دانشنامه ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه :

13 دقیقه

ترید چیست؟ تریدر کیست؟ + نکات مهم قبل از شروع تریدینگ!

ترید چیست؟
فهرست عنوان ها

حتما با کلماتی چون «تریدر»، «تریدینگ» و «ترید کردن» برخورد کرده‌اید؛ چنین کلماتی که به ویژه در بازارهای مالی مثل رمزارزها بسیار پرکاربرد هستند، در دنیای امروز بسیار زیاد به کار می‌روند و شنیده می‌شوند. در این مقاله به زبان ساده به سوالات مهمی چون ترید چیست؟ و تریدر کیست؟ پاسخ می‌دهیم و در کنار آن اصول ترید کردن، مزایا و معایب تریدینگ و انواع مختلف ترید را بیشتر بررسی می‌کنیم.

ترید چیست و تریدر کیست؟

ترید (به انگلیسی: Trade) در لغت، به معنای «مبادله و معامله» است؛ و در کل معنای رد و بدل کردن می‌دهد. به کسی هم که این کار را انجام می‌دهد و با خرید و فروش ارزهای دیجیتال (یا هر دارایی دیگر) درآمد کسب می‌کند تریدر (به انگلیسی: Trader) گفته می‌شود. شاید دانستن همین موضوع، بخش بزرگی از سوالات شما را پاسخ داده باشد؛ اما لازم است به بیان توضیحات بیشتری بپردازیم.

در بازار های مالی‌ای چون بازار رمزارزها، فارکس، بورس و سهام، ترید کردن به معنای مبادله و معاوضه ارزهای مختلف، سهام، جفت ارزهای متداول و دارایی‌های دیگر است. معاملات اسپات، معاملات فیوچرز و معاملات مارجین، از جمله شیوه‌های معاملاتی محبوب در بازار به شمار می‌آیند.

افراد بسیار زیادی هستند که به بازارهای مالی، به چشم یک صندوق سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؛ بلکه سعی می‌کنند تا با معامله‌های پی‌درپی و مداوم، از فراز و نشیب‌های این بازارها هم سود بگیرند؛ کسانی که به آن‌ها «Trader» می‌گوییم.

نوسان‌های هر بازار، معمولا برای عموم جامعه یک ویژگی منفی به شمار می‌رود؛ اما یک تریدر خبره، سعی می‌کند تا از همین نوسان‌ها کسب درآمد کند. در واقع کار یک تریدر مجرب این است که با معامله دارایی‌های مختلف، در روندهای نزولی و صعودی، از آن بازار به خصوص، کسب سود کند.

برای مثال یک تریدر برای ترید رمزارزها، سعی می‌کند ارزهای مختلف را با کمترین قیمت ممکن بخرد و به قیمت‌های بیشتر بفروشد. او می‌تواند در زمان‌هایی که قیمت ارزی در حال کاهش است، آن‌را با ارز دیگری معاوضه کند. د در بازارهای مالی بزرگ دنیا مثل کریپتوکارنسی و فارکس، می‌توان حتی از روندهای نزولی و کاهش قیمت‌ها هم کسب درآمد کرد.

تریدر ارز دیجیتال کیست

اصول ترید کردن چیستند؟

ممکن است فکر کنید تریدکردن باید کار بسیار ساده‌ای باشد؛ افراد زیادی با این تصورات وارد بازارهای جهانی شده‌اند و متاسفانه چیزی که در نهایت نصیبشان شده، انبوهی از بدهی‌های کوچک و بزرگ بوده است.

ترید کردن یک حرفه و شغل دانسته می‌شود؛ حرفه‌ای که اگر اصول اولیه آن را فرا نگرفته باشید، قطعا نمی‌توانید از طریق آن درآمدی به دست آورید و چه بسا با خطرات جدی چون لیکوئید شدن مواجه شوید. تریدکردن لازمه‌هایی دارد که باید پیش از شروع معامله در بازارهای مختلف، آن‌ها را فرا گیرید تا در بازارهای بزرگ و بین‌المللی، در معرض خطرات جدی قرار نگیرید.

همانگونه که اشاره شد، یک تریدر سعی می‌کند تا با خرید و فروش ارز دیجیتال و سهام مختلف در پایین‌ترین و بالاترین قیمت ممکن، درآمدی داشته باشد. برای این کار، او نیاز به پیش‌بینی قیمت دارد. کاری که گاهی بسیار ساده است و از طریق پیدا کردن یک الگو در نمودار، بتوان قیمت را تعیین کرد و از طرفی می‌تواند چنان کار پیچیده و دشواری باشد که شاید بزرگ‌ترین تریدرهای دنیا با همفکری و به‌کارگیری ابزارهای مختلف هم نتوانند سطوح قیمتی پیشِ رو را پیش‌بینی کنند.

ابزار و علوم متفاوتی برای تشخیص قیمت در حرکات بعدی بازار وجود دارد. عموما برای تعیین قیمت‌های درپیش یک دارایی یا ارز، از دو نوع تحلیل معروف و به‌خصوص استفاده می‌شود:

1. تحلیل تکنیکال

شاید شما هم با تصاویر، نمودارها و چارت‌های ارزهای مختلف روبه‌رو شده باشید؛ نمودارهایی که در آن‌ها قیمت به صورت‌های متفاوت نمایش داده می‌شود. البته اکنون الزامی برای توضیح مفصل اجزای یک نمودار یا چارت نداریم؛ اما نکات مهمی درباره نمودار‌ها وجود دارد که شاید دانستنشان، خالی از لطف نباشد.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال روی چارت و نمودار

تحلیل تکنیکال به تشخیص و پیش‌بینی قیمت در حرکات بعدی، صرفا از طریق بررسی نمودار قیمتی آن دارایی اطلاق می‌شود. تقریبا در تحلیل تکنیکال به اخبار بازار، اتفاقات مهم در شرکت‌های پشت پرده و سیاست‌های پولی و بانکی کشور کاری نداریم و تنها سعی می‌کنیم با بررسی نمودار، قیمت را پیش‌بینی کنیم.

مثلا نمودار بیت کوین را در صفحه خرید بیت کوین مشاهده کنید. در یک چارت قیمتی می‌توان قیمت‌های مختلف از جمله قیمت‌های اوپن (Open)، کلوز (Close) و لو (Low) را در بازه‌های زمانی متفاوت بررسی و مقایسه کرد. در تحلیل تکنیکال سعی می‌شود تا با تشخیص الگوهایی که در روند قیمتی مشاهده می‌شود، روند و قیمت‌های بعدی را پیش‌بینی کرد؛ الگوهایی که به وسیله کنار هم قرار گرفتن کندل‌ها به وجود می‌آیند. این الگوها، اشکال خاصی دارند و کسی که تحلیل تکنیکال را فرا گرفته باشد، به خوبی می‌داند که پدیدار شدن الگویی خاص روی نمودار، می‌تواند موجب افزایش یا کاهش قیمت و تغییر روند نمودار به روندی صعودی یا نزولی شود.

در تحلیل تکنیکال علاوه بر الگوها، ابزارهایی به نام «اندیکاتور» و «اوسیلاتور» هم وجود دارند که از فرمول‌های پیشرفته ریاضیاتی برای پیش‌بینی قیمت استفاده می‌کنند.

2. تحلیل فاندامنتال

در بخش قبلی و توضیحات مربوط به تحلیل تکنیکال، اشاره کردیم که در تحلیل تکنیکال، توجهی به عوامل خارج از نمودار نداریم و سعی می‌کنیم تنها با بررسی نکات مهم خود نمودار، متوجه روند و حرکات بعدی بازار شویم.

در تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، سعی می‌کنیم تا با بررسی اخبار، سیاست‌های جدید شرکت‌های دخیل در بازا های مالی و بانک‌ها و حرکات و تصمیمات افراد بزرگ و تاثیرگذار که در بازار رمزارزها با عنوان نهنگ شناخته می‌شوند، بازار را پیش‌بینی کنیم.

برای مثال در روزهایی که نرخ بهره بانکی در آمریکا تعیین می‌شود، تمام بازارهای مالی دچار نوسان‌های شدیدی می‌شوند؛ این مسئله ناشی از ترس و یا طمع تریدرها برای ترید کردن است. در واقع نوسانات قیمتی‌ای که از اخبار مهم مالی حاصل می‌شوند، باعث می‌شوند تا جهت‌گیری تریدرها برای خرید یا فروش بسیار نوسان داشته باشد و بازارها بسیار متزلزل ظاهر شوند.

بگذارید تا تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال را با یک مثال، بهتر جا بیندازیم. تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی، نقش حرکات بازیکن‌ها، حرکات تیمی و عوامل درون زمین را ایفا می‌کند. بخش بزرگی از سرنوشت بازی توسط عواملی تعیین می‌شود که مستقیما در بازی فوتبال نقش دارند. اما عواملی هم خارج از زمین بازی وجود دارند که می‌توانند بر نتیجه موثر باشند؛ برای مثال تصمیم فدراسیون‌ها برای فشار آوردن به تیم ‌ها، تصمیمات اقتصادی و حرفه‌ای تیم‌ها و تصمیمات سرمربی، از عامل خارجی موثر بر نتایج بازی‌های فوتبال‌اند که می‌توانند نقش تحلیل فاندامنتال را در مثال ما ایفا کنند.  

تحلیل فاندامنتال برای تریدرها از طریق خواندن اخبار و مجلات و روزنامه

اما شاید مهم باشد که بدانید از نظر بزرگ‌ترین تریدرها و کارشناسان دنیا، تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال در موفقیت یک تریدر و یک ترید خوب، اهمیت دارند ولی نه به اندازه مدیریت سرمایه و ریسک.

یک تریدر خوب باید دانشی به نام مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک را یاد گرفته باشد تا در هر موقعیتی، از ضررهای زیاد جلوگیری کند و شاید بتواند معامله را با سودی اندک به پایان برساند.

شاید مبتدی‌ترین تریدرها هم بتوانند با یادگیری چندین الگو و اندیکاتور در تحلیل تکنیکال و گوشه‌چشمی به اخبار فاندامنتال، به راحتی روند و سطوح قیمتی بعدی را پیش‌بینی کنند؛ اما باید به این نکته توجه کرد که حتی قطعی‌ترین احتمالات هم، ممکن است غلط از آب در آیند. چیزی که باعث می‌شود یک تریدر حتی در بدترین مواقع هم سود کسب کند یا حداقل ضرر نداشته باشد، این است که متوجه باشد هیچ احتمالی در بازارهای مالی، ۱۰۰% درست نیست.

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری را می‌توان این گونه تعریف کرد:«تخصیص بخشی از میزان سرمایه در دسترس بر یک دارایی، کسب و کار یا بازار مشخص با هدف حفظ ارزش پول و کسب سود در یک بازه زمانی مشخص».

شاید بتوان سرمایه‌گذاری یا Investment را باسابقه ترین و ساده‌ترین روش کسب درآمد قلمداد کرد! چرا که از زمان‌های قدیم (حتی اعصار سنگی که به دوران پیش از تاریخ اشاره دارند)، افراد متموّل و فقیر در صدد بودند که با انجام سرمایه‌گذاری در کالاهای مختلف، ارزش پول خود را در طولانی مدت حفظ کنند و نیم‌نگاهی هم به سود داشته باشند.

با فرارسیدن دوران مدرن و گسترش تکنولوژی و ارتباطات، سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هم به لیست روش‌های سرمایه‌گذاری اضافه شد. دسترسی آسان (تقریبا در تمامی نقاط جهان)، پتانسیل بازدهی بالا، تنوع دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری و بسیاری از عوامل دیگر، سبب شدند تا بازارهای مالی، به بستر مناسبی برای انجام سرمایه‌گذاری در مقیاس‌های مختلف (کوتاه،میان و بلندمدت) تبدیل شود.

شما جزو کدام گروه از سرمایه‌گذاران هستید؟

البته نباید فراموش کنیم که سرمایه‌گذاری به بازارهای مالی محدود نیست و بازارهای دیگری چون مسکن و فلزات قیمتی هم می‌توانند به عنوان بسترهای مناسبی برای حفظ ارزش سرمایه یا کسب سود مورد استفاده قرار گیرند.

انواع سرمایه گذاری

براساس مدت زمان سرمایه‌گذاری، می‌توان انواع سرمایه‌گذاری را در 3 گروه کلی تقسیم‌بندی کرد:

  • کوتاه‌مدت (6ماه- 1سال)
  • میان‌مدت ( 1-3سال)
  • بلندمدت (3+سال)

البته که بازه‌های زمانی می‌توانند بسته به دارایی‌های مد نظر سرمایه‌گذاران متغیر باشند. به همین سبب، انواع سرمایه‌گذاری را می‌توان براساس انواع دارایی‌ها هم گروه‌بندی کرد:

  • بازار کریپتو
  • بازار بورس و اوراق بهادار
  • بازار ملک
  • بازار طلا و فلزات قیمتی
  • بازار ارز (ارزهای فیات)
  • بازار اوراق مشتقه (Derivatives)

سرمایه گذاری با ترید چه تفاوتی دارد؟

مهم ترین تفاوت سرمایه‌گذاری و ترید در بازه‌های زمانی این دو خلاصه می‌شود.

به طوری که در سرمایه‌گذاری، معمولاً یک دارایی را برای مدت زمانی طولانی‌تر (چندین هفته تا چندین سال) نگه‌داری می‌کنیم و اغلب به دنبال کسب سود مستمر در طولانی مدت هستیم. از سوی دیگر، تریدینگ فعالیتی است که می‌تواند به عنوان یک شغل روزانه هم کاربرد داشته باشد و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر (ساعتی، روزانه و هفتگی)، به آن بپردازیم.

علاوه بر مدّت زمان، میزان بازدهی و میزان ریسک هم از جمله تفاوت‌های سرمایه‌گذاری با ترید به حساب می‌آیند.

در واقع طی پروسه سرمایه‌گذاری، ما انتظار داریم که در طولانی مدت، یک بازدهی مناسب و معقولی را داشته باشیم. امّا در معاملات روزانه در بازارهای مالی، می‌توانیم در مدتی کوتاه‌، سودهای بسیاری را کسب کنیم. البته که این امر به سادگی قابل دستیابی نیست و به سطح مناسبی مهارت و تجربه نیاز دارد. چرا که علی‌رغم سوددهی بهتر (حداقل روی کاغذ!)، ریسک ترید کردن هم به مراتب بیشتر از سرمایه‌گذاری خواهد بود.

مزایا و معایب تریدینگ | چالش‌های ترید!

1. سختی معامله در بازار های بزرگ جهانی

شاید خیلی مشخص نباشد که این تیتر، یک مزیت است یا عیب! من به شخصه، این موضوع را مزیتی بزرگ می‌دانم؛ اما به شرطی که پس از یادگیری دنیایی از ابزارها، نکات مختلف و کسب تجارب متعدد، وارد بازار های بین‌المللی شد.

معامله در بازار های بزرگی چون کریپتوکارنسی و فارکس، به تریدرها این امکان را می‌دهد تا دانش خود را با تریدرهای مختلفی از سراسر دنیا محک بزنند و سعی کنند از این بازارها، به صورت دلاری درآمد داشته باشند.

کسب درآمد به صورت دلار، می‌تواند نکته بسیار حائز اهمیتی باشد؛ به خصوص برای تریدر هایی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. در کشورهای محدود، از جمله کشورهای آسیای جنوب شرق مثل اندونزی و کشورهایی چون هند و پاکستان، تریدرهای متعدد و بزرگی ظهور می‌کنند که تاثیر مهمی بر بازارهای سرمایه جهانی دارند.

کسب درآمد دلاری، می‌تواند افراد زیادی را از کشورهای در حال توسعه و جهان سومی به سوی خود جذب کند؛ امکانی که به وسیله یادگیری، سپس به‌کارگیری مهارت مهمی چون تریدینگ، محقق می‌شود. ترید کردن و تریدرهای این دسته از کشورها، نقش مهمی در سرپا نگه داشتن اقتصاد آن ها داشته‌اند.

در زمان همه گیری کرونا که حتی صنعتی‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هم با بحران‌های اقتصادی روبه‌رو شدند، تریدینگ جان بسیاری از کشورها را نجات داد؛ کشورهایی که از لحاظ مالی بسیار تحت فشار بودند و برای ابقای اقتصاد خود، از مزیت تریدینگ و تریدرها استفاده کردند. این حرفه، تنها نیاز به یک لپ‌تاپ و دانش شخصی خود تریدر دارد.  

2. ترید کردن، حرفه‌ای به ظاهر ساده اما بسیار پیچیده

برخی ترید کردن را شبیه به بازی شطرنج می‌دانند؛ دانشی که برای یاد گرفتن آن شاید تنها به چند هفته فرصت نیاز باشد؛ اما قطعا برای حرفه‌ای و صاحب‌نظر شدن در آن، ماه‌ها وقت نیاز است.

افراد زیادی با امید به اینکه با ترید کردن و خرید و فروش ارزها به سادگی و در سریع‌ترین زمان ممکن ثروتمند خواهند شد، وارد بازارهای مالی مختلف شده‌اند و تنها نصیبشان، ضررهای متوالی و از بین رفتن سرمایه اولیه‌شان بوده است.

تریدکردن می‌تواند حرفه بسیار پرضرری باشد.

در تریدکردن، شما تنها چند کندل با فروپاشی کامل فاصله دارید و این موضوع به مثابه حرکت روی یک نخ باریک خواهد بود!

3. سختی‌های ترید و ظهور راه‌حل‌های مفید

محبوبیت ترید باعث شده تا حتی افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند هم، به فعالیت در حوزه بازار مالی ترغیب شوند. برای افرادی که سررشته‌ای در این حوزه ندارند، راه‌حل‌های مختلفی از سوی متخصصان و شرکت‌های بزرگ ارائه می‌شود که می‌توانند به افراد مبتدی در این زمینه کمک کنند.

ربات‌های تریدر یکی از همین راه‌حل‌ها هستند. ربات‌های تریدر، نرم‌افزارهایی هستند که با یافتن روندهای خاص و الگوهای ویژه در نمودار، در هر زمانی ترید می‌کنند. حتی زمانی که شما خواب هستید، ربات تریدر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و سعی می‌کند با الگوریتم‌هایی که برای آن تعریف شده، در نمودارهای مختلف به دنبال نقاط خوب برای بازکردن پوزیشن بگردد.

یکی دیگر از این راه‌حل‌ها، کپی تریدینگ نام دارد که بسیاری از افراد آن را به کار می‌گیرند.

کپی ترید چیست؟

کپی تریدینگ هم ابزار دیگری‌ست که تریدرهای مبتدی و حتی باتجربه از آن برای کسب سود استفاده می‌کنند. شاید از نام این استراتژی، نحوه کارکرد آن را متوجه شده باشید.

در کپی تریدینگ، تریدر تازه‌کار و پیرو، از تریدر باتجربه و متخصص‌تری پیروی می‌کند و سعی می‌کند تا هرکاری که تریدر متخصص‌تر انجام داد را، تقلید کند. برای مثال کپی تریدر به ضمانت و با اعتماد به تریدِ تریدر اصلی، ۱۰ هزار دلار بیت کوین خریداری می‌کند. کپی تریدینگ به دو شکل دستی و توسط خود کپی تریدر یا به شکل خودکار صورت می‌گیرد.

کپی تریدرها می‌توانند تریرد مد نظر خود را از پلتفرم‌های معاملاتی چون ای‌ترو (eToro) انتخاب و استراتژی‌های وی را در اکانت معاملاتی خود اعمال کنند.

یک تریدر موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور خلاصه ویژگی‌هایی چون دانش و مهارت بالا و تجربه کافی از جمله ویژگی‌های یک تریدر موفق به حساب می‌آیند. البته که علاوه بر این شاخصه‌ها، مولفه‌های دیگری چون استمرار در معاملات، کنتترل ریسک، مدیریت سرمایه و ارزیابی مستمر وضعیت معملات هم در تبدیل یک فرد به تریدری موفق اهمیت دارند.

علی‌رغم سوددهی مستمر، موفق‌ترین تریدرها هم با ضرر مواجه می‌شوند و اغلب به جای مقباله یا ضرر و اقداماتی چون اضافه کردن حجم یا امید واهی (!) برای بازگشت روند قیمت، زیان‌های خود را با استفاده از حد ضرر (Stop Loss) در نقاط مناسب، مدیریت می‌کنند.

تریدرها چه اشتباهات رایجی دارند؟

از مهم ترین و در عین حال خانمان‌سوزترین اشتباهات تریدرها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورود به بازار با سرمایه مورد نیاز ( و نه سرمایه مازاد)
  • عدم کنترل هیجانات
  • استفاده نکردن از Stop Loss
  • نداشتن استراتژی معاملاتی
  • عدم ارزیابی عملکرد حساب در بازه‌های زمانی مختلف
  • اعتماد بیش از حد به ابزارهایی چون اندیکاتورها و نرم‌افزارهای تریدینگ
  • عدم توجه به قوانین مدیریت سرمایه (تعیین محدودیت برای سرمایه مورد استفاده در هر پوزیشن معاملاتی)

انواع ترید چیست؟

ترید کردن حالات، مدل و سبک‌های مختلفی دارد. استراتژی‌های متفاوتی برای تریدکردن و فواصل معاملات در نظر گرفته می‌شود که هرکدام به خودی خود می‌توانند در سود و ضرر تریدر، تاثیر بسیار مهمی داشته باشند. ترید در دسته‌بندی کلی به ترید روزانه، اسکالپ، فیوچرز و اسپات تقسیم می‌شود.

معاملات آتی یا فیوچرز (Futures)

معاملات فیوچرز یا آتی، تقریبا چیزی شبیه به شرط‌بندی هستند. در معاملات فیوچرز، تریدر تعیین می‌کند که در زمانی در آینده که ابتدای معامله مشخص می‌شود، معامله صورت بگیرد. شاید بتوان معاملات فیوچرز یا آتی را، ریسکی ترین نوع ترید دانست. تقریبا هیچ نوعی از تحلیل های رایج توانایی خوبی برای پیش‌بینی و تعیین قیمت بیت کوین در ۱ ماه بعد ندارند. شاید تنها حرکات کلی بازار و مقداری تحلیل فاندامنتال بتواند برای بستن یک ترید فیوچرز خوب، کمک‌کننده باشد.

در معاملات آتی، تریدر قیمت یک دارایی را در زمانی در آینده، برای مثال یک ماه بعد پیش‌بینی می‌کند و مشخص می‌کند که دقیقا در چه زمانی معامله صورت بگیرد؛ بسته به پیش‌بینی تریدر، ممکن است اختلاف نظر او با قیمت اصلی بازار، بسیار زیاد باشد و طبیعتا سود یا ضرر او هم قابل توجه خواهد بود.

معاملات فیوچرز چیست؟

در بازارهای صعودی، معاملات آتی بسیار جواب می‌دهند. این معاملات سابقه‌ای طولانی در بازارهای جهان دارند. کشورهای برای تامین کالاهای اساسی خود از معاملات آتی استفاده زیادی می‌کنند به ویژه اگر آن کالا قیمتی صعودی داشته باشد. مثلا ما می‌توانیم قیمت چند تن برنج را الان بپردازیم و برنج را سال دیگر دریافت کنیم. این در صورتی برای ما سود دارد که پیش بینی ما مبنی بر افزایش قیمت برنج درست از آب دربیاید وگرنه اگر برنج ارزان شود ما باخته‌ایم و پول بیشتری بابت برنجی که ارزان شده است داده‌ایم!

به جای برنج، بگذارید بیت کوین تا معاملات فیوچرز را در ارزهای دیجیتال بهتر درک کنید.

4. معاملات اسپات (Spot)

اسپات تریدینگ شاید همان سبکی از ترید باشد که همه افراد با آن آشنایی دارند. معامله اسپات یا نقطه‌ای دقیقا مقابل ترید آتی یا فیوچرز قرار می‌گیرد. در ترید اسپات، معامله دقیقا در همان زمان انجام می‌شود و مثل معاملات آتی، نیازی به مشخص کردن تاریخی در آینده نیست. دقیقا پس از زمانی که دارایی مورد نظر، حجم معامله، حد ضرر و سود تعیین شد، معامله اسپات انجام می‌شود؛ نوعی که شاید آشناترین و ساده‌ترین نوع معامله در بازارهای مالی به شمار رود.

درآمد ترید چقدر است؟

برای اینکه تریدر خوبی شویم و معامله‌های خوبی انجام دهیم، نیاز است که ابتدا یکی از تحلیل های متداول ( ترجیحا تحلیل تکنیکال) را به خوبی فرا بگیریم. بعد از آموختن نکات بسیار درباره چگونگی معامله کردن و ابزارهای مورد نیاز آن، باید برای مدتی به صورت دمو و با پول فرضی ترید کرد و از تریدهای اولیه خود درس گرفت. پس از گذراندن چنین مراحلی، می‌توانیم ادعا کنیم که به تریدر باتجربه و دانایی تبدیل شده‌ایم.

پس از رسیدن به چنین مرحله‌ای و داشتن سرمایه اولیه مناسب، شاید یک تریدر خوب و محتاط، بتواند پس از چندماه ترید کردن، به درآمد هایی چون ۵۰۰۰ دلار در ماه هم برسد. درآمد حاصل از چنین بازارهایی، کاملا به رفتار تریدر، بازار هدف، سرمایه اولیه و عوامل شخصی دیگری بستگی دارد که باعث می‌شوند رقم بیان شده، متغیر باشد.

انواع استراتژی برای ترید

تریدینگ با استراتژی‌های مختلفی قابل اجراست و هر فردی با در نظر گرفتن فاکتورهایی چون میزان تحمل ریسک و میزان سرمایه، می‌تواند استراتژی متناسب با خود را انتخاب نماید.

در ادامه انواع استراتژی برای ترید را بررسی خواهیم کرد.

اسکلپ کردن (Scalping)

اسکلپینگ یک استراتژی معاملاتی است که در آن معامله گران از تغییرات اندک قیمت دارایی‌ها در مدت زمان کوتاه، سود می‌برند. اغلب معامله‌گران اسکلپینگ، برای اجرای تکنیک‌های معاملاتی خود متکی به استفاده از اندیکاتورهایی چون MACD یا RSI خواهند بود.

انواع استراتژی ترید

انجام معاملات به روش اسکلپینگ، می‌تواند با سودهای فراوانی همراه باشد. چرا که معامله‌گران این قابلیت را دارند که از نوسانات نزولی و صعودی کسب سود کنند . استفاده از ابزارهایی چون اندیکاتور (Incidcator) و اسیلاتور (Oscillator)ها، می‌تواند مسیر معامله‌گران را هموارتر نماید. با این حال، معاملات اسکلپ ریسک بالایی را شامل می‌شوند و برای کسب سود معامله‌گران به سطح بالایی از مهارت و تجربه نیاز خواهند داشت.

معاملات نوسانی (Swing Trading)

معاملات نوسانی یا اصطلاحا Swing Trading، به انواعی از معاملات اطلاق می‌شود که معمولا در بازه‌های زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه انجام می‌شوند و در مقایسه با اسکلپ، ریسک کمتری را شامل می‌شود.

طی این گونه از معاملات، معامله‌گران سعی دارند تا با گذشت زمانی مشخص، روند کلی قیمت و سقف و کف‌های بازار را تشخیص دهند تا بتوانند استراتژی ساده امّا در عین حال پیچیده خرید در کف و فروش در سقف (BLSH) را به کار گیرند.

به طور کلی در معاملات سویینگ، تریدرها با به کار گیری برخی الگوهای متداول کندل‌استیک‌، به پیشبینی (احتمالی) روند بازار می‌پردازند و سفارشات خرید یا فروش خود را کار می‌گذارند.

ترید روزانه (Day Trading)

ترید روزانه همان‌طور که از نامش پیداست، به معاملاتی اطلاق می‌شود که در طول یک روز باز و سپس بسته می‌شوند. تریدرهای مجرب از این نوع معاملات استفاده می‌کنند تا بتوانند از چارت، سودهای کوتاه‌مدت بگیرند. یکی از ابزارهایی که در معاملات روزانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهرم یا لِورِج (Leverage) است؛ ابزاری که برای چندبرابر کردن حجم و نیروی معامله از آن استفاده می‌شود.

به دلیل اینکه در معاملات روزانه، فرصت و نقاط زیادی برای ترید کردن وجود ندارد، تریدرهای روزانه سعی می‌کنند تا با استفاده از اهرم، حجم و سود خود را از معاملات افزایش دهند. اما باید هشدار داد که معاملات اهرم‌دار می‌توانند سبب شوند تا ضرر تریدر هم چند برابر شود که در صورت استفاده نادرست از آن‌ها، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

ابزار ترید چیست؟

علاوه بر پلتفرم‌های تریدینگ همچون صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های تحلیلی و معاملاتی مثل تریدینگ‌ویو یا متاتریدر، برخی ابزارهای دیگر هستند که می‌توانند به ما در انجام معاملات کمک کنند.

از جمله این ابزارها، می‌توان به برخی پلتفرم‌های آماری برای شناخت بهتر شرایط بازار و پروژه‌ها اشاره نمود:

  • کوین مارکت کل (CoinMarketCal): با استفاده از این مرجع، می‌توانیم از آخرین رویدادهای مهم دنیای کریپتو آگاه شویم. هاوینگ پروژه‌ها و ایردراپ‌ها، نمونه‌هایی از این رویدادها به شمار می‌آیند.
  • مِساری (Messari): مساری یک پلتفرم آماری جامع است که آخرین تحلیل‌ها و گزارشات مرتبط با پروژه‌های اقتصادی به ویژه پروژه‌های کریپتویی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • دیفای‌لاما (DeFillama): دیفای لاما یکی از بزرگترین تجمیع‌کنندگان داده‌های پروژه‌های ارز دیجیتال به ویژه پروتکل‌های دیفای است با بررسی شاخص‌هایی چون میزان ارزش کل قفل شده (TVL)، به بررسی و مقایسه پروژه‌های مختلف می‌پردازد.
  • وِیل‌آلرت (WhaleAlert): این وبسایت از مراجعی است که به رصد فعالیت نهنگ‌های بازار کریپتو می‌پردازد و ما می‌توانیم با پیگیری داده‌های آن، از حرکات احتمالی بازار پس از تراکنش‌های عظیم نهنگ‌ها، آگاه شویم.

در مقاله آموزش تحلیل فاندامنتال + ۸ ابزار ضروری بررسی پروژه‌های کریپتویی و 1+5 پلتفرم نهنگ یاب، به بررسی دقیق تر این گونه ابزارها پرداخته‌ایم.

معروف‌ترین تریدرها چه کسانی هستند؟

1. وارن بافت (Warren Buffett)

شاید نام وارن بافت برای تمام کسانی که در بازار های مالی دنیا فعالیت می‌کنند، آشنا باشد. وارن بافت یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران دنیا محسوب می‌شود که اکنون سمت رئیس هیئت مدیره شرکت Berkshire Hathaway را بر عهده دارد.

وارن بافت، رئیس هیئت مدیره شرکت Berkshire Hathaway. او را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین سرمایه‌گذاران دنیا می‌شناسند.

بر اساس ویکی‌پدیای وارن بافت، این شخص حدود ۱۱۰ میلیارد دلار ثروت دارد که باعث می‌شود او را نهمین فرد ثروتمند دنیا بدانیم.

2. ال بروکس

ال بروکس نامی آشنا برای افرادی است که با استراتژی پرایس اکشن معامله می‌کنند. این تکنیک توسط فردی با همین نام ارائه شد و محبوبیتی چشمگیر و طرفدارن زیادی در دنیا پیدا کرد؛ چرا که در آن از هیچ‌گونه اندیکاتوری استفاده نمی‌شود. یک پرایس‌اکشن تریدر، تنها با بررسی حرکات نمودار و پیش‌بینی رفتار قیمت به معامله می‌پردازد.

ال‌بروکس یکی از برجسته‌ترین تریدرهای دنیا به شمار می‌رود.

ال بروکس برای بسیاری از تریدرهای دنیا شناخته شده است. تکنیک پرایس‌اکشن که او سهم زیادی در معرفی و ارائه‌اش داشت، توسط بسیاری از تریدرهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. چانگ پنگ ژائو

بسیاری از تریدر ها و افراد موفق در زمینه‌های مرتبط، از کشورهای آسیایی ظهور کردند. چانگ پنگ ژائو که فردی چینی-کانادایی است که از برجسته‌ترین‌های بازارهایی چون بازار رمزارزها به شمار می‌رود. ژائو که به عنوان بنیان‌گذار صرافی بایننس، بزرگ‌ترین صرافی مبادله رمزارز دانسته می‌شود، کار خود را از کار در مک دونالد و پمپ بنزین شروع کرد و اکنون یکی از ثروتمندترین افراد جهان محسوب می‌شود.

چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل و موسس صرافی بزرگ بایننس

چان پنگ ژائو، موسس چینی-کانادایی بایننس یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های دنیای تریدینگ محسوب می‌شود.

قوانین ترید کردن در ارزهای دیجیتال

قوانین ساده امّا کارآمدی وجود دارند که در صورت رعایت آن‌ها، می‌توانیم شانس موفقیت خود را در بازار افزایش دهیم. برخی از قوانین ترید کردن در ارزهای دیجیتال به شرح زیر هستند‌:

  • کسب اطلاعات و دانش کافی در رابطه با مکانیزم بازار و مواردی چون پرایس اکشن
  • توجه به حد ضرر
  • مدیریت سرمایه
  • برخورداری از پلن و استراتژی مناسب
  • شبیه‌سازی و بکتست گرفتن از استراتژی معاملاتی
  • توجه به کمیسیو‌ن‌ها و اسپردهای معاملات
  • کنترل هیجانات
  • انتخاب کارگزاری مناسب

مناسب ترین بازار برای ترید کدام است؟

تریدکردن خود امری حساس به شمار می‌رود. یک تریدر علاوه بر اینکه باید توجه زیادی به معاملات خود و جزئیات آن داشته باشد، باید بسیار مراقب باشد که از چه بستری برای خرید و فروش ارزهای مختلف استفاده می‌کند.

به طور کلی بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس، از جمله محبوب ترین بازارهای مناسب برای ترید به شمار می‌آیند. همین بازارها هم شیوه‌های معاملاتی مختلفی را شامل می‌شوند که فیوچرز، اسپات و مارجین متداول ترینِ این شیوه‌ها به حساب می‌آیند و در مقالات اختصاصی آن‌ها، مفصلا به بررسی این روش‌ها پرداخته‌ایم.

با محدودیت‌های بسیاری که برای کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی لحاظ می‌شود، شاید بهتر باشد از صرافی‌ها و بسترهای مطمئن داخلی برای ترید ارز های دیجیتال استفاده کرد.

صرافی پول نو با ارائه حدود بیش از 100 رمزارز روی ۳۰ شبکه بلاک چین مختلف و پشتیبانی همه‌روزه و کارمزدهای مناسب می‌تواند پلتفرمی بسیار مناسب برای افرادی باشد که می‌خواهند ترید را شروع کنند.

می‌توانید از طریق صفحه قیمت ارزهای دیجیتال، ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید و پس از احراز هویت خود به سادگی، خرید و فروش خود را آغاز کنید!

سخن آخر

ترید کردن به حرفه‌ای بسیار محبوب و فراگیر تبدیل شده است. افراد زیادی با امیدهای بسیار وارد این حوزه و بازارهای مالی جهانی شدند که متاسفانه عاقبت خوبی در انتظار آن‌ها نبود. قصد نداریم بگوییم تمام تریدرها از سرنوشت خوبی برخوردار نیستند، اما در بازارهای بی‌رحم مالی بین‌المللی، اگر تجربه و دانش کافی را با خود به همراه نداشته باشید، چیزی جز ضررهای مکرر و در نهایت حساب خالی، عایدتان نخواهد شد.

فعالیت آگاهانه و با چشمِ باز به عنوان کی تریدر، می‌تواند حتی این حرفه را به شغل اول شما تبدیل کند؛ به شرطی که پیش از ورود به دنیای تریدینگ، تمام جوانب و خطرات آن را بسنجید و سنجیده عمل کنید.

سوالات متداول

اکنون که با مفهوم ترید و تریدر آشنا شدیم، نوبت به آن می‌رسد تا به برخی سوالات متداول درباره تریدینگ پاسخ دهیم.

ترید چیست؟

ترید (به انگلیسی: Trade) در لغت، به معنای «مبادله و معامله» است؛ و در کل معنای رد و بدل کردن می‌دهد. به کسی هم که این کار را انجام می‌دهد و با خرید و فروش ارزهای دیجیتال (یا هر دارایی دیگر) درآمد کسب می‌کند تریدر (به انگلیسی: Trader) گفته می‌شود. شاید دانستن همین موضوع، بخش بزرگی از سوالات شما را پاسخ داده باشد؛ اما لازم است به بیان توضیحات بیشتری بپردازیم.

سرمایه گذاری با ترید چه تفاوتی دارد؟

مهم ترین تفاوت سرمایه‌گذاری و ترید در بازه‌های زمانی این دو خلاصه می‌شود.علاوه بر مدّت زمان، میزان بازدهی و میزان ریسک هم از جمله تفاوت‌های سرمایه‌گذاری با ترید به حساب می‌آیند.

تریدرها چه اشتباهات رایجی دارند؟

عدم کنترل هیجانات، استفاده نکردن از Stop Loss، نداشتن استراتژی معاملاتی، عدم ارزیابی عملکرد حساب در بازه‌های زمانی مختلف، اعتماد بیش از حد به ابزارهایی چون اندیکاتورها و عدم توجه به قوانین مدیریت سرمایه، از جمله اشتباهات رایج تریدرها به شمار می‌آیند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

43

نظر مخاطبان (0)