وایت پیپر چیست؟ در برگه سفید (Whitepaper) چه می‌گذرد!

امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

3 دقیقه

حتما در گوشه و کنار واژه وایت پیپر را شنیده‌اید که مسیرتان به این بلاگ پست افتاده است. این کلمه فقط در پروژه‌های بلاک چینی و ارزهای دیجیتال کاربرد ندارد، بلکه برای موارد زیادی از جمله برنامه‌ها و پروژه‌های فنی، صنعتی حتی در سیاست و مسائل حقوقی هم استفاده می‌شود. فقط هم برگه سفید نیست! Bluepaper و Redpaper هم داریم. مثلا در برگه آبی، مشخصات فنی یک طرح بیان می‌شود. ولی ما اینجا فقط با رنگ سفید کار داریم.

به طور کلی Whitepaper به سندی گفته می‌شود که در آن، فلسفه و جزئیات یک طرح از زبان خالقان آن شرح داده می‌شود تا خوانندگان و مخاطبان بتوانند دریافتی از آن پروژه یا طرح داشته باشند. در دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال هم این واژه کاربرد دارد. در این نوشته می‌خواهیم درباره مواردی که در یک وایت پیپر به آن‌ها پرداخته می‌شود بگوییم و کمی هم وایت پیپر بیت کوین را بررسی کنیم.

آدرس وایت پیپر ارزهای دیجیتال در صرافی پول نو

می‌دانید که می‌توانید از طریق صرافی پول نو به وایت پیپر تمام رمزارزها دسترسی داشته باشید؟ کافی است روی اسم هر ارز کلیک کنید و در صفحه اختصاصی هر کدام این بخش را چک کنید!

وایت پیپر چیست و چه کاربردی دارد؟

در دنیای غیرمتمرکز تعداد زیادی پروژه وجود دارد که هر کدام قابلیت‌های مخصوص خودشان را دارند. برای اینکه توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال و پروژه‌های بلاک چینی بتوانند مزایا و مشخصات ارزهای دیجیتال و پلتفرم خود را به سرمایه گذاران و کاربران نشان دهند، به یک ابزار نیاز دارند.

این ابزار وایت پیپر (White paper) نامیده می‌شود که گفتیم فقط مخصوص به دنیای غیرمتمرکز نیست. این ابزار اکثرا یک فایل پی دی اف و کتاب مانند است که برای معرفی یک پروژه تهیه می‌شود. وایت پیپر به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا تصمیم بهتری درباره سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری بگیرند.

طبق تعریف کوین مارکت کپ اکثرا وایت پیپر برای پروژه‌هایی اهمیت دارد که به تازگی ارز دیجیتال خود را ارائه داده‌اند. چون پروژه‌های تازه وارد در دنیای کریپتوکارنسی طرفداران زیادی ندارند و در هیچ رسانه‌ای تبلیغ نمی‌شوند. به همین دلیل باید با ارائه دلایل قانع کننده و پرزنت درست ارز دیجیتال خودشان برای خود مشتری جذب کنند.

اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم وایت پیپر مانند کاتالوگ یک محصول می‌ماند. می‌تواند مشتری را قانع کند که آن محصول را بخرد یا خیر. مزایای رقابتی محصول و توضیحات بیشتر را در کاتالوگ درج می‌کنند تا مشتری با ابعاد پروژه به صورت وسیع‌تری آشنا شود. پس می‌توان گفت که وایت پیپر یک ابزار تبلیغاتی هم هست.

وایت پیپر و هر آنچه که باید بدانید

هر وایت پیپر از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

تا اینجای مقاله فهمیدیم که وایت پیپر چیست و چه کاربردی دارد. در ادامه مقاله با بخش‌های اصلی یک وایت پیپر آشنا خواهیم شد.

۱. معرفی کلی پروژه جدید

این بخش از وایت پیپر مانند مقدمه یک کتاب است. در اینجا نویسندگان وایت پیپر پروژه را به طور کلی به کاربران معرفی می‌کنند. اکثرا در این بخش از وایت پیپر که در وبسایت رسمی توسعه دهندگان آن ارز دیجیتال منتشر می‌شود، شما با مزایای آن پروژه آشنا خواهید شد.

به عنوان مثال در یک پروژه توسعه دهندگان توانسته‌اند سرعت تراکنش را به طور قابل توجهی افزایش دهند. اگر این اتفاق افتاده باشد، توسعه دهندگان آن پروژه حتما در وایت پیپر به این موضوع اشاره خواهند داشت.

به طور کلی پس از برگزاری رویداد عرضه اولیه یا ICO، شاهد جذب سرمایه توسط پروژه نوپا هستیم. پس از جذب سرمایه، تیم پروژه نقشه راه (Roadmap) خود را ترسیم خواهد کرد و خط مشی‌های خود را با میزان سرمایه موجود مطابقت می‌دهد. برای آشنایی با مفهم عرضه اولیه یا ICO، مقاله ICO چیست؟ توضیح مفهوم ICO یا عرضه اولیه کوین‌ به زبان ساده به شما کمک خواهد کرد.

در کل این بخش از وایت پیپرها اهداف پروژه را به طور کلی معرفی می‌کنند و اگر به توضیحات بیشتری نیاز داشتند، بقیه توضیحات را در ادامه وایت پیپر می‌نویسند.

۲. توضیح مشکلی که با این پروژه حل می‌شود

اکثر پروژه‌هایی که امروزه در کریپتوکارنسی وجود دارند برای رفع مشکلات پروژه‌های قبلی ایجاد شده‌اند. وایت پیپر هر پروژه دارای توضیحاتی است که به کاربران کمک می‌کند تا بفهمند این پروژه جدید چه مشکلی را حل می‌کند.

به عنوان مثال بیت کوین برای پردازش بلاک‌ها، محدودیتی یک مگابایتی قرار داده بود. این محدودیت باعث می‌شد تا زمان انجام هر تراکنش بیت کوین افزایش یابد. تا جایی که با محبوب‌تر شدن شبکه بیت کوین این موضوع به یک مشکل اساسی تبدیل شد. با بروز این مشکل توسعه دهندگان دست به کار شدند و ارزی به نام بیت کوین کش را که فورکی از بیت کوین به حساب می‌آید ساختند. بیت کوین کش محدودیت پردازش بلاک‌ها را افزایش داد و با این کار مشکل پروژه بیت کوین را حل کرد.

پس شما می‌توانید با خواندن این بخش بفهمید که این پروژه برای حل چه مشکلی ساخته شده. این کار به شما کمک می‌کند تا با ارزش واقعی یک پروژه آشنا شوید. بعد از درک ارزش یک پروژه و آینده آن می‌توانید با خیال راحت آن را از پول نو بخرید و منتظر سودش باشید:)

۳. راه حل فنی برای پروژه

این بخش مربوط است به برنامه نویس پروژه. برنامه نویس در این صفحه از White paper توضیح می‌دهد که چه راهکاری برای حل مشکل مرحله قبل ارائه داده است.

این بخش از پروژه به این خاطر مهم است که افراد با خواندن آن می‌توانند متوجه شوند که پروژه قابل اعتماد است یا خیر. به این صورت که ممکن است یک فرد فقط مشکلات را ذکر کند تا بتواند اعتماد سرمایه گذاران را جلب کند ولی در واقع راهکاری برای آن مشکل نداشته باشد.

اگر پروژه کلاهبرداری باشد و هیچ سودی برای سرمایه گذار نداشته باشد طبیعتا فرد نمی‌تواند راهکار مناسبی را برای نحوه کسب درآمد یا پلن پیشروی و توسعه پروژه خود ارائه دهد و اگر راهکار منطقی در وایت پیپر ارائه ندهد مشخص است که نیم‌کاسه‌ای زیر کاسه است. (بله. شکل درست این ضرب المثل همین است!) اما اگر به یک راهکار درست و حسابی و منطقی برای حل مشکل در وایت پیپر اشاره کرد، می‌توان به آینده آن پروژه امیدوار بود.

وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر بیت کوین را می‌توانید از این لینک به طور کامل بخوانید.

۴. نقشه راه آینده پروژه

نقشه راه تقریبا مانند یک To Do لیست است. توسعه دهنده در این بخش از وایت پیپر مشخص می‌کند که در آینده قرار است چه تغییراتی در پروژه ایجاد کند. همچنین برنامه‌هایی که باعث پیشرفت پروژه خواهند شد را در این بخش اضافه می‌کنند تا سرمایه گذاران در جریان اتفاقات پیش رو قرار بگیرند.

ممکن است بعد از جذب سرمایه گذاران زیاد، توسعه دهنده به این فکر بیفتد که نقشه راه وایت پیپر را تغییر دهد و اهداف جدیدی را به این بخش اضافه کند. اکثرا پروژه‌های به‌درد بخور و آینده‌دار در این بخش از وایت پیپر، عالی عمل می‌کنند و توضیحات مکفی را درباره آینده پروژه به کاربران ارائه می‌دهند.

البته ممکن است وایت پیپر بعضی از پروژه‌های موجود در کریپتوکارنسی، این بخش را نداشته باشد که در این صورت هم نگرانی وجود ندارد و ممکن است در آینده‌ای نزدیک نقشه راه به وایت پیپر اضافه شود.

۵. جزئیات توکن‌های پروژه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در White paper پروژه‌های بلاک چینی وجود دارد این بخش است. در اینجا توسعه دهنده توضیح می‌دهد که ارزهای دیجیتال را به صورت کوین منتشر می‌کند یا توکن. اگر تفاوت کوین و توکن را نمی‌دانید، مقاله زیر را بخوانید:

تفاوت کوین و توکن چیست؟

در آخر این بخش هم می‌گویند که تعداد واحدهای عرضه آن چقدر است و در واقع Total Supply را مشخص می‌کنند. یعنی آن ارز دیجیتال یک میلیون واحد منتشر خواهد شد یا یک میلیارد واحد. با مشخص شدن این تعداد شما می‌توانید درباره آینده آن ارز دیجیتال اطلاعات مفیدی را به‌دست بیاورید.

۶. سازندگان پروژه

این بخش از White paper پروژه‌های بلاک چین درباره سازندگان یک ارز دیجیتال است. شما با خواندن این بخش می‌توانید بفهمید که یک ارز را چه کسانی توسعه داده‌اند. بعد از اینکه فهمیدید توسعه دهندگان آن ارز کیستند می‌توانید آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید تا درباره روند پروژه، پیش بینی دقیق‌تری داشته باشید.

۷. جمع بندی

آخرین بخش هر وایت پیپر جمع بندی آن است. در این بخش شما می‌توانید سخن آخر توسعه دهنده یک ارز دیجیتال را بشنوید و تصمیم نهایی را بگیرید.

سخن آخر

به طور کلی وایت پیپر هر پروژه بهترین اطلاعات را درباره هر پروژه در اختیار مخاطب می‌گذارد و قابل اتکاست. این اسناد معرف چیستی و نقشه راه آینده آن ارز و پروژه است. حتما پیش از سرمایه‌گذاری روی هر ارز، وایت ویور آن را بخوانید و اگر آن را منطقی دیدید روی آن سرمایه گذاری کنید.

امیدواریم که این مقاله از وبسایت پول نو بتواند به شما کمک کند تا آشنایی بیشتری با وایت پیپر پیدا کنید. شما چه نظری درباره وایت پیپرها دارید؟ آیا این فایل پی دی اف را معیار مناسبی برای رتبه بندی ارزهای دیجیتال می‌دانید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)