شبکه OMG چیست؟ آشنایی با OMG Network و ارز دیجیتال OMG

جمال نوری

زمان مطالعه :

9 دقیقه

اتریوم با مقیاس‌پذیری پایین خود، کل جامعه کریپتو را درگیر کرده است. بسیاری از پروژه‌های حوزه کریپتو برای حل این مشکل به وجود آمده‌اند. یکی از اولین پروژه‌هایی که برای افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم ساخته شده است اومیسه گو (OmiseGO) است که نام خود را به OMG Network تغییر داده است. در این مقاله قصد داریم در مورد شبکه OMG، نحوه کار OMG Network، مزایا و معایب این شبکه، تیم توسعه‌دهنده آن و ارز دیجیتال OMG صحبت کنیم، اما OMG چیست؟

پروژه OMG Network یا اومیسه گو چیست؟

omg چیست؟

پروژه‌ او ام جی نتورک (OMG Network) یا همان اومیسه گو (OmiseGO) یک بلاک چین لایه ۲ برای بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم است. اومیسه گو در اواسط سال ۲۰۲۰ نام خود را به OMG Network تغییر داد.

هر پروژه‌ای که ارزش بررسی کردن را داشته باشد، باید یک مشکل را شناسایی و برای حل آن راه‌حلی را ارائه کند. پروژه OMG Network و ارز دیجیتال OMG نیز برای حل مشکلی مهم به وجود آمده است.

  • مشکل: شبکه بلاک چینی اتریوم دارای مقیاس‌پذیری پایینی است. این موضوع شاید از نظر شما بسیار ساده باشد، اما جالب است بدانید که بیش از ۹۰ درصد بلاک چین‌های موجود برای حل این مشکل به وجود آمده‌اند. به طور مثال بلاک چین‌های لایه ۱ مانند کاردانو، سولانا، زیلیکا و … و لایه ۲‌ها مانند پالیگان، آپتیمیزم، آربیتروم، OMG Network و … همگی به همین دلیل ایجاد شده‌اند.
  • راه‌حل: شبکه OMG یک بلاک چین عمومی و غیرمتمرکز است که تراکنش‌های همتا به همتا (peer-to-peer) را با توان عملیاتی بالا و کارمزد بسیار پایین ممکن می‌سازد. پروژه‌ او ام جی نتورک یک راه‌حل برای افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم است که از معماری Plasma برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کند.

شبکه OMG مدعی است که می‌تواند چندین هزار تراکنش را در ثانیه انجام دهد و هزینه کارمزدهای شبکه اتریوم را نیز تا یک سوم بکاهد.

معرفی بنیاد او ام جی (OMG Foundation)

معرفی بنیاد Omg

بنیاد OMG ابتدا با نام اومیسه گو (OmiseGO) فعالیت خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد. اومیسه گو زیر مجموعه Genesis Blockchain Ventures (یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر) مستقر در هنگ کنگ بود و با Enya (بزرگترین ارائه دهنده محاسبات چند جانبه ایمن در جهان) شریک شد.

بنیاد OMG یکی از اولین راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ را برای بهبود شبکه اتریوم راه‌اندازی کرد. این بنیاد برای جذب سرمایه در سال ۲۰۱۷ اقدام به ساخت توکن OMG و برگزاری یک ICO کرد که نتیجه آن جمع‌آوری ۲۵ میلیون دلار سرمایه شد. ICO چیست؟

نحوه کارکرد شبکه OMG چگونه است؟

نحوه کارکرد شبکه OMG چگونه است؟

متوجه شدیم که شبکه OMG یک بلاک چین لایه ۲ برای بهبود اتریوم است که از فناوری پلاسما (Plasma) استفاده می‌کند، اما بیاید کمی عمیق‌تر به شبکه OMG و ارز دیجیتال او ام جی نگاه کنیم. قبل از شروع به بررسی نحوه کارکرد شبکه OMG باید با سه جز اصلی شبکه OMG آشنا شویم:

  • قراردادهای هوشمند شبکه OMG در بلاک چین اتریوم قرار گرفته است. این قرارداد هوشمند رابطی برای انتقال دارایی‌ها از شبکه اتریوم به شبکه OMG هستند.
  • چایلد چین (Child Chain) یا زنجیره‌های فرزند که بخشی از فناوری پلاسما هستند. Child Chain بلاک چین‌هایی هستند که به زنجیره اصلی (اتریوم) متکی هستند. در شبکه OMG برای بهبود مقیاس‌پذیری از این Child Chainها استفاده می‌شود.
  • ناظران (Watcher) افرادی هستند که به طور مداوم عملکرد Child Chain را مورد بررسی قرار می‌دهند و هر گونه تخلفی را گزارش می‌کنند.

حال که با این سه بخش اصلی از شبکه OMG آشنا شدیم به سراغ نحوه کارکرد شبکه OMG می‌رویم.

شبکه OMG از MoreViable Plasma استفاده می‌کند که تراکنش‌ها را خارج از زنجیره اصلی جمع‌آوری کرده و به صورت جمعی به شبکه اصلی اضافه می‌کند. در این بین Watcher یا همان ناظران شبکه به فعالیت تولیدکنندگان بلاک و چایلد چین نظارت می‌کنند تا خطایی صورت نگیرد. با توجه به این موضوع که شبکه OMG از الگوریتم اثبات سهام (POS) استفاده می‌کند، در صورت مشاهده خطا از توکن‌های OMG استیک شده فرد خطاکار هزینه‌ای بابت جریمه کسر خواهد شد.

افرادی که تراکنشی را در این شبکه انجام می‌دهند باید کارمزد شبکه را با ارز دیجیتال OMG پرداخت کنند.

ارز دیجیتال OMG

ارز دیجیتال OMG که یک توکن ERC-20 است که در سال ۲۰۱۷ توسط یک ICO در دسترس عموم قرار گرفت. بنیاد OMG از این عرضه اولیه مبلغ ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. ارز دیجیتال OMG پس از ایجاد شبکه در سال ۲۰۲۰، برای پرداخت کارمزدهای شبکه و سهام‌گذاری مورد استفاده قرار گرفته است.

قیمت ارز دیجیتال OMG در تاریخ خود رشد خوبی را تجربه کرده است. تعداد کل توکن OMG برابر با ۱۴۰,۲۴۵,۳۹۹ است. پروژه OMG اولین پروژه‌ای بود که بخش از توکن‌های خود را به صورت ایردراپ (airdrop) بین افراد فعال در مارکت (کسانی که حداقل ۰.۱ اتر در کیف پول خود داشته‌اند) توزیع کرده است.

نحوه تخصیص توکن‌هایOMG

نحوه تخصیص توکن‌های omg

در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۴۰ میلیون توکن OMG ضرب شد که از این مقدار ۶۵.۱ درصد به سرمایه‌گذاران، ۲۰ درصد برای اکوسیستم و اجرای شبکه، ۹.۹ درصد به بنیان‌گذاران پروژه و ۵ درصد به صورت ایردراپ برای افرادی که بیش از ۰.۱ اتریوم داشتند ارسال شده است.

در تصویر فوق ۲۰ درصد اکوسیستم و ۹.۹ درصد بنیان‌گذاران با هم ترکیب شده است.

سرمایه‌گذاران شبکه OMG

از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران پروژه OMG می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نام شرکت سرمایه‌گذارمکان شرکت سرمایه‌گذار
Innovating CapitalNew York City (United States)
Fundamental LabsShanghai (China)
Bauhaus GroupNew York City (United States)
Inazuma CapitalMinato City (Japan)

بررسی رقبا OMG Network

از مهم‌ترین رقبای OMG Network می‌توان به آپتیمیزم (Optimism)، آربیتروم (Arbitrum) و فیول (Fuel) اشاره کرد.

 OMG NetworkOptimismArbitrumFuel
سال تاسیس۲۰۱۷۲۰۱۹۲۰۱۸۲۰۱۹
محلBangkok (Thailand)New York City (United States)Princeton (United States)Lisbon (Portugal)
فناوری مورد استفادهPlasmaOptimistic RollupOptimistic RollupOptimistic Rollup
سرمایه کل جذب شده۲۵ میلیون دلار۱۷۵ میلیون دلار۱۲۳.۷ میلیون دلار۸۱.۵ میلیون دلار
تعداد سرمایه‌گذاران۷۸۸۱۴
نام توکنOMGOP
مارکت کپ۲۵۰ میلیون دلار۷۰۰ میلیون دلار
Max Supply۱۴۰,۲۴۵,۳۹۹
سرمایه‌قفل شده (TVL)۴۴ هزار دلار۹۴۸ میلیون دلار۱.۹۴ میلیارد دلار

بررسی تیم توسعه‌دهنده OMG Network

هر چه به دنبال تیم توسعه‌دهنده OMG Network در اینترنت گشتم، اطلاعاتی در مورد این تیم پیدا نشد، حتی در لینکدین OMG Network نیز در مورد در مورد بنیان‌گذاران و افراد تاثیرگذار در این پروژه‌ اطلاعات زیادی نبود. به همین دلیل برای یافتن افراد تیم OMG Network به سراغ افراد شرکت اومیسه (Omise) که شرکت مادر اومیسه گو بود رفتیم.

  • جان هاسگاوا (Jun Hasegawa) هم‌بنیان‌گذار پروژه OMG Network است. وی در خانواده‌ای کارآفرین بزرگ شده است. جان به عنوان مهندس سیستم فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۳ به همراه دوست خود Ezra Don Harinsut به تایلند نقل مکان کرد و Omise را تاسیس کردند. وی در سال ۲۰۱۵ به عنوان مشاور در پروژه اتریوم همکاری کرده است و در سال ۲۰۱۷ شبکه اومیسه گو یا همان OMG Network را راه‌اندازی کرد. جان در سال ۲۰۲۰ از این پروژه خارج شد.
میزان فعالیت تیم توسعه دهنده شبکه OMG در گیت‌هاب

در تصویر بالا میزان فعالیت تیم توسعه‌دهنده OMG Network مشخص شده است. خط سبز رنگ قیمت ارز دیجیتال OMG و خط بنفش میزان فعالیت تیم توسعه دهنده در گیت‌هاب پروژه را نمایش می‌دهد. همانطور که در تصویر نیز مشخص است میزان فعالیت تیم توسعه‌دهنده به مرور زمان کاهش یافته و در یکسال‌گذشته به صفر رسیده است. این کاهش فعالیت در گیت‌هاب پروژه یک نکته منفی برای این شبکه بلاک چینی محسوب می‌شود.

بررسی شبکه‌های اجتماعی OMG Network

شبکه‌های اجتماعی OMG Network فعالیت خاصی ندارد، لینکدین این پروژه از دو سال پیش فعالیت خاصی نداشته است و این موضوع یک نکته منفی برای این پروژه محسوب می‌شود.

تمام توییت‌های این پروژه در توییتر نیز از دسترس خارج شده است و اکانت آن تقریبا غیرفعال است. این عدم فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یک نکته منفی برای پروژه OMG Network محسوب می‌شود.

بررسی مزایا و معایب OMG

شبکه OMG مزایا و معایب بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا OMG Network

  • تجربه بالای بنیان‌گذاران پروژه OMG Network در امور مالی و پرداختی
  • هدف عالی
  • همکاری این پروژه با برخی از بانک‌های تایلند

معایب OMG Network

  • نقشه راه OMG Network برای سال‌های آینده در دسترس نیست
  • سوشال و شبکه‌های اجتماعی OMG Network فعالیت خاصی ندارند
  • فعالیت تیم توسعه‌دهنده در گیت‌هاب به شدت کاهش یافته است.
  • سایت اصلی OMG Network در دسترس نیست.

پیشبینی قیمت ارز دیجیتال OMG تا سال ۲۰۲۵

برای بررسی پیش بینی قیمت ارز دیجیتال OMG تا انتهای سال ۲۰۲۵ به سراغ داده‌های آنچین و تحلیل تکنیکال رفتیم. قبل از توضیح تحلیل آنچین OMG باید بدانید که احتمالا بیت کوین در سال ۲۰۲۵ سقف جدید خود را تشکیل خواهد داد که برای بررسی علت این موضوع و پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۵ می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال OMG

اگر به نمودار هفتگی OMG نگاهی داشته باشیم، متوجه یک حرکت صعودی در چند هفته گذشته خواهیم شد که باعث شده قیمت OMG از یک مقاومت قوی عبور کند.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال OMG

این عبور از مقاومت هنوز به صورت کامل انجام نشده است، پس بهتر است که نمودار در تایم فریم روزانه این ارز دیجیتال را نیز نگاهی داشته باشیم.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال OMG در تایم فریم روزانه

در تایم فریم روزانه یک واگرایی منفی دیده می‌شود و این واگرایی می‌تواند باعث کاهش قیمت تا سطوح سبز رنگ شود. در صورت کاهش قیمت ارز دیجیتال OMG می‌توان در سطوح مشخص شده به صورت پله‌ای اقدام به خرید کرد. هدف قیمتی برای OMG در بلند مدت ۶ و ۱۴ دلار خواهد بود.

تحلیل آنچین ارز دیجیتال OMG

برای بررسی قیمت ارز دیجیتال در آینده به سراغ شاخص MVRV برای ارز دیجیتال OMG رفتیم.

تحلیل آنچین ارز دیجیتال OMG با کمک شاخص MVRV

در زمان نوشتن این مقاله قیمت ارز OMG برابر با ۱.۶۸ دلار و شاخص MVRV برای این ارز دیجیتال برابر ۰.۵ است، یعنی در حال حاضر OMG حدود ۵۰ درصد زیر قیمت واقعی (Realized Price) در حال معامله است.

تحلیل آنچین ارز دیجیتال OMG

باید بدانید که M یا همان شاخص MVRV در طول هر چرخه در حال نزدیک شدن به عدد ۱ است، یعنی قیمت لحظه‌ای برابر قیمت واقعی می‌شود و این موضوع بسیار منطقی است. پس می‌توان گفت که M در سقف بعدی عددی بین ۱.۴ و ۱ است. Realized Price یا همان R نیز عددی نزدیک به قبلی و کمی بزرگ‌تر از آن است که ما همان R سقف قبلی را برای سقف جدید در نظر می‌گیریم. حال با توجه به فرضیاتی که داشتیم می‌توان گفت که سقف بعدی ارز دیجیتال OMG در انتهای سال ۲۰۲۴ و اواسط سال ۲۰۲۵ برابر عددی بین ۱۸.۵ و ۱۳.۲۶ است. این دو عدد حاصل ضرب ۱.۴ و ۱ در عدد ۱۳.۲۶ است.

درست است که در این تحلیل آنچین از یک حدس استفاده کردیم (برای یافتن R) و این حدس ممکن است باعث خطا در کل تحلیل شود، اما این تحلیل آنچین با تحلیل تکنیکال ما همپوشانی دارد. این همپوشانی نشان دهنده‌ آن است که حدس ما خیلی دور از واقعیت نبوده است.

خرید ارز دیجیتال OMG

ارز دیجیتال OMG را می‌توان در بیشتر اکسچنج‌های معتبر مانند بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin)، هیوبی گلوبال (Huobi Global)، گیت آی او (Gate.io)، بای بیت (Bybit)، صرافی غیرمتمرکز پنکیک سوآپ (PancakeSwap)، صرافی یونی سوآپ (uniswap) و صرافی سوشی سوآپ (SushiSwap) خریداری کنید.

ما نیز در صرافی پول نو ارز دیجیتال OMG را برای شما عزیزان لیست کرده‌ایم. شما می‌توانید به راحتی در پول نو ثبت نام کرده و به خرید ارز OMG بر بستر شبکه اتریوم بپردازید.

کیف پول مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال OMG

با توجه به این موضوع که ارز دیجیتال OMG بر بستر ERC-20 قرار دارد، شما می‌توانید این ارز دیجیتال را در تمام کیف پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند نگهداری کنید. از مهمترین این والت‌ها می‌توان به متامسک (Metamask)، سیف پال (Safepal)، تراست والت (Trust Wallet)، لجر (Ledger)، ترزور (Trezor) و … اشاره کرد.

جمع بندی

مقیاس‌پذیری اتریوم یکی از مشکلات مهم در حوزه بلاک چین به حساب می‌آید و پروژه‌های بسیاری برای حل این مشکل به وجود آمده‌اند. در این مقاله سعی کردیم شما را با یکی از اولین پروژه‌های لایه ۲ یعنی OMG Network یا همان اومیسگو آشنا کرده و در مورد نحوه کارکرد اومیسگو، ارز دیجیتال OMG، مزایا و معایب این شبکه و موارد بسیار دیگری صحبت کردیم. امیدوارم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

5

نظر مخاطبان (0)