محدودیت عرضه کاردانو چقدر است و این ویژگی چه امتیازی برای ADA خواهد داشت؟

محدودیت عرضه کاردانو
حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

3 دقیقه

کاردانو (Cardano) یک شبکه بلاک چینی نسل سوم قلمداد می‌شود که به دلیل اختلاف بنیانگذار آن یعنی چارلز هاسکینسون با ویتالیک بوترین ایجاد شد. اتریوم در آن زمان ایراداتی اساسی مانند کارمزدهای سنگین و سرعت تراکنش پایین داشت، در نتیجه هاسکینسون تصمیم گرفت کاردانو را پی ریزی کند. علاوه بر این بنیانگذار شبکه Cardano به خصوص برای این رمز ارز سقف عرضه هم در نظر گرفت تا این شبکه را از مشکلات تورمی حفظ کند. شاید بتوان گفت که یکی از اثرات این مسئله این است که افزایش حجم خرید کاردانو و سقف عرضه محدود آن می‌تواند منجر به افزایش قیمت ADA شود.

به همین دلیل هم به کاردانو قاتل اتریوم می‌گویند. هاسکینسون امیدوار است بعد از اجرایی کردن همه فازها در پروژه کاردانو، بتواند قراردادهای هوشمند را روی این شبکه، خیلی بهتر و قوی‌تر از اتریوم اجرا کند.

کاردانو و اتریوم هرچند تا حدودی به یکدیگر شبیه‌اند، اما با کمی دقیق‌تر شدن در این دو شبکه می‌توانیم تفاوت‌هایی اساسی را نیز بین آن‌ها پیدا کنیم. این مقاله از پول نو را به یکی از این تفاوت‌ها یعنی محدودیت عرضه کاردانو اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید. کاردانو چیست؟ کاربرد و آینده ارز دیجیتال ADA

محدودیت در عرضه کاردانو یعنی چه؟

محدودیت عرضه کاردانو

محدودیت عرضه کاردانو یا سقف عرضه، یعنی از ابتدا یک حد مشخص برای تعداد ارزهای دیجیتال آدا (ADA) تعیین شده است. مجموع تعداد کل ارزهای کاردانو که با گذشت زمان به وجود می‌آیند، در نهایت به این سقف می‌رسد اما نمی‌تواند بیشتر از آن باشد.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با ارز کاردانو و چشم انداز این رمز ارز در سال‌های آتی مقاله «کاردانو؛ کاربرد و آینده ارز دیجیتال ADA» را مطالعه کنید.

در نقطه مقابل سقفی برای تعداد عرضه کل اتریوم مشخص نشده است. البته تعداد عرضه ارزهای اتر در هر سال، نمی‌تواند بیشتر از مقدار خاصی باشد؛ هرچند این نوعی محدودیت است، اما تعداد کل ارزهای اتریوم را محدود نمی‌کند. به‌صورت تئوری باز هم ممکن است، روزی بی‌نهایت اتریوم وجود داشته باشد؛ چیزی که در کاردانو هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

حداکثر عرضه (Max Supply) کاردانو ۴۵ میلیارد واحد است. ارزهای دیجیتال دیگری هم هستند که در تعداد عرضه خود محدودیت دارند، معروف ترین نمونه در این زمینه خود بیت کوین به شمار می‌رود که سقف عرضه آن ۲۱ میلیون واحد BTC است.

فایده محدودیت عرضه کاردانو چیست؟

محدودیت در عرضه ارزهای دیجیتال، یکی راه‌حل‌ اقتصادی برای جلوگیری از کاهش قیمت این ارزها با گذشت زمان است. این محدودیت اجازه نمی‌دهد که بی‌نهایت ارز دیجیتال، برای فروش داشته باشیم. در نتیجه میزان عرضه را کنترل می‌کند. کنترل عرضه اگر با افزایش تقاضا همراه شود، باعث افزایش قیمت می‌شود.

این قانونِ عرضه و تقاضاست. وقتی یک دارایی یا کالا (هرچه که باشد) بیشتر از مقدار مورد نیاز وجود داشته و در دسترس هم باشد، ارزشش کمتر می‌شود. زمانی هم که کالای مورد نیازِ مردم، کمتر از تعداد متقاضیان آن باشد، به دلیل کمیابی، قیمت و ارزش آن بیشتر از حالت عادی خواهد شد.

مثلا به زمانی فکر کنید که می‌خواهید یک نوع میوه را در فصلی بخرید که طبق قانون طبیعت، زمان به ثمر رسیدن آن میوه نیست. در این موقعیت مجبورید پول بیشتری برای خرید آن میوه بپردازید، در حالی که اگر تا فصل برداشت طبیعی میوه صبر کنید، با پرداخت مبلغ کمتری می‌توانید آن را تهیه کنید.

خطر محدودیت عرضه در ارزهای دیجیتال

عرضه و تقاضا

حالا که از مزیت عرضه محدود گفتیم، به نظر شما ممکن است این محدودیت در عرضه، ضرری هم برای  استفاده‌کنندگان دارایی داشته باشد؟

بله تحت شرایطی ممکن است؛ برای مثال در نظر بگیرید یک ارز دیجیتال داریم که کاربردهای متنوعی دارد. این دارایی به جز خرید و فروش، برای انجام کارهای دیگر هم استفاده می‌شود. (مثل کاردانو که به‌جز انتقال ارزش، برای اجرای قراردادهای هوشمند هم کارایی دارد.) پس احتمالا افراد زیادی متقاضی استفاده از خدمات آن هستند.

حالا به دلیل مفید و نیز محدود بودن عرضه آن ارز، به مرور زمان، شاهد افزایش بیشتر و بیشتر قیمت آن خواهیم بود. با زیادشدن قیمت رمز ارز، خرید یک واحد از آن برای کاربران سخت‌تر می‌شود.

مخصوصا برای کارهای روزمره و خریدهای خرد، دیگر نیازی به پرداخت تعداد زیادی از واحد‌های آن ارز نداریم، بلکه با صرف کسری از یک واحد، می‌توانیم هزینه لازم برای انجام این کارها را بپردازیم.

در این شرایط متوجه می‌شویم که یکی از ویژگی‌های مهمی که ارز دیجیتال ما (مخصوصا اگر عرضه‌اش محدود است) باید داشته باشد، بخش‌پذیری (divisibility) است. این خصوصیت نشان می‌دهد که هرکدام از واحد‌های آن ارز دیجیتال تا چه اندازه قابل تقسیم هستند.

مثلا هر واحد بیت کوین تا ۸ رقم اعشار و هر واحد از ارز اتر تا ۱۸ رقم اعشار تقسیم می‌شود. هر یک از ارزهای کاردانو هم تا ۶ رقم اعشار قابلیت بخش‌ پذیری دارند. این یعنی مقدار ارز کاردانویی که می‌توانیم در شبکه آن انتقال دهیم، حداقل باید یک میلیونیمِ یک واحد کاردانو باشد. کوچک‌ترین واحد از ارز دیجیتال کاردانو Lovelace نام دارد که مساوی با یک میلیونیمِ یک ارز کاردانو است.

بخش پذیری کوین‌ها

هر چه بخش‌پذیری یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، گزینه راحت‌تری برای استفاده خواهد بود. در نقطه روبرو و در شرایطی که قیمت ارز دیجیتال افزایش قابل‌توجهی هم پیدا کرده، اگر این ارز بخش‌پذیری کافی نداشته باشد، نمی‌تواند مورد مناسبی برای استفاده‌های روزمره به‌حساب بیاید.

چگونه اطلاعات مربوط به عرضه کاردانو را ببینیم؟

اگر برای شما این سوال پیش‌آمده که از کجا می‌توان مقدار حداکثر عرضه هر ارز دیجیتال را مشاهده کرد، باید بگویم که بهترین روش آن، مراجعه به سایت کوین مارکت کپ است. برای دیدن ماکزیمم ساپلای کاردانو می‌توانید به سایت کوین مارکت کپ رفته و در صفحه اول این سایت از لیست ارزهای دیجیتال، گزینه ADA را انتخاب کنید.

آدا در کوین مارکت کپ

بعد از اینکه صفحه اطلاعات ارز دیجیتال کاردانو باز شد، در سمت راست صفحه، بخش ADA Price Statistics (آمار قیمت آدا) را پیدا کنید. برای دیدن اطلاعات مربوط به عرضه ارز دیجیتال، روی گزینه Show more در پایین این بخش کلیک کنید.

داده‌های مربوط به ارز آدا

حالا در انتهای بخشِ آمار قیمت ADA، قسمت Cardano Supply را می‌بینید. می‌توانید اطلاعات مربوط به عرضه کاردانو را در همین بخش مشاهده کنید. در این قسمت سه آیتم وجود دارد: Max Supply، Total Supply و Circulating Supply.

محدودیت عرضه آدا ADA

می‌دانیم که Max Supply حداکثر عرضه مجاز یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. Total Supply نیز بیانگر تعداد واحدهایی از آن ارز است که تابه‌حال آزاد شده‌اند. Circulating Supply هم مشخص می‌کند که در زمان فعلی، چه مقدار از این رمزارز به‌ صورت فعال در گردش است.

وقتی کاردانو به سقف عرضه خود برسد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

همان‌طور که گفتیم بلاک‌ چین کاردانو از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. در این نوع اجماع، دارندگان ارز کاردانو می‌توانند ارزهای کاردانو خود را در شبکه استیک (Stake) کنند. این کار اعتبار و امنیت شبکه کاردانو را بالا می‌برد. با کمک استیک یا سهام‌گذاری است که عرضه توکن‌های جدید کاردانو امکان‌پذیر می‌شود.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ + آشنایی با بهترین رمز ارزها برای استیک در ۲۰۲۲

اما چه چیزی افراد را ترغیب می‌کند که ارزهای دیجیتال خود را در شبکه کاردانو قفل کنند؟ یکی از جذاب‌ترین عوامل ترغیب سهام گذاران، پاداشی است که در ازای انجام این کار به استیک کنندگان کاردانو پرداخت می‌شود.

این سود به‌صورت ارزهای جدید کاردانو است. اما زمانی که تمام ۴۵ میلیارد واحد از ارز دیجیتال کاردانو ساخته شود، دیگر واحد جدیدی از کاردانو عرضه نخواهد شد، پس استیکرهای کاردانو به چه امیدی باید ارزهای دیجیتال خود را استیک کنند؟ بهترین کیف پول‌های کاردانو (ADA) برای موبایل در سال 2023

در چنین شرایطی سرمایه‌دارانی که با استیک کاردانو تبدیل به نودهای اعتبارسنج شده‌اند، می‌توانند همچنان کارمزد تایید تراکنش‌ها را دریافت کنند. اگر به خرید آدا (ADA) ترغیب شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم مقاله «۵ نکته‌ که باید قبل از خرید کاردانو بدانید» را مطالعه کنید.

در نهایت خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمند خود درباره این مقاله را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)