تفاوت کوین و توکن؛ این دو تا فرق دارند!!

امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

3 دقیقه

اکثر فعالان بازار ارزهای دیجیتال از کلمات کوین و توکن به عنوان مترادف استفاده می‌کنند و تفاوت کوین و توکن را درک نمی‌کنند. اما برخلاف تصور رایج، منظور آن‌ها دو مفهوم کاملا متفاوت است.

در این مقاله از بلاگ پول نو همه چیز درباره توکن و کوین را آموزش داده‌ایم و شما را با تفاوت کوین و توکن آشنا می‌کنیم. راستش را بخواهید خود من هم در جایگاه نویسنده این مقاله، قبل از تحقیق درباره این موضوع فکر می‌کردم که توکن و کوین یکی هستند و تفاوتی ندارند. اما خب برای ورود حرفه‌ای به این حوزه لازم است اطلاعات به‌روزی داشته باشیم تا بتوانیم درست‌تر و دقیق‌تر، از مفاهیم استفاده کنیم.

مقاله خواندنی بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳ را از دست ندهید

تفاوت کوین و توکن چیست؟

تفاوت اصلی کوین و توکن برمی‌گردد به بستری که آن‌ها روی آن ایجاد می‌شوند یعنی بلاک چین. کوین‌ها روی بلاک چین اختصاصی خودشان توسعه داده شده‌اند و به نوعی صاحبخانه هستند و توکن‌ها از شبکه‌های دیگر برای توسعه استفاده می‌کنند و خودشان شبکه اختصاصی ندارند. برای اینکه بهتر متوجه تفاوت این دو تعریف بشویم بهتر است هرکدام از آن‌ها را به طور جداگانه بررسی کنیم.

کوین چیست؟

کوین یک ارز دیجیتال است که با استفاده از فناوری رمزگذاری ایجاد شده است و به عنوان یک دارایی دیجیتال رو شبکه بلاک چین دارای ارزش است. کوین در واقع یک معادل دیجیتالی است که بیت کوین معروف‌ترین نمونه آن است. بیت کوین مبتنی بر فناوری بلاک چین (یک حساب مشترک که همه تراکنش‌ها در آن قابل مشاهده هستند) است. داده‌های این زنجیره به صورت جمعی ذخیره شده و بین شرکت کنندگان شبکه بلاک چین به اشتراک گذاشته می‌شود.

ویژگی شاخص کوین‌ها که آن‌ها را از توکن متمایز می‌کند این است که کوین‌ها خودشان بلاک چین اختصاصی دارند. مثلا بیت کوین دارایی‌ای است که روی شبکه بیت کوین منتقل می‌شود و تراکنش‌های آن روی بلاک چین اختصصی خودش یعنی بلاک چین بیت کوین ثبت می‌شود.

برای اینکه درباره فناوری بلاک چین و مفهوم درست و دقیق آن بیشتر بدانید خواندن این نوشته را به شما توصیه می‌کنم: توضیح مفهوم بلاک چین به زبان ساده با مثال و تصویر

بعضی از کوین‌ها روی هاردفورک‌ بلاک چین‌های دیگر عرضه شده‌اند مثلا لایت کوین (LTC) کوینی است که روی شبکه لایت کوین (Litecoin) کار می‌کند و لایت کوین، فورکی از زنجیره بیت کوین است. یا مثلا دوج (DOGE)کوینی است روی شبکه دوج کوین (Dogecoin) که این شبکه خودش فورکی از شبکه لایت کوین است.

اگر به وبسایت کوین مارکت کپ مراجعه کنید می‌توانید جلوی اسم هر ارز دیجیتال، ببینید که کوین است یا توکن:

شبکه‌های دیگر هم ممکن است از یک کوین پشتیبانی کنند مثلا اگر تصویر بالا را به دقت نگاه کنید می‌بینید که دوج، روی شبکه بایننس اسمارت چین هم منتقل می‌شود ولی در عین حال، شبکه خودش را هم دارد.

کوین برای چه مواردی کاربردی دارد؟

کوین دیجیتال معمولا به عنوان پول واقعی استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از این کوین‌ها عبارت‌اند از بیت کوین و لایت کوین. اغلب کوین‌ها جز عملکرد کلی، با ارزهای دیجیتال دیگر فرق دیگری ندارند. استفاده از کوین شامل موارد زیر است:

۱. انتقال پول (می‌توانید پول را با استفاده از کوین ارسال کنید)

کوین را می‌توان در اینترنت و در بسیاری از نقاط دنیای واقعی برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات استفاده کرد. مثلا همین الان، فروشگاه‌هایی در سرتاسر جهان هستند که بیت کوین را به عنوان پول می‌پذیرند.

۲. سرمایه گذاری (آن‌ها را می‌توان ذخیره کرد و بعدا با محصول یا ارز دیگری مبادله کرد.)

۳. پرداخت هزینه شبکه (در هر شبکه بلاک چین، یک ارز بومی برای پرداخت گس فی و کارمزدهای شبکه وجود دارد.)

مثلا اتریوم ETH برای تجارت در شبکه اتریوم استفاده می‌شود و تمام تراکنش‌هایی که در شبکه اتریوم انجام می‌شوند باید با پرداخت ETH همراه باشند.

۴. رای گیری‌ها و تصمیم‌گیری‌های شبکه

اگر ایده به‌روزرسانی شبکه Dash مطرح شود، افرادی که مقدار مشخصی DASH دارند می‌توانند بپرسند که آیا باید به روزرسانی شود یا خیر. این حق به صاحبان آن اجازه می‌دهد تا نحوه اجرای پروژه را تعیین کنند.

توکن چیست؟

توکن (به معنی نشانه) ارز دیجیتالی است که بلاک چین مستقل و اختصاصی خودش را ندارد و روی شبکه‌های دیگر ایجاد شده است. البته در بسیاری موارد، توکن یک واژه کلی برای مفهوم کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال به کار می‌رود چون در لغت، به معنی نشانه است؛ نشانه‌ای که می‌گوید شما مقداری دارایی ارزشمند از نوع رمزنگاری شده دارید. ولی اگر بخواهیم در مفهوم آن دقیق شویم، تعریف توکن با کوین متفاوت است.

توکن یک دارایی دیجیتال است که می‌تواند عملکرد پرداختی مشابه کوین (در یک پروژه خاص) انجام دهد. توکن‌ها روی پلتفرم بلاک چین دیگری ساخته می‌شوند. توکن‌ها می‌توانند سهم یک شرکت را نشان دهند، برای یک برنامه یا پروژه خاص استفاده شوند یا به عنوان یک دارایی دیجیتال کار کنند. برای مثال، «بلیط کنسرت» همان توکن است که در زمان و مکان مشخصی استفاده می‌کنید.

بگذارید برای شما یک مثال بزنم: شما بن خرید اسنپ فود را دارید و می‌خواهید از این بن برای خرید در اپلیکیشن ریحون استفاده کنید، این کار امکان ندارد و شما برای خرید از ریحون باید بلیط ریحون را بخرید. این مثال در مورد توکن‌ها هم صدق می‌کند. توکن‌ها مشابه هستند و فقط در یک پروژه خاص استفاده می‌شوند. ایجاد توکن ساده‌تر از ایجاد کوین است زیرا نیازی به ایجاد کد جدید یا تغییر کد موجود وجود ندارد و باید از یک قالب استاندارد از پلتفرم‌هایی مانند اتریوم استفاده کرد که مبتنی بر بلاک چین است و به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که روی شبکه، توکن ایجاد کند. اتریوم اولین پلتفرمی بود که فرآیند ایجاد توکن را ساده کرد.

آموزش ساخت ارزدیجیتال

همین الان (آبان ۱۴۰۰) در وبسایت کوین مارکت کپ ۶۰۳۰ توکن لیست شده است و تعداد کوین‌ها هم ۱۰۴۳ تاست. ایجاد توکن روی یک شبکه کار سختی نیست و برای همین هم تعدادشان بیشتر است. البته این عددی که گفتم فقط تعداد توکن‌هایی است که کوین مارکت کپ آن‌ها را در وبسایت خود آورده وگرنه روزانه چندصد توکن روی شبکه‌های مختلف عرضه می‌شود که بسیاری از آن‌ها بی‌ارزش است و هیچ برنامه یا پروژه‌ای پشت آن نیست تا به آن ارزش ببخشد.

هزاران سکه قدیمی برای نشان دادن تفاوت کوین و توکن
هزاران توکن می‌توانند روی شبکه‌های بلاک چین ایجاد شوند ولی چه چیزی به آن‌ها ارزش می‌دهد؟

انواع توکن چه هستند و چه کاربردهایی دارند؟

توکن‌های بی‌همتا (NFT): توکن NFT عمدتا در زمینه بازی، آثار هنری و جمع آوری کلکسیون استفاده می‌شود و اغلب در استاندارد ERC-721 و پلتفرم اتریوم ساخته می‌شوند و در سال ۲۰۲۱ توکن‌های NFT در سایر بلاک چین‌ها مانند پروتکل بایننس اسمارت نیز توسعه داده شدند.

توکن‌های حاکمیتی (Governance): توکن‌های حاکمیتی، توکن‌های ارز دیجیتال هستند تا دارندگان توکن بتوانند درباره آینده پروتکل نظر بدهند. صاحبان توکن‌های حاکمیتی می‌توانند تصمیمات مربوط به پروژه مانند ارسال یا رد یک پیشنهاد یا تغییر سیستم مدیریت را اتخاذ کنند.

توکن‌های کاربردی (Utility Token): نوع دیگر توکن، توکن کاربردی است. در واقع، بیشتر توکن‌های کاربردی در بلاک چین اتریوم ساخته شده اند. این توکن‌ها به صاحبان خود امکان دسترسی به محصول یا خدمات خاصی را می‌دهند و مانند پول عمل می‌کنند.

توکن اوراق بهادار (Security Token): توکن اوراق بهادر نمادی در اکوسیستم خود است که می‌تواند ارزش، سهم، حق رای و غیره را نشان دهد. این توکن به یک نقش خاص محدود نمی‌شود و می‌تواند چندین نقش را در اکوسیستم خود ایفا کند.

سخن آخر

با به وجود آمدن شبکه اتریوم، توکن‌ها کاربرد زیادی پیدا کردند و بیشتر توکن‌ها روی این شبکه ایجاد شدند و به گسترش دیفای کمک بسیاری کردند. کوین‌ها هم که دارای شبکه بلاکچین اختصاصی هستند و آدرس‌های ویژه خود را دارند در پی ارزشمندتر کردن خود هستند تا سرمایه بیشتری به سمت شبکه خود جلب کنند و توسعه بیایند.

در این مقاله از وبسایت پول نو سعی کردیم تا تفاوت کوین و توکن را بفهمیم و اطلاعات مفیدی درباره این دو کسب کنیم. آیا توضیح تفاوت کوین و توکن برای شما مفید بود؟ نظر خودتان را برای من بنویسید. همین!

7
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هانابل
هانابل
2 سال قبل

خیلی پست خوبی بود مرسی از توضیحاتتون

غلام‌علی
غلام‌علی
2 سال قبل

پس عملا چیزی که ما به عنوان شت‌کوین میشناسیم شت‌توکن اند؟

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
2 سال قبل
پاسخ به  غلام‌علی

در این مورد فقط بخش اول اصطلاح اهمیت داره، کوین و توکن بودنش تغییری ایجاد نمی‌کنه :))

غلام‌علی
غلام‌علی
2 سال قبل
پاسخ به  شبنم رضا

مرسی از پاسخ قانع‌کننده‌تون :))))

هانابل
هانابل
2 سال قبل
پاسخ به  شبنم رضا

: )))

اکرم
اکرم
2 سال قبل
پاسخ به  غلام‌علی

همشون فکر نکنم اما شیبا که حداقل شت توکن به حساب میاد

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

7

3

نظر مخاطبان (7)