ژورنال معاملاتی چیست؟ آشنایی با تنها راه موفقیت در معامله‌گری

ژورنال معاملاتی چیست؟
سینا شمس آور

زمان مطالعه :

3 دقیقه

یک ژورنال معاملاتی به دقت تمام جزئیات یک معامله را ثبت می‌کند و به شما امکان می‌دهد تجربه و فعالیت‌های معاملاتی خود را به صورت سیستماتیک و مرتب بررسی کنید. این ژورنال به شما امکان می‌دهد تا عملکرد خود در بازار را بررسی کنید و دلایل استفاده یا اجتناب از استراتژی‌های خاص را بررسی نمایید.

در این ژورنال، تمام معاملات به ترتیب زمانی ثبت می‌شوند و جزئیات مانند تاریخ معامله، نوع معامله، مبلغ معامله و دلایل انجام آن معامله به دقت ثبت می‌شود. این ژورنال به شما این امکان را می‌دهد تا عملکرد خود در بازار را تحلیل کنید و تصمیمات بهتری در معاملات آتی بگیرید.

برای ایجاد یک ژورنال نیازی به هزینه‌های اضافی ندارید و استفاده از یک دفتر یا نرم‌افزار اکسل می‌تواند کار شما را راه بیندازد. اگر می‌خواهید برآیند استراتژی‌های معاملاتی خود و جزئیات آن را بررسی کنید، شروع ثبت معاملات در یک ژورنال مخصوص می‌تواند به شما کمک کند. برای استفاده از ژورنال مخصوص معاملات خود می‌توانید زمان ورود و خروج به هر معامله را ثبت کنید، خطاهایی که ممکن است انجام دهید را مرور کنید و سپس دلایل انتخاب استراتژی‌ را مورد بررسی قرار دهید.

مزایای استفاده از ژورنال معاملاتی چیست؟

احتمالا می‌پرسید مزایای ژورنال معاملاتی چیست و چرا باید یک ژورنال برای معاملات خود داشته باشیم، در ادامه مزایای داشتن یک ژورنال ترید را بررسی کرده‌ایم:

  • ارزیابی دقیق استراتژی‌های معاملاتی: یک ژورنال مخصوص معاملات به شما امکان می‌دهد تا جزئیات تمام معاملات خود را به دقت ثبت کنید و از این طریق نقاط قوت و ضعف استراتژی‌های معاملاتی خود را ارزیابی کنید. این به شما کمک می‌کند تصمیمات معاملاتی را بدون هیجان و بی‌طرفانه بگیرید.
  • حفظ تمرکز: ثبت معاملات در یک ژورنال باعث می‌شود تا در مسیر استراتژی معاملاتی خود باقی بمانید، بدون توجه به اینکه یک سرمایه‌گذار بلندمدت، معامله‌گر روزانه یا معامله‌گر نوسانی باشید. این از جلوگیری از انجام معاملات احساسی و عجولانه جلوگیری می‌کند.
  • بهبود عملکرد: بررسی عملکرد خود از طریق ژورنال معاملاتی به شما نشان می‌دهد که چقدر در معاملات‌تان موفق عمل کرده‌اید و به این وسیله می‌توانید حساب سود و زیان خود را بطور دقیق داشته باشید. این مسئله به شما امکان می‌دهد تا از اشتباهات گذشته خود درس بگیرید.
  • ایجاد تاریخچه: ژورنال مخصوص معاملات به عنوان یک سابقه کاری مکتوب به حساب می‌آید که می‌توانید به آن اعتماد کنید. این به شما اعتماد به نفس بیشتری در معاملاتتان می‌دهد و از آنجایی که می‌بینید بازار مرتب در حال دادن موقعیت ورود به شماست، دچار فومو نمی‌شوید.
  • پیدا کردن الگوهای موفق: با استفاده از ژورنال معاملاتی، می‌توانید الگوهای موفقی که در معاملات خود پیدا کرده‌اید را شناسایی و آنها را پیاده‌سازی کنید. این کار معامله‌گران را به سمت سود آوری مستمر هدایت می‌کند و از انجام معاملات بیهوده جلوگیری می‌کند.

چگونه ژورنال معاملاتی خود را تهیه کنیم؟

برای تهیه ژورنال معاملاتی باید اقدامات زیرا را انجام دهید:

انتخاب قالب

برای ایجاد یک ژورنال مخصوص معاملات می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند اکسل یا گوگل شیتس برای ثبت معاملات خود و از نرم‌افزارهایی مانند ورد یا گوگل داکس برای اضافه کردن افکار و یادداشت‌های خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از الگوهای ژورنال‌های معاملاتی رایگانی که توسط بورس‌های مختلف یا منابع معتبری مانند بایننس تهیه شده‌اند، استفاده کنید.

تعریف ستون‌ها

برای نوشتن ژورنال معاملاتی باید ستون‌هایی جهت ورود اطلاعات معاملات ایجاد کنید. نمونه‌ای از ستون‌هایی که ممکن است در یک ژورنال استفاده شود، شامل موارد زیر است:

  • تاریخ و زمان معامله
  • نوع ارز (یا دارایی معامله شده)
  • حجم ورود (مقدار واحد دارایی)
  • تایم فریم معامله (زمان معامله مانند دقیقه‌ای، ساعتی، روزانه و …)
  • قیمت ورود و قیمت خروج
  • حد ضرر و حد سود (اگر تعیین شده باشد)
  • مقدار سود یا زیان
  • نوع استراتژی (مثلاً خرید بلندمدت، معامله روزانه و …)
  • یادداشت‌ها (معمولاً هر نکته‌ای که احساس می‌کنید می‌تواند مفید باشد)

ثبت معاملات

هرگاه یک معامله انجام دهید، اطلاعات مربوط به آن معامله را در نمونه ژورنال معاملاتی خود وارد کنید. به تفصیل و با دقت اطلاعات را ثبت کنید تا بتوانید عملکرد خود را به درستی تجزیه و تحلیل کنید.

ایجاد یادداشت‌ها

جدای از اطلاعات مربوط به معاملات‌تان، می‌توانید یادداشت‌های خود را نیز در این ژورنال اضافه کنید. این یادداشت‌ها می‌توانند افکار، تجربیات و نکاتی باشند که به شما در تصمیم‌گیری‌های آینده کمک می‌کنند.

پیگیری و ارزیابی

به منظور بهره‌برداری کامل از ژورنال معاملاتی، باید معاملات خود را مداوم پیگیری و عملکرد خود را ارزیابی کنید. این به شما امکان می‌دهد تصمیمات بهتری در معاملات آینده بگیرید.

الگو‌گیری و بهبود

اگر الگوهای موفقی در معاملات خود پیدا کردید، می‌توانید آنها را شناسایی کنید و در معاملات آینده از آنها استفاده کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا به سمت سودآوری ثابت بروید و عملکرد بهبود یابید.

نحوه استفاده از ژورنال معاملاتی

برای شروع، یک ژورنال شخصی برای خود ایجاد کنید. همچنین مطمئن شوید که این ژورنال به نیازها و سبک معامله‌گری خود انطباق دارد. هیچ قالب معاملاتی بی عیب و نقصی وجود ندارد، بنابراین باید آن را به شکلی طراحی کنید که به شما مناسب باشد. روش طراحی ژورنال معاملاتی به گونه‌ای است که باید در هر معامله، تمام جزئیات مهم را به دقت وارد کنید. این شامل تاریخ و زمان معامله، نوع دارایی معامله شده، حجم معامله، تایم فریم معامله، قیمت ورود و خروج، حد ضرر و حد سود (اگر تعیین شده باشد)، مقدار سود یا زیان، نوع استراتژی و هر یادداشتی که ممکن است مفید باشد.

حالا که به درست کردن ژورنال معاملاتی پرداختید، از آن به عنوان سندی برای اضافه کردن دلایل و تحلیل‌های خود استفاده کنید. مثلاً اندیکاتورها و پارامترهایی که در تحلیل تکنیکال خود استفاده می‌کنید را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از تأثیرات منفی بر عملکرد معاملاتی خود جلوگیری کنید. ثبت تمام نکات معاملات از نوع ارزگیری تا بسته شدن معامله با سود یا ضرر بسیار اهمیت دارد. همچنین باید این کار را به صورت مداوم و تکراری انجام دهید تا یک سند جامع و دقیق از عملکرد خود داشته باشید.

به منظور بهره‌برداری کامل از ژورنال معاملاتی، باید معاملات خود را مداوم پیگیری کنید و عملکرد خود را ارزیابی کنید. این به شما امکان می‌دهد تا تصمیمات بهتری در معاملات آینده بگیرید و از اشتباهات گذشته خود درس بگیرید. ثبت معاملات و تحلیل عملکرد در ژورنال به مرور به یک عادت خوب تبدیل می‌شود. این کار به شما امکان می‌دهد هر لحظه که بخواهید عملکرد خود را ارزیابی کنید و نظم بهتری در معامله‌گری خود داشته باشید. همچنین ممکن است تأثیر مثبتی در نظم و تنظیم زندگی شخصی شما داشته باشد و به طور کلی معامله‌گری بهتری شوید. با استفاده مداوم از ژورنال معاملاتی، می‌توانید به عملکرد خود در بازار تجارتی بهبود بخشید و تصمیمات بهتری بگیرید.

رویکرد تریدرهای حرفه‌ای در ژورنال‌نویسی

در ادامه با رویکرد دو تن از نام‌دارترین تریدرهای بین‌المللی در استفاده از ژورنال نویسی معاملاتی آشنا می‌شویم:

تایلر یل (Tyler Yell):

تایلر یل یک استراتژیست حرفه‌ای با سابقه‌ی بلند در حوزه فارکس و معاملات آتی کالا از سال 2008 است. او چک لیست استراتژی مدیریت ریسک و تعیین حجم معامله را به ژورنال معاملاتی خود اضافه می‌کند. همچنین در آن شرایط اساسی بازار را مثل روند یا رنج بودن موقعیت تحلیل شده و سطح تلاطم بازار را نیز ثبت می‌کند.

او همچنین دلایل و تحلیل‌های خود برای ورود به معامله و تعیین نقطه ورود و نقطه حد ضرر را با استفاده از دیدگاه تکنیکال به ژورنال اضافه می‌کند. اگر حد ضرر به قیمت مشخصی برسد که تحلیل او را اشتباه می‌کند، اعتبارش را از دست می‌دهد و نظرش در مورد بازار تغییر می‌کند. تایلر تأکید دارد که معمولاً حجم معاملات خود را کاهش می‌دهد تا مدت طولانی‌تری در بازار باقی بماند و از ژورنال معاملاتی برای انتخاب بهترین جفت‌ارزها برای معامله استفاده می‌کند.

جیمز استنلی (James Stanley):

جیمز استنلی یک استراتژیست حرفه‌ای است که از سال 1999 در شاخص‌های سهام معامله می‌کند. او به جای ژورنال، یک دفتر کل نگه می‌دارد و هفته‌ای یک‌بار معاملات خود را ثبت می‌کند. او تمام معاملات خود را از زمان آخرین به‌روزرسانی یادداشت می‌کند و تمام اطلاعات را به صورت درصدها نگه می‌دارد تا بتواند مقایسه‌های دقیقی انجام دهد. او تاکید دارد که از ژورنال معاملاتی می‌تواند روند تغییرات سود و زیان را مشاهده کند و اگر خطاهایی کشف کند، به مدت یک یا دو روز در مورد آنها فکر می‌کند تا راه‌حلی بیابد. جیمز نیز به ملاحظاتی برای بهبود معاملات اشاره می‌کند و اگر با چند معامله بد برخورد کند، معمولاً معاملات بعدی را با حجم کمتر، اهرم کمتر و به صورت کلی معاملات کمتر اما انتخاب‌شده‌تر انجام می‌دهد.

هر دو معامله‌گر به رویکردهای متفاوتی در نسبت به ژورنال‌نویسی دست می‌زنند، اما مهمترین نکته این است که به عنوان معامله‌گر حرفه‌ای پس از ساخت ژورنال معاملاتی خود باید آن را با دقت و انضباط نگه دارید و از تحلیل‌های خود برای بهبود عملکرد در بازار استفاده کنید. همچنین تجربه و سابقه‌ی شما در بازار نیز می‌تواند به شکل شخصی سبک ژورنال‌نویسی شما را تعیین کند.

کلام پایانی

ژورنال معاملاتی یک ابزار بسیار مهم برای معامله گران است که به آنها کمک می‌کند تاریخچه معاملات خود را ثبت کرده و عملکرد خود را ارزیابی کنند. این ابزار به بهبود استراتژی‌ها، کاهش اشتباهات و افزایش تصمیمات عقلانی در معاملات کمک می‌کند. همچنین، ایجاد عادت به نوشتن ژورنال معاملاتی به تریدرها کمک می‌کند تا به تدریج تجربه و مهارت خود را ارتقاء دهند و به معاملات موفق‌تری دست یابند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)