سول اسکن (Solscan) چیست؟ سفری به درون شبکه سولانا با سول اسکن

جمال نوری

زمان مطالعه :

8 دقیقه

در بلاک چین همه تراکنش‌ها و فعالیت افراد قابل مشاهده است؛ اما برای ردگیری این تراکنش‌ها نیاز به مرورگرهای بلاک چینی دارند. شبکه سولانا به دلیل قابلیت‌های جذاب خود به عنوان یکی از بسترهای بلاک چینی با حجم تراکنش بالا محبوب جامعه کریپتو است و بسیاری از افراد آینده سولانا را بسیار جذاب توصیف می‌کنند. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم در مورد سول اسکن، نحوه کار با Solscan و … صحبت کنیم، پس اگر مایلید در مورد این بلاک چین اکسپلورر اطلاعات جذابی به دست آورید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سول اسکن (Solscan) چیست؟

سول اسکن

سول اسکن (Solscan) یک مرورگر بلاک چینی برای شبکه سولانا است که امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. کاربران در این بستر به راحتی می‌توانند، به بررسی تراکنش‌ها، بررسی آدرس‌های موجود در شبکه و مشاهده دارایی آن‌ها و … بپردازند. سولانا چیست؟

احتمالا تا به حال تراکنشی را روی یک شبکه بلاک چینی انجام داده‌اید، این تراکنش می‌تواند واریز یا دریافت یک ارز دیجیتال یا فراخواندن یک قرارداد هوشمند در یک بلاک چین باشد، حتما از این موضوع هم مطلع هستید که تمام تراکنش‌ها در بلاک چین ثبت می‌شود؛ اما چگونه می‌توان به این اطلاعات دسترسی داشت؟

برای دسترسی به این‌گونه اطلاعات باید از بلاک چین اکسپلورر یا مرورگر بلاک چینی استفاده کنید، همانطور که گفتیم سول اسکن نیز یک مرورگر بلاک چینی برای شبکه سولانا است که امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

امکانات سول اسکن (Solscan) چیست؟

صفحه اصلی سول اسکن

احتمالا با صحبت‌های بخش قبلی متوجه شده‌اید که سول اسکن، مرورگر اصلی شبکه سولانا نیست؛ اما به‌واسطه امکانات زیادی که ارائه می‌دهد، مورد استقبال کاربران بسیاری زیادی قرار گرفته است. از مهم‌ترین امکانات Solscan می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بررسی وضعیت تراکنش‌ها
  • بررسی وضعیت و فعالیت آدرس‌های مختلف
  • بررسی وضعیت کلی شبکه سولانا
  • آنالیز ‌DeFiها
  • امکان آنالیز NFTهای موجود در شبکه سولانا
  • آنالیز توکن‌های موجود در بستر سولانا

در ادامه به بررسی تک‌به‌تک این امکانات در سول اسکن خواهیم پرداخت.

بررسی وضعیت تراکنش‌ها با کمک سول اسکن

اگر تا به حال تراکنشی را روی شبکه سولانا انجام داده‌اید، می‌دانید که این تراکنش‌ها روی شبکه بلاک چین ثبت شده و شما به‌راحتی می‌توانید به اطلاعات آن دسترسی داشته باشید. 

شما می‌توانید با سرچ کردن امضا یا Signature که در برخی از سیستم‌ها به آن Transaction Hash نیز می‌گویند، اطلاعات مربوط به تراکنش خود را ببینید. Signature یک رشته از اعداد و حرف است که برای هر تراکنش به‌صورت یکتاست؛ یعنی Signature یک تراکنش با تراکنشی دیگر فرق دارد. فرض کنید ما یک انتقال از یک آدرس به آدرس دیگر انجام داده‌ایم و Signature تراکنش ما برابر است با:

4LeCaBwxnzXhwAAvnXtjp8Dw18bHqmgQ8MENjXMAzRLPemaCgRSPZFcRCbgUwrjivknuJX2TBv4aGRYiNSKLcERQ

حال کافی است که این امضا را کپی و در بخش سرچ سول اسکن وارد کنید.

بررسی تراکنش در سول اسکن

همان‌طور که در تصویر نیز مشخص است، پس از واردکردن امضا مرورگر سول اسکن تشخیص می‌دهد که این رشته از کاراکتر مربوط به یک تراکنش است، حال کافی است که بر روی آن کلیک کرده تا اطلاعات مربوط به تراکنش را مشاهده کنید. استخراج سولانا

بررسی اطلاعات مربوط به تراکنش با کمک سول اسکن

همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشخص شده است، برای هر تراکنش اطلاعات مختلفی در دسترس است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امضا (Signature): همان‌طور که قبلا نیز گفته شد، Signature یک رشته از کاراکتر است که برای هر تراکنش، یکتاست. Signature را می‌توان، اثر انگشت هر تراکنش دانست. Signature در برخی از مرورگرهای دیگر با نام TxID یا Transaction Hash شناخته می‌شود.
  • بلاک (Block): شماره بلوکی که این تراکنش در آن قرار گرفته است.
  • تایم‌استمپ (Timestamp): زمان پردازش‌شدن تراکنش
  • نتیجه (Result): نتیجه تراکنش، این بخش می‌تواند Success به معنی تایید تراکنش و یا Fail به معنی عدم تایید تراکنش را نمایش دهد.
  • امضا‌کننده (Signer): آدرسی که تراکنش را انجام داده است.
  • هزینه (Fee): میزان کارمزد پرداخت شده برای انجام این تراکنش.
  • نوع فعالیت (Main Actions): در این بخش نوع فعالیتی که انجام شده است، مشخص می‌شود این فعالیت می‌تواند، فراخواندن یک قرارداد هوشمند، انتقال توکن و … باشد.
  • نقشه تراکنش (Tx Map): می‌توانید، نقشه انجام تراکنش خود را در این بخش مشاهده کنید، همان‌طور که در تصویر نیز مشخص است مقدار ۳۶۷.۴۳ تتر از یک آدرس به آدرس دیگری انتقال یافته است، اگر بخواهید، گراف این تراکنش را ببینید کافی است بر روی باکس آبی رنگ کلیک کنید.
  • ورژن تراکنش (Transaction Version): این بخش ورژن تراکنشی که انجام داده‌اید را نمایش می‌دهد.
  • هش بلوک قبلی (Previous Block Hash): هش بلوک قبلی در این بخش نمایش داده می‌شود.

همان‌طور که مشاهده کردید، اطلاعات بسیار مفیدی از هر تراکنش در بلوک‌ها ذخیره می‌شود که سایت‌های ارائه‌دهنده‌ داده‌های آنچین (On chain) از این اطلاعات برای ساخت شاخص‌های خود استفاده می‌کنند.

بررسی وضعیت و فعالیت آدرس‌های مختلف با کمک سول اسکن

اگر قصد داشته باشید که فعالیت‌های یک آدرس مانند تراکنش‌ها، مقدار دارایی، قراردادهای هوشمندی که ایجاد کرده و… را مشاهده و تحلیل کنید، کافی است که آدرس آن را در بخش مربوط به سرچ سول اسکن وارد کنید. برای مثال می‌توانید آدرس زیر را در این بخش وارد کرده و با ما ادامه دهید.

9WzDXwBbmkg8ZTbNMqUxvQRAyrZzDsGYdLVL9zYtAWWM

این یکی از آدرس‌های بایننس در شبکه سولانا است، پس برویم و به فعالیت‌های این آدرس نگاهی داشته باشیم.

بررسی آدرس‌های مختلف با سول اسکن

همان‌طور که در تصویر نیز مشخص کردیم، شما می‌توانید با وارد کردن هر آدرس کیف پول سولانا در سول اسکن، اطلاعات مربوط به این آدرس را مشاهده کنید، از مهم‌ترین این اطلاعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاهده میزان دارایی در کیف پول مورد نظر
  • مشاهده تمام توکن‌ها و NFTهای موجود در آدرس
  • مشاهده تمام تراکنش‌های مربوط به این آدرس، اعم از واریز و برداشت
  • مشاهده تعداد توکن‌های استیک شده

بررسی وضعیت کلی شبکه سولانا در سول اسکن

صفحه اصلی سایت سول اسکن

اگر به صفحه اصلی Solscan برویم، می‌توانیم اطلاعات بسیار زیادی را در مورد شبکه سولانا به دست آوریم، از مهم‌ترین این اطلاعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عرضه کل (SOL Supply): این بخش تعداد کل ارزهای دیجیتال SOL (قیمت سولانا) را نمایش می‌دهد.
  • توکن‌های در گردش (Circulating Supply): این بخش تعداد توکن‌های SOL که در گردش هستند را نمایش می‌دهد.
  • توکن‌های خارج از چرخه (Non-circulating Supply): این بخش تعداد ارز دیجیتال SOL که هنوز عرضه نشده‌اند را مشخص و نمایش می‌دهد.
  • تعداد تراکنش‌ها (Transactions): تعداد کل تراکنش‌هایی که در شبکه سولانا انجام شده است.
  • شماره بلاک (Block Height): شماره آخرین بلاکی که ساخته شده است.
  • شماره اسلات (Slot Height): این بخش شماره آخرین اسلات را نمایش می‌دهد.
  • تعداد تراکنش در ثانیه (TPS): تعداد تراکنشی که شبکه سولانا در ثانیه انجام داده است، این عدد هر چند ثانیه آپدیت می‌شود.
  • تعداد اعتبارسنج (Validators): این بخش تعداد اعتبار سنج‌هایی که در شبکه سولانا فعال هستند را نمایش می‌دهد.

آنالیز برنامه‌های DeFi با سول اسکن

یکی از مزیت‌هایی که سول اسکن در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، امکان بررسی و آنالیز برنامه‌های DeFi است، برای ورود به این بخش می‌توانید از سربرگ Defi در بالای سایت برنامه دیفای مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نحوه بررسی برنامه‌های DeFi با سول اسکن

ما در اینجا پلتفرم اورکا (Orca) را انتخاب می‌کنیم، پس از انتخاب این پلتفرم اطلاعاتی مانند مقدار کل دارایی قفل شده در این پلتفرم (TVL)، حجم تراکنش‌های ۲۴ ساعت گذشته، تعداد تراکنش‌های ۲۴ ساعت اخیر و جفت ارزهایی که در این پلتفرم لیست شده‌اند را نمایش می‌دهد.

اطلاعات مربوط به پروژه DeFi در سول اسکن

بررسی NFT با سول اسکن

یکی دیگر از مزیت‌های سول اسکن نسبت به مرورگر اصلی سولانا این است که در سول اسکن داشبورد مربوط به NFT وجود دارد که باعث می‌شود کاربران به‌راحتی بتوانند بازار NFT در شبکه سولانا را زیر نظر داشته باشند. برای دسترسی به این داشبورد می‌توانید از سربرگ اصلی سایت، گزینه NFT را انتخاب کنید.

بررسی و آنالیز NFTها در شبکه سولانا با سول اسکن

در این بخش از سول اسکن کاربران می‌توانند، تمام NFTهای ضرب شده در شبکه‌ سولانا را مشاهده کنند. علاوه بر این می‌توانند با چهار سربرگ زیر NFTها را تفکیک کنند.

  • تمام ان‌اف‌تی‌ها (All NFTs): در این بخش کاربران می‌توانند، تمام NFTهای شبکه سولانا را مشاهده و بر اساس فیلترهایی که سایت ارائه داده مرتب نمایند.
  • کالکشن‌ها (Collections): در این بخش تمام مجموعه یا کالکشن‌های NFT قابل مشاهده است، همچنین می‌توان این کالکشن‌ها را بر اساس فیلترهای ارائه شده لیست کرد.
  • معاملات (Trades): در این بخش NFTهایی که به‌تازگی معامله شده‌اند را به همراه قیمت و طرفین معامله نمایش می‌دهد.
  • ان‌اف‌تی‌های جدید (New NFTs): در این بخش NFTهایی که به‌تازگی در شبکه سولانا ضرب شده‌اند نمایش داده می‌شود.

آنالیز توکن‌های موجود در بستر سولانا با سول اسکن

در سول اسکن و دیگر مرورگرهای بلاک چین، امکان بررسی و آنالیز توکن‌های موجود در همان شبکه وجود دارد، برای بررسی توکن‌های موجود در شبکه سولانا کافی است که از سربرگ اصلی سایت، گزینه Tokens را انتخاب و توکن مورد نظر خود را بیابید. همچنین می‌توانید کانترکت توکن مورد نظر خود را در بخش جستجوی سایت سول اسکن وارد کنید. برای مثال می‌توانید کانترکت تتر در شبکه سولانا را که در ادامه قرار می‌دهیم، کپی و در سول اسکن سرچ کنید.

کانترکت تتر: Es9vMFrzaCERmJfrF4H2FYD4KCoNkY11McCe8BenwNYB

بررسی اطلاعات تتر در شبکه سولانا با کمک سول اسکن

پس از سرچ کردن کانترکت توکن مورد نظر وارد صفحه‌ای مانند تصویر بالا خواهید شد که اطلاعات مهمی در مورد توکن مورد نظر ارائه کرده است، از مهم‌ترین این اطلاعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزش بازار (Market Cap): این عدد نشان‌دهنده مارکت کپ تتر در شبکه سولانا است.
  • تعداد توکن در گردش (Current Supply): در این بخش میزان توکن تتر که در شبکه سولانا ضرب شده است را نمایش می‌دهد.
  • هولدرها (Holders): این بخش نشان‌دهنده تعداد هولدرهایی است که تتر بر روی شبکه سولانا را در اختیار دارند.
  • نقل و انتقالات (Transfers): تمام نقل و انتقالات مربوط به تتر در شبکه سولانا در این بخش قابل نمایش است.
  • تراکنش‌ها (Transactions): تمام تراکنش‌های تتر در بستر سولانا در این بخش قرار دارد.
  • هولدرها (Holders): در این بخش می‌توانید، تمام آدرس‌هایی که تتر در شبکه سولانا را دارند، بررسی و مشاهده کنید.
  • آنالیز (Analysis): در این بخش نمودارهایی برای بررسی میزان فعالیت هولدرها و نحوه توزیع توکن تتر در شبکه سولانا قرار داده شده است.
  • مارکت (Markets): در این بخش اطلاعات مربوط به معاملات انجام شده تتر در بازارهای مختلف را نمایش می‌دهد.

 باید توجه داشت که ما در این مثال ارز دیجیتال تتر را در سول اسکن سرچ کردیم، به همین دلیل تمام بخش‌ها را با این ارز دیجیتال توضیح دادیم؛ اما اگر شما کانترکت یک توکن دیگر را سرچ کنید، اطلاعات متفاوتی را مشاهده خواهید کرد.

جمع‌بندی

وجود شفافیت در بلاک چین باعث محبوبیت این تکنولوژی شده است. یکی از ابزارهایی که واسطه کاربر با بلاک چین هستند تا این شفافیت به‌راحتی قابل دسترس باشد، مرورگرهای بلاک چین هستند، به همین دلیل در این مقاله به بررسی Solscan پرداختیم. در این مقاله در مورد نحوه بررسی تراکنش‌ها، NFTها، توکن‌ها و … در سول اسکن صحبت کردیم؛ اما به نظر شما این موارد، تمام کاربرد سول اسکن است؟ آیا می‌شود از سول اسکن در معاملات NFT استفاده کرد؟ خوشحال خواهیم شد که نظر شما را در این مورد بدانیم.

خرید سولانا
0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)