ارز دیجیتال فانتوم چیست؟ آیا ارز دیجیتال FTM برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

ارز دیجیتال فانتوم چیست؟
جمال نوری

زمان مطالعه :

13 دقیقه

این روزها بسیاری از افراد به دنبال ارزهای دیجیتالی هستند که بتواند در آلت سیزن بعدی سود خوبی را نصیبشان کند. جالب است بدانید که ارز دیجیتال فانتوم جزو ارزهایی بود که در روند صعودی قبلی سود زیادی را نصیب هولدرهای خود کرد. آیا ارز دیجیتال FTM می‌تواند در بولران فعلی نیز سود زیادی را به هولدرهای خود هدیه دهد؟ در این مقاله قصد داریم علاوه بر پاسخ به این سوال در مورد شبکه فانتوم (Fantom)، مزایا و معایب ارز دیجیتال فانتوم، توکنومیکس FTM و… صحبت کنیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال فانتوم را دارید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با دیدی باز نسبت به این سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری کنید.

فانتوم چیست؟

ارز دیجیتال فانتوم چیست؟

فانتوم (Fantom) یک بلاک چین لایه ۱ سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. فانتوم در سال ۲۰۱۸ توسط بی انگ ایک (Ahn Byung Ik) ایجاد شد.

رقبای فانتوم اکثرا از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند؛ اما فانتوم از ساختار داده گراف غیرمدور جهت‌دار (DAGs) برای کمک به ترتیب زمانی رویدادها و تراکنش‌ها در شبکه و همچنین بهینه‌سازی ذخیره‌سازی استفاده می‌کند.

تاریخچه فانتوم

ارز دیجیتال فانتوم تاریخچه جالبی دارد. فانتوم در سال ۲۰۱۸ توسط بی انگ ایک (Ahn Byung Ik)، مهندس علوم کامپیوتری در کره‌جنوبی تاسیس شد. بی انگ ایک و اعضای اصلی پروژه در سال ۲۰۱۹ پروژه را ترک می‌کنند و تیم جدید پروژه را در دست می‌گیرد و تا به امروز آن را توسعه می‌دهند. در مورد علت اصلی کناره‌گیری خالق فانتوم از این پروژه خبر موثقی در دست نیست و بیشتر اخبار شایعاتی است که دست به دست شده‌اند.

هدف فانتوم چیست؟

هدف اصلی فانتوم ایجاد یک شبکه مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و با امنیت بالا است. به زبانی دیگر هدف فانتوم رسیدن به سه‌گانه بلاکچین (Blockchain Trilemma) است. فانتوم مانند دیگر رقبای خود در در تلاش برای رسیدن به این هدف است و تا حدودی نیز موفق بوده است.

فانتوم چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که ابتدای مقاله بیان شد، فانتوم از فناوری متفاوتی نسبت به بلاک چین‌هایی مانند بیت کوین به نام DAG استفاده می‌کند. شبکه اصلی فانتوم، اوپرا (Opera) نام دارد که در آن تراکنش‌ها تایید و ثبت می‌شوند. این شبکه برای افزایش کارایی سیستم اجماع خود از تحمل خطا بیزانسی ناهم‌زمان یا aBFT استفاده می‌کند. توسعه دهندگان نام این سیستم را Lachesis گذاشته‌اند. اوپرا می‌تواند از Lachesis برای اطمینان از اجرای یکپارچه تراکنش‌ رمزارزها با سرعت‌ بالا در کنار ارائه پیشرفت‌های قابل توجه استفاده کند. لاچسیس (Lachesis) توانایی هندلینگ شبکه را تا زمانی که دو سوم گره‌ها درست کار کنند، دارد. به عبارتی دیگر شبکه فانتوم با یک‌سوم گره خراب نیز می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؛ اما در صورت افزایش تعداد گره‌های معیوب شبکه با مشکل مواجه خواهد شد.

به‌واسطه ترکیب Lachesis با اوپرا تایید تراکنش‌ها به طور متوسط حدود ۱ تا ۲ ثانیه طول می کشد و بعد از ثبت تراکنش‌ها، نهایی شدن آن‌ها تقریبا به صورت لحظه‌ای و فوری انجام می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی فانتوم

شبکه فانتوم با زبان برنامه‌نویسی Scala که از ترکیب scalable و language گرفته شده، ساخته شده است. این زبان برنامه‌نویسی یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا و تابعی است.

متوجه شدیم که شبکه فانتوم از زبان برنامه‌نویسی Scala استفاده می‌کند، اما باید توجه داشت که برای ساخت قرارداد هوشمند بر روی فانتوم می‌توان از تمام زبان‌های قرارداد هوشمندی که اتریوم برای EVM پشتیبانی می‌کند، مانند Solidity و Vyper نیز استفاده کرد.

آشنایی با تیم فانتوم

آشنایی با تیم ارز دیجیتال فانتوم

همان‌طور که اشاره شد، فانتوم در سال ۲۰۱۸ توسط Ahn Byung Ik تاسیس شد؛ اما بیونگ این پروژه را در سال ۲۰۱۹ به همراه برخی از اعضای اصلی تیم ترک کرد. پس از ترک فانتوم تیم جدید سکان‌دار این پروژه شدند. البته نباید کمک‌های آندره کرونیه (Andre Cronje) بنیانگذار یرن فایننس را نیز فراموش کرد. آندره به عنوان Director وTechnical Advisor در فانتوم همکاری کرده است. آندره در سال ۲۰۱۸ به این پروژه پیوست و حتی پس از ترک کردن بیونگ با فانتوم همکاری داشت. آندره در فوریه سال ۲۰۲۲ از تیم فانتوم کناره گیری کرد ولی در نوامبر ۲۰۲۲ دوباره به تیم فانتوم پیوست.

از اعضای مهم تیم فانتوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آن بیونگ ایک  (Ahn Byung Ik): بنیان‌گذار پروژه فانتوم، بیونگ در حال حاضر هیچ ارتباطی با این پروژه ندارد.
  • آندره کرونیه (Andre Cronje): بنیان‌گذار پروژه یرن فایننس که به‌عنوان Director و Technical Advisor در فانتوم همکاری کرده است. از دیگر تجربیات کرونیه می‌توان به همکاری با پروژه‌ کرو (curve)، Kosmos Capital، FUSION و CryptoBriefing اشاره کرد.
  • مایکل کنگ (Michael Kong): مایکل CEO فعلی بنیاد فانتوم است که از سال ۲۰۱۸ با این پروژه همکاری دارد.
  • مایکل چن (Michael Chen): مایکل چن به عنوان CMO با پروژه فانتوم همکاری می‌کند.
  • کوان نگوین (Quan Nguyen): کوان CTO فانتوم است که تجربه همکاری با پروژه‌هایی همچون IBM، Nasdaq و Capital Markets CRC Limited را در کارنامه خود دارد.

اگر سری به لینکدین فانتوم بزنید متوجه خواهید شد که اعضای تیم فانتوم در کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا و کره جنوبی اسکان دارند و این موضوع نشان از توزیع مناسب افراد تیم دارد. به بیانی دیگر تیم فانتوم یک تیم با ملیت‌های مختلف و نیمه متمرکز است.

ارز دیجیتال FTM چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال ftm 

ارز دیجیتال FTM توکن پروژه فانتوم است که در سه شبکه اتریوم، بایننس چین و اوپرا (شبکه اصلی فانتوم) قرار دارد. ارز دیجیتال فانتوم در سال ژوئن ۲۰۱۸ با یک ICO و با قیمت ۰.۰۴ دلار عرضه شد.

سقف عرضه (Total Supply) ارز دیجیتال فانتوم برابر با  ۳.۱۷۵ میلیارد توکن که از این مقدار ۲.۸ میلیارد توکن در گردش است با توجه به قیمت ارز دیجیتال فانتوم، این توکن مارکت کپ ۶۵۴ میلیون دلاری دارد.

نحوه تخصیص ارز دیجیتال FTM

نحوه تخصیص ارز دیجیتال FTM

نحوه تخصیص توکن‌های FTM به شرح زیر است:

  • ۳۲.۷۵ درصد پاداش ساخت بلاک
  • ۱۲ درصد به مشاوران / مشارکت کنندگان
  • ۶ درصد به ذخایر استراتژیک
  • ۱.۵۷ درصد فروش عمومی
  • ۱۱.۶۸ درصد فروش خصوصی ۲
  • ۲۵.۳۵ درصد به فروش خصوصی ۱
  • ۷.۵ درصد سهم تیم توسعه دهنده فانتوم
  • ۳.۱۵ درصد Seed Sale

نحوه آزادسازی ارز دیجیتال فانتوم

نحوه آزادسازی توکن‌های FTM  

نحوه آزاد سازی توکن‌ها بسیار اهمیت دارد زیرا بر روی مقدار عرضه توکن و در نتیجه قیمت توکن تاثیرگذار است. شیوه آزادسازی توکن‌های فانتوم نیز بر قیمت آن تاثیرگذار است. برای درک روش آزادسازی توکن‌های فانتوم به تصویر بالا نگاه کنید. یکی از بخش‌های مهم پاداش ساخت بلاک است که از تمام بخش‌های دیگر آرام‌تر توزیع خواهد شد. بر اساس اطلاعات موجود تمام ۳.۱۷۵ میلیارد توکن فانتوم تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۵ آزاد خواهد شد.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کرد آن است که شدت آزادسازی ارز دیجیتال فانتوم از سال ۲۰۲۱ به شدت کاهش پیدا کرده است و این موضوع باعث کاهش فشار فروش ناشی از آزادسازی توکن‌ها خواهد شد. به بیانی دیگر از سال ۲۰۲۱ فشار فروشی کمی به دلیل آزادسازی توکن‌های FTM داشته‌ایم و حرکت‌های FTM ناشی از عوامل دیگر بوده است.

کاربرد ارز دیجیتال فانتوم

کاربرد اصلی ارز دیجیتال FTM ایمن‌سازی شبکه فانتوم است. اعتبارسنج‌ها برای آن که بتوانند به‌عنوان یک اعتبارسنج در بلاک چین Fantom فعالیت کنند، نیاز به استیک کردن ۵۰۰ هزار توکن FTM دارند. این مقدار استیکینگ باعث می‌شود که کلاهبرداران به راحتی نتوانند به عنوان اعتبارسنج شروع به فعالیت کنند. نکته بعدی این است که در صورت هرگونه خطا فرد خطاکار جریمه خواهد شد و این جریمه از توکن‌های FTM استیک شده توسط فرد برداشته می‌شود. این دو موضوع باعث می‌شود که هر فردی نتواند به عنوان اعتبارسنج فعالیت کند و اهرمی برای جلوگیری از خطای عمدی وجود داشته باشد.

علاوه بر امنیت از دیگر کاربردهای توکن FTM می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت پاداش‌ها
  • پرداخت کارمزدها
  • استیکینگ
  • شرکت در رای‌گیری‌های اکوسیستم

آیا فانتوم استخراج می‌شود؟

خیر، شبکه فانتوم از اجماع به روش POS استفاده می‌کند به عبارتی دیگر نیازی به خرید ماینر برای دریافت پاداش FTM نیست. اعتبارسنج‌های شبکه فانتوم باید حداقل ۵۰۰ هزار توکن را استیک کرده تا بتوانند در فرایند ساخت بلاک شرکت کنند. پس از ساخته شدن بلاک مقداری پاداش به اعتبارسنج‌ها و افرادی که در فرایند استیکینگ شرکت کرده‌اند، پرداخت خواهد شد.

بررسی هولدرهای ارز دیجیتال فانتوم

نحوه توزیع توکن‌های FTM بین هولدرهای ارز دیجیتال فانتوم به‌صورت زیر است:

تعداد FTMتعداد آدرسدرصد آدرس‌ها نسبت به کلمقدار توکن موجود در این آدرس‌هاارزش دلاریدرصد توکن‌ها نسبت به کل
0 – 100 56.39k54.15%1.18m$285.24k0.06%
100 – 1k 31.47k30.22%11.06m$2.66m0.52%
1k – 10k 13.13k12.61%39.48m$9.51m1.85%
10k – 100k 2.67k2.57%70.83m$17.06m3.31%
100k – 1m 3750.36%97.29m$23.44m4.55%
1m – 10m 750.07%208.21m$50.16m9.74%
10m – 100m 80.01%215.68m$51.96m10.09%
100m – 1b 50.00%1.49b$360.01m69.89%
1b – 10b 00.00%0$0.000.00%
> 10b 00.00%0$0.000.00%

چگونه تبدیل به یک اعتبارسنج در شبکه فانتوم شویم؟

برای تبدیل‌شدن به یک اعتبارسنج در شبکه فانتوم باید یک حداقل امکانات را داشته باشید. این موارد عبارت‌اند از:

  • حداقل استیکینگ ۵۰۰ هزار توکن FTM
  • سرور AWS EC2 m5.xlarge

البته باید توجه داشت که این شرایط مربوط به آبان ۱۴۰۲ است و ممکن است در زمانی که شما این مقاله را مطالعه می‌کنید، شرایط کمی تغییر کند. برای اطلاع از شرایط جدید و آموزش گام به گام راه‌اندازی نود اعتبارسنج در شبکه فانتوم به این لینک مراجعه کنید.

بررسی شبکه‌های اجتماعی فانتوم

بررسی شبکه‌های اجتماعی فانتوم دید مناسبی از نحوه عملکرد تیم بازاریابی و تیم مارکتینگ پروژه به ما می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی فانتوم عبارت‌اند از:

  • توییتر فانتوم: توییتر فانتوم با ۵۰۲ هزار دنبال کننده از عملکرد مناسبی برخوردار بود. این حساب توییتر فعالیت مناسبی در روز دارد که نشان از فعال بودن تیم دیجیتال مارکتینگ این پروژه دارد.
  • لینکدین فانتوم: حساب لینکدین فانتوم فعالیت زیادی ندارد و بیشتر فعالیت این حساب مربوط به اطلاع‌رسانی آپدیت‌ها و رویدادهای پیش روی این پروژه است.
  •   تلگرام پروژه فانتوم: فانتوم در تلگرام یک گروه برای بحث و گفت‌وگو کاربران خود دارد که از فعالیت قابل قبولی برخوردار است.

در مجموع عملکرد تیم برای آگاهی و شناخت برند این پروژه خیلی زیاد نیست و نسبت به دیگر رقبا، فانتوم زمان و هزینه کمتری را به این بخش اختصاص داده است. 

سرمایه‌گذاران فانتوم

پروژه فانتوم یک دوره جذب سرمایه در تاریخ ۲۲  ژوئن ۲۰۱۸ داشته است که در آن کمپانی‌های سرمایه‌گذاری زیر شرکت داشته‌اند:

  • Arrington XRP Capital
  • HyperChain Capital
  • Signum Capital
  • Bibox Exchange
  • 8 Decimal Capital
  • LinkVC
  • Nirvana Capital
  • JRR Capital

این شرکت‌ها در مجموع ۴۰ میلیون دلار در فانتوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اکوسیستم فانتوم

آشنایی با اکوسیستم ارز دیجیتال فانتوم

فانتوم به دلیل سرعت بالا و کارمزد پایین توانسته پروژه‌های زیادی را جذب کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • Chainlink
  • Band Protocol
  • The Graph
  • Covalent
  • Ankr
  • API3

رقبای فانتوم

برای داشتن درکی بهتر از شبکه فانتوم این شبکه را با رقبای اصلی آن در جدول زیر مقایسه خواهیم کرد:

 مقایسه فانتوم و رقبای آنفانتوماتریومسولانا
نام توکنFTMETHSOL
نوع اجماعPOSPOSPOS
میانگین آدرس‌های فعال روزانه۴۲ هزار آدرس۳۵۵ هزار۳۰۰ هزار آدرس
میانگین تعداد تراکنش در روز۴۰۰  هزار تراکنش۱ میلیون تراکنش۱۸.۵ میلیون تراکنش
Max supply۳.۱۷۵ میلیارد توکن******
TVL۵۰.۲ میلیون دلار۲۳.۲ میلیارد دلار۴۱۷ میلیون دلار
Market Cap۶۸۵ میلیون دلار۲۲۰ میلیارد دلار۱۶.۵ میلیارد دلار
Market Cap/TVL۱۱.۲۷۸.۵۷۲۲.۱۸

باید توجه داشت که میانگین آدرس‌های فعال و میانگین تراکنش بر اساس داده‌های سایت artemis در تایم فریم ۱۲ماهه به دست آمده است.

با توجه به این موضوع که ارز دیجیتال فانتوم مارکت کپ کوچکتری دارد، به صورت نسبی عملکرد فانتوم در مقابل رقبای اصلی خود قابل قبول است، یعنی عملکرد فانتوم مشابه با رقبای خود بوده است. 

مزایای ارز دیجیتال فانتوم

از مهم‌ترین مزایای شبکه فانتوم و ارز دیجیتال FTM می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد تراکنش‌های زیادی را در یک ثانیه ثبت می‌کند (tps بالا).
  • سرعت بالایی در نهایی کردن تراکنش‌ها دارد.
  • کارمزد بسیار کمی دارد.
  • آزادسازی توکن‌های پروژه تقریبا در حال تمام‌شدن است.
  • عملکرد قابل قبولی نسبت به رقبای خود داشته است.

معایب ارز دیجیتال فانتوم

از مهم‌ترین معایب پروژه FTM می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در جریان هک شدن پروژه Multichain اعتبار شبکه فانتوم ضربه شدیدی خورد.
  • با ترک‌کردن اعضای تیم در سال ۲۰۱۹ این پروژه در دید جامعه کریپتو کم رنگ شد.

آیا ارز دیجیتال فانتوم مناسب سرمایه‌گذاری است؟

برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت که در بازار نزولی که بیت کوین ۷۵ درصد کاهش قیمت داشته است برخی از آلت‌کوین‌ها کاهش شدید‌تری نسبت به بیت کوین را متحمل شده‌اند. این موضوع برای ارز دیجیتال FTM نیز اتفاق افتاده است. اگر به نمودار FTM/BTC نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که ارز دیجیتال FTM نسبت به بیت کوین کاهش شدیدتری داشته است.

نمودار FTM/BTC در تایم فریم هفتگی

این موضوع نشان از ریسک بالای ارز دیجیتال فانتوم و دیگر آلت‌کوین‌ها دارد. به بیان دیگر ۹۹ درصد آلت کوین‌ها رفتاری شبیه به FTM دارند و این موضوع ریسک این دارایی‌های دیجیتال را افزایش می‌دهد. حال باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا ارز دیجیتال FTM برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا نه؟

اگر اهل ریسک‌کردن نیستید، بهتر است که فقط با خرید بیت کوین و اتریوم در این بازار فعالیت داشته باشید؛ اما اگر فردی ریسک‌پذیر هستید، بر اساس بررسی‌های انجام شده تا این بخش از مقاله می‌توانید بخشی (تاکید می‌کنم بخشی نه تمام سرمایه) از سرمایه خود را به این ارز دیجیتال اختصاص دهید. در مورد آینده ارز دیجیتال FTM و اهداف قیمتی FTM در بخش بعدی توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

آینده ارز دیجیتال فانتوم

برای بررسی آینده ارز دیجیتال فانتوم از تحلیل تکنیکال کمک می‌گیریم. ابتدا دوباره نگاهی به نمودار FTM/BTC داشته باشید.

نمودار FTM/BTC در تایم فریم هفتگی

اگر به نمودار FTM/BTC نگاه کنید، متوجه خواهید شد که ممنتوم روند کاهشی این نمودار کند شده است و در حال تشکیل یک سطح حمایتی است. این موضوع می‌تواند سیگنالی مثبت برای ارز دیجیتال FTM بوده و نشانه‌ای از عملکرد بهتر ارز دیجیتال FTM نسبت به BTC در آینده باشد، البته این موضوع صددرصد نیست و می‌تواند با خطا همراه باشد.

حال که متوجه شدیم می‌توان در روند صعودی بیت کوین انتظار عملکرد مناسبی از FTM داشته باشیم، به سراغ نمودار ارز دیجیتال فانتوم خواهیم رفت و از دیدگاه تکنیکال به این ارز دیجیتال نگاه خواهیم داشت.

نمودار ارز دیجیتال فانتوم در تایم فریم هفتگی

اگر در تایم فریم هفتگی به ارز دیجیتال فانتوم نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که این ارز دیجیتال به یک محدوده حمایتی واکنش نشان داده است.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال فانتوم در تایم فریم روزانه

در تایم فریم روزانه نیز دو ناحیه ۰.۲۴۲ دلار و ۰.۳۱۷ دلار بسیار اهمیت دارد. اگر قیمت دوباره به ۰.۲۴۲ دلار بازگردد و نشانه‌هایی از صعود دیدیم، می‌توان بخشی از سرمایه را در آن محدوده خرید کرد. اگر قیمت بازگشتی نداشت و محدوده ۰.۳۱۷ را پر قدرت شکست در پولبک می‌توان وارد این ارز دیجیتال شد.

توجه داشته باشید که این یک تحلیل ساده و شخصی است که می‌تواند با خطا همراه باشد و نباید ملاک شما برای معاملاتتان قرار گیرد.

ارز دیجیتال فانتوم را از کجا بخریم؟

اگر قصد خرید ارز دیجیتال فانتوم را دارید می‌توانید از اکثر صرافی‌های خارجی مانند بایننس، کوکوین، بای بیت، کوین بیس و… استفاده کنید، البته باید توجه داشت که این صرافی‌ها امکان معامله بدون احراز هویت را ندارند و کاربران ایرانی نیز نمی‌توانند در این صرافی‌ها احراز هویت کنند. اگر ساکن ایران هستید، بهتر است که از صرافی‌های داخلی مانند صرافی پول نو استفاده کنید. ما در صرفی پول نو امکان خرید و فروش ارز دیجیتال فانتوم را برای شما فراهم کرده‌ایم. شما می‌توانید با چند کلیک در صرافی پول نو ثبت نام و ارز دیجیتال فانتوم را خریداری کنید.

بهترین کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال فانتوم

با توجه به این نکته که ارز دیجیتال فانتوم بر روی سه شبکه اتریوم، بایننس اسمارت چین و شبکه فانتوم قرار دارد، می‌توان از کیف پول‌هایی که از این سه شبکه پشتیبانی می‌کنند استفاده کرد. از مهم‌ترین این کیف پول‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کیف ‌پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر
  • متامسک
  • تراست والت
  • اتمیک والت
  • فانتوم والت

پرسش و پاسخ

فانتوم چیست؟

فانتوم یک دفتر کل توزیع‌شده و غیرمتمرکز است که از فناوری DAG استفاده می‌کند. این شبکه به دلیل سرعت بالای تراکنش‌ها و قابلیت توسعه قراردادهای هوشمند مشهور است.

ارز دیجیتال FTM چیست؟

ارز دیجیتال FTM توکن شبکه فانتوم است که از مهم‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال فانتوم می‌توان به افزایش امنیت شبکه Fantom اشاره کرد.

آیا ارز دیجیتال فانتوم مناسب سرمایه‌گذاری است؟

پاسخ به این سوال بر اساس روحیات افراد متفاوت است، اگر شما فردی ریسک‌پذیر هستید، می‌توانید درصدی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به این ارز دیجیتال اختصاص دهید، در غیر این صورت بهتر است به سراغ خرید بیت کوین و اتریوم که ریسک کمتری دارند، بروید. 

آیا Fantom با Cosmos SDK سازگار است؟

بله، توسعه‌دهندگان می‌توانند از مکانیسم اجماع سریع و امن Fantom به‌عنوان لایه پایه استفاده کنند و از Cosmos SDK در بالای آن بهره ببرند.

Fantom از چه زبان‌های برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند؟

شبکه اپرا Fantom از تمام زبان‌های قرارداد هوشمندی که اتریوم برای EVM پشتیبانی می‌کند که شامل Solidity و Vyper هستند، پشتیبانی می‌کند.  

جمع‌بندی

فانتوم یکی از ارزهای دیجیتالی است که می‌تواند در آلت سیزن رشد خوبی را تجربه کند، البته این ارز دیجیتال بدون ریسک نیست و مانند سایر دارایی‌های دیجیتال ریسک خاص خود را دارد. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال فانتوم را دارید، حتما سعی کنید که در محدوده‌های حمایت و با رعایت مدیریت سرمایه اقدام به ورود کنید.

ما در صرافی پول نو سعی کردیم، شما را با ارز دیجیتال فانتوم، شبکه فانتوم، مزایا و معایب فانتوم، آینده ارز دیجیتال فانتوم و… آشنا کنیم تا با دیدی باز اقدام به سرمایه‌گذاری و یا عدم سرمایه‌گذاری در این پروژه کنید. امیدواریم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. 

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

9

نظر مخاطبان (0)