تون‌کوین (TON) چیست؟ مهمترین اختراع پاول دوروف پس از تلگرام!

پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

آپدیت‌های بی‌شمار تلگرام و اضافه شدن قابلیت‌های جذاب، بسیاری از ما را مجاب کرده تا علی‌رغم محدودیت‌هایی چون فیلترینگ، کماکان تلگرام را به عنوان پیام‌رسان موردعلاقه خود برگزینیم.

تا اواخر ژانویه ۲۰۲۳، تعداد کاربران فعال روزانه تلگرام به بیش از ۵۵ میلیون رسید و مجموع کاربران این اپلیکیشن از ۷۰۰ میلیون کاربر فراتر می‌رود. امّا آیا ماجراجویی بنیانگذاران تلگرام یعنی برادران دوروف به همین پیام‌رسان محدود می‌شود؟ البته که خیر!

در سال ۲۰۱۸، بلاک چین اثبات سهام (PoS) TON توسط پاول و نیکولای دوروف معرفی شد. تون کوین یک بلاک چین لایه ۱ بوده که به منظور پردازش تراکنش‌های سریع و ارزان بنا شده است.

با این حال، ممکن است از خودتان بپرسید که دلیل اصلی به وجود آمدن این پروژه چیست؟ آیا آینده درخشانی در انتظار آن است؟ در ادامه به این پرسش‌ها و سوالاتی دیگر پاسخ خواهیم داد.

تون‌کوین (TON) چیست؟

تون‌ کوین (TON) ارز دیجیتال اصلی شبکه The Open Blockchain است که با هدف ارائه تراکنش‌های سریع و مقرون به صرفه توسط موسسان تلگرام یعنی پاول دوروف و نیکولای دوروف به وجود آمده که تصاویر این دو را مشاهده می‌کنید.

پاول دوروف و نیکولای دوروف

این بلاک چین از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) بهره می‌برد و به منظور بهبود مقیاس پذیری (Scalibility)، راه‌حل شاردینگ (Sharding) را مورد استفاده قرار می‌دهد. علاوه بر پشتیبانی از تراکنش‌های ارز دیجیتال، از شمار قابل توجهی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

به طور کلی، هدف بلاک چین این بوده که امکان معاملات گسترده را برای حجم انبوهی از کاربران فراهم کند.

تاریخچه‌ TON

همانطور که ذکر شد، TON از سال ۲۰۱۸ کار خود را آغاز کرد و ابتدا با نام Gram شناخته می‌شد. با توجه به موفقیت‌های پلتفرم تلگرام، از رویداد ICO توکن TON استقبال فراوانی به عمل آمد و در عرضه اوّلیه (ICO) این پروژه، تیم توسعه دهنده موفق شد سرمایه‌ای ۱.۷میلیارد دلاری را جذب کند.

با این حال، ICO تون‌کوین (در آن زمان Gram)، از حواشی متعدد در امان نماند. چرا که پس از برگزاری، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، اعلام کرد که این توکن در لیست اوراق بهادار تایید نشده قرار دارد و به دنبال همین موضوع، شکایتی را ارائه کرد.

در سال ۲۰۲۰، TON بازنده این پرونده لقب گرفت و پاول دوروف ناچار شد تا ۱.۲میلیارد دلار +۱۸.۵ میلیون دلار را به کاربران باز گرداند. همزمان با این موضوع، برادران دوروف فعالیت شبکه و توکن Gram را پایان دادند.

با این وجود، دسترسی به کدهای توکن گرام در GitHub امکان‌پذیر بود و همین موضوع، سبب شد تا توسعه‌دهندگان اکوسیستم تلگرام از این کدها برای توسعه شبکه‌ای که اکنون آن را با نام TON می‌شناسیم استفاده کنند.

ناگفته نماند که کدهای زیرساختی و به نوعی سنگ‌بنای این شبکه را نیکولای دوروف بنا کرد و پاول بیشتر نقش توسعه و گسترش استفاده از این محصول را عهده‌دار بود.

اهداف بلاک چین TON

بهبود مقیاس پذیری و در عین حال حفظ امنیت و تمرکز زدایی در شبکه، مهم‌ترین اهدافی هستند که بلاک چین TON درصدد دستیابی به آن‌ها برآمده است.

TON چیست؟

سه مولفه‌ای که نام بردیم، ۳ ضلع مثلث بلاک چین (Blockchain Trilemma) را تشکیل می‌دهند که حتی بزرگترین بلاک‌ چین‌ها از جمله اتریوم هم در تطبیق هر سه ضلع آن ناکام بوده‌اند. این درحالی است که در همان سال۲۰۲۰، بنیاد TON نقشه ذهنی خود را بر پایه پردازش میلیون‌ها تراکنش در ثانیه ترسیم کرد!

طبق وایت‌پیپر تون‌کوین، اولویت اصلی این شبکه، پردازش تراکنش‌های سریع و مقرون به صرفه بوده که برای تحقق آن تلاش می‌کند. به طور کلی، TON سعی دارد تا اموری چون خرید و فروش، مینت NFT، انتقال دارایی و حتی ذخیره‌سازی توکن‌ها را تسهیل ببخشد.

TON چگونه کار می‌کند؟

به طور خلاصه، این شبکه با کمک زبان برنامه‌نویسی ++C و بر پایه ساختاری منعطف بنا شده و امکان تعاملات با سرعت بالا را فراهم می‌آورد. همچنین، استفاده از تکنولوژی Sharding (شاردینگ چیست؟) موجب شده تا فرایند تکمیل تراکنش‌ها به سادگی پایان پذیرد.

از مهمترین ویژگی‌های TON، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت مناسب
  • مقیاس پذیری بالا
  • رابط و تجربه کاربری ساده و روان
  • گزینه‌ای آسان برای کاربران تلگرام

چرا که به لطف استفاده از شاردینگ، مجموعه‌ داده‌های شبکه به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم‌بندی می‌شوند. بنابراین، بار مسئولیت شبکه میان زنجیره‌های کوچک‌تر توزیع می‌شود و فعالیت‌ها با سرعت بیشتری انجام خواهند شد.

ساختار اصلی شبکه TON بر پایه ۲ سیستم مجزا استوار است:

  • ادغام زنجیره‌های اصلی (Masterchains) و زنجیره‌های کاری(Workchains)؛ زنجیره‌های نوع اوّل، عمدتاً به ذخیره‌سازی اطلاعات اصلی پروتکل می‌پردازد. زنجیره های کاری یا Worckchainها هم اطلاعات مرتبط با تراکنش‌های قراردادهای هوشمند را پردازش می‌کنند.
  • تقسیم‌بندی پویا (Dynamic Sharding)؛ زنجیره‌های کار به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم‌بندی می‌شوند تا روند پردازش بلاک‌ها با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

علاوه بر موارد مذکور، بلاک چین TON از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند که به‌جای قدرت محاسباتی، ولیدتورها براساس میزان دارایی استیک‌شده در پلتفرم پاداش خود را دریافت می‌کنند. پاداش ولیدیتورها از کارمزد تراکنش‌ها حاصل می‌شود.

کاربردهای شبکه TON

افزون بر قابلیت‌هایی که بالاتر مورد بررسی قرار دادیم، جا دارد اشاره کنیم که بلاک چین TON، توانسته بستری مناسب برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) را فراهم آورد.

TON چگونه کار می‌کند؟

بنابراین مکانیزم اجماع شبکه (PoS)، علاوه بر کمک به اعتبارسنجی تراکنش‌ها در اکوسیستم TON، برای پردازش تراکنش‌های مورد نیاز اعم از پرداخت گس فی برای توسعه Dappها و دیگر خدمات غیرمتمرکز نیز، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدین ترتیب، الگوریتم اثبات سهام در موارد زیر به کمک اکوسیستم TON می‌شتابد!

  • کمک به توسعه و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps)
  • سنجش اعتبار تراکنش‌ها
  • پاداش به افرادی که دارایی‌های خود را در شبکه استیک کرده‌اند (ولیدیتورهای شبکه)
  • رای گیری در مورد تغییرات شبکه
  • اعطای پاداش به افرادی که توکن‌های خود را به ولیدیتورها قرض می‌دهند

در رابطه با مورد پایانی، نیاز است کمی بیشتر بدانیم.

عموما علاقه‌مندان می‌توانند با تخصیص بخشی از دارایی‌های خود به یک استخر نقدینگی، نقدینگی لازم برای ولیدیتورها را تامین کنند تا تراکنش‌های شبکه تایید شوند. این فعالیت با استفاده از دستور “If-Then” در قراردادهای هوشمند صورت می‌پذیرد.

چنین اقدامی به ایمن‌سازی هرچه بیشتر اکوسیستم TON و تسریع فعالیت شبکه کمک می‌کند. ناگفته نماند که این گونه فعالیت‌ها، به لطف ماشین مجازی TON (به اختصار TVM) انجام می‌شوند.

همچنین لازم به ذکر است که تون‌کوین، امکان حق رای را هم در اختیار دارندگان توکن TON قرار می‌دهد و به دارندگان این امکان را می دهد که در مورد آینده اکوسیستم خود اظهار نظر کنند.

در واقع این سیستم به عنوان یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) هم فعالیت می‌کند و اعضای اجتماع در تغییرات و نوآوری روزافزون اکوسیستم نقش خواهند داشت.

مزایا و معایب پروژه TON

از قابلیت‌های گسترده بلاک چین جذاب TON گفتیم و دیدیم که توانایی‌های توسعه‌دهندگان تلگرام، به پیامرسان فیلترشده آن‌ها محدود نمی‌شود! امّا بدون شک همانند هر پروژه دیگری، TON هم نقاط ضعف یا دست کم نقاط قابل بهبودی را دارد که در جدول زیر آن‌‌ها را مشاهده می‌کنیم.

مزایا و معایب پروژه TON

همانطور که در تصویر مشهود است، کفه ترازو به سمت مزایای TON سنگینی می‌کند و نقاط ضعف TON تا حدی قابل چشم‌پوشی هستند و شاید تمامی پروژه‌های کریپتویی و حتی غیرکریپتویی آن‌ها را در بر گیرند.

همچنین می‌توان از تیم قدرتمند پروژه، به عنوان یکی از اصلی‌ترین نقاط قوّت آن یادآوری کرد.

فعالیت‌های غیرمتمرکز بر بستر TON

دانستیم که با استفاده از خدمات TON، توسعه‌دهندگان این امکان را دارند تا اپلیکیشن‌های مختلفی را بر بستر قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) اجرا کنند.

یکی از مهم ترین دلایل استقبال گسترده برنامه‌نویسان از این بلاک چین، به رابط کاربر پسند آن مرتبط می‌شود که در آن، امکان جست‌و‌جوی تمام سرویس‌های غیرمتمرکز و Dappهای توسعه‌یافته به روی شبکه TON وجود دارد.

از مبتکرانه ترین محصولات توسعه‌یافته بر بستر تون، می‌توان به پلتفرم خرید و فروش NFT اختصاصی این شبکه اشاره کرد که TON Diamonds نام دارد.

یکی از کالکشن‌های مهم توسعه‌یافته روی پلتفرم Daiamonds، پروژه TON Sharks نام دارد که از ۱۰ هزار توکن NFT منحصر‌به‌فرد تشکیل شده است.

همچنین کاربران وب‌سایت StickerFace، می‌توانند آواتارهای دلخواه خود را در قالب NFT بسازند و آیتم‌هایی چون اکسسوری‌ها، انیمیشن‌ها و افکت‌های۳ بُعدی را به توکن‌های خود اضافه کنند. این ان‌اف‌تی‌ها در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های توسعه‌یافته در محیط شبکه قابل استفاده خواهند بود.

ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری TON

این ویژگی TON که با نام TON Storage فعالیت دارد، توانسته این پروژه را بسیاری از محصولات صنعت بلاک چین متمایز کند. چرا که علاوه بر قابلیت‌هایی چون پردازش تراکنش‌ها و پشتیبانی از NFTها، امکان ذخیره‌سازی اطلاعاتی چون فایل‌های مختلف را در اختیار ما قرار می‌دهد و از این جهت، کارکردی مشابه Google Drive و Dropbox شباهت دارد.

فضای ابری TON

در ژانویه ۲۰۲۳، بنیاد TON اکوسیستم ذخیره‌سازی داده‌های اختصاصی را با ۲ هدف اصلی راه اندازی کرد:

  • تسهیل تبادل اطلاعات بدون محدودیت‌هایی چون حجم فایل‌ها
  • تشویق اپراتورهای Nodeها برای مشارکت بیشتر در شبکه

TON Storage سازوکاری مشابه با یک سرویس اشتراک‌گذاری فایل با رویکرد P2P شباهت دارد. به عبارتی، سرورهای فضای ذخیره‌سازی TON مسیرهای متمرکز پلتفرم را دور می‌زنند و همه چیز به صورت همتا به همتا (P2P) صورت می‌پذیرد. هدف از این سیستم P2P، پردازش انتقال‌ها به صورت امن و غیرمتمرکز عنوان شده است.

دامنه های اختصاصی بلاک چین TON

همانطور که احتمالا در جریان هستید، دامنه‌های سرویس نام (Domain Name Services) که با عبارت اختصاری DNS شهرت دارند، آدرس‌های پیچیده کامپیوتری در سراسر اینترنت را به عبارات قابل خواندن تبدیل می‌کنند. حال کاربرد این آدرس‌ها در حوزه بلاک چین هم افزایش یافته و سرویس نام اتریوم (ENS) را می‌توان پیشگام این حوزه دانست.

حال جالب است بدانید که بلاک چین TON هم از این رقابت جا نمانده و با توسعه اختصاصی، ثبت دامنه و نام کاربری در فضای بلاک چین را آسان کرده‌ است.

به کمک این DNS، آدرس‌های TON که از یک رشته اعداد و حروف در‌ هم‌ ریخته تشکیل شده‌اند را به شناسه‌هایی تبدیل می‌شوند که همانند نام‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی، قابل به‌خاطر سپردن هستند و موجب سهولت در فعالیت‌ حساب‌ها می‌شوند.

ارز تون‌کوین (TON) چیست؟

قابلیت‌های مختلف شبکه TON را شناختیم و دیدیم که این بلاک چین در تمامی زمینه‌های ممکن فعالیت داشته است. DNS، پردازش NFTها، پروکسی، قراردادهای هوشمند و سرویس‌های دیگر، از جمله خدماتی هستند که TON توانسته در آن‌ها سرآمد باشد. امّا هنوز به مهم ترین رکن پیشرفت این اکوسیستم نپرداختیم: توکن بومی شبکه TON.

ارز TON چیست؟

در حال حاضر، تعداد سکه‌های در گردش این ارز به ۱.۲۲ میلیارد واحد می‌رسد. همچنین برخلاف اتریوم، TON از محدودیت عرضه برخوردار است و Max Supply آن از ۵ میلیارد سکّه فراتر نمی‌رود.

لازم به ذکر است که به طور سالانه، ۲.۵۲ درصد به تعداد ارزهای در گردش افزوده می‌شود که این موضوع TON را به ارزی تورّمی یا Inflationary تبدیل می‌کند. مفهوم ارزهای تورمی و ضد تورمی

توکن بومی شبکه با همان نام TON فعالیت می‌کند و برای فعالیت‌هایی چون پرداخت هزینه تراکنش‌ها، ایمن سازی شبکه، تصمیم گیری‌ها و پاداش ولیدیتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین به دنبال مکانیزم اثبات سهام (PoS)، کاربران می‌توانند توکن TON را در شبکه استیک کنند و به ولیدیتورهای اکوسیستم تبدیل شوند.

قیمت و ارزش بازار TON

در زمان نگارش این مطلب، طبق داده‌های پلتفرم CoinGecko، این ارز دیجیتال (ارز دیجیتال چیست؟) با Market Cap در حدود ۳.۳ میلیارد دلاری خود، در جایگاه ۲۳ بزرگترین دارایی‌های کریپتویی بر اساس ارزش بازار قرار دارد.

آخرین سقف تاریخی (ATH) تون‌ کوین (TON) به نوامبر ۲۰۲۱ باز می‌گردد که در آن زمان، اکثریت ارزها از جمله BTC و ETH بالاترین سقف قیمتی خود را تجربه کردند و TON هم توانست به سطح ۵.۲۹ دلار افزایش یابد. در حال حاضر به منظور رسیدن به ATH خود، TON به رشدی ۵۶ درصدی نیاز دارد.

در ۱۹ ژوئن سال ۲۰۲۲، تون‌کوین هم راه اکثریت ارزهای دیجیتال را پیش گرفت و تا ناحیه قیمتی ۰.۸ ریزش کرد. امّا از آن زمان تا کنون، شیب نمودار TON اغلب صعودی بوده و به دنبال معرفی پلتفرم حاکمیتی TON.Vote، این ارز توانست روند رو‌به‌رشد خود را آغاز کند.

آینده شبکه و ارز TON

به لطف تیم توانمند پروژه (احتمالا نام پاول دوروف به ذهن شما خطور کرد!) و ارائه سرویس‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون، شبکه TON توانسته بیش از هر زمانی نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. به طوری که از ژانویه ۲۰۲۲ تا کنون، تعداد آدرس‌های فعّال این پلتفرم تقریبا ۴ برابر شده و از ۱.۲ میلیون عبور کرده است.

آینده TON چگونه خواهد بود؟

همانطور که اشاره کردیم، در ابتدای سال، TON پلتفرم TON.Vote را به منظور انجام رای گیری‌‌های کاملا امن را در شبکه سازماندهی کرد. این سرویس با تکیه بر تکنولوژی لایه سوم Orbs3 فعالیت می‌کند. به دنبال انتشار خبر معرفی این سیستم، حجم معاملات TON در ۲۴ساعت حدود ۹۸ درصد رشد را به خود دید و به بیش از ۴۰ میلیون افزایش یافت!

اعتبارسنجی سریع، استفاده از شاردینگ و مقیاس پذیری بالا، از جمله مزایای رقابتی TON در مقایسه با بسیاری از بلاک چین‌های لایه اوّل محسوب می‌شوند. به دنبال همین شاخصه‌ها و برنامه توسعه TON برای آینده، انتظار می‌رود که شاهد پیشرفت روزافزون این اکوسیستم و رشد “احتمالی” ارز TON باشیم.

شما از آینده این اکوسیستم و توکن بومی آن چه چشم‌اندازی دارید؟ آیا این پتانسیل را دارد که همانند دیگر محصول برادران دوروف، قلّه‌های حوزه تکنولوژی را فتح کند؟

امنیت ارز دیجیتال تون کوین

در درجه نخست، می‌بایست بپذیریم که تمامی دارایی‌های دیجیتال در دنیای کریپتو، کم و بیش با ریسک‌های متعددی روبرو هستند. دلیل اصلی این موضوع هم در طبیعت نوسانی بازار ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. با این حال اگر بخواهیم به صورت اختصاصی در رابطه با تون کوین صحبت کنیم، می‌توانیم به آن خوشبین باشیم.

علی‌رغم ریسک‌های سرمایه گذاری، باید بگوییم که پروژه و ارز تون کوین، از اهداف و تیم منسجمی برخوردار است و با توجه به گستردگی کاربران و خدمات این پروژه، می‌توان از آن به عنوان یک پروژه معتبر یاد کرد.

به طور کلی، سازگاری این بلاگ چین با دیگر شبکه‌ها و قابلیت مقیاس‌پذیری در عین تمرکززدایی، موجب شده تا شمار زیادی از کاربران به این شبکه اطمینان کنند و با وجود ریسک‌های سرمایه‌گذاری، بتوان از آن به عنوان یک پروژه امن یاد کرد.

سوالات متداول

پس از شناخت مفهم تون کوین، نوبت به آن رسیده تا به برخی از سوالات متداول در رابطه با تون کوین پاسخ دهیم.

تون کوین چیست؟

تون‌ کوین (TON) ارز دیجیتال اصلی شبکه The Open Blockchain است که با هدف ارائه تراکنش‌های سریع و مقرون به صرفه توسط موسسان تلگرام یعنی پاول دوروف و نیکولای دوروف به وجود آمده که تصاویر این دو را مشاهده می‌کنید.

تاریخچه ارز تون کوین چیست؟

TON از سال ۲۰۱۸ کار خود را آغاز کرد و ابتدا با نام Gram شناخته می‌شد. با توجه به موفقیت‌های پلتفرم تلگرام، از رویداد ICO توکن TON استقبال فراوانی به عمل آمد و در ICO این پروژه، تیم توسعه دهنده موفق شد سرمایه‌ای ۱.۷میلیارد دلاری را جذب کند.

کاربرد تون کوین چیست؟

راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps)، سنجش اعتبار تراکنش‌ها، پاداش به ولیدیتورهای شبکه، رای‌گیری در مورد تغییرات پلتفرم، اعطای پاداش به افرادی که به وام‌دهی در پروژه می‌پردازند و انجام خرید و فروش در اکوسیستم تلگرام، از جمله کاربردهای تون کوین هستند.

بهترین کیف پول‌های تون کوین کدام‌اند؟

کیف پول‌های متعددی چون تراست والت، متامسک، لجر، Torus و کوین بیس، از تون کوین (TON) پشتیبانی می‌کنند.

خرید تلگرام پرمیوم با تون کوین چگونه است؟

درحال حاضر، کاربران می‌توانند اشتراک‌های 3ماهه،6ماهه و 12ماهه نسخه پریمیوم تلگرام را به وسیله تون کوین خریداری کنند. این اقدام، با استفاده از کیف پول تون کیپر (Tonkeeper) امکان پذیر است.

مزایا و معایب تون کوین چیست؟

بهره‌گیری از شاردینگ، مقیاس‌پذیری بالا، امکانات گسترده همچون DNS، استیکینگ و پروکسی، اجتماع گسترده کاربران و بهره‌مندی از zk-Proofها، از جمله مزایای تون کوین به حساب می‌آیند. در مقابل، رقابت تنگاتنگ با دیگر پروژه‌ها و ریسک‌های مرکزیت به واسطه الگوریتم PoS، از معایب تون کوین محسوب می‌شوند.

کاربرد تون کوین

کیف پول تون ک

شما از آینده این اکوسیستم و توکن بومی آن چه چشم‌اندازی دارید؟ آیا این پتانسیل را دارد که همانند دیگر محصول برادران دوروف، قلّه‌های حوزه تکنولوژی را فتح کند؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)