توکن هواداری چیست؟ راهی برای تبدیل تماشاگر به اسپانسر و حامی!

پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

طی یک دهه اخیر، بسیاری از روش‌های کهنه جای خود را به شیوه‌های نوین داده و تمامی حوزه‌ها به تکنولوژی‌های مختلف گرویده‌اند. با پیشرفت دنیای غیرمتمرکز، زمینه‌های مختلفی تحت تاثیر این انقلاب قرار گرفته‌ و عناوین اخبار را مال خود کرده‌اند.

حوزه‌‌های بی‌شماری از جمله هنر، به تکنولوژی بلاک چین روی خوش نشان داده‌اند. (نگاهی به تراکنش‌های رکوردشکن NFTها بیندازیم!) پس از ابعاد مختلف هنر، دنیای غیرمتمرکز چشم به جامعه ورزش دوخته تا به پیشرفت‌های خود ادامه دهد.

ورزشکاران زیادی از جمله نیمار و استفن کری، NFTهای خود را خریداری کرده و ورود خود را به این دنیای پر رمز و راز اعلام کرده‌اند. برای تمرکززدایی بیشتر در ورزش، شاید بهترین گزینه چیزی نباشد جز محبوب‌ترین ورزش جهان یعنی فوتبال!

می‌دانیم که مستطیل سبز تحولات زیادی را به خود دیده که گذر یکی از آن‌ها به بلاگ پول نو افتاده و توکن هواداری نام دارد. امّا این به چه معناست؟ چه کاربردی دارد؟ کدام تیم‌ها توکن مخصوص خود را ارائه کرده‌اند؟ در سفر امروزمان متوجه خواهیم شد! برای آشنایی بیشتر با ماهیت ارز دیجیتال مقاله ارز دیجیتال چیست را حتما مطالعه کنید.

توکن هواداری چیست؟

fan token یا توکن هواداری نوعی دارایی حاکمیتی است که مزایای مختلفی را به هواداران یک تیم فوتبال عرضه می‌کند. آیتم‌های هواداری، حق رای در نظرسنجی‌های باشگاه، فرصت ملاقات با بازیکن‌ها و… از جمله این مزایا هستند. در ادامه مجددا به این مبحث باز خواهیم گشت. برای آشنایی بیشتر با این مبحث مقاله توکن حاکمیتی چیست را از دست ندهید.

فوتبال و ارزهای دیجیتال توکن هواداری

همانند بازار کریپتو، بازار نقل و انتقالات فوتبالی هم همیشه داغ بوده و قلم روزنامه نگاران را به حرکات درآورده است. در سالیان اخیر، جهان فوتبال بیش از پیش به هزینه‌های نجومی گره خورده و همین موضوع پیامدهای متعددی را به دنبال داشته و دارد.

بسیاری از باشگاه‌ها برای ماندن در گردونه رقابت‌های مهم، به تقویت تیم خود نیاز دارند که این امر با خرید مهره‌های باکیفیت میسر خواهد شد. خرید ستارگان دنیای فوتبال چالش‌های زیادی را به همراه دارد که مبالغ میلیون دلاری مهم‌ترین آنها است. هر باشگاهی تیم مدیریت مختص به خود را دارد. هر تیم مدیریتی هم سیاست‌های مالی مختص به خود را داراست! امّا در نهایت، هدف همگی در موفقیت‌های مالی و ورزشی خلاصه می‌شود.

آرزوهای بزرگ، هزینه‌های بزرگی در پی خواهد داشت!

با توجه به اصل فوق، احتمالا بتوانید حدس بزنید که دلیل روی کار آمدن توکن‌های هواداری چه بوده. هر تیمی برای موفقیت مالی به یک حامی نیاز دارد و چه کسی بهتر از هوادار؟!

همانطور که گفتیم، طرفداران در ازای خرید توکن‌های هواداری از امتیازات ویژه‌ای بهره‌مند خواهند شد. این یک معامله دو سر سود به حساب می‌آید. زیرا هم هواداران به تجربیاتی لذتبخش اعم از ملاقات با بازیکنان موردعلاقه خود دست می‌یابند و هم حمایت‌هایی شامل حال باشگاه خواهد شد.

توکن‌های هواداری؛ خریدن یا نخریدن؟ مسئله این است!

پیش از اینکه تصمیم نهایی‌مان را برای افزودن توکن‌های هواداری به لیست دارایی‌های موجود در کیف پول خود بگیریم، بد نیست اگر باری دیگر به طور خلاصه به مزایای این دارایی‌ها بپردازیم:

  • اجازه شرکت در تصمیم گیری‌هایی چون: شیوه بلیط فروشی، بازیکن‌های خریداری شده، طراحی کیت هر فصل و مواردی از این قبیل.
  • تجربیاتی خاطره انگیز مانند: بلیط جایگاه VIP در بازی‌های مهم، دیدار با ستارگان تیم، تور گردش در ورزشگاه اختصاصی تیم.
  • دسترسی به آیتم‌های ویژه هر تیم اعم از لحظات نوستالژیک، افتخارات مهم باشگاه و یادگاری‌هایی از بازیکنان.

پس از بررسی مزایای اعطا شده از سوی تیم محبوبمان، اکنون نوبت آن رسیده تا توکن‌ها را از بعد قیمتی مورد بررسی قرار دهیم تا سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای را انجام داده باشیم.

عوامل نوسان قیمتی توکن‌های هواداری چیست؟

فراز و فرودهای بی پایان ماهیت دنیای کریپتو را تشکیل می‌دهند و این موضوع به ارز خاصی محدود نیست. فن توکن‌ها هم تحت تاثیر عوامل موثری قرار دارند که نوساناتی غیرقابل پیشبینی را به دنبال خواهند داشت.

سوشیوس یک پلتفرم ایجاد توکن هواداری است

به گفته بسیاری از هولدرهای این توکن‌ها، جهت مسیر آن‌ها تا حد زیادی به باشگاه مرجع وابسته است. عملکرد تیم در رقابت‌های مختلف، تغییرات در کادر فنی و اضافه شدن بازیکنان، از جمله عواملی هستند که قیمت این ارزها را تعیین خواهند کرد. با این اوصاف، بهتر است قبل از آگاهی از شرایط بازار، از شرایط تیم موردعلاقه خود آگاه باشیم!

اگرچه، نباید فراموش کنیم که اصل عرضه و تقاضا در توکن‌های هواداری هم صادق بوده و از مهم‌ترین دلایلی است که نوسانات این دارایی‌ها را شاهد هستیم. بنابراین، شرایط هر تیم، شرایط بازار و عرضه و تقاضا از اصولی است که قیمت این توکن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هدف فن توکن، نشان دادن وفاداری!

با مفهوم توکن هواداری آشنا شدیم و عوامل موثر در بالا و پایین شدن بهای این دارایی‌ها را هم شناختیم. امّا آیا انتخاب مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب می‌آیند؟ برای پاسخ به این سوال، شاید بهتر باشد که باری دیگر دلیل روی کار آمدن این نوع از دارایی‌ها را مرور کنیم.

هدف اصلی توکن‌های هواداری در حمایت طرفداران از تیم موردعلاقه خود خلاصه می‌شود. دستیابی به مزایای مختلف، از عواملی است که انگیزه حمایت را در هواداران به وجود می‌آورد.

توکن‌های طرفداری با هدف تشکیل یک اجتماع مناسب برای نزدیکی هواداران به تیم‌های محبوب خود پا به میدان گذاشتند. به نوعی، این دارایی‌ها به عنوان ابزاری برای اثبات وفاداری و حمایت طرفداران کار خود را آغاز کردند. به بیانی دیگر، خریداران توکن‌های هواداری اثبات می‌کنند که حمایت از تیم به تماشای بازی‌ها محدود نمی‌شود!

با این تفاسیر، می‌توان دریافت که اکثریت دارندگان توکن‌های هواداری تنها سعی در حمایت از تیم خود دارند و مسیر آن‌ها به سرمایه گذاری نمی‌انجامد. علاوه بر حمایت، به تجربیات رویایی خود دست پیدا خواهند کرد که در نوع خود معامله‌ای سودده برای آن‌ها محسوب می‌شود!

چه تیم‌هایی توکن هواداری دارند؟

اگر قصد دارید تا حمایت از تیم خودتان را به سطح دیگری ببرید و از مزایای جذابی برخوردار شوید، اکنون نوبت به آن رسیده تا لیستی از تیم‌های پذیرنده توکن‌های هواداری را با یکدیگر مشاهده کنیم. شاید تیم موردعلاقه شما هم جزوی از آن‌ها بود!

توکن بارسلونا (BAR$)

دومین تیم پرطرفدار جهان که آن را با فوق ستاره سابق خود یعنی لیونل مسی می‌شناسیم، از باشگاه‌هایی است که توکن هواداری را مورد پذیرش قرار داده است. توکن هواداری تیم بارسلونا یعنی توکن BAR$ تجربیات لذتبخشی را در اختیار طرفداران بارسلونا قرار می‌‌دهد.

طرفداران تیم بارسلونا و توکن هواداری BAR

یکی از جذاب‌ترین امتیازاتی که داشتن این توکن برای طرفداران به ارمغان می‌آورد، تجربه بازی در ورزشگاه Camp Nou خواهد بود. این یعنی ۲۲ هوادار خوش شانس آبی اناری‌ها موفق به بازی در ورزشگاه تیم محبوبشان شدند که شاید حتی رویای بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای نیز باشد!

علاوه بر تجربه بازی در ورزشگاه تیم محبوب، دسترسی به پیراهن و کالاهای امضا شده توسط ستارگان باشگاه هم یکی دیگر از امتیازات جذاب این توکن‌ها محسوب می‌‌شود. در این میان، جواز حضور در جایگاه VIP ورزشگاه نیوکمپ را از یاد نبریم!

شمار کل توکن‌های BAR$ به ۴۰میلیون توکن می‌رسد که ۶۰۰هزار توکن، طی عرضه رسمی توسط باشگاه به طرفداران این تیم اعطا شد. میزان توکن‌های BAR$ که در چرخه بازار قرار دارند، رقمی معادل ۴ میلیون را نشان می‌دهد.

توکن منچستر سیتی (CITY$)

طی ۱۰سال گذشته، بسیاری از سرمایه گذاران قطری بارها و بارها جامعه فوتبال را تحت تاثیر قرار داده‌اند. یکی از پروژه‌های این مدیران، تیم آبی پوش شهر منچستر یعنی منچستر سیتی بوده که به همسایه‌های پر سر و صدا شهرت دارند.

تیم ثروتمند منچستر سیتی هم به جمع دارندگان توکن‌های هواداری ملحق شده و توکن CITY$ را برای خود تعیین کرده است. طبیعتا خرید این توکن امتیازات ویژه‌ای را برای دوستداران این تیم به همراه خواهد داشت.

ورزشگاه منچستر سیتی و توکن هواداری CITY

باشگاه منچستر سیتی دست به ابتکار جالبی زد و از هولدرهای CITY$ درخواست کرد تا بهترین لحظه فصل را از دید خود انتخاب کنند. پس از اتمام نظرسنجی، آن لحظه به یاد ماندنی را به تصویر درآوردند و به تمام شرکت کنندگان ارسال کردند. دارندگان توکن می‌توانند تصویری یادگاری را با جام قهرمانی لیگ برتر انگلیس به ثبت برسانند و در جایگاه قهرمانان قرار گیرند!

تاکنون ۲۰میلیون توکن CITY$ به وجود آمده که از این تعداد، ۳/۵میلیون توکن در گردش مبادلات قرار دارند. با توجه به موفقیت‌های سیتیزن‌ها، مارکت کپ این توکن به حدود ۴۱میلیون دلار رسیده است.

توکن آث میلان (ACM$)

پس از رئال مادرید، آث میلان در جایگاه دومین تیم پرافتخار رقابت‌های اروپایی قرار دارد. از دهه‌های قبل، ستارگان بزرگی از جمله پائولو مالدینی و رونالدینیو سابقه حضور در جمع بازیکنان این تیم بزرگ را داشته‌اند.

همانند دیگر توکن‌های هواداری، ACM$ هم مزایایی ویژه را در اختیار هواداران باشگاه میلان قرار می‌دهد. به عنوان مثال، تیم مدیریتی باشگاه از هولدرهای این توکن درخواست کرد تا یک جمله انگیزشی را در رختکن این تیم انتخاب کنند تا در ادامه فصل، انگیزه بازیکنان دوچندان شود.

علاوه بر کمک به روحیه ستارگان، دارندگان ACM$ می‌توانند از تجربه ملاقات با بازیکنان تیم هم بهره‌مند شوند. چه کسی است که راغب به دیدار با زلاتان ابراهیموویچ نباشد؟ همچنین، طرفداران روسونری این امکان را دارند تا در جایگاه‌های ویژه استادیوم San Siro به حمایت از تیم خود بپردازند.

لباس تیم فوتبال آث میلان و چیلیز

میزان ذخیره کل توکن‌های تیم آث میلان معادل چیزی حدود ۲۰میلیون توکن است. از این مقدار، ۲میلیون توکن در چرخه بازار دست به دست می‌شود. توکن ACM$ ارزش بازاری بالغ بر ۱۰میلیون دلار دارد.

توکن پاری سن ژرمن (PSG$)

با خرید فوق ستارگانی چون مسی، نیمار و سرخیو راموس، تیم پاری سن ژرمن توجه بسیاری از نشریات را به خود معطوف کرده است. این رخدادها شرایط توکن آن را هم دستخوش تغییراتی کرده است.

خرید توکن PSG$ به هواداران تیم پاریسی این امکان را می‌دهد تا در تصمیم گیری‌هایی چون ترکیب بازیکنان شرکت داشته باشند. البته با حضور بازیکنان گران قیمت، این کار هرگز آسان نخواهد بود!

در سال ۲۰۲۰، این باشگاه ثروتمند تصمیم گرفت تا یک نظرسنجی را در رابطه با بهترین گل سال برگزار کند. دارندگان توکن PSG$ حق شرکت در نظرسنجی را داشتند و می‌توانستند دیدگاه خود را بیان کنند. حضور در ورزشگاه Parc des Princes و دیدار با ستارگانی چون لیونل مسی و نیمار، از دیگر امتیازات هیجان انگیز این دارایی است.

همانند بیشتر توکن‌هایی که به آن‌ها پرداختیم، PSG$ هم ذخیره‌ای معادل ۲۰میلیون توکن را در اختیار دارد. از این میزان، ۳/۱ میلیون توکن در گردش بازار هستند. ارزش بازار این ارز به حدود ۳۵میلیون دلار می‌رسد.

توکن آرسنال (AFC$)

به طور کلی، تیم‌های انگلیسی علاقه زیادی به توکن‌های هواداری نشان داده‌اند و این بار نوبت به آرسنال رسیده است. توپچی‌های لندن، طی قراردادهایی تصمیم گرفته اند تا توکن رسمی خود یعنی AFC$ را عرضه کنند.

یکی از جالب ترین امکانات ارائه شده توسط باشگاه آرسنال، به پیراهن این تیم مربوط می‌شود. این یعنی هولدرها این اجازه را دارند تا نظرات و ایده‌های خود را درباره طراحی کیت فصل آینده تیم به اشتراک بگذارند. تصمیم گیری درباره ترکیب آغازین تیم هم یکی دیگر از مزایای خرید توکن AFC$ به شمار می‌آید.

علاوه بر موارد ذکر شده، دیدار با ستارگان تیم و حضور در جایگاه VIP ورزشگاه امارات هم در لیست امتیازات توکن آرسنال قرار می‌گیرند. بنابراین، طرفداران با داشتن توکن AFC$در ابعاد دیگری حمایت خود را ابراز می‌کنند و در ازای آن، به تجربیاتی به یاد ماندنی دست می‌یابند.

بنر تیم آرسنال و توکن هواداری آن

شمار توکن‌های AFC$ که در چرخه معاملات قرار دارند، به ۲میلیون واحد می‌رسد. با توجه به روند رو به رشدی که این تیم در ماه‌های اخیر پیش گرفته، می‌توان انتظار داشت که AFC$ هم حرکات مثبتی از خود به جای بگذارد.

دیگر تیم‌های آینده نگر

علاوه بر تیم‌هایی که به آن‌ها پرداختیم، تیم‌های صاحب نام دیگری چون یوونتوس، والنسیا، پورتو، گالاتسرای، ناپولی و اتلتیکو مادرید هم در لیست تیم‌های پذیرنده فن توکن‌ها جای دارند. برای مشاهده لیست کامل پیشنهاد میکنیم به سایت کوین مارکت کپ در این لینک سر بزنید.

امّا چگونه باید این توکن‌های حمایتی را خریداری کنیم؟ این موضوعی است که در بخش بعدی مطلب به آن خواهیم پرداخت!

نحوه خرید توکن هواداری

توکن‌های هواداری از صرافی‌های بزرگ چون Coinabse و بایننس قابل خریداری هستند. امّا روش آسان‌تری هم برای دسترسی به این دارایی‌ها وجود دارد که به پلتفرم Socios مربوط می‌شود.

در تاریخ ۲۹مارس ۲۰۲۲، لیونل مسی قراردادی را به ارزش ۲۰میلیون دلار با این کمپانی امضا کرد.

برای خریداری فن توکن‌ها در پلتفرم Socios، به ارز چیلیز (CHZ$) نیاز خواهیم داشت. برای آشنایی با تاریخچه این ارز و ساز و کار حاکم بر آن، پیشنهاد می‌کنم مقاله چیلیز چیست؟ را مطالعه کنید.

در وبسایت Socios لیستی از تیم‌های دارنده توکن هواداری وجود دارد. قیمت این توکن‌ها هم در بخش مخصوص آن‌ها درج شده و به واسطه ارز چیلیز، قابل خریداری هستند. برای خرید CHZ$، مسیر آسانی را در پیش خواهید داشت. این ارز توسط صرافی پول نو پشتیبانی می‌شود و در ادامه شیوه خرید آن را شرح خواهیم داد.

خرید چیلیز در پول نو

برای خرید چیلیز در پول نو، لازم است تا به صفحه توکن CHZ رفته و پیش از خرید، اطلاعات لازم را به دست آورید. در بالای صفحه، اطلاعاتی را در رابطه با قیمت چیلیز کسب می‌کنیم. آدرس یا کانترکت توکن CHZ هم برای اضافه کردن به کیف پول در دسترس ما خواهد بود.

CHZ استاندارد ERC-20 دارد و بر پایه شبکه اتریوم به وجود آمده است. بنابراین، برای نگهداری آن نیازمند یک کیف پول اتریومی مانند تراست والت یا متامسک هستیم. البته، می‌توانید توکن‌های خود را در کیف پول اختصاصی پول نو هم نگهداری کنید.

خرید و فروش توکن‌های هواداری چیلیز

در صفحه اختصاصی چیلیز، این امکان وجود دارد که با این پروژه آشنا شویم و اطلاعات مفیدی را حول محور تاریخچه، کاربرد، توسعه دهندگان و مکانیزم شبکه به دست آوریم.

پس از ثبت نام و ساخت حساب کاربری سطح ۱، می‌توانید خرید و فروش ارز چیلیز را شروع کنید. برای این کار، کافیست در فیلد مخصوص خرید فروش مبلغ مورد نظر خود را وارد کرده و سپس با وارد کردن مشخصات کارت بانکی عضو شبکه شتاب، کیف پول حساب کاربری خود را شارژ کنید. به بخش خرید برگردید و روی دکمه خرید کلیک کنید.

خرید و فروش ارز چیلیز

 بلافاصله در کیف پول حساب کاربری خود ارز چیلیز را خواهید دید. برای برداشت ارز چیلیز و انتقال آن به کیف پول شخصی‌تان کافیست مقابل ارز چیلیز، دکمه برداشت را انتخاب کنید. آدرس کیف پول خود را بدهید، شبکه انتقال را مشخص کنید و در کمتر از یک ساعت ارز چیلیز را در کیف پول شخصی خود دریافت کنید.

سخن پایانی

امروز بلاگ پول نو رنگ و بوی فوتبالی به خود گرفت تا تاثیر کریپتو روی این ورزش پر طرفدار را بهتر درک کنیم.
در سالیان مختلف، طرفداران فوتبال لحظات تلخ و شیرینی را برای تیم موردعلاقه خود تجربه کرده‌اند. از قهرمانی‌های لحظه آخری تا شکست‌های سنگین! همه تیم‌ها قلّه‌ها و درّه‌ها را تجربه کردند امّا فقط هواداران واقعی در تمام لحظات همراه تیم خود بوده‌اند.

مانند بسیاری از دیگر پروژه‌های کریپتویی، توکن‌های هواداری هم همچنان در ابتدای مسیر نامتناهی خود قرار دارند. برای اینکه عیار واقعی آنها سنجیده شود، طبیعتا به مقیاس‌های بزرگ‌تر و زمانی بیشتری نیاز خواهد بود.

به نظر شما، فن توکن‌ها می‌توانند مانند باشگاه‌ها به موفقیت‌هایی بزرگی دست یابند؟ آیا تیم محبوب شما هم در لیست دارندگان توکن هواداری قرار دارد؟منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم!

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)