ساتوشی چیست؟ با پول خرد دنیای بیت کوین آشنا شوید

ساتوشی چیست؟
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

می‌دانیم که خرید و فروش بیت کوین به صورت کامل به دلیل قیمت بالای‌ آن برای همه امکان‌پذیر نیست. اما یکی از مزیت‌های ارزهای دیجیتال این است که لازم نیست حتماً یک واحد از آن‌ها را بخریم؛ بلکه می‌توانیم به اندازه پول‌مان، کسری از آن‌ها را خرید و فروش کنیم. در این مقاله قصد داریم ببینیم تقسیم بیت کوین به واحدهای کوچک‌تر چگونه است و به پول خرد بیت کوین چه می‌گویند. همچنین، در پایان این مقاله خواهیم فهمید که هر بیت کوین چند ساتوشی است و می‌توانیم به راحتی محاسبه کنیم که هر چند ساتوشی یک بیت کوین می‌شود؟ با پول نو همراه باشید.

ساتوشی چیست؟

بیت کوین را می‌توان به بخش‌های کوچکتری به نام Satoshis یا Sats تقسیم کرد. ساتوشی کوچک‌ترین واحد رمز ارز بیت کوین است و به افتخار ساتوشی ناکاموتو، بنیانگذار بیت کوین انتخاب شده است. در بلاک چین بیت کوین و در کد منبع آن، تمام مقادیر بیت کوین به صورت ساتوشی نشان داده می‌شوند.

ساتوشی ناکاموتو خالق مرموز بیت کوین کیست؟

هر بیت کوین چند ساتوشی است؟

یک عدد بیت کوین مانند دلار آمریکا قابل تقسیم است و کوچکترین واحد آن ساتوشی نام دارد. هر ۱۰۰ میلیون ساتوشی یک بیت کوین است و اغلب به اختصار sat(s) خوانده می‌شود. به این ترتیب، با تقسیم بیت کوین به واحدهای کوچک‌تر، تراکنش مقادیر کمتر BTC راحت‌تر خواهد بود.

وجود ساتوشی به بیت کوین تقسیم‌ پذیری بیشتری می‌بخشد: در حالی که یک واحد بیت کوین در حال حاضر هزاران دلار آمریکا می‌ارزد، یک ساتوشی کسری از یک پنی ارزش دارد.

استفاده از عباراتی مانند ساتوشی، یا واحدهای کوچک دیگر، برای این است که کاربران مجبور نباشند زمانی که حجم بسیار کمی از بیت کوین منتقل می‌شود، با ارقام اعشاری با چندین صفر جلوی آن سروکار داشته باشند.

چرا ساتوشی؟

در اوایل راه‌اندازی بیت کوین، ارزان بودن و کارمزدهای پایین تراکنش، امکان استفاده از آن را برای تراکنش‌های با ارزش کم فراهم می‌کرد. اما با افزایش بی‌سابقه قیمت بیت‌ کوین در دهه گذشته و افزایش کارمزد تراکنش‌ها، باید بیت کوین به واحدهای کوچک‌تری تقسیم شود.

واحدهای کوچک انجام تراکنش‌های بیت‌ کوین را آسان‌تر می‌کنند و در عین حال خواندن اعداد آن‌ها برای افراد راحت‌تر است. به عنوان مثال، اگر بخواهیم یک کالای ۱۰۰ دلاری را با بیت کوین بخریم، با فرض اینکه قیمت بیت کوین ۱۹ هزار دلار باشد، می‌توان آن را به صورت ۰.۰۰۵۲۲۷ BTC یا ۵۲۲,۷۰۰ ساتوشی بیان کرد. همان طور که می‌بینید، برای اینکه از خواندن کلی رقم و اعشار در امان بمانیم، ساتوشی به دادمان می‌رسد و خواندن ارقام و اعداد را آسان‌تر می‌کند!

تقسیم بیت کوین به واحدهای کوچک‌تر برای انجام تراکنش‌های خرد، ضروری است. از زمانی که ارزش یک بیت کوین به ده‌ها هزار دلار رسید، ساتوشی‌ها ضروری شده‌اند.

نام ساتوشی از کجا آمده است؟

برای هر کسی که با دنیای ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشد، ساتوشی ناکاموتو نامی آشناست. این نام مرموز که همچنان مشخص نیست اسم یک شخص است یا یک گروه، با معرفی بیت کوین انقلابی در عرصه ارزهای دیجیتال به پا کرده است.

در سال ۲۰۰۸، ساتوشی ناکاموتو وایت پیپری را منتشر کرد که مفهوم بیت کوین را تشریح کرد. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد و سرانجام ناکاموتو در سال ۲۰۱۰ از این پروژه خارج شد و از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست.

قبل از ترک پروژه، ناکاموتو رشد عظیم بیت کوین را پیش بینی کرده بود. در پاسخ به این موضوع، او مفهوم ساتوشی را مطرح کرد، یعنی واحد کوچک‌تری از BTC که استفاده از آن برای تراکنش‌های کوچک‌تر آسان‌تر شود.

این مفهوم در نوامبر ۲۰۰۸ مطرح شد، اما دو سال بعد در انجمنی به نام Bitcointalk نامگذاری انجام شد. در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۰، کاربری به نام Ribuck در Bitcointalk پیشنهاد کرد که واحد کوچکتر بیت کوین باید به نام بنیان‌گذار آن «ساتوشی» نامگذاری شود. پس از انتشار چندین پست دیگر از همان کاربر، این نام در نهایت در یک پست با موضوع جدیدی به نام Bitcent که واحدهای پولی کوچک‌تر بیت کوین را بررسی می‌کرد، انتخاب شد.

رابطه بین ساتوشی و بیت کوین مانند ارتباط بین دلار و سنت است. سنت‌، درست مانند ساتوشی، به عنوان پول خرد و برای انجام تراکنش‌های کوچکتر طراحی شده تا از سردرگمی مصرف‌کننده جلوگیری شود.

بیت کوین را در کدام والت نگهداری کنیم؟ در مقاله «کیف پول بیت کوین» به این سوال پاسخ می‌دهیم

استفاده از ساتوشی

از آنجایی که قیمت بیت کوین هنوز زیر ۱ میلیون دلار است، یک ساتوشی همچنان کمتر از یک سنت ارزش دارد. به این ترتیب، در سال‌های اخیر با افزایش قیمت بیت کوین، قیمت‌گذاری با ساتوشی محبوبیت پیدا کرده است.

در موارد معدودی، به خصوص در مورد پرداخت‌های خرد، ساتوشی‌ها واحد استاندارد اندازه‌گیری هستند. برای مثال، تقریباً تمام کیف پول‌ها و مرورگر‌های بلاک چینی نرخ کارمزد تراکنش را بر حسب ساتوشی در هر vByte نشان می‌دهند. از آنجایی که قیمت بیت کوین همچنان در حال افزایش است، ساتوشی ممکن است به واحد استانداردی برای قیمت بیت کوین تبدیل شود.

مرورگر بلاک چین (Blockchain Explorer) چیست؟

چند ساتوشی در بیت کوین وجود دارد؛ هر چند ساتوشی یک بیت کوین می‌شود؟

همان طور که گفتیم، هر بیت کوین برابر با ۱۰۰ میلیون ساتوشی یا به اختصار «Sats» است که یک ساتوشی را به کوچکترین واحد بیت کوین روی بلاک چین، تبدیل می‌کند.

Sats را می‌توانید شبیه به «سنت» در دلار، در نظر بگیرید. اما بر خلاف یک پنی که ۰.۰۱ دلار است، یک Sat تقریباً ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین را نشان می‌دهد.

ساتوشی‌ها تنها واحدهای کوچکتر و زیر مجموعه بیت کوین نیستند. اگرچه ساتوشی‌ها بهترین مقداری هستند که می‌توان در بلاک چین بیت کوین ثبت کرد، در کانال‌های پرداخت حتی برای تراکنش‌های کوچکتر، از میلی ساتوشی‌ها استفاده می‌شود.

میلی بیت کوین اصطلاحی برای یک هزارم بیت کوین یا ۰.۰۰۱ بیت کوین است. میکرو بیت کوین یک میلیونم بیت کوین یا ۰.۰۰۰۰۰۱ واحد BTC است. در شبکه لایتنینگ، امکان تراکنش با استفاده از واحدی حتی کوچکتر از ساتوشی وجود دارد که به عنوان میلی ساتوشی شناخته می‌شود و نشان‌دهنده یک هزارم ساتوشی است، اما در شبکه بیت کوین قابل استفاده نیست.

واحدهای دیگر بیت کوین عبارتند از:

  • ۱ بیت کوین = ۱۰۰۰ میلی بیت کوین (mBTC)
  • ۱ بیت کوین = ۱,۰۰۰,۰۰۰ میکرو بیت کوین (μBTC)
  • ۱ بیت کوین = ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ساتوشی (SAT)
  • ۱ بیت کوین = ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ میلی ساتوشی

برای رسیدن به نرخ ساتوشی به دلار آمریکا، قیمت فعلی بازار را بر ۱۰۰ میلیون تقسیم کنید.

ما یک جدول تبدیل را در اینجا آماده کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم اعداد بسیار کوچک را به‌راحتی محاسبه کنید.

ساتوشیبیت کوین
۱ ساتوشی۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین
۱۰ ساتوشی۰.۰۰۰۰۰۰۱۰ بیت کوین
۱۰۰ ساتوشی۰.۰۰۰۰۰۱۰۰ بیت کوین
۱۰۰۰ ساتوشی۰.۰۰۰۰۱۰۰۰ بیت کوین
۱۰,۰۰۰ ساتوشی۰.۰۰۰۱۰۰۰۰ بیت کوین
۱۰۰,۰۰۰ ساتوشی۰.۰۰۱۰۰۰۰۰ بیت کوین
۱,۰۰۰,۰۰۰ ساتوشی۰.۰۱۰۰۰۰۰۰ بیت کوین
۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ساتوشی۰.۰۱۰۰۰۰۰۰۰ بیت کوین
۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ساتوشی۱.۰۰۰۰۰۰۰۰ بیت کوین

نقش ساتوشی در دنیای رمزارزها

پلتفرم‌های زیادی امکان خرید یا معامله با ساتوشی را نمی‌دهند، اما این واحد شمارش بیت کوین همچنان در جامعه کریپتو استفاده می‌شود. نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین مانند HoneyMiner پاداش استخراج را به صورت SAT پرداخت می‌کنند.

همچنین، ساتوشی‌ها توسط فاست‌های بیت کوین استفاده می‌شوند، سیستمی که به کاربران بابت حل کپچاها، کلیک کردن روی لینک‌ها یا انجام کارهای ساده دیگر به صورت SAT پاداش می‌دهد. از آنجایی که حجم این پاداش‌ها اندک است، استفاده از ساتوشی در آن‌ها متداول است.

آیا درباره نصف شدن پاداش استخراج بلاک‌ها در شبکه بیت کوین و ساخت توکن در این شبکه می دانید؟ مقاله هاوینگ بیت کوین و استاندارد BRC-20 چیست را از دست ندهید.

با این حال، یکی از مهم‌ترین کاربردهای ساتوشی، محاسبه کارمزد هر بایت تراکنش بیت کوین است. این مبلغ کل هزینه‌هایی است که کاربر برای یک تراکنش می‌پردازد تقسیم بر تعداد بایت‌های تراکنش. این کارمزدها به ماینرها پرداخت می‌شود تا تراکنش را در بلوکی که می‌خواهند تولید کنند بگنجانند. بر اساس داده‌های bitcoinfees.earn، از ۲۶ اکتبر ۲۰۲۱، متوسط کارمزد هر بایت ۱۰۲ ساتوشی است.

آیا سایر ارزهای دیجیتال هم پول خرد دارند؟

این مسئله در ارزهای دیگر نیز به چشم می‌خورد، مثلا کوچک‌ترین واحد شمارش برای رمز ارز اتریوم، وی (Wei) نامیده می‌شود.

سخن پایانی

نیاز به واحد کوچک‌تر بیت‌ کوین به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است، زیرا ارزش یک واحد BTC نسبت به سال‌های گذشته به صورت تصاعدی افزایش یافته است. همچنین، تعداد بسیار کمی از سرمایه‌گذاران بیت کوین دارای یک واحد کامل BTC هستند. اکثر آن‌ها کسری از بیت کوین یا چیزی بین ۱ تا ۱۰۰ میلیون ساتوشی دارند. برای اینکه بیت کوین در خارج از یک محیط معاملاتی استفاده شود، ممکن است لازم باشد که به طور گسترده از ساتوشی‌ها استفاده کنید.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

بیت کوین به پول ایران چقدر میشه

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

قیمت لحظه‌ای بیت کوین رو میتونین در صفحه قیمت بیت کوین مشاهده کنید.

فاتح رمضانی
فاتح رمضانی
1 سال قبل

سلام بخوام کسی را دعوت کنم باید چکار کنم

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  فاتح رمضانی

سلام می‌تونید مقاله راهنمای کسب درآمد با کد معرف رو مطالعه کنین

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

1

نظر مخاطبان (4)