سایت ها و پلتفرم ها

زمان مطالعه :

20 دقیقه

آموزش صفر تا صد سایت تریدینگ ویو | چگونه از TradingView استفاده کنیم؟

پلتفرم تریدینگ ویو یکی از منابع معتبر برای مشاهده چارت رمز ارزها و سایر دارایی‌ها است. در این آموزش به بررسی نحوه کار با این سایت می‌پردازیم

فهرست عنوان ها

«همه‌ چیز در قیمت نهفته است» تنها یک کلیشه نیست، بلکه از مفاهیم پایه در تحلیل تکنیکال است. همانطور که می‌دانید قیمت یک دارایی در بازار‌های مالی عموما (نه همیشه) در قالب کندل‌ها نمایش داده می‌شود. انباشت این کندل‌ها در طول زمان چیزی است که چارت یا همان نمودار یک دارایی را ایجاد می‌کند. اما چگونه به این چارت‌ها در کنار ابزارهای تحلیل دسترسی پیدا کنیم؟ در جواب این سوال بهترین گزینه‌ای که می‌توان به آن فکر کرد پلتفرم تریدینگ ویو است.

این سایت علاوه بر نمایش نمودار قیمت ارزهای دیجیتال، بازار سهام و شاخص‌های مهم اقتصادی، دارای ابزارهای کمکی بسیاری است. با توجه به تمام این موارد امروز در این مقاله قصد داریم در مورد سایت تریدینگ ویو، نحوه ثبت‌نام در سایت تریدینگ ویو، نحوه استفاده از تحلیل‌های تریدینگ ویو و بسیاری موارد دیگر صحبت کنیم. اگر مایلید در مورد این پلتفرم و امکانات آن بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با پول نو همراه باشید.

تریدینگ ویو چیست؟

سایت تریدینگ ویو یک پلتفرم معاملاتی است که به معامله‌گران این اجازه را می‌دهد تا با به اشتراک گذاشتن ایده‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری خود، با یکدیگر تعامل داشته باشند. همچنین به کمک ابزارهای پیشرفته‌ای چون نمودارها و اندیکاتورها، بستری مناسب برای تجزیه و تحلیل داده‌های بازارها حساب می‌آید.

خوشبختانه این پلتفرم روی موبایل، دسکتاپ و مهم‌تر از همه وب قابل دسترسی است و در مطلب امروز، با سیر تا پیاز Tradingview آشنا خواهیم شد!

آموزش ثبت‌نام در سایت تریدینگ ویو

سایت تریدینگ ویو

برای استفاده از امکانات سایت تریدینگ ویو کافی است وارد سایت آن به نشانی (www.tradingview.com) شوید. در صفحه اصلی روی گزینه Get started کلیک کنید.

حساب‌های کاربری در سایت تریدینگ ویو

در این صفحه حساب‌های کاربری تریدینگ ویو را بر اساس نوع خدماتی که ارائه می‌دهد، دسته‌بندی شده است. باید توجه داشته باشید که امکان خرید این حساب‌ها برای کاربران ایرانی به دلیل عدم دسترسی به روش‌های پرداخت بین‌المللی مانند ویزا کارت و مسترکارت کمی دشوار است. برای ثبت‌نام رایگان کافی است بر روی Sing up کلیک کنید. 

نحوه ثبت نام در سایت تریدینگ ویو

در مرحله‌ بعد شیوه ثبت‌نام خود را مشخص کنید. شما می‌توانید با اکانت توییتر، حساب کاربری گوگل، ایمیل و … ثبت‌نام کنید. ساده‌ترین راه، استفاده از حساب گوگل است. یکی از روش‌های ثبت‌نام را انتخاب کنید و پس از وارد کردن اطلاعات مربوطه نیاز به تایید اطلاعات خود دارید. پس از تایید شما دارای یک حساب کاربری هستید که می‌توانید از آن استفاده کنید.

ثبت نام در تریدینگ ویو

پس از پایان ثبت‌نام باید یک نام کاربری و تصویر برای خود انتخاب کنید. انتخاب تصویر اجباری نیست. پس از پر کردن بخش‌های مربوطه بر روی گزینه Continue کلیک کنید. تبریک، اکنون شما یک حساب کاربری در TradingView دارید. در ادامه در مورد بخش‌ها و امکانات سایت تریدینگ ویو بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد.

آموزش استفاده از تریدینگ ویو

بررسی سربرگ‌های اصلی در سایت تریدینگ ویو

پس از ثبت‌نام و ساخت یک حساب کاربری در سایت تریدینگ ویو وارد بخش بعدی خواهید شد که در آن ۶ سربرگ مختلف که در تصویر مشخص شده است، مواجه خواهید شد. این ۶ سربرگ عبارت‌اند از:

  1. محصولات (Products)
  2. کامیونیتی (Community)
  3. بازارها (Markets)
  4. اخبار (News) 
  5. بروکرها (Brokers)
  6. دیگر امکانات (More)

در ادامه به بررسی هر سربرگ و امکاناتی که در اختیار ما قرار می‌دهد، خواهیم پرداخت.

منوی اصلی تریدینگ ویو

اگر نشانگر موس خود را بر روی سربرگ Products نگه دارید متوجه خواهید شد که بخش Products دارای سه بخش چارت (Chart)، اسکرینر (Screeners) و هیت مپ (Heatmaps) است که در ادامه به بررسی هر بخش به‌صورت جدا خواهیم پرداخت.

بررسی سربرگ Products در سایت تریدینگ ویو

منوی ابزارهای نمودار تریدینگ ویو

همان‌طور که در بخش قبلی بیان کردیم، از سربرگ محصولات وارد بخش اصلی سایت تریدینگ ویو یعنی چارت (Chart) می‌شویم.

Chart را می‌توان بخش نمایش نمودار قیمت در این پلتفرم دانست. بر اساس تصویر زیر شما علاوه بر دسترسی به نمودارهای قیمتی می‌توانید به اکثر امکانات این پلتفرم نیز دسترسی داشته باشید که پایین‌تر بیشتر در رابطه با آن‌ها توضیح خواهیم داد.

برای جلوگیری از سردرگمی شما عزیزان ما بخش‌های مورد استفاده در این بخش را به چهار بخش تقسیم کردیم که دانستن بخش‌های ۱ و ۲ برای تمام کاربران لازم است و بخش ۳ و ۴ برای کاربرانی که قصد دارند، از سایت تریدینگ ویو به‌صورت حرفه‌ای استفاده کنند توصیه می‌شود. 

نحوه نمایش نمودار در سایت تریدینگ ویو
  • منوی شماره 1: در این قسمت، مواردی چون نام نماد، تایم‌فریم مدنظر، شیوه نمایش نمودار ( به وسیله کندل‌استیک‌ها یا خطی)، اندیکاتورها، هشدارهای قیمتی (Alertها) و حرکت به گذشته بازار (Replay) را مشاهده می‌کنیم.
  • منوی شماره 2: در این منو، ابزارهای تحلیلی مختلف اعم از خط روند، کانال‌ها (موازی و رگراسیون)، ابزار فیبوناچی (کانال فیبو و فیبوی اصلاحیمحاسبه‌گرِ ریسک/ریوارد (R/R)، زومِ نمودار، امواج الیوت، میزان افزایش/ کاهش قیمت و بازه‌ زمانی نوسانات، قابل دسترسی هستند.
  • منوی شماره 3: این منو ابزارهای مختلفی از جمله واچ‌لیست‌ها (دیده‌بان بازار)، جزئیات بازار، اخبار، تقویم اقتصادی، لیست ابزارهای استفاده‌ شده، دیدگاه‌ها و ایده‌های دیگر تحلیلگرانِ بازار را در اختیار ما قرار می‌دهد.
  • منوی شماره 4: در این قسمت از وبسایت تریدینگ‌ویو، می‌توان به امکاناتی چون نمایش کامل صفحه نمودار، ذخیره تصویر نمودار (کپی، دانلود، کپی لینک و توییتِ تصویر) و به اشتراک‌گذاری تحلیل اشاره کرد.

در بخش‌های آتی مقاله، به صورت جزئی‌تری این موارد را توضیح خواهیم داد

بررسی سربرگهای موجود در نمودار

در نوار ابزار شماره ۱ شما می‌توانید به‌راحتی ارز دیجیتال یا سهام مورد نظر خود را جستجو کنید و برای این کار، بخش‌های زیر به شما کمک خواهند کرد:

جست و جوی نماد در تریدینگ ویو

اگر به دنبال نمودار ارز دیجیتال یا سهام شرکت‌های خارجی هستید، این بخش (ابزار شماره یک در تصویر بالا) بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

برای دسترسی به نمودار قیمت هر ارز دیجیتال، کافی است به روی بخش مشخص شده در تصویر بالا کلیک و نام یا نماد ارز دیجیتال یا سهام مورد نظر خود را سرچ کنید. با انتخاب نماد مورد نظر خواهید دید که نمودار قیمت برای شما به نمایش در خواهد آمد.

علاوه بر نمودار قیمت، می‌توانید به آمار، اطلاعات و اخبار مرتبط با آن نماد (مثلا BTC/USDT) هم دسترسی پیدا کنید.

مقایسه نمادها در تریدینگ ویو

اگر قصد دارید در سایت تریدینگ ویو دو نمودار قیمت را با هم مقایسه کنید، این بخش می‌تواند بسیار به کار شما آید. کافیست روی علامت (+) کلیک کنید و در بخش مربوطه نام یا نماد مورد نظر خود را سرچ و پس از یافتن، آن را انتخاب کنید. پس از این فرایند متوجه خواهید شد که دو نمودار قیمت بر روی هم به نمایش درآمده است.

ابزارهای تحلیل تکنیکال

  • تایم فریم (Time Frame): اگر قصد داشته باشید که نمودار قیمت را در تایم فریم‌های مختلف مشاهده کنید، کافی است بر روی بخش مشخص شده در تصویر (4) کلیک کنید و تایم فریم دلخواه خود را انتخاب کنید. باید توجه داشته باشید که تایم فریم‌های کمتر از یک دقیقه برای حساب‌های رایگان غیرفعال است.
  • نحوه نمایش قیمت: همان‌طور که در تصویر نیز مشخص است نمودار به‌صورت کندلی نمایش داده شده است. اما اگر شما بر اساس نحوه تحلیل خود قصد داشته باشید از دیگر روش‌های نمایش مانند نمایش خطی، هکی نشی و … استفاده کنید، می‌توانید از این بخش نوع نمایش قیمت را انتخاب کنید.
  • اندیکاتور (Indicators): بسیاری از روش‌های تحلیلی بر اساس اندیکاتورها شکل گرفته است. شما می‌توانید از این بخش اندیکاتور دلخواه خود را به نمودار اضافه کنید. برای این کار کافی است که بر روی گزینه Indicators کلیک کرده و نام ابزار مورد نظر خود را سرچ کنید. باید توجه داشته باشید که در حساب رایگان تریدینگ ویو، امکان افزودن بیش از 3 اندیکاتور را در یک نمودار ندارید.
  • ایجاد تمپلیت (Indicator Templates): اگر قصد داشته باشید، برای هر روش تحلیلی خود چند اندیکاتور داشته باشید بهتر است از این بخش استفاده کنید. شما در این بخش کافی است، ترکیب اندیکاتور خود را ذخیره کنید و هر زمان که به این ترکیب نیاز داشتید می‌توانید از همین بخش این ترکیب را انتخاب کنید و دیگر نیازی نیست که یکی یکی اندیکاتورها را اضافه کنید. در این بخش تنظیمات مربوط به هر اندیکاتور نیز ذخیره می‌شود.
  • ایجاد آلارم (Create Alert): شما همواره نمی‌توانید پای چارت بنشینید و منتظر یک نشانه برای معامله باشید. از این بخش می‌توانید آلارم یا اخطارهایی را فعال کنید و در صورت برقرار شدن شرایط سیستم به شما اخطار می‌دهد. شماره ۸ لیست را در قسمت بعدی توضیح می‌دهیم.

آموزش ریپلی و بک تست در تریدینگ ویو

احتمالا تا کنون بارها نام ریپلی و بکتست (Replay bar and Backtest) را شنیده‌اید. به کمک این گونه ابزارها، ما می‌توانیم با انتخاب یک بازه زمانی مشخص، گذشته بازار را بررسی و استراتژی خود را با توجه به داده‌های آن تست کنیم.

آموزش ریپلی و بک تست در تریدینگ ویو

همانطور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، می‌توانیم در این قسمت سرعت بکتست و بازگشت چارت را تنظیم کنیم

این بخش برای تست کردن روش معاملاتی شما کاربرد دارد؛ اما متاسفانه در حال حاضر این بخش برای حساب‌های کاربری رایگان، فعال نیست. شما در این بخش می‎‌توانید، یک تاریخ در گذشته را مشخص کنید اکنون سایت تریدینگ ویو از آن تاریخ قیمت را به‌صورت زنده نمایش می‌دهد و شما می‌توانید، استراتژی خود را در داده‌های گذشته تست کنید.

اندیکاتور در تریدینگ ویو

همانطور که می‌دانید، اندیکاتورها توابعی هستند که با در نظر گرفتن پارامترهایی چون حجم معاملات، باز/بسته شدن قیمت، کمترین یا بیشتری قیمت و تغییرات روند، داده‌هایی را در اختیار ما قرار می‌‌دهند که می‌توانیم به کمک آن‌ها، گذشته و حتی آینده بازار را تجزیه و تحلیل کنیم.

اندیکاتور حجم، ATR، مک‌دی (MACD)، ایچیموکو و اندیکاتورهای مومنتوم، از جمله اندیکاتورهای پرکاربرد در تریدینگ ویو هستند. اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟ آشنایی بیشتر با این اندیکاتور ۴۰ ساله!

سفارشی کردن اندیکاتور

برای سفارشی کردن اندیکاتور در تریدینگ ویو، کافیست پس از انتخاب اندیکاتور مورد نظر، روی گزینه Format با علامت چرخ‌دنده کلیک کنیم.

سفارشی کردن اندیکاتور

در تب باز شده، می‌توانیم تغییراتی را در شاخصه‌هایی چون رنگ، اندازه و مقیاس زمانی اعمال کنیم.

خطوط روند در تریدینگ ویو

در منوی سمت چپ نمودار که در تصویر زیر مشخص کرده‌ایم، ابزارهای مختلفی قابل دسترسی هستند. برای رسم خطوط روند در تریدینگ ویو، کافیست دومین ابزار را در این منو انتخاب و خط مورد نظر خود را رسم کنید.

بررسی ابزارهای تحلیل تکنیکال در سایت تریدینگ ویو

برای رسم خط، کافیست ابزار مورد نظر را انتخاب کنیم و با توجه به روند، به ترسیم خط روند (Trendline) بپردازیم. البته که امکان تغییر ضخامت، رنگ و دیگر مشخصات نیز، برای هر خط روند فراهم است.

خطوط روند در تریدینگ ویو

تنظیم واچ لیست و Alert در تریدینگ ویو

به کمک ابزارهای مشخص شده در تصویر شما به‌راحتی می‌توانید به تحلیل یک نماد یا سهام بپردازید. اگر بخواهیم در مورد هر ابزار در این بخش توضیح دهیم، باید چندین مقاله نوشت به همین دلیل بهتر است که خودتان هر ابزار را بررسی و با نحوه استفاده آن آشنا شوید.

بررسی ابزارهای کمکی در سایت تریدینگ ویو

با دسترسی به منوی سمت راست پلتفرم، دست ما برای انجام تحلیل (و البته سود بیشتر!) باز خواهد بود.

چرا که امکانات گسترده‌ای از جمله ایجاد واچلیست، هات‌لیست، بررسی اخبار و قابلیت‌های دیگری در اختیار ما قرار می‌گیرند. اجازه دهید تا از واچلیست آغاز کنیم و در ادامه دیگر ویژگی‌های تریدینگ ویو را هم زیر ذره‌بین ببریم.

ساخت واچ لیست در تریدینگ ویو

  1. واچ لیست (Watchlist and details): در این بخش شما می‌توانید برای خود یک واچ لیست از ارزهای دلخواه خود داشته باشید. برای اضافه‌کردن نمادی به واچ لیست خود کافی است بر روی گزینه Watchlist and details کلیک کرده و از بخش Add Symbol یا (+) که در تصویر زیر مشخص شده است ارز دیجیتال یا سهام مورد نظر را سرچ کرده و به واچ لیست خود اضافه کنید. باید توجه داشت که در واچ لیست خود بیش از ۱۰۰۰ نماد داشته باشید.
ایجاد واچ لیست در سایت تریدینگ ویو

با انتخاب گزینه + در این صفحه می‌توانید ارزهای مختلف را به واچ لیست خود اضافه کنید

امکانات پلتفرم تریدینگ ویو

بهتر است بگوییم “دیگر” امکانات پلتفرم تریدینگ ویو! مورد اول را بررسی کردیم و اکنون از دومین نام موجود در لیست شروع می‌کنیم:

  1. مشاهده آلارم‌ها (Alerts): در این بخش شما به‌راحتی می‌توانید تمام آلارم‌هایی را بر روی نمادهای متفاوت قرار داده‌اید مشاهده و مدیریت کنید.
  2. اخبار (News): در بخش اخبار می‌توانید به اخباری که توسط TrdaingView جمع‌آوری می‌شود، دسترسی داشته باشید.
  3. اطلاعات (Data Window): این بخش فقط در مواقعی قابل رویت است که یک نمودار قیمت برای شما باز باشد. این بخش تمام اطلاعات مربوط به آخرین کندل در نمودار را نمایش می‌دهد. این اطلاعات شامل قیمت، زمان و اطلاعات اندیکاتورهایی است که شما انتخاب کرده‌اید.
  4. هات لیست (Hotlists): در بخش هات لیست بیشترین‌ها درصد‌های مثبت و منفی و بیشترین حجم معاملات در بین نمادهای مختلف نمایش داده شده است. شما در این بخش می‌توانید، یک بازار را مشخص کنید تا فقط اطلاعات مربوط به آن بازار برای شما به نمایش گذاشته شود.
  5. تقویم (Calendar): این بخش از سایت تریدینگ ویو اخبار پیش رو را نمایش می‌دهد. شما در این بخش می‌توانید با کلیک به روی گزینه Markets (در تصویر زیر مشخص شده) بازار یا کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید تا اخبار مربوط به آن‌ها برایتان نمایش داده شود.
بررسی تقویم اقتصادی در سایت تریدینگ ویو

مشاهده تقویم اقتصاد جهانی در تریدینگ ویو

  1. پیشنهادات من (My Ideas): در این بخش تحلیل‌هایی که در سایت تریدینگ ویو منتشر کرده‌اید، برای شما به نمایش در خواهد آمد. در ابتدا این بخش برای شما خالی است. برای به اشتراک گذاری تحلیل خود می‌توانید، تحلیل را بر روی نمودار انجام داده و بر روی گزینه Publish Private Idea (در تصویر با فلش قرمز مشخص شده) کلیک کنید و در بخش بعدی اطلاعات و توضیحات مربوط به تحلیل خود را وارد و آن را منتشر کنید. در تصویر زیر یک تحلیل برای تست منتشر شده است تا شما عزیزان با نحوه نمایش تحلیل‌های خود آشنا شوید.
نحوه منتشر کردن تحلیل در سایت تریدینگ ویو
  1. چت عمومی (Public Chats): در این بخش شما می‌توانید با انتخاب یک چت روم مناسب در مورد موضوعی به گفتگو بپردازید و از نظرات دیگران استفاده کنید.
  1. چت خصوصی (Private Chats): اگر برای اولین بار به این بخش سر می‌زنید، این بخش برای شما غیرفعال است. شما باید ابتدا حساب خود را وریفای کنید. برای این منظور بر روی گزینه مشخص شده با فلش قرمز رنگ کلیک کنید تا تصویر زیر برای شما نمایش داده شود. کشور خود را از بخش مشخص شده با دایره قرمز رنگ انتخاب و شماره خود که دارای واتساپ است را وارد کنید. کدی برای شما ارسال می‌شود که باید آن را در بخش مربوطه وارد کرده و بر روی گزینه Submit کلیک کنید. اکنون حساب شما وریفای شده و می‌توانید با افرادی که در سایت تریدینگ ویو حساب وریفای شده دارند، چت کنید.
نحوه وریفای کردن در سایت تریدینگ ویو
  1. Ideas Stream: در این بخش رویدادهایی که در حال انتشار هستند را برای شما نمایش می‌دهد. شما می‌توانید در بخش تنظیمات مشخص کنید که قصد دارید نوتیف مربوط به چه افرادی را دریافت کنید.
  2. Stream: این بخش مانند لایو در اینستاگرام است. تحلیل‌گران معاملات یا تحلیل لایو انجام می‌دهند و کاربران دیگر می‌توانند، این معاملات را تماشا و کامنت‌هایی را منتشر کنند.
  3. نوتیف‌ها (Notifications): در این بخش نوتیف فعالیت‌هایی مانند فالوور جدید، کامنت، لایک و دیگر موارد را مشاهده کنید.
  4. پنل اوردر گذاری (Order Panel): شما می‌توانید بروکر یا صرافی‌هایی را که TradingView مشخص کرده را به سایت تریدینگ ویو متصل کنید و با این روش در صرافی یا بروکر خود معامله کنید.
  5. (Depth Of Market (DOM: اگر صرافی یا بروکر خود را به سایت تریدینگ ویو متصل کرده باشید در این بخش می‌توانید سفارشات خرید یا فروش را مشاهده کنید.
  6. لایه‌ها (Object tree. Multi-select drawings): شما می‌توانید تحلیل خود را به‌صورت مرتب و با ایجاد لایه‌هایی انجام دهید. می‌توانید اندیکاتور یا ابزاری را در یک لایه قرار دهید و فقط در همان لایه مشاهده کنید. اگر با فتوشاپ کارکرده باشید، این بخش را به‌راحتی درک خواهید کرد.

آموزش معامله در تریدینگ ویو

تا کنون تحلیل تکنیکال در تریدینگ ویو را مورد بررسی قرار دادیم و در بخش‌های آتی بیشتر با آن آشنا می‌شویم. امّا در قسمت قبل، به موضوعی تحت عنوان Order Panel یا پنل سفارش‌گذاری اشاره کردیم و دیدیم که چگونه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

پس از دسترسی به این پنل، نیاز داریم تا با کمک برخی ابزارهای دیگر، معاملات خود را در تریدینگ ویو آغاز کنیم. در ادامه با ابزارها و اندیکاتورهایی چون ایچیموکو آشنا می‌شویم که تحلیل‌ها و معاملات‌ ما را بهبود می‌بخشند.

آموزش نحوه استفاده از اسکرینر (Screeners) در سایت تریدینگ ویو

بررسی تمام بازارها و یافتن موقعیتی مناسب برای معامله کار بسیار دشواری است، به همین منظور سایت تریدینگ ویو ابزاری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این ابزار برای سه بازار سهام (Stock)، فارکس (Forex) و کریپتو (Crypto Pairs) در دسترس است. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار تریدینگ ویو تمام بازارها را با سرعت بسیار بالایی رصد کنید. برای آشنایی با این ابزار در سایت تریدینگ ویو به سراغ بخش کریپتو خواهیم رفت، اما استفاده از این ابزار برای تمام بازارها مشابه است. در بخش اسکرینر شما می‌توانید با ایجاد فیلترها و ترکیب آنها به رصد کردن بازار بپردازید. بخش‌های مهم در این بخش در تصویر زیر مشخص شده است.

بررسی بخش اسکرینر در سایت تریدینگ ویو

برای مثال در این بخش قصد داریم که ارزهای دیجیتالی را بیابیم که خط Conversion Line خط Base Line را در اندیکاتور ایچیموکو به سمت بالا قطع کرده باشد. برای این کار بر روی گزینه Filters کلیک کرده و در بخش مربوطه اسم اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) را سرچ می‌کنیم و بر اساس تصویر زیر بخش‌های مشخص شده را انتخاب کنید.

نحوه فیلتر نویسی در سایت تریدینگ ویو

حال اگر پنجره فیلتر را ببندید، متوجه خواهید شد که فقط ارزهای دیجیتالی برای شما نمایش داده شده است که در آن خط Conversion Line خط Base Line را در اندیکاتور ایچیموکو به سمت بالا قطع کرده است. شما در این بخش می‌توانید با اضافه‌کردن چندین فیلتر ارزهای مناسبی برای معامله کردن بیابید. در این قسمت برای حساب‌های رایگان تنها تایم فریم‌های روزانه، هفتگی و ماهانه در دسترس هستند.

آموزش نحوه استفاده از هیت مپ (Heatmaps) در سایت تریدینگ ویو

نقشه بازار (هیت مپ) به شما دیدگاه مناسبی نسبت به تمامی بازار می‌دهد. این بخش برای دو بازار سهام و بازار کریپتو در دسترس است. در این قسمت می‌توانید بازار را بر اساس فیلترهایی که در اختیارتان قرار می‌دهد، مشاهده کنید. شما در این بخش با یک مشاهده کلی می‌توانید متوجه شوید که بازار سهام یا کریپتو در بازه زمانی دلخواه شما عملکرد مناسبی داشته یا خیر.

مشاهده هیت مپ در سایت تریدینگ ویو

ربات تحلیل در تریدینگ ویو

TradingView زبان مخصوص به خود (PineScripts) را دارد که به معامله گران اجازه می دهد مجموعه ای از شرایط از پیش تعریف شده را ایجاد کنند. این تعاریف (Scriptها) به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند به عنوان اندیکاتور یا استراتژی‌های تریدینگ، روی چارت پیاده‌‌سازی شوند.

در تریدینگ‌ویو می‌توان اوردرهای خرید/فروش را به صورت یکپارچه به ربات‌ها ارسال کرد. این کار با انتخاب Webhook URL موجود در قسمت Alerts امکان پذیر است. در واقع با استفاده از این ابزار، ما سیگنال‌های خود را برای ربات‌ها ارسال می‌کنیم تا بر آن اساس، به خودکارسازی استراتژی خود بپردازیم.

سربرگ‌های مختلف تریدینگ ویو

همانطو رکه در تصویر مشاهده می‌کنید، سربرگ‌های مختلفی در منوی صفحه اصلی تریدینگ ویو وجود دارند که در ادامه آن‌ها را به صورت مجزا می‌شناسیم.

بررسی سربرگ اجتماع (Community ) در سایت تریدینگ ویو

در بخش Community سایت تریدینگ ویو شما می‌توانید با دیگر کاربران تریدینگ ویو تعامل داشته باشید، این بخش به چهار بخش اصلی زیر تقسیم شده است.

بررسی سربرگ کامیونیتی در سایت تریدینگ ویو
  1. Live streams: در این بخش کاربران می‌توانند، رویداد‌هایی که به‌صورت زنده در سایت تریدینگ ویو ایجاد شده است را مشاهده کنند. شما می‌توانید در رویداد‌هایی که توسط افراد معروف ایجاد می‌شوند، شرکت کنید و از نظرات و تحلیل‌های آن‌ها استفاده کنید.
  2. Trade ideas: در این بخش از سایت تریدینگ ویو تحلیل افراد از بازارهای مختلف قرار گرفته است. این بخش را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین بخش‌های سایت تریدینگ ویو برای کاربرانی که به دنبال بررسی تحلیل دیگر کارشناسان هستند، دانست. کاربران در این بخش می‌توانند، تحلیل‌ها را بر اساس نوع بازار و روش تحلیلی دسته‌بندی و مشاهده کنند (در ادامه در مورد این بخش و نحوه استفاده از تحلیل افراد بیشتر توضیح خواهیم داد).
  3. Educational ideas: این بخش مربوط به آموزش است. شما در این قسمت از سایت تریدینگ ویو می‌توانید به‌راحتی در مورد ابزار‌ها، روش‌های تحلیلی، روش‌های مدیریت سرمایه و… اطلاعاتی به دست آورید.
  4. Scripts: این بخش امکان دسترسی کاربران به اسکریپت‌های (برنامه‌های کوچکی که به زبان برنامه‌نویسی نوشته می‌شوند و هدف آنها جلوگیری از اعمال تکراری است) مختلف را می‌دهد. شما می‌توانید در این بخش با نویسندگان این اسکریپت‌ها، محبوب‌ترین اسکریپت‌ها و… آشنا شوید. باید بدانید که شما می‌توانید با ترکیب این اسکریپت‌ها برای خود اندیکاتور یا استراتژی معاملاتی بسازید.

بررسی سربرگ بازارها (Markets) در سایت تریدینگ ویو

در بخش Markets شما می‌توانید به تمام بازارها و شاخص‌هایی که سایت تریدینگ ویو پشتیبانی می‌کند، دسترسی داشته باشید. در این سربرگ شما می‌توانید، بر اساس پارامترهایی چون کشور و نوع دارایی، به جست و جوی نماد در تریدینگ ویو بپردازید. این بخش امکانات دیگری مانند بیشترین درصد تغییرات در هر بازار، بیشترین فعالیت، بیشترین حجم و … را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بررسی بخش مارکت در سایت تریدینگ ویو

بررسی سربرگ اخبار (News) در سایت تریدینگ ویو

همان‌طور که از اسم این سربرگ مشخص است، این بخش مربوط به اخباری است که در سایت تریدینگ ویو در دسترس است. این اخبار در دسته‌بندی‌های مختلفی همچون بازار سهام آمریکا، بازار فارکس، بازار کریپتو و … قرار دارند.

بررسی بخش اخبار در سایت تریدینگ ویو

بررسی سربرگ بروکرها (Brokers) در سایت تریدینگ ویو

در سربرگ Brokers که در صفحه اصلی سایت تریدینگ ویو قابل مشاهده است، شما می‌توانید بروکر‌های برتر سال را مشاهده و بهترین بروکر را نسبت به کشوری که در آن قرار دارید انتخاب کنید. اگر در زمان استفاده از سایت تریدینگ ویو از نرم افزارهای تغییر IP استفاده نکنید، این سایت IP شما را تشخیص می‌دهد و این سربرگ برای شما قابل مشاهده نخواهد بود. بروکرهایی که در بخش Compare and review برای شما نمایش داده می‌شوند، بر اساس IP کشور شما متفاوت خواهد بود.

بررسی سربرگ More در سایت تریدینگ ویو

در این بخش دیگر امکانات TradingView قرار گرفته است. شما در این قسمت می‌توانید به اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ این پلتفرم دسترسی داشته باشید. همچنین سایر اطلاعات جانبی و بلاگ تریدینگ ویو در این قسمت قابل مشاهده است.

بررسی اطلاعات در مورد سایت تریدینگ ویو

در بخش‌های قبل سعی شد در مورد TradingView و امکانات آن به‌صورت کامل توضیحاتی ارائه شود. در ادامه به بررسی سوالاتی در مورد این سایت که ممکن است هر کاربر از خود بپرسد صحبت خواهیم کرد.

تنظیمات نمودار تریدینگ ویو

اکنون به بررسی آخرین قسمت از بخش نمودار رسیدیم. 

بخش‌های تریدینگ ویو
  1. Undo & Redo: به نظرم این بخش نیاز به توضیح خاصی ندارد و بسیار واضح است. شما می‌توانید از کلیدهای ctrl + Y و crrl + Z به‌عنوان میان‌بر استفاده کنید.
  2. Select Layout: این بخش برای حساب‌های رایگان فعال نیست. اگر حساب پرو داشته باشید می‌توانید که از این بخش چندین نمودار به‌صورت مجزا را در کنار هم داشته باشید.
  3. Save: از این گزینه برای ذخیره اطلاعات استفاده کنید. همان‌طور که در تصویر مشخص است این بخش به دلیل اینکه شما نامی را برای نمودار خود انتخاب نکرده‌اید، با Unnamed نمایش داده شده است. 
  4. Quick Search: در این بخش که با شکل ذره بین مشخص شده است، می‌توانید ابزارها، نمودارها، اندیکاتورها و هر چیزی که نیاز دارید را سرچ کنید.
  5. Chart setting: این بخش مربوط به تنظیمات نمودار است مانند رنگ، زمان و… .
  6. Fullscreen mode: با استفاده از این گزینه می‌توانید نمودار خود را به حالت تمام صفحه در آورید.
  7. Take a snapshot: از این بخش می‌توانید از نمودار خود تصویر تهیه کرده و آن را در توییتر منتشر کنید. این بخش به شما لینک برای اشتراک گذاری تصویر نمودار نیز ارائه می‌دهد. 
نحوه تهیه تصویر از نمودار در سایت تریدینگ ویو

در این بخش با انتخاب گزینه Open image in new tab می‌توانید از تحلیل‌تان روی نمودارهای مختلف تصویربرداری کنید.

  1. Publish: در این بخش می‌توانید، تحلیل‌های خود را به‌صورت تصویر یا اسکرین رکورد منتشر نمایید. بهتر است بدانید که این بخش برای حساب‌های رایگان فعال نیست.
خرید و فروش ارزهای دیجیتال در پول نو

چگونه از تحلیل‌های سایت تریدینگ ویو استفاده کنیم؟

برای استفاده از تحلیل دیگر افراد در سایت تریدینگ ویو کافی است از سربرگ Community از گزینه Trade ideas بازار مورد نظر خود را انتخاب کنید و وارد این بخش شوید. برای این مثال ما بازار کریپتوکارنسی را انتخاب کردیم. همان‌طور که در تصویر نیز مشخص است، می‌توانید تحلیل افراد مختلف در مورد ارزهای دیجیتال مختلف را مشاهده کنید. 

بخش تحلیلی در سایت تریدینگ ویو

با انتخاب تحلیل مورد نظر می‌توانید توضیحات مربوط به آن تحلیل را مشاهده کنید. اگر قصد داشته باشید، بدانید تحلیل منتشر شده تا زمان حال به‌درستی انجام شده است یا خیر کافی است بر روی گزینه مشخص شده در تصویر زیر کلیک کنید.

بررسی جزئیات تحلیل کارشناسان در سایت تریدینگ ویو

پس از کلیک کردن، نمودار قیمت از زمان انتشار تا زمان حال آپدیت شده و مشاهده خواهید کرد که آیا تحلیل منتشر شده درست بوده یا شکست خورده است. در مثال ما همان‌طور که در تصویر زیر نیز مشخص است، بازار کاملاً خلاف پیش‌بینی حرکت کرده است.

بررسی تحلیل کاربران در سایت تریدینگ ویو

نصب تریدینگ ویو روی موبایل

همانطور که اشاره شد، تریدینگ ویو را می‌توان روی اندروید و iOS هم نصب و از امکانات آن استفاده نمود. برای این کار، پروسه پیچیده‌ای را در پیش نداریم و کافیس پس از نصب تریدینگ ویو روی موبایل (با توجه به سیستم عامل)، مراحل ثبت نام/ورود را همانند نسخه وب که به آن پرداختیم ادامه دهیم.

مزایا و معایب تریدینگ ویو

علی‌رغم قابلیت‌های فراوان، نباید فراموش کنیم که تریدینگ ویو هم بی نقص نیست و بدون شک مزایا و معایبی را داراست. ابتدا مزایای تریدینگ ویو و سپس معایب تریدینگ ویو را ذکر خواهیم کرد.

مزایای تریدینگ ویو:

  • انواع مختلف نمودارها (کندل‌استیک، خط شکسته و…)
  • قابل دسترسی روی موبایل و وب
  • پشتیبانی از طیف وسیعی از اندیکاتورها، نمودارها و شاخص‌ها در زمینه‌های تکنیکال و فاندامنتال
  • همکاری با اکثریت بروکرها و پلتفرم‌های معاملاتی معتبر در بازارهای مختلف
  • محیط کاربرپسند و رابط کاربری آسان
  • دسترسی به تقویم اقتصادی
  • امکان تعامل با معامله‌گران

و امّا معایب تریدینگ ویو (در نسخه رایگان):

  • امکان افزودن 1 نمودار در هر تب
  • امکان افزودن 3 اندیکاتور در هر نمودار

بدون شک در مقایسه با مزایای بی‌شمار تریدینگ ویو، معایب آن به چشم نمی‌آیند و شاید به سختی بتوان عیوبی را در آن جست‌وجو کرد! با این حال، شاید بتوان مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم را مهم‌ترین معایب این پلتفرم دانست.

رقبای تریدینگ ویو

شاید بتوان تریدینگ ویو را کامل ترین ابزار معاملاتی دانست. با این حال، بسیاری از پلتفرم‌های دیگر هم پا به بازار گذاشته‌اند تا با ارائه سرویس‌های مختلف، بتوانند بستر مناسبی را برای معاملات معامله‌گران فراهم کنند.

متاتریدر ۴ و ۵ (MT4/MT5)، از جمله پلتفرم‌هایی هستند که امکان تحلیل تکنیکال و انجام معامله را برای کاربران فراهم می‌کنند و دسترسی رایگان برای انجام معامله، یکی از مشخصاتی است که موجب شده تا برخی کاربران این پلتفرم را به تریدینگ ویو ترجیح دهند.

علاوه بر متاتریدر که از مهم ترین پلتفرم‌های معاملاتی به حساب می‌آید، پلتفرم‌های دیگری چون Plus500، ترنداسپایدر (Trendspider)، وی‌بول (WeBull)، تریداستیشن (TradeStation) هم کارکردی نسبتا مشابه با تریدینگ ویو دارند.

جمع‌بندی

سایت TradingView یک ابزار قوی برای تحلیل گران است که علاوه بر نمایش نمودار قیمت، ابزارهای قدرتمندی را برای تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی سایت تریدینگ ویو، نحوه کار با سایت تریدینگ ویو و … بپردازیم. امیدواریم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال

سوالات متداول

تریدینگ ویو چیست؟

تریدینگ ویو (Tradingview) یک پلتفرم تحلیلی و شبکه اجتماعی است که برای تحلیل بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و درحال حاضر بیش از 50 میلیون معامله‌گر، سرمایه‌گذار و تحلیلگر به فعالیت در آن می‌پردازند.

آیا می‌توان صرافی‌های ارز دیجیتال را به سایت تریدینگ ویو متصل کرد؟

بله تعدادی از صرافی‌ها و بروکرها را می‌توان به سایت تریدینگ ویو متصل کرد. اما برای کاربران ایرانی این صرافی‌ها و بروکرها قابل دسترس نیستند.

تریدینگ ویو چه کاربردی دارد؟

به طور خلاصه، تریدینگ ویو برای تحلیل بازارهای مالی مختلف (کریپتو، فارکس، سهام، CFD و…) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع با ارائه ابزارهای نموداری پیشرفته همچون خطوط روند، سطوح حمایت و مقاومت، اندیکاتورها، فیبوناچی اصلاحی، کانال‌های قیمتی و…، به تحلیلگران این امکان را می‌دهد که از وضعیت نمادهای معاملاتی مختلف درک بهتری داشته باشند.

چه کسانی از تریدینگ ویو استفاده می‌کنند؟

با توجه به امکانات گسترده پلتفرم تریدینگ ویو، گروه‌های مختلفی از افراد اعم از تحلیلگران تکنیکال، فاندامنتال و معامله‌گران بازارهای مختلفی از جمله کریپتو، فارکس و سهام، فارغ از میزان تجربه، می‌توانند از امکانات تریدینگ ویو بهره‌مند شوند.

آیا استفاده از تریدینگ ویو به صورت رایگان امکان پذیر است؟

سایت تریدینگ ویو بخشی از امکانات خود را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهد و بخش دیگر آن نیاز به پرداخت هزینه دارد. امکانات رایگان این سایت نیاز کاربران ایرانی را برطرف خواهد کرد و نیاز به پرداخت هزینه برای این سایت نیست.

5
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن طبرزدی
محسن طبرزدی
4 ماه قبل

سلام

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
4 ماه قبل
پاسخ به  محسن طبرزدی

سلام اگر سوالی دارید در خدمتتون هستیم

علی اکبری
علی اکبری
10 ماه قبل

سلام
برای ثبت نام در تریدینگ ویو پس از ورود با ایمیل وکلمه عبور میگه لطفا باکلیک بر روی جعبه کپچا تاییدکنیدکه رباط نیستید.
الان من جعبه ای یا موردی تواین قسمت نمیبینم که انجامش بدم، لطفا راهنمایی کنید

آتنا
آتنا
1 سال قبل

متشکرم 🙏🏻💚

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

5

23

نظر مخاطبان (5)