معرفی بهترین استیبل کوین‌های سال 2023؛ آشنایی با پرکاربردترین استیبل‌ کوین‌ها

بهترین استیبل کوین های سال 2023
جمال نوری

زمان مطالعه :

6 دقیقه

احتمالا سقوط لونا و استیبل کوین شبکه ترا با نام UST را به یاد دارید. این استیبل‌ کوین پس از افزایش فشار فروش UST دی پگ شد، در نتیجه ثبات خود را از دست داد و از قیمت ۱ دلار به ۴ سنت رسید. این ریزش و کاهش شدید استیبل کوین شبکه ترا باعث شد که بسیاری از افراد به دنبال یافتن ارزهای باثبات ایمن‌تر و بهترین استیبل کوین‌ها باشند. 

در مقاله امروز قصد داریم به بررسی بهترین استیبل کوین‌های متمرکز، محبوب‌ترین استیبل کوین‌های بازار ارز دیجیتال، استیبل کوین‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و … بپردازیم. اگر مایلید در مورد بهترین ارزهای باثبات بازار اطلاعاتی به دست آورید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

استیبل کوین‌ها (Stable Coin) دارایی‌های دیجیتالی هستند که ارزش آن‌ها به یک دارایی دیگر مربوط می‌شود. به عنوان مثال تتر با نماد USDT یکی از معروف‌ترین استیبل کوین‌های بازار کریپتو است که ارزش آن برابر با یک دلار آمریکا است. استیبل کوین‌ها مانند دیگر توکن‌ها هستند و تنها تفاوت آن‌ها در پشتوانه‌ آن‌ها است.

در این مقاله قصد نداریم به‌صورت کامل در مورد چیستی استیبل کوین‌ها صحبت کنیم، پس اگر مایلید بیشتر در مورد استیبل کوین‌ها بدانید مقاله استیبل کوین یا ارز باثبات چیست؟ را مطالعه کنید.

در سال قبل استیبل کوین ترا UST با کاهش شدید قیمت همراه شد و این مسئله باعث شد بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را از دست دهند. این از بین رفتن سرمایه باعث شده که افراد فعال در بازار کریپتو به دنبال یک استیبل کوین با ریسک پایین باشند.

ویژگی‌های یک استیبل کوین خوب چیست؟

استیبل کوین‌ها بیشتر برای نقل و انتقالات و جلوگیری از ضرر در بازارهای نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این موضوع بسیار مهم است که استیبل کوینی که ما سرمایه خود را به آن تبدیل می‌کنیم، قیمتی برابر با دارایی که به آن متصل است داشته باشد.

ویژگی‌های بهترین استیبل کوین‌ها عبارت‌اند از:

  • پایداری قیمت: بهترین استیبل کوین‌ها، استیبل کوین‌هایی هستند که قیمت آن‌ها همواره برابر با دارایی متصل به آن‌ها است. استیبل‌های مختلف، برای رسیدن به این پایداری قیمت از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند که در بخش بعدی به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.
  • امنیت و شفافیت: یک استیبل کوین خوب باید از امنیت و شفافیت کافی نیز برخوردار باشد. این موضوع به معنی آن است که فردی که استیبل کوینی را خریداری می‌کند، مطمئن باشد که پس از فروش آن استیبل کوین معادل دارایی پشت استیبل کوین را دریافت می‌کند.
  • پشتیبانی از شبکه‌های بلاک چینی مختلف: استیبل کوین‌ها هدفی به جز تسهیل تبادلات در دنیای کریپتو ندارند به همین دلیل بهترین استیبل کوین‌ها در اکثر شبکه‌های بلاکچینی قابل دسترس هستند.

روش‌های پایداری قیمت استیبل کوین‌ها

همان‌طور که در ابتدا بیان شد، Stablecoin‌ها دارایی‌هایی هستند که قیمت آن‌ها به یک دارایی دیگر مرتبط است. سوال اصلی که باعث خواهد شد که استیبل کوین‌ها به چند دسته تقسیم شود این است که چطور می‌توان قیمت یک استیبل کوین را ثابت نگه داشت؟

شاید با خود بگوید که قیمت یک استیبل کوین همواره ثابت است و تغییر نمی‌کند. اگر این‌طور فکر می‌کنید باید بگویم که سخت در اشتباه هستید. قیمت این دارایی‌ها، بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. مهم‌ترین ویژگی بهترین استیبل کوین‌ها ثابت‌بودن قیمت آن‌ها در شرایط مختلف است که می‌تواند بر عرضه و تقاضا تاثیر بگذارد. مهم‌ترین روش‌های تثبیت قیمت استیبل کوین‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از پشتوانه ارزهای فیات: برخی از نهاد‌ها برای استیبل کوین خود پشتوانه ارزهای فیات را در نظر می‌گیرند، یعنی به تعداد استیبل کوینی که ایجاد می‌کنند، ارز فیات در بانک‌ها نگهداری می‌کنند. این شیوه در حال حاضر با فناوری فعلی یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای پایداری قیمت یک استیبل کوین است.
  • استفاده از پشتوانه سهام و کالا: برخی دیگر از نهاد‌ها، برای پشتوانه استیبل کوین‌های خود از کالاهایی مانند طلا، سهام و… استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که برخی از کالاها نقدشوندگی کم‌تر و نوسانات بیشتری نسبت به ارزهای فیات دارند به همین دلیل ممکن است در فشارهای فروش زیاد، ثبات قیمت خود را کمی از دست دهند. این شیوه پشتوانه از استیبل کوین، دومین راه‌حل مناسب برای تثبیت قیمت است.
  • استفاده از پشتوانه دیگر ارزهای دیجیتال: برخی از استیبل کوین‌ها از پشتوانه ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. این شیوه تثبیت قیمت به دلیل نوسانات زیاد بازار کریپتو اگر به‌درستی پایه‌ریزی نشود، ممکن است که باعث مشکلات جدی شود.
  • استفاده از مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها: این روش یکی دیگر از راه‌های پایداری قیمت Stablecoinها در بازار است. در بین تمام روش‌های بیان شده این روش ریسک بالاتری دارد. استیبل کوین ترا UST به دلیل استفاده از این روش نابود شد. استفاده از این راه، نیازمند بررسی تمام شرایط است که دشواری‌های خاص خود را هم داراست.

برخی از استیبل کوین‌ها از ترکیب این روش‌ها استفاده می‌کنند، به‌عنوان مثال تتر (UDST) از ترکیب سهام و ارزهای فیات برای تثبیت قیمت استفاده می‌کند.

حال که با دنیای استیبل کوین‌ها به‌صورت خلاصه آشنا شدیم، بهتر است به سراغ معرفی بهترین استیبل کوین‌ها برویم.

محبوب‌ترین استیبل کوین بازار ارز دیجیتال

تتر؛ محبوب ترین استیبل کوین بازار

اگر بخواهیم بهترین استیبل کوین معروف در دنیا را معرفی کنیم، به‌طور حتم این استیبل کوین تتر (USDT) خواهد بود. تتر اولین ارز باثبات در بازار کریپتو محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۴ با نام Realcoin راه‌اندازی شد. با توجه به این موضوع، USDT از محبوبیت بسیاری در بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال برخوردار است. خرید تتر (USDt)

پشتوانه تتر سهام و ارز فیات است، اما هیچ‌گاه شرکت تتر به‌صورت شفاف در مورد پشتوانه USDT توضیحاتی را ارائه نکرده است.

مزایای USDT

  • پذیرش عمومی این استیبل کوین تبادلات را برای کاربران راحت‌تر کرده است.
  • تتر توسط اکثر شبکه‌های بلاک چینی پشتیبانی می‌شود.

معایب USDT

  • متمرکز بودن
  • عدم شفافیت در مورد پشتوانه تتر 

بهترین استیبل کوین جایگزین تتر

احتمالا متوجه شده‌اید که تتر از شفافیت کمی برخوردار است، یعنی ممکن است که شرکت تتر به میزانی که توکن USDT تولید کرده، نقدینگی نداشته باشد. این موضوع شاید تا به حال مشکلی را برای خریداران این استیبل کوین محبوب ایجاد نکرده باشد، اما ممکن است در آینده خطراتی را ایجاد کند، پس بهتر است به دنبال بهترین استیبل کوین‌های جایگزین تتر باشیم.

از بهترین استیبل کوین‌هایی که می‌تواند جایگزینی برای تتر باشند، می‌توان به یو اس دی کوین (USDC) و دای (DAI) اشاره کرد. این دو استیبل کوین از شفافیت بالاتری برخوردار هستند و گزینه‌های مناسبی برای جایگزینی با آن محسوب شوند.

بهترین استیبل کوین برای خرید و فروش

USD Coin بهترین استیبل کوین برای خرید و فروش

اگر به دنبال یک استیبل کوین که از امنیت، شفافیت و پایداری قیمت برخوردار باشد، هستید یو اس دی کوین (USDC) یکی از بهترین گزینه‌ها است. USD Coin را می‌توان بهترین استیبل کوین برای ایرانیان دانست، زیرا شرکت سازنده این استیبل کوین (Circle) حساب‌ و دارایی‌های خود را به‌صورت شفاف منتشر کرده است و به‌ازای هر یک USDC یک دلار آمریکا یا معادل آن را داراست. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی از نوسانات شدید این استیبل کوین بکاهد.

مزایای USDC

  • ثبات قیمت
  • شفافیت

معایب USDC

  • متمرکز بودن این استیبل کوین

بهترین استیبل کوین الگوریتمی و غیرمتمرکز

دای (DAI) بهترین استیبل کوین الگوریتمی

اکثر استیبل کوین‌ها که پشتوانه ارز فیات یا سهام دارند، متمرکز هستند و این موضوع با رسالت بلاک چین‌‌ها که غیرمتمرکز بودن است، در تضاد است. این موضوع باعث شده برخی از افراد به دنبال بهترین استیبل کوین غیرمتمرکز باشند. در حال حاضر استیبل کوین‌های غیرمتمرکز از یک الگوریتم استفاده می‌کنند تا بتوانند قیمت خود را تثبیت کنند.

اگر به دنبال بهترین استیبل کوین الگوریتمی و غیرمتمرکز هستید، بهترین گزینه& استیبل کوین دای (DAI) است. استیبل کوین دای (DAI) که توسط پروژه میکر دائو (MakerDAO) ایجاد می‌شود یک توکن با پشتوانه ارز دیجیتال است. دای به‌صورت الگوریتمی با پشتوانه برخی از ارزهای دیجیتال ساخته می‌شود. در حال حاضر به ارزهای هر واحد استیبل کوین دای مقدار ۱.۵ دلار اتریوم به‌عنوان پشتوانه در نظر گرفته شده است.

مزایا DAI 

  • غیرمتمرکز بودن
  • امنیت و شفافیت بالا

معایب DAI 

  • استقبال عموم مردم از این استیبل کوین کم است

استیبل کوین‌هایی متفاوت

تا به این بخش از مقاله در مورد سه مورد از بهترین استیبل کوین‌های بازار کریپتو صحبت کردیم، اما آیا استیبل کوین فقط برای دلار آمریکا است؟ آیا استیبل کوین برای دیگر ارزهای دیجیتال نیز موجود است؟ آیا این توکن‌ها حتما باید قیمتی برابر با یک ارز فیات داشته باشد؟ این سوالاتی است که بسیاری از افراد در ذهن خود دارند که در ادامه به همه آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

در ابتدای مقاله بیان کردیم که استیبل کوین، ارز دیجیتالی است که ارزش آن از یک دارایی دیگر مشتق شده است، یعنی ارزش یک استیبل کوین، مشتق شده از یک دارایی دیگر است. این دارایی می‌تواند دلار آمریکا یا ارز یک کشور دیگر، یک ارز دیجیتال یا حتی یک کالا یا سهام باشد. اما این ارزهای باثبات نسبت به چه چیزی ثبات دارند؟ نسبت به دلار آمریکا، یورو و یا اونس طلا.

بهترین استیبل کوین‌ها با قیمت برابر با ۱ اونس طلا

پکس گلد (PAXG): اگر به دنبال لیستی از بهترین استیل کوین‌ها هستید، پکس گلد (Pax Gold) یکی از اسم‌های موجود در این لیست است. پکس گلد، یکی از بهترین استیبل کوین‌ها با پشتوانه طلا است و توسط شرکت پکسوس (Paxos) که در آمریکا مستقر است، ساخته شده است. هر واحد Pax Gold ارزشی برابر با یک اونس طلا دارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌جای خرید طلای فیزیکی اقدام به خرید این استیبل کوین با ارزش برابر با ۱ اونس طلا کنند.

تتر گلد (XAUT): تتر گلد (Tether Gold) نیز یک استیبل کوین است با پشتوانه طلا است که توسط شرکت تتر عرضه شده است.

بهترین استیبل کوین‌ها با قیمتی برابر با ارزهای دیجیتال دیگر

شاید این موضوع برای شما کمی خنده‌دار باشد، اما از نظر فنی رپد بیت کوین (Wrapped bitcoin) در شبکه‌های بلاک چینی مختلف در اصل یک استیبل کوین است که ارزشی برابر با یک بیت کوین دارند. این موضوع برای دیگر رمز ارزها که این‌گونه به یک ارز دیجیتال دیگر متصل هستند و قیمت آن‌ها از یک کوین دیگر مشتق می‌شود، ثابت است. یعنی تمام رپد کوین‌ها در اصل یک استیبل کوین هستند. از معروف‌ترین این ارزهای دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Wrapped BNB
  • WETH
  • Lido Staked ETH
  • Rocket Pool ETH
  • Ankr Staked ETH

تمام ارزهای دیجیتالی که نام‌برده شد، قیمت آن‌ها به نوعی به یک ارز دیگر منتسب است و همواره قیمتی برابر با ارز دیجیتال دیگری دارند، پس یک استیبل کوین هستند.

پراستفاده‌ترین استیبل کوین‌ها

در مورد بهترین استیبل کوین‌ها صحبت کردیم. اکنون نوبت به محبو‌ب‌ترین این توکن‌ها رسیده است:

  • تتر (USDT): در مورد تتر در بخش محبوب‌ترین استیبل کوین صحبت کردیم.
  • بایننس یو اس دی (BUSD): بایننس یو اس دی استیبل کوین صرافی بایننس است. BUSD تا چند وقت پیش جزو برترین استیبل کوین‌ها محسوب می‌شد، اما به‌واسطه فشار دولت آمریکا صرافی بایننس اقدام به خرید و سوزاندن تعداد زیادی از این استیبل کوین کرد. پس اگر قصد خرید و فروش یک استیبل کوین را دارید، بهتر است که برای کاهش ریسک‌های موجود تا اطلاع ثانوی به سراغ این استیبل کوین نروید.
  • یو اس دی کوین (USDC): در مورد این استیبل کوین نیز در بخش بهترین استیبل کوین برای خرید و فروش صحبت کردیم.
  • دای (DAI): در مورد این استیبل کوین الگوریتمی نیز توضیحاتی را در بخش بهترین استیبل کوین الگوریتمی ارائه داده‌ایم.
  • فرکس (FRAX): استیبل کوین فرکس (FRAX) یکی دیگر از بهترین استیبل کوین‌های الگوریتمی است که در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت خصوصی FRAX ایجاد شد. این استیبل کوین از ترکیب ارز فیات، ارز دیجیتال و الگوریتم‌های مختلف برای تثبیت قیمت خود استفاده می‌کند. با توجه به اینکه بخشی از پشتوانه این توکن ارز فیات است، می‌توان گفت که این استیبل کوین به‌صورت کامل غیرمتمرکز نیست و هنوز هم توسط یک سازمان واحد کنترل می‌شود.
  • ترو یو اس دی (TUSD): ترو یو اس دی یکی از پر معامله‌ترین استیبل کوین‌های موجود در بازار است. این استیبل کوین از پشتوانه دلار آمریکا برای ثابت‌بودن قیمت استفاده می‌کند. اگر مشکلی برای این استیبل کوین پیش آید و بخواهید این استیبل کوین را به شرکت پرداخت و ارز فیات دریافت کنید باید احراز شوید. این موضوع یکی از معایب بزرگ این استیبل کوین است؛ اما در حالت عادی شما می‌توانید این استیبل کوین را در صرافی‌‌های معتبر خرید و فروش کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد بهترین استیبل کوین‌های بازار، مزایا و معایب محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها و بسیاری موارد دیگر صحبت کنیم. در انتها باید تاکید کنم که حتی بهترین استیبل‌کوین‌ها در دنیای بلاک چین با خطر دی پگ شدن (از بین رفتن ثبات قیمت) مواجه هستند، پس در انتخاب آن‌ها باید دقت لازم را داشت.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

5

نظر مخاطبان (0)