توکن حاکمیتی؛ برای همیشه مفهوم این اصطلاح را یاد بگیرید!

توکن حاکمیتی چیست؟
امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

توکن حاکمیتی؛ نشانه قدرت!

توکن‌های حاکمیتی (Governance tokens) بسیار محبوب شده‌اند و توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند. چرا؟ مگر توکن حاکمیتی با توکن‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟ اصلا این توکن چه کاربردی دارد؟ در این مقاله به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

اینکه اینجایید یعنی اسم توکن حاکمیتی را شنیده‌اید ولی زیاد درباره آن نمی‌دانید. پس اگر شما هم مانند من به دنیای کریپتوکارنسی و انواع بلاک چین‌های اثبات کار و اثبات سهام وابسته و علاقه‌مند هستید، خواندن این مقاله می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. پس تا آخر این مقاله من را همراهی کنید.

توکن حاکمیتی

توکن حاکمیتی چیست؟

توکن‌های حاکمیتی یا Governance tokens توکن‌های پروژه‌های دیفای (DEFI) هستند. آن‌ها ایجاد می‌شوند تا به شکل‌دهی آینده پروتکل کمک کنند. کسانی که این توکن را دارند می‌توانند بر تصمیمات پروژه تاثیر بگذارند و به نحوی پروژه‌ها را حمایت کنند، در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در تصمیم گیری‌های جدید یا حتی تغییر سیستم کدنویسی بلاک چین یک ارز دیجیتال تاثیرگذار باشند. برای آشنایی بیشتر با ماهیت ارز دیجیتال مقاله ارز دیجیتال چیست را حتما مطالعه کنید.

در حقیقت شما با مالکیت این توکن‌ها می‌توانید حق رای خود را برای شرکت در نظرسنجی‌های شبکه خریداری کنید. با انجام این کار، شما به همراه کاربران دیگری که این توکن را خریداری کرده‌اند، برای تصمیم گیری مشورت می‌کنید و سازندگان، تغییرات دلخواه شما را روی پلتفرم انجام می‌دهند. بسیاری هنوز نمی‌دانند که چرا این توکن‌ها مهم هستند. با این حال، با افزایش محبوبیت دیفای، ارزش توکن حامیتی نیز بیشتر شناخته می‌شود.

توکن‌ حاکمیتی چه کاربردی دارد؟

همه در فضای کریپتو موافق هستند که تأمین مالی به صورت غیر متمرکز ایده بسیار خوبی است. باید توجه داشت که پروتکل‌های غیر متمرکز یا decentralized در حال تکامل هستند و اصلاح فرآیند تصمیم گیری بسیار مهم است. یکی از مهم ترین تصمیم گیرنده هر شبکه، نود در بلاک چین خواهد بود.

آنچه در مدیریت یک شبکه مهم است این است که به هر فردی که توکن حاکمیتی دارد اجازه می‌دهد در مورد مدیریت پروتکل صحبت کند. به همین دلیل است که توکن‌های حاکمیتی ایجاد می‌شوند.

این توکن برای تایید یا رد تغییرات پیشنهادی استفاده می‌شود. کسانی که دارای اعتبار مستقل هستند نیز می‌توانند در مورد تغییرات جدید در پروتکل رای دهند. هر کدام از این توکن‌ها فقط به کاربر یک حق رای ارائه می‌دهد. معمولا به این صورت است که هرکس توکن بیشتری داشته باشد می‌تواند تاثیر بیشتری بر تصمیم‌های پروژه بگذارید. گویی سهام بیشتری در یک شرکت دارد. اثبات سهام

در سیستم‌های متمرکز و سنتی، مدیریت با هیئت مدیره انجام می‌شود که افراد ثابتی هستند. آنها تصمیم می‌گیرند که آینده یک شرکت و پروژه به چه سمتی برود و معمولا نظر افراد دیگر و سهامداران خرد تاثیری بر آینده پروژه نمی‌گذارید. ولی بر خلاف سیستم‌های سنتی، پروژه‌های دیفای و مبتنی بر قرارداد هوشمند، می‌توانند سیستم DAO را جایگزین هیئت مدیره کنند. برای داشتن حق رای در یک پروژه لازم است کاربران آن پروژه،‌ توکن‌های حاکمیتی آن را داشته باشند و آن را در پروژه قفل کنند و خب طبیعتا سود هم دریافت کنند. استیکینگ چیست؟

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟

فرق توکن حاکمیتی با توکن‌های دیگر چیست؟

از نظر کلی تفاوت چندانی بین توکن‌های حاکمیتی و توکن‌های دیگر وجود ندارد. فقط بستری که این توکن‌ها می‌توانند در آن به عنوان واسط رای دهی عمل کنند متفاوت است. مثلا میکر با نماد MKR توکن حاکمیتی پروتکل میکر دائو MakerDAO است. این پلتفرم و توکن آن روی بلاک چین اتریوم توسعه پیدا کرده‌اند و میکر هم یک توکن مانند توکن‌های ERC20 دیگر است ولی در پروتکل میکردائو نقش توکن حاکمیتی را ایفا می‌کند.

یا مثلا ارز آوه با نماد AAVE توکن بومی پروتکل وام دهی Aave است. این توکن هم مانند میکر یک توکن با استاندارد ERC20 است و دارندگان آن با استیک کردن آن در پروژه می‌توانند حق رای و تصمیم گیری درباره توسعه پروژه را به دست بیاورند.

در ادامه مثال‌های بیشتری از توکن‌های حاکمیتی می‌زنیم.

استفاده از توکن‌های حاکمیتی در چند سال اخیر افزایش یافته است. می‌توان گفت محبوبیت آن‌ها پس از معرفی توکن COMP که توکن حاکمیتی پروتکل کامپاند است به وجود آمد.

تقاضا برای توکن COMP به حدی بود که در مدت کوتاهی قیمت ۸۰ دلاری آن ۴۰۰ درصد سود داد و به مرز ۳۰۰ دلار رسید. این شرکت شاهد سرمایه گذاری عظیمی در پروتکل خود بود و در عرض یک هفته پس از راه اندازی، ارزش بازار آن به شدت افزایش پیدا کرد. این رشد سرمایه واقعا شگفت انگیز است، چون قبل از آن ارزش پروتکل مذکور خیلی کمتر بود.

برترین توکن‌های حاکمیتی بازار

قیمت توکن‌های حاکمیتی امسال به شدت افزایش یافته است. در حال حاضر، ارزش بازار این توکن‌ها ۴.۱ میلیارد دلار است، در حالی که ارزش بازار بیت کوین حدوداً ۱۰۰۰ میلیارد دلار است (طبق اطلاعات سایت coinmarketcap)

البته گمانه زنی‌های قدیمی هم وجود دارد. مانند بسیاری از آن‌ها، در بازارهای پولی سنتی و رمزنگاری‌ها، علاقه به توکن‌های دولتی افزایش می‌یابد، رشد می‌کنند و با گذشت زمان ارزشمندتر می‌شوند. امور مالی غیرمتمرکز در حال حاضر بسیار محبوب شده و مردم می‌خواهند بر نحوه اجرای این پروژه‌ها تأثیر بگذارند و از طریق آن‌ها درآمد کسب کنند.

در تصویر زیر می‌توانید ۵ توکن حاکمیتی برتر را در سایت کوین مارکت کپ ببینید. رتبه هر کدام از آن‌ها در میان سایر ارزهای دیجیتال بازار هم قابل مشاهده است. این توکن‌ها به ترتیب: یونی سواپ، میکر، آوه، کرو و دش هستند که می‌توانید به راحتی آن‌ها را از صرافی پول نو خریداری کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره پروتکل وام دهی آوه و آموزش تصویری دریافت وام ارز دیجیتال، نوشته آوه چیست را بخوانید.

سخن پایانی با خوانندگان

توکن حاکمیتی به دستیابی به پتانسیل واقعی پروژه‌ها کمک می‌کند. این توکن‌ها باعث می‌شوند تا دنیای ارز دیجیتال به سوی خرید و فروش غیر متمرکز یا همان دیفای سوق داده شود. چون که توکن حاکمیتی به کاربر اجازه می‌دهد تا درباره یک پروتکل تصمیم گیری کند و قیمت و برنامه‌های یک توکن خاص طبق نظر یک فرد یا گروه خاص نباشد.

در کل از نظر من به عنوان نویسنده این متن توکن حاکمیتی می‌تواند ارزهای دیجیتال را به بهترین نقطه ممکن برساند. یعنی همان هدف اولیه ارزهای دیجیتال که غیر متمرکز بودن است. توکن‌های حاکمیتی و دائو می‌توانند نقش‌های پررنگ‌تری در امورمالی و فراتر از امور مالی ایفا کنند و رویای غیرمتمرکز کردن همه‌چیز را تحقق ببخشند.

اگر تا به حال از توکن حاکمیتی استفاده کرده‌اید، می‌توانید سؤالات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید تا کاربران دیگر و کارشناسان پول نو در گفت‌وگو به شما بپیوندند.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اکرم
اکرم
2 سال قبل

توکن حاکمیتی رو خوب توضیح دادین.
مقاله عالی بود

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

0

نظر مخاطبان (2)