ممو آیدی (Memo ID) تراکنش چیست؟ نحوه اضافه کردن ممو آیدی به تراکنش

ممو آیدی چیست؟
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

در دنیای رمزارزها، همه چیز به صورت رمزنگاری شده در جریان است و روزانه با اعداد و حروف درهم برهم سر و کار داریم. به دنبال این اصل، این احتمال وجود دارد که گاهی در پیگیری تراکنش و یا رصد فعالیت‌های حساب خود در بلاک چین، دچار مشکل شویم. امّا این موضوع هم بدون راه حل نیست!

به منظور پیگیری مجدد یک تراکنش پس از مدتی، صرافی‌ها چاره‌ای اندیشیده‌اند. طی این فرایند، بر روی هر تراکنش یک شناسه منحصر به فرد قرار می‌گیرد و موجب تمایز آن از دیگر فعالیت‌ها می‌شود. این شناسه ممو آیدی (Memo ID) یا تگ مقصد (Destination Tag) نام دارد که در این پست از بلاگ پول نو، با آن آشنا خواهیم شد.

ممو آیدی چیست؟

همانند بسیاری از مفاهیم دنیای رمز ارزها چون بلاک چین و کریپتوکارنسی، ساده‌ترین روش درک مفهوم ممو آیدی هم چیزی نیست جز ریشه یابی لغوی.

Memo در لغت به معنای «یادداشت» بوده و در رابطه با قسمت دوم عبارت، می‌توانیم کلمه «شناسه» را مقابل ID قرار دهیم.

نحوه اضافه کردن ممو آیدی به تراکنش

درست مانند توکن‌های غیرمثلی یا NFT، تگ تراکنش‌ها هم یک عبارت منحصر به فرد هستند که مجموعه‌ای از حروف، اعداد یا هردو را شامل می‌شوند.

از جهتی، می‌توان ممو آیدی را به کد رهگیری یک سفارش نیز تشبیه نمود. چرا که به واسطه آن، سفارش (در اینجا تراکنش) ما از دیگر تراکنش‌های انجام شده در بلاک چین متمایز شده و برای شناسایی هر تراکنش، از این تگ استفاده می‌کنیم.

ناگفته نماند که علی رغم نقش مهم ممو آیدی در اطمینان از انتقال یا عدم انتقال دارایی، ورود ممو آیدی همیشه امری ضروری به شمار نمی‌آید.

چه زمانی به تگ نیاز داریم؟

گفتیم که ممو آیدی مانند یک کد رهگیری و یا شناسنامه عمل می‌کند. با این وجود، اشاره کردیم که همیشه نیازی به افزودن این تگ به تراکنش‌های خود نداریم. اما زمانی که ممو آیدی هم به تراکنش اضافه شود، به همراه دیگر اطلاعات تراکنش، کلید خصوصی و امضای دیجیتال، در قالب یک پیام رمزنگاری‌شده و غیرقابل دستکاری، برای گیرنده، فرستاده می‌شود. کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟

ممو آیدی چیست؟

گاهی اوقات، نیاز داریم تا هنگام انتقال ارزهای مشخصی به صرافی‌ها، ممو آیدی را به تراکنش خود اضافه کنیم. این اقدام زمانی صورت می‌گیرد که درحال واریز (Deposit) رمزارز به صرافی مقصد خود باشیم.

برای دریافت ارزهای واریز شده توسط کاربران، اکثریت صرافی‌ها از یک یا تعداد محدودی کیف پول استفاده می‌کنند و شاید امکان استفاده از کیف پول‌هایی چون کیف پول کاغذی وجود نداشته باشد. بنابراین برای جداسازی و تفکیک تراکنش‌های مختلف از یکدیگر، ملزم به افزودن ممو آیدی هستیم.

منحصر به فرد بودن تگ‌ها را که به خاطر دارید؟ به هنگام واریز رمزارز به یک صرافی (مثلا Coinbase)، یک تگ در اختیار شما قرار می‎‌گیرد که به همان تراکنش اختصاص داشته و موجب تشخیص آن خواهد شد.

نحوه اضافه کردن ممو آیدی به تراکنش

تاکنون متوجه شدیم که برای تفکیک تراکنش‌های مختلف در یک کیف پول، صرافی‌ها ممو آیدی منحصر به فردی را در اختیار ما قرار می‌دهند. در ادامه مراحل افزودن تگ مقصد را در کیف پول ارز دیجیتال (در اینجا کیف پول متامسک) بررسی خواهیم کرد.

اضافه کردن ممو آیدی به تراکنش

پس از نصب کیف پول متامسک، نوبت به اضافه کردن یادداشت یا همان ممو آیدی می‌رسد. برای این کار، ابتدا باید به قسمت Setting رفته و سپس برروی گزینه Advanced کلیک کنیم. در مرحله بعد نیاز داریم تا همانند تصویر، گزینه Show Hex data را فعال کنیم.

انواع هزینه تراکنش

پس از فعالسازی، با فیلد Optional روبرو می‌شویم. اگرچه، این قسمت زمانی برای ما نمایش داده می‌شود که درحال تکمیل فرایند تراکنش خود باشیم. در نهایت، می‌توانیم ID خود را داخل این بخش وارد کنیم.

برای افزودن ممو آیدی به تراکنش در نسخه کیف پول دسکتاپ متامسک نیز، نیاز داریم تا همین مراحل را طی کنیم.

علی رغم وجود عبارت Optional به معنی اختیاری، در برخی موارد اضافه کردن ممو آیدی امری ضروری به شمار می‌‌آید. مانند صرافی‌ها یا ارزهای مشخصی که در قسمت بعدی با آن‌ها آشنا می‌شویم.

رمز ارزهای نیازمند ممو آیدی

همانطور که در متامسک قابل مشاهده است، اضافه کردن توضیحات یا یادداشت به یک تراکنش، در اغلب مواقع امری اختیاری است. امّا هنگام انتقال برخی رمزارزهای خاص به یک صرافی، موظف به وارد کردن memo ID هستیم.

رمزارزهای نیازمند ممو آیدی

بایننس کوین (BNB)، استلار (XLM)، ریپل (XRP)، کازماس (ATOM) و ایاس (EOS) از جمله ارزهایی هستند که هنگام واریز آن‌ها به صرافی، کاربران نیاز دارند تا ممو آیدی را به تراکنش خود اضافه کنند.

در این میان، ممو آیدی XLM عبارتی متشکل از اعداد و حروف است. امّا آیدی ۴ ارز دیگر، تنها از یک سری اعداد تشکیل شده‌اند.

صرافی‌های دارای ممو آیدی

شاید بتوان گفت دست کم ۹۰ درصد از صرافی‌ها و بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال، از ارزهای دارای ممو آیدی پشتیبانی می‌کنند. بنابراین هر پلتفرمی که دارایی‌های نام برده در بخش قبل را به لیست خود اضافه کرده باشد، تگ را هم در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

بایننس، Poloniex، کوین بیس، Kraken و WazirX، از شاخص ترین صرافی‌هایی هستند که برای واریز برخی ارزها به حساب پذیرنده آن‌ها، نیازمند وارد کردن ممو آیدی خواهیم بود.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

اشتباه در وارد کردن تگ تراکنش

می‌دانید که اگر در وارد کردن حتی یک حرف از آدرس مقصد خود دچار اشتباه شویم، به احتمال زیاد باید با دارایی‌های خود خداحافظی کنیم! امّا در صورت اشتباه در وارد کردن ممو آیدی/تگ، با مشکل چندانی مواجه نخواهیم شد.

تراکنش اشتباه ارز دیجیتال

گفتیم که ممو آیدی مانند یک شناسنامه عمل می‌کند و موجب تمایز یک تراکنش از دیگر تراکنش‌ها می‌شود. دارایی‌های نیازمند ممو آیدی، تحت مالکیت صرافی مقصد هستند. به عبارتی، پلتفرم‌های معاملاتی عمدتاً می‌توانند این دارایی‌ها را به حساب شما بازگردانند.

به دلیل حجم بالای معاملات، صرافی‌ها همیشه قادر به جستجوی دارایی‌های کاربران و پیدا کردن یک تراکنش مشخص نخواهند بود. بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی، کاربران می‌بایست با پشتیبانی صرافی مقصد خود ارتباط بگیرند و جزئیات اتفاق را شرح دهند.

سخن پایانی

برخلاف موضوعاتی چون Rollupها، Nodeهای بلاک چین، پروژه‌های لایه دوم و مواردی از این قبیل، ممو آیدی مفهوم چندان پیچیده‌ای نبوده و به سادگی می‌توان از آن استفاده کرد. با این حال، نباید از اهمیت آن غافل شویم.

ضمن تشکر بابت همراهی ما تا انتهای مطلب، از شما می‌خواهیم تا در صورت نیاز، سوالات، دیدگاه‌ها یا پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)