محدودیت عرضه دوج کوین؛ آیا DOGE سقف عرضه دارد؟

محدودیت عرضه دوج کوین
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

یکی از مواردی که هنگام ارزیابی یک ارز دیجیتال باید در نظر بگیریم این است که بدانیم آیا سقف عرضه دارد یا خیر، چرا که این موضوع می‌تواند بر ارزش بلندمدت آن رمز ارز تأثیر بگذارد. بیت کوین، اولین و بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، به داشتن سقف عرضه ۲۱ میلیون کوین معروف است، به این معنی که در نهایت تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت. با این حال، همه ارزهای دیجیتال این طور نیستند و بسیاری از آن‌ها محدودیت عرضه ندارند. در این مقاله از پول نو قصد داریم در مورد محدودیت عرضه دوج کوین صحبت کنیم و ببینیم که آیا مانند بیت کوین سقف عرضه دارد یا خیر. همچنین تعداد دوج کوین‌های موجود را بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

محدودیت عرضه چیست؟

محدودیت عرضه دوج کوین

محدودیت عرضه (Cap) به سقف تعداد کوین‌های یک ارز دیجیتال اشاره دارد که در نهایت می‌توانند تولید شوند.

هنگامی که ماینرها تعداد مشخصی از یک کوین را استخراج کردند، پروتکل توزیع پاداش بلوک را متوقف می‌کند و ماینرها فقط کارمزد تراکنش را دریافت خواهند کرد. مثلاً برای بیت کوین، تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۱۴۰ به این نقطه برسد. محدودیت عرضه برای انواع دیگر رمزارزها متفاوت است. تعدادی از آن‌ها نیز اصلاً محدویت عرضه ندارند.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از ادامه این مطلب، ابتدا مقاله دوج کوین چیست را مطالعه کنید تا به طور کامل با این شبکه و سازوکار آشنا شوید

محدودیت عرضه دوج کوین؛ آیا Dogecoin سقف عرضه دارد؟

خیر، دوج کوین سقفی ندارد، به این معنی که هیچ محدودیتی برای عرضه Dogecoin وجود ندارد. DOGE بسیاری از اصول خود را از بیت کوین (BTC) می‌گیرد، اما از نظر حداکثر عرضه متفاوت است. در حالی که بیت کوین دارای سقف ۲۱ میلیون کوین است، DOGE سقفی برای تعداد توکن‌های قابل ضرب ندارد.

اما برای هر بلوک تراکنشی که به بلاک چین دوج کوین اضافه می‌شود، یک پاداش ثابت ۱۰ هزار واحد DOGE وجود دارد. به این ترتیب، ماینرها برای استخراج Dogecoin انگیزه‌ دارند. پس از استخراج این میم کوین، می‌توانند آن را از کیف پول خود به یک صرافی ارز دیجیتال منتقل کنند، جایی که سرمایه‌گذاران دیگر می‌توانند آن را خریداری نمایند. اما با آنلاین شدن بیشتر ماینرها، تعداد بیشتری از آن‌ها کوین‌های جدید را وارد بازار کرده و باعث کاهش قیمت می‌شوند.

استخراج دوج کوین؛ هر آنچه باید از ماینینگ دوج بدانید

به این دلیل و برخی دلایل دیگر، برخی معتقدند که کوین‌هایی مانند DOGE تا حدودی به عنوان یک طرح پامپ و دامپ عمل می‌کنند. هر چند که برخی دیگر بر این باورند که دوج یک ارز دیجیتال مهم است که می‌تواند به تنوع بخشیدن به یک سبد سرمایه‌گذاری کمک کند.

تصمیم عدم محدودیت عرضه DOGE توسط خالق دوج کوین، جکسون پالمر (Jackson Palmer) گرفته شده بود. او تصمیم گرفت پس از رسیدن به ۱۰۰ میلیارد توکن، سقفی برای Dogecoin اعمال نکند و در سال ۲۰۱۴ اظهار داشت:

بر اساس بازخورد همگان، ما تصمیم گرفتیم که پایه کد Dogecoin را همانطور که در ابتدا منتشر شده بود رها کرده و تغییری در آن اعمال نکنیم.

پالمر همچنین گفت:

هدف این ارز حفظ تقریباً ۱۰۰ میلیارد کوین در گردش است. بنابراین، پس از ایجاد ۱۰۰ میلیارد Dogecoin، پاداش‌ها با ۱۰ هزار دوج برای هر بلوک ادامه می‌یابد. این کار به ادامه یافتن استخراج و تثبیت تعداد کوین‌های در گردش کمک می‌کند.

در حالی که هیچ سقفی برای تعداد کل دوج کوین قابل تولید وجود ندارد، سقف ۱۰ هزار دوج کوین در هر بلوک به این معنی است که از آنجایی که زمان بلوک دوج کوین ۱ دقیقه است، تقریباً تا ۵ میلیارد دوج کوین جدید در هر سال وارد گردش می‌شود.

در هر صورت، درک این نکته مهم است که چگونه فقدان محدودیت عرضه دوج کوین (یعنی این واقعیت که محدودیت عرضه Dogecoin وجود ندارد) می‌تواند بر ارزش بلندمدت این ارز دیجیتال تأثیر بگذارد.

آیا Dogecoin هرگز سقفی خواهد داشت؟

به سختی می‌توان به طور قطع گفت که آیا محدودیت عرضه دوج کوین وجود خواهد داشت یا خیر. از نظر تئوری، توسعه‌دهندگان DOGE می‌توانند محدودیتی برای تولید کوین‌های جدید اعمال کنند، اما تا به امروز بحث زیادی در مورد این موضوع وجود نداشته است.

گاهی اوقات جامعه کریپتو تصمیم می‌گیرد پروتکل یک ارز را تغییر دهد. یک ارز دیجیتال فعال برای اینکه بتواند کاربردی، مرتبط و ایمن بماند، به ارتقای دوره‌ای نرم‌افزار خود نیاز دارد.

در حال حاضر، منطقی‌تر است که فرض کنیم ممکن است هرگز محدودیت سقف Dogecoin وجود نداشته باشد.

آیا Dogecoin تا به حال محدود شده است؟

در مدتی که از راه‌اندازی Dogecoin می‌گذرد، هرگز سقفی برای این ارز دیجیتال وجود نداشته است. در واقع، به غیر از چند سال اخیر، هیچ‌کس اصلاً به DOGE فکر نمی‌کرد و کمتر از یک پنی معامله می‌شد.

در سال ۲۰۱۷، زمانی که ارزهای دیجیتال به طور گسترده هایپ شدند، ارزش DOGE به ۱ میلیارد دلار رسید. بسیاری از سرمایه‌گذاران این اتفاق را نشانه‌ای از شور و نشاط غیرمنطقی در بازارهای کریپتو می‌دانستند، زیرا DOGE هیچ ویژگی خاصی نداشت و در آن زمان سه سال بود که به‌روزرسانی انجام نداده بود.

در اوایل سال ۲۰۲۱ بود که DOGE مشهور شد. سپس Dogecoin در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار جایگاهی را به خود اختصاص داد، اتفاقی که یک سال پیش از آن هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد.

۳ دلیل برای عدم محدودیت عرضه دوج کوین

برخی می‌گویند تصمیم برای عدم محدودیت عرضه دوج کوین از سوی توسعه‌دهندگان عمدی بوده است. آن‌ها می‌خواستند ارزی ایجاد کنند که مردم بیشتر خرج کنند. DOGE به عنوان یک شوخی ایجاد شد، اما به نحوی طراحی شده بود که برای مقاصد معاملاتی استفاده شود.

توسعه‌دهندگان DOGE شروع به راه‌اندازی رمز ارزی کردند که از چندین جنبه کلیدی با بیت کوین متفاوت باشد. غالب این تفاوت‌ها، از این واقعیت ناشی می‌شوند که حداکثر عرضه Dogecoin وجود ندارد.

در اینجا سه دلیل را بررسی خواهیم کرد که به نظر می‌رسد مهم‌ترین عوامل در تصمیم‌گیری برای اعمال عدم محدودیت عرضه دوج کوین بوده است.

۱- معاملات ارزان

Dogecoin یک آلت کوین است که توسعه‌دهندگان آن را برای خرج کردن ساخته‌اند، بنابراین آن‌ها عمداً آن را تورمی کردند (به این معنی که عرضه DOGE در طول زمان افزایش می‌یابد).

در مقابل، بیت کوین ضد تورم است (عرضه بیت کوین در طول زمان کاهش می‌یابد)، که باعث می‌شود ارزش آن نسبت به ارزهای تورمی همچنان افزایش یابد. در نتیجه، بیت کوین بیشتر به یک منبع سرمایه‌گذاری (Store Of Value) با ارزش تبدیل شده است و باعث می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران بخواهند آن را هولد (HODL) کنند. آشنایی با 10 کیف پول‌ برتر دوج کوین در سال 2023 برای هولد.

هولد یا هودل یعنی چه؟ یک اشتباه تایپی یا یک استراتژی؟!

اگر فکر می‌کنید ارزش بیت کوین‌های شما ممکن است در سال آینده دو برابر شود، قاعدتاً احتمال کمتری وجود دارد که از آن برای خرید در کوتاه مدت استفاده کنید. اما ارزی مانند DOGE، بدون محدودیت عرضه، احتمال بیشتری دارد که خرج شود. مردم از دوج کوین استفاده خواهند کرد و کمتر احتمال دارد آن را برای درازمدت نگه دارند، زیرا می‌دانند که احتمال افزایش قیمت آن کم است. هر چند که نباید از تأثیرات ایلان ماسک بر قیمت این رمز ارز غافل شد!

۲- بی‌تأثیر بودن گم شدن رمز ارزها بر ارزش آن

تخمین زده می‌‌شود که حدود ۲۰ درصد از تمام بیت کوین‌های استخراج شده تا به امروز برای همیشه از بین رفته‌اند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که افراد رمز عبور کیف پول خود را فراموش کنند یا اینکه کیف پول سخت‌افزاری را که برای ذخیره بیت کوین استفاده می‌کردند از دست بدهند. این اتفاقات باعث می‌شود که عرضه بیت کوین حتی بیشتر کاهش یابد، زیرا دیگر جایگزین نخواهند شد. به این امر کاهش تورم عرضه گفته می‌شود؛ به این معنا که با فرض عدم کاهش تقاضا، ارزش در طول زمان افزایش می‌یابد.

اما در مورد Dogecoin، همیشه تعداد زیادی کوین جدید وجود خواهد داشت. حتی اگر شخصی میلیون‌ها DOGE را از دست بدهد، تأثیر آن در درازمدت بسیار کم است، زیرا کوین‌های جدید دائماً در گردش هستند. بدون محدودیت عرضه، کوین‌های گم شده چندان مهم نیستند.

۳- طول عمر استخراج

بالاخره زمانی خواهد رسید که دیگر بیت کوینی برای استخراج باقی نخواهد ماند. وقتی این اتفاق بیافتد، تنها انگیزه پولی استخراج بیت کوین برای حفظ امنیت شبکه، کارمزد تراکنش خواهد بود.

اما در مورد Dogecoin، همیشه یک پاداش بلوکی ۱۰ هزار واحد DOGE وجود خواهد داشت. این کار باعث می‌شود تا مردم برای همیشه Dogecoin استخراج کنند. استخراج دوج کوین؛ هر آنچه باید از ماینینگ دوج بدانید

همچنین، بالا بودن پاداش بلوک، کارمزد تراکنش‌ها در شبکه DOGE را بسیار پایین نگه می‌دارد، زیرا ماینرها نیازی به دریافت کارمزد بالا برای تراکنش‌ها ندارند. آن‌ها می‌دانند که شانسشان برای دریافت پاداش بلوک زیاد است.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در پول نو

مزایا و معایب یک ارز دیجیتال بدون محدودیت عرضه

آیا باید محدودیت عرضه دوج کوین وجود داشته باشد؟ با توجه به موفقیت‌ها و شکست‌های نسبی DOGE که تاکنون به دست آمده، این سؤال خوبی است. در اینجا برخی از مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم.

مزایا

  • اگر DOGE به عنوان یک ارز تورمی باقی بماند، احتمال بیشتری وجود دارد که مردم آن را به جای نگه داشتن به عنوان یک ذخیره ارزش، در قالب توکن پرداختی خرج کنند.
  • بدون محدویت عرضه دوج کوین، از نظر تئوری ماینرها همیشه می‌توانند دوج کوین بیشتری استخراج کنند و به عنوان پاداش به کسب درآمد ادامه دهند.
  • از آنجایی که DOGE از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کند و ماینرها همیشه می‌توانند DOGE بیشتری استخراج کنند، امنیت شبکه در بلند مدت حفظ خواهد شد.

معایب

  • از آنجایی که دوج کوین یک رمز ارز تورم‌زا است، جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران بلند مدت یا همان هولدرها دارد.
  • با عرضه نامحدود DOGE، ارزش آن ممکن است هرگز از ۱.۰۰ دلار بیشتر نشود. قیمت دوج کوین در اوج خود در می ۲۰۲۱، حدود ۰.۷۰ دلار بود.

تعداد دوج کوین‌های موجود؛ چه تعداد Dogecoin در گردش است؟

طبق داده‌های CoinMarketCap، تا زمان نگارش این مقاله حدود ۱۳۲.۶۷ میلیارد DOGE در گردش وجود دارد. به خاطر داشته باشید که در هر دقیقه ده هزار دوج جدید استخراج می‌شود، بنابراین تا زمانی که این مطلب را بخوانید این تعداد بیشتر خواهد شد.

در مقایسه با سایر کوین‌ها و توکن‌ها، هیچ ارز دیجیتالی بیشتر از دوج کوین در گردش نیست. Stellar (XLM) با عرضه ۱۰۵ میلیارد در حال حاضر نزدیکترین مورد به آن است.

برای مقایسه، در حال حاضر بیش از ۱۸.۹۹ میلیون بیت کوین (BTC) در گردش است. همچنین، شایان ذکر است که بیش از نیمی از کل عرضه DOGE تنها توسط حدود ۲۰ آدرس کیف پول نگهداری می‌شود که آن را به یکی از نابرابرترین توزیع‌ها در بین انواع مختلف ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند.

آیا عرضه DOGE متمرکز است؟

عرضه DOGE از نظر فنی متمرکز نیست، اما همان طور که گفتیم هولدرهای بسیار بزرگی دارد. بزرگ‌ترین کیف پول برتر دوج کوین در حال حاضر تقریباً ۳۰ درصد از کل عرضه آن را در اختیار دارد. در نتیجه، می‌تواند بر پامپ و دامپ این رمز ارز تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

روزانه چند Dogecoin جدید تولید می‌شود؟

هر بار که یک بلوک جدید از تراکنش‌ها به بلاک چین Dogecoin اضافه می‌شود، ۱۰ هزار DOGE استخراج می شود. این مقدار حدود ۱۴.۴ میلیون DOGE در روز یا حدود 5.26 میلیارد در سال است.

چقدر Dogecoin باقی مانده است؟

مقدار نامحدودی از DOGE برای استخراج باقی مانده است. درست مانند دلار آمریکا یا هر ارز فیات ملی دیگر، هیچ محدودیتی برای ایجاد Dogecoin وجود ندارد.

البته تفاوت‌های کلیدی بین DOGE و ارزهای فیات وجود دارد، مانند این که هر کسی می‌تواند Dogecoin استخراج کند، اما فقط بانک‌های مرکزی می‌توانند پول چاپ کنند.

جمع‌بندی

پاسخ به این سوال که آیا Dogecoin هرگز سقفی خواهد داشت؟ به احتمال زیاد خیر است. البته هیچ چیز قطعی نیست، زیرا توسعه‌دهندگان می‌توانند تصمیم بگیرند که پروتکل Dogecoin را تغییر دهند، اما تاریخچه این کوین و جامعه آن نشان می‌دهد که احتمالاً آن‌ها سقفی را وضع نخواهند کرد.

همانطور که جامعه بیت کوین به کمبود و سقف عرضه ثابت ارزش می‌دهد، جامعه Dogecoin نیز به کارمزدهای پایین تراکنش، بالا بودن پاداش‌های بلوک و سایر مزایایی که می‌تواند از نداشتن محدودیت عرضه ناشی شود، ارزش می‌دهد.

شما چه به یک ارز دیجیتال ضد تورمی مانند بیت کوین یا یک ارز دیجیتال تورمی مانند دوج کوین علاقه‌مند باشید، می‌توانید با افتتاح حساب در صرافی پول نو، معاملات کریپتو را شروع کنید و حساب معاملاتی ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی کنید. علاوه بر بیت کوین و دوج کوین، به بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال دیگر نیز برای ایجاد سبد ارزهای دیجیتال خود دسترسی خواهید داشت.

به نظر شما آیا دوج کوین با نداشتن محدودیت عرضه می‌تواند به قیمت یک دلار برسد؟ آیا ایلان ماسک باز هم به دستکاری بازار دوج کوین می‌اندیشد؟ به نظر شما امکان دارد مالک توییتر این بار دوج کوین را برای پرداخت‌های کریپتو در پلتفرم توییتر بپذیرد؟ نظرات خود را در بلاگ پول نو با ما در میان بگذارید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)