پلتفرم یرن فایننس؛ از آمازون دیفای چه می‌دانید؟

یرن فایننس چیست؟
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) فضای کریپتو را طوفانی کرده است. علاوه بر پروژه‌های مالی معمولی که اکنون در دسترس بسیاری قرار دارند، مفاهیم کشت سود (Yield Farming) و استخرهای نقدینگی عمدتاً از جمله دلایل رونق دیفای هستند. یکی از پروژه‌های پررونق دیفای، یرن فایننس (Yearn.finance) است که درآمد حاصل از استیبل کوین‌ها را خودکار کرده و نیاز به بانک‌های سنتی را از بین می‌برد. Yearn finance این کار را با استفاده از رمز ارز YFI انجام می‌دهد.

یرن فایننس چیست؟

پلتفرم یرن فایننس

یرن فایننس (Yearn.Finance) یکی از پیشگامان امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است، اصطلاحی جامع برای خدمات مالی خودکار مبتنی بر بلاک چین که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد وام بدهند، وام بگیرند و از دارایی‌های دیجیتال خود سود کسب کنند.

Yearn.Finance که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است، یک پروتکل قرارداد هوشمند است که مانند یک بازار آمازون برای محصولات بهره‌دار کریپتو عمل می‌کند. این پروژه به عنوان یکی از پیشگامان امور مالی غیرمتمرکز، با سرمایه‌گذاری‌های خودکار و بازدهی بیش از ۲۰ درصد، آمازون دیفای لقب گرفته است.

یرن فایننس پیشنهادات پروتکل‌های دیگر دیفای مانند Aave، Curve و Compound را جمع‌آوری کرده و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بالاترین بازدهی را در بازار پیدا کنند تا بتوانند سرمایه‌گذاری‌های کریپتویی خود را برای کسب بهترین بازده با استفاده از «سوییچینگ سود (profit switching)» بهینه کنند. این کار به معنای جابه‌جایی خودکار دارایی‌ها برای استفاده حداکثری از بهترین نرخ بهره است. این بازده می‌تواند از کارمزد گس، کارمزد معاملات، پاداش و سود وام حاصل شود.

یرن فایننس به عنوان یکی از از پروژه‌های نوظهور امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، خدمات خود را تنها با استفاده از کد ارائه می‌کند و نیاز به یک واسطه مالی مانند بانک یا متولی را از بین می‌برد. برای انجام این کار، سیستمی از مشوق‌های خودکار شامل ارز دیجیتال یرن فایننس (YFI) را ایجاد کرده است.

به طور کلی، Yearn.finance قصد دارد فضای پررونق DeFi را به میان افراد عادی بیاورد. این پلتفرم توسط هولدرهای رمز ارز YFI و توسط چندین توسعه‌دهنده مستقل نظارت و کنترل می‌شود.

تاریخچه یرن فایننس

Yearn.finance در فوریه ۲۰۲۰ توسط یک توسعه‌دهنده مستقل به نام آندره کرونژه (Andre Cronje) ایجاد شد. او یک تاجر آفریقای جنوبی و توسعه‌دهنده نرم‌افزار است.

مفهوم پروژه یرن فایننس زمانی متولد شد که کرونژه (سازنده yearn finance)، پروتکل‌های دیفای را بررسی و مقایسه می‌کرد که بهترین APY (بازده درصدی سالانه) را برای به حداکثر رساندن درآمد کریپتو ارائه کند. Compound، Aave، Fulcrum و dYdX محبوب‌ترین‌ها بودند.

با این حال، کار به جایی رسید که کرونژه کل این فرآیند را یکنواخت و خسته‌کننده می‌دانست، بنابراین شروع به ایجاد اولین نسخه از پروتکل یرن فایننس کرد. ایده ایجاد این پروژه خودکارسازی فرآیند بهره‌برداری از استراتژی‌های عملکرد بهینه برای به حداکثر رساندن APY برای استیبل کوین‌ها بود.

لازم به ذکر است که کرونژه هیچ بودجه‌ای برای پروتکل yearn.finance دریافت نکرد و قبل از راه‌اندازی، هیچ توکنی برای خودش ذخیره نکرد. این کار باعث شد yearn.finance با اکثر پروژه‌های دیفای، که معمولاً سرمایه‌ها را از صندوق‌های خطرپذیر جذب کرده و سپس تیمی را برای توسعه پروتکل تشکیل می‌دهند، متفاوت باشد. پلتفرم yearn.finance در اولین ماه فعالیت خود، نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار دارایی جذب کرد که آن را به یکی از سریع‌ترین پروژه‌های DeFi در حال رشد تبدیل کرد.

در فوریه ۲۰۲۰، این پروتکل ویژگی Earn را منتشر کرد و از آن زمان تاکنون رشد گسترده‌ای را تجربه کرده است. چند ماه بعد، در جولای ۲۰۲۰، این پلتفرم ارز دیجیتال yearn finance (YFI) را راه‌اندازی کرد. Yearn.finance در حال حاضر رتبه ۱۲۰ را از نظر ارزش بازار در میان ارزهای دیجیتال دارد و ارزش کل بازار آن بیش از ۲۳۵ میلیون دلار است.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

yearn.finance چگونه کار می‌کند؟

yearn.finance پروتکلی است که برای استقرار قراردادها روی بلاک چین اتریوم و همچنین سایر صرافی‌های غیرمتمرکز در حال اجرا روی این شبکه، مانند Balancer و Curve طراحی شده است.

Yearn.finance یک پروتکل افزایش‌دهنده APY است که دارایی‌های کریپتو را از یک پروتکل وام دهی غیرمتمرکز به پروتکل دیگر انتقال داده و به کاربران امکان می‌دهد سود خود را به حداکثر برسانند. این پلتفرم دارایی‌های کاربران را بین محصولات دیفای مانند Aave، Dydx و Compound برای افزایش APY جابه‌جا می‌کند. به این ترتیب، یرن فایننس وجوه را در صرافی‌های غیرمتمرکز متصل نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل کند که آن‌ها در استخرهای نقدینگی که سودآورترین بازده را ارائه می‌دهند، باقی می‌مانند.

یرن فایننس اکثر فعالیت‌های خود را به لطف روشی که معمولاً به عنوان «کشت سود» شناخته می‌شود، ایجاد می‌کند، که در آن کاربران ارز دیجیتال خود را در یک پلتفرم DeFi قفل می‌کنند. هر چه کاربران رمز ارزهای بیشتری را در یکی از پلتفرم‌های پشتیبانی شده در یک زمان قفل کنند، توکن‌های بیشتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

ییلد فارمینگ yield farming چیست؟ | نگاهی دقیق‌تر به کشت سود

یرن فایننس چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

خدمات یرن فایننس

پلتفرم yearn.finance از چندین محصول مستقل از جمله: Earn، APY، Cover، Zap، Vault تشکیل شده است.

  • Earn

این ویژگی به دنبال بهترین استراتژی‌های عملکردی برای کاربران است تا با جستجوی پلتفرم با بهترین نرخ بهره، بازدهی خود را به حداکثر برسانند. این پلتفرم‌ها معمولا Aave، Compound، Dydx و غیره هستند. در حال حاضر، Yearn.finance از استیبل کوین‌هایی مانند sUSD، Dai، TUSD، USDC و USDT پشتیبانی می‌کند.

هنگامی که هر یک از این کوین‌ها را به پروتکل واریز می‌کنید، پلتفرم به طور خودکار دارایی‌های شما را به توکن تبدیل می‌کند، به عنوان مثال، yUSD، yDai و غیره. این کار ارزش دقیق سپرده شما را حفظ می‌کند.

پس از تبدیل این دارایی‌ها، برای اطمینان از نرخ بهره بالاتر، به هر یک از آن پلتفرم‌های بازده منتقل می‌شوند. قابل ذکر است، این y توکن‌ها به عنوان «توکن‌های بهینه‌سازی بازده» در Yearn.finance شناخته می‌شوند.

  • بازده درصدی سالانه (APY)

APY (که مخفف بازدهی درصدی سالانه است) پروتکل‌های وام‌دهی را که Earn از آن‌ها استفاده می‌کند جستجو کرده و به کاربر تخمینی ارائه می‌دهد که انتظار کسب چه میزان سود را می‌تواند به صورت سالانه برای مقدار معینی از سرمایه داشته باشد.

این پلتفرم از zapper.fi استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد در داخل و خارج از استخرهای نقدینگی مجزا مبادله کنند. علاوه بر این، zap به کاربران این امکان را می‌دهد تا به جای جابه‌جایی در چندین پلتفرم مانند Balance و Curve، تنها با یک اقدام، چندین واریز را انجام دهند.

به عنوان مثال، شما می‌توانید USDT را با دارایی‌های مختلف DeFi مانند yCRV معامله کنید. این کار شامل تراکنش‌های اضافی بلاک چین است که هزینه‌های گس و زمان را در بر دارد. با این حال، Zap کل فرآیند سرمایه گذاری را سریع می‌کند و همچنین کارمزد تراکنش ها را کاهش می‌دهد.

  • Zap

Zap به کاربران امکان می‌دهد تا چندین سرمایه‌گذاری را با یک کلیک انجام دهند. به عنوان مثال، یک کاربر می‌تواند در یک اقدام DAI را با yCRV (یک ارز دیجیتال دیگر DeFi) در مقایسه با سه اقدام در پلتفرم‌های yearn.finance و Curve معامله کند. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان کاربر و هزینه‌های تراکنش می‌شود.

  • Vault

یکی از محصولات متمایز Yearn.finance، Yearn Vaults است. Vault (خزانه)، پیچیده‌ترین سرویس yearn.finance، به کاربران امکان می‌دهد تا استراتژی‌های سرمایه‌گذاری فعال را با استفاده از کدهای خوداجراشونده این پلتفرم دنبال کنند. به این ترتیب، Vaultها مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با مدیریت فعال هستند.

Yearn Vault (yVault) چیزی شبیه یک حساب پس‌انداز برای سرمایه‌گذاری‌های کریپتو است. سرمایه شما را دریافت می‌کند، آن را از طریق استراتژی‌های مختلف پردازش می‌کند، سپس از بهترین بازدهی موجود استفاده می‌کند.

Yearn Vaults عملکردهای بیشتری را نسبت به وام دادن، قرض گرفتن و سایر عملکردهای اساسی نسبت به پروتکل استاندارد ارائه می‌دهد. در واقع، به کاربران استراتژی‌های متعددی را برای به حداکثر رساندن بازده کاربران ارائه می‌دهد. این استراتژی‌ها اغلب شامل ارائه وثیقه و نقدینگی، استقراض دارایی‌های متعدد از جمله استیبل کوین‌ها، دریافت کارمزد معاملات، و فارم توکن‌های مختلف در حین فروش آنها برای سود است.

مفهوم Vault در آگوست ۲۰۲۰ معرفی شد و از آن زمان به نسخه ۳.۰ که آخرین نسخه است ارتقا یافته است. مشابه پروتکل استاندارد Yearn، وقتی پول را در Vault سرمایه‌گذاری می‌کنید، معادل سرمایه‌گذاری خود yToken دریافت می‌کنید.

کارهایی که می‌توانید با Yearn انجام دهید

ابتدا باید کیف پول ارز دیجیتال‌تان را به شبکه YFI متصل کنید. ده‌ها گزینه کیف پول وجود دارد که پروتکل Yearn می‌تواند به آن‌ها متصل شود، از جمله MetaMask، Coinbase Wallet، Ledger و Trezor.

کاربران می‌توانند از طریق بلاک چین‌های مختلفی که در این پروتکل ادغام شده‌اند- اتریوم، فانتوم، آربیتروم- رمز ارزها را به حساب‌های خود واریز کنند. سپس با انتخاب استخرها و استراتژی‌های مختلف وام‌دهی که vault نامیده می‌شوند، سود کسب کنند.

کاربران با استفاده از خزانه‌ها می‌توانند دارایی‌ای را که دوست دارند هولد کرده و در عین حال از آن سود کسب کنند، بنابراین می‌توانند سرمایه خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، افرادی که دارای سوشی، توکن صرافی غیرمتمرکز SushiSwap هستند، می‌توانند با اجازه دادن به یرن فایننس برای کار کردن با سرمایه آن‌ها، توکن سوشی کسب کنند.

کاربران دارایی خود را در یک vault ذخیره کرده و سپس یرن فایننس استیبل کوین‌ها را در عوض آن دارایی قرض می‌دهد. سپس از این استیبل کوین‌ها برای جستجوی فرصت‌های کشت سود استفاده می‌شود و با جابجایی فرصت‌ها، دائماً توازن مجدد (rebalancing) می‌شوند.

تاریخچه ارز YFI

لوگوی ارز yfi

در ابتدا، عرضه توکن در گردش تنها ۳۰,۰۰۰ واحد YFI بود. بعداً ۶,۶۶۶ توکن دیگر به آن اضافه شد. بنابراین استخراج YFI امکان‌پذیر نیست. با توجه به اسناد YFI، اگر کاربران به آن رأی بدهند، می‌توان تعداد بیشتری از آن را استخراج کرد. بنابراین برای دریافت YFI در حال حاضر تنها راه خرید توکن‌های yfi است.

کسانی که YFI را در اختیار دارند می‌توانند تغییرات خاصی را که باید در پلتفرم ایجاد شود پیشنهاد داده و رأی دهند. برای انجام این کار، آن‌ها باید توکن‌های YFI خودشان را استیک کنند. پس از رأی‌گیری، توکن‌ها به مدت سه روز قفل می‌شوند. رأی‌دهندگان برای شرکت در فرآیند تصمیم‌گیری هزینه اندکی دریافت می‌کنند.

کاربرد توکن YFI چیست؟

یکی از مهم‌ترین اهداف ارز YFI این است که کل عملیات سیستم را کنترل کند. دارندگان YFI می‌توانند به چندین پیشنهاد خارج از زنجیره رأی دهند و قوانینی را که بر اکوسیستم حاکم است، تغییر دهند.

توکن YFI از یک سیستم حکمرانی به نام Constrained Delegation استفاده می‌کند. به موجب این سیستم دارندگان YFI اختیارات حاکمیتی خود را به گروه‌های خودگردانی مانند Multisig و yTeams واگذار می‌کنند، بنابراین آن‌ها را قادر می‌سازند تا خلاق باشند. این کار کنترل را در اختیار دارندگان توکن قرار داده و در عین حال اختیارات حاکمیتی را گسسته می‌کند.

برای اجرای یک تغییر، یک پیشنهاد معین باید بیشتر از ۵۰ درصد کل آرا را داشته باشد. در حالی که هر کسی می‌تواند پیشنهاد ارائه دهد، فقط دارندگان YFI حق رأی دارند. هنگامی که رأی بیش از ۵۰٪ باشد، توسط یک کیف پول 9 عضوی چند امضایی استفاده می‌شود.

به طور معمول، زمانی که شش نفر از نه امضاکننده کیف پول این تغییرات را امضا کنند، آن‌ها را اجرا می‌کنند. هولدرهای YFI به اعضای این کیف پول چند امضایی رأی می‌دهند.

کیف پول یرن فایننس

والت YFI

YFI یک توکن ERC-20 است، بنابراین از هر کیف پولی که از اتریوم پشتیبانی می‌کند می‌توان برای ذخیره ارز YFI استفاده کرد. نوع کیف پول انتخابی شما احتمالاً به مقدار توکن‌های YFI و کاری که می‌خواهید با آن‌ها انجام دهید بستگی دارد.

پیش‌بینی آینده YFI

توکن YFI به‌خاطر فراتر رفتن از ارزش بیت کوین بسیار محبوب شد. در ماه مه ۲۰۲۱، توکن YFI به بالاترین قیمت خود یعنی ۹۳,۰۰۰ دلار رسید که به طور قابل توجهی از قیمت BTC فراتر رفت و در نتیجه توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد.

قابل ذکر است که قیمت توکن YFI بسیار بالا است، زیرا تنها حدود ۳۶,۰۰۰ عدد YFI در گردش وجود دارد، اما تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. این موضوع، توکن YFI را به یکی از دارایی‌هایی با کمترین میزان گردش تبدیل کرده است.

پس از راه‌اندازی، کاربران به سرعت به این پلتفرم هجوم آوردند و تا سپتامبر ۲۰۲۰، ۱.۵ میلیارد دلار در این پلتفرم قفل کردند. طبق داده‌ها، در در نوامبر ۲۰۲۱، کل ارزش قفل شده در این شبکه از ۶ میلیارد دلار گذشت.

در حالی که از آن زمان قیمت توکن YFI کاهش یافته است، این پلتفرم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) همچنان سالانه بازدهی بیش از ۲۰ درصد را ارائه می‌دهد که آن را در زمان تورم بالا برای سرمایه‌گذاران کریپتو جذاب می‌کند.

جمع‌بندی

یرن فایننس تنها بخشی از اکوسیستم DeFi است که مسلماً بخش بسیار محبوبی است. اگرچه توکن YFI احتمالاً بیش از حد ارزش‌گذاری شده است، پلتفرم yearn finance خدمات فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد.

یرن به سرمایه‌گذاران راهی برای کسب بهترین بازده ممکن بدون نیاز به جابه‌جایی دستی دارایی‌های خود از پلتفرمی به پلتفرم دیگر ارائه می‌دهد. کارمزد ۵ درصدی که سالانه دریافت می‌کند نسبتاً زیاد است، با این حال، اگر سرمایه‌گذاران ۲۰ یا ۳۰ درصد از آن درآمد داشته باشند، این هزینه منصفانه به نظر می‌رسد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)