتند بیت کوین بخرند، دست نگه دارند.

تحلیلگرانی که در زمینه کریپتو به چهره شناخته شده تبدیل شده‌اند می‌توانند فضای روانی حاکم بر بازار را تغییر دهند و این هم می‌تواند باعث کاهش قیمت بیت کوین شود و هم افزایش آن. در کل عواملی مانند ترس و طمع به هر دلیلی که ایجاد شوند روی قیمت بیت کوین تاثیرگذارند. درباره شاخص ترس و طمع بیت کوین بیشتر بخوانید.

۶. ایلان ماسک

ایلان ماسک و علت ریزش قیمت بیت کوین

یکی از این اینفلوئنسرها ایلان ماسک (Elon Musk) است ولی چون تاثیر او بسیار زیاد است آن را در یک بخش جداگانه آوردیم!

این مرد بااراده، ثروتمندترین شخص حال حاضر جهان است. ایلان ماسک (Elon Reeve Musk FRS) آنقدر تاثیر گذار است که در سال ۲۰۲۲ میلادی از سوی مجله نیویورک تایمز به عنوان تاثیر گذارترین فرد جهان انتخاب شود. او مدیر عامل شرکت تسلا موتورز (CEO of Tesla Motors) و همچنین مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس (the founder, CEO, and Chief Engineer at SpaceX) است.

او فقط با یک توییت باعث شد تا قیمت بیت کوین افت زیادی داشته باشد. ایلان ماسک در این توییت اعلام کرد که برای خرید تسلا، بیت کوین را قبول نخواهد کرد، چون بیت کوین مصرف انرژی بالایی دارد و به همین دلیل برای محیط زیست مضر است. همین کار کافی بود تا افراد زیادی بیت کوین‌های خود را بفروشند و این مسئله باعث شد تا قیمت بیت کوین دچار ریزش شود.

درباره قدرت اکانت توییتر ایلان ماسک فقط همین را بگویم که او در حال حاضر در توییتر ۵۰ میلیون نفر فالوئر دارد که در فضای توییتر عدد بسیار بزرگی به حساب می‌آید.

۷. حوزه‌های جدید کریپتوکارنسی

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ میلادی عرضه شد. یعنی حدود ۱۳ سال پیش که تاریخ نسبتا دوری به حساب می‌آید. از آن موقع تا کنون فناوری‌های جدیدی وارد بازار شده‌اند. اما خیلی از این فناوری‌ها رقیب مناسبی برای بیت کوین به حساب نمی‌آمدند. تا اینکه پای دیفای و قراردادهای هوشمند به میان آمد. حالا مدتی است فناوری‌هایی مثل ان اف تی و متاورس روی بورس هستند که در مدت کوتاهی توانستند محبوبیت زیادی بدست آورند.

این محبوبیت موجب شد که بخشی از سرمایه مردم به سمت این پدیده‌های نوظهور برود و دامیننس بیت کوین کاهش یابد. بازی‌های بلاک چینی، ان اف تی‌ها، توکن‌های متاورسی و… از این قرارند. در ادامه به دو مورد از این حوزه‌ها می‌پردازیم: متاورس و ان اف تی.

۷.۱. متاورس

متاورس در مدت کوتاهی چنان توجهی را به سمت خود جلب کرد که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیای فناوری یعنی فیسبوک نام خودش را به متا تغییر داد. بعد از این اتفاق متاورس به مرکز توجه فعالان کریپتو کارنسی تبدیل شد. خود متا که همان فیسبوک قدیم است الان روی فناوری متاورس نیز کار می‌کند و بودجه عظیمی را برای این کار تخصیص داده است. توکن‌های زیادی نیز برای این فناوری موجود هستند. توکن‌هایی مثل سند باکس، آلیس، مانا و… که سرمایه گذاران زیادی را جذب کرده و رشد قابل توجهی داشته‌اند.

۷.۲. NFT

فناوری بعدی که به تازگی مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است ان اف تی (NFT) نام دارد. این فناوری به هنرمندان، گیمرها و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد آثار خود را به یک اثر دیجیتالی تبدیل کنند و آن را به دارایی خود تبدیل کنند. بعد از این کار این افراد می‌توانند NFTهای خود را به فروش برسانند و از این طریق کسب درآمد داشته باشند. البته NFT صرفا به معنای آثار هنری نیست و بقیه دارایی‌های دیجیتالی مانند وسایل درون بازی و… را نیز شامل می‌شود. (از کجا NFT بخریم؟ با بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش NFT آشنا شوید!)

امینم و ان اف تی بورد ایپس

درباره ان اف تی نکته بسیار جالبی وجود دارد. پروفایل امینم در شبکه‌های اجتماعی یک ان اف تی است. امینم رپر مشهور آمریکایی عکس پروفایل خود را به قیمت ۴۰ هزار دلار از خالق اثر خریداری کرده و از آن به عنوان پروفایل استفاده می‌کند. این NFT از مجموعه Bored Apes یا میمون‌های خسته است که این روزها حسابی سروصدا به پا کرده!

عوامل موثر بر افزایش قیمت بیت کوین

بالاتر درباره عوامل تاثیر گذار بر کاهش قیمت بیت کوین صبحت کردیم. در ادامه مقاله قرار است تا درباره عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت بیت کوین صحبت کنیم. دانستن عوامل موثر بر افزایش قیمت بیت کوین به ما کمک می‌کند تا تصمیم درست‌تری برای خرید و فروش بیت کوین بگیریم.

۱. هاوینگ بیت کوین

بیت کوین سیستمی دارد که تقریبا هر چهار سال یکبار به‌روز رسانی‌هایی را ارائه می‌دهد. این به‌روز رسانی باعث می‌شود تا پاداش افرادی که بیت کوین استخراج می‌کنند (همان ماینرها) یک دوم شود. یعنی اگر فردی از استخراج یک بیت کوین یک صدم بیت کوین پاداش می‌گرفت در سالی که هاوینگ اتفاق می‌افتد این یک صدم به پنج هزارم تبدیل می‌شود و پاداش تقسیم بر دو می‌شود. در مقاله هاوینگ بیت کوین درباره این مفهوم بیشتر بخوانید.

هرچه سختی به دست آوردن بیت کوین بیشتر شود، ارزش آن بیشتر می‌شود. در کل، کمیاب بودن هرچیز موجب افزایش ارزش آن می‌شود.

۲. طمع

همان طور که ترس موجب کاهش قیمت بیت کوین می‌شود، در طرف مقابل، طمع موجب افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. چرا؟ چون در بازارهای مالی اصطلاحی داریم به نام فومو FOMO که به معنی ترس از دست دادن است. یعنی افراد فکر می‌کنند از قافله جا مانده‌اند و شروع می‌کنند به گرفتن تصمیمات احساسی و خرید بیت کوین (یا هر دارایی دیگر). این مثال برای ما در خرید دلار آشناست. وقتی جوی مبنی بر خرید دلار حاکم می‌شود مردم برای خرید دلار سر و دست می‌شکنند و همین موجب افزایش قیمت آن می‌شود.

در بورس هم همین اتفاق افتاد و به یکباره حجم زیادی از سرمایه وارد بازار بورس شد و سهام بسیاری شرکت‌ها افزایش قیمت پیدا کرد. ولی زمانی می‌رسد که حباب قیمت‌ها شکسته می‌شود چون این قیمت، قیمت واقعی آن سهام نیست. در مورد بیت کوین هم یان اتفاق رخ می‌دهد و باید با تحلیل درست، بهترین تصمیم را گرفت.

۳. سخت بودن ماینینگ بیت کوین

ماینینگ بیت کوین در دنیای ارزهای دیجیتال از سخت‌ترین کارها محسوب می‌شود. اگر مقاله اثبات کار (PoW) چیست را خوانده باشید با سختی این فرآیند آشنا هستید. در حوزه‌ای مثل متاورس فرد با بازی کردن کسب درآمد می‌کند اما فرد ماینر باید با هزار سختی پاداش به دست بیاورد. این سختی‌ها چیستند؟ در جواب این سوال باید گفت که ماینینگ به امکانات مختلفی نیاز دارد. از جمله منبع برق قدرتمند، دستگاه ماینر و… که باعث می‌شوند این کار سخت‌تر شود. به طور مثال برای تهیه ماینر فرد باید در بازه‌ای بین ۵ تا ۸۰۰ میلیون تومان بسته به درآمدی که دوست دارد کسب کند سرمایه گذاری کند.

شاید بپرسید که این مسئله چه ربطی به قیمت بیت کوین دارد؟ ربط این مسئله به قیمت بیت کوین این است که هر قدر به دست آوردن بیت کوین سخت‌تر شود، ماینرها آن را با قیمت بیشتری عرضه می‌کنند. آن‌ها حاضر نیستند هزینه و انرژی‌ای که برای ماینینگ صرف کرده‌اند با قیمت کمی در بازار عرضه کنند.

آیا در انتخاب والت برای نگهداری بیت کوین به مشکل خورده‌اید؟ مقاله «کیف پول بیت کوین» برای شما نوشته شده است!

سخن آخر با خوانندگان مقاله

در این مقاله از وبسایت پول نو چند ورق دیگر از کتاب کریپتوکارنسی را ورق زدیم و به اطلاعات مفیدی رسیدیم. یاد گرفتیم که عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین کدامند. شما چه نظری درباره این مقاله دارید؟ آیا این مقاله را برای وقتی که گذاشتید مناسب می‌دانید؟ امیدواریم که جواب سوالات مثبت باشد:)

اگر هم منفی بود حتما آن را در بخش نظرات برای ما ارسال کنید. سعی می‌کنیم نکات منفی را بر طرف کنیم تا افراد بیشتر از قبل از این مقاله استفاده کنند. در آخر هم آرزو می‌کنیم که این مقاله از پول نو برای شما کاربردی بوده باشد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)