چرا تراکنش‌های بلاک چین بیت کوین مشمول کارمزد می‌شود؟ + روش‌های کاهش کارمزد بیت کوین

کارمزد بیت کوین
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

شاید بتوان گفت که ناخوشایندترین بخش تراکنش با ارزهای دیجیتال، کارمزدی است که به هر تراکنش تعلق می‌گیرد. به هر حال، چاره‌ای نیست و وجود کارمزد برای حفظ شبکه‌های وسیع رایانه‌ای که زیربنای بلاک چین‌ها هستند و تضمین امنیت آن‌ها لازم است. در مورد پادشاه ارزهای دیجیتال نیز کارمزد شبکه بیت کوین جزء ضروریات این اکوسیستم است. زمانی که ساتوشی ناکاموتو بلاک چین بیت کوین را پی ریزی کرد، کارمزد تراکنش‌ها را به منظور جلوگیری از تراکنش‌های هرز (اسپم) که می‌توانند سرعت شبکه را کند کرده و آن را مسدود کنند، اعمال کرد. کارمزد بیت کوین، ماینرها را تشویق می‌کند تا تراکنش‌ها را تأیید کنند و امنیت شبکه را تامین نمایند.

با وجود اینکه کارمزدهای شبکه بیت کوین و سایر رمز ارزها جزوی جدایی ناپذیر از این فضا هستند، اما با کمی دانش و برنامه‌ریزی راه‌حل‌های زیادی وجود دارد که می‌توان کارهایی انجام داد که در نهایت کارمزد کمتری هنگام خرید و فروش بیت کوین پرداخت کنیم.

پیش از پرداختن به این موضوع، در وهله اول دلیل وجود کارمزدهای شبکه بیت کوین و انواع کارمزدها را بررسی خواهیم کرد. سپس، برخی از استراتژی‌ها برای کمک به پرداخت کارمزد کمتر را توضیح خواهیم داد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله بیت کوین چیست را برای آشنایی بیشتر با سازوکار این شبکه مطالعه کنید.

کارمزد بیت کوین چیست؟

کارمزد بیت کوین چیست؟

کارمزدها در هر تراکنشی که ارز دیجیتال جابه‌جا می‌شود، اعم از خرید یا برداشت، وجود دارند. به عنوان مثال، کارمزد بیت کوین توسط ماینرها و اعتبارسنج‌هایی که تراکنش‌ها را تکمیل می‌کنند، به علاوه هر ارائه‌دهنده خدمات شخص ثالثی که در این مسیر دخیل است، دریافت می‌شود.

دو نوع کارمزد وجود دارد که هنگام انجام معامله با بیت کوین با آن‌ها روبرو خواهید شد:

  • کارمزد شبکه بیت کوین
  • کارمزد ارائه‌دهنده خدمات (مانند صرافی‌ها)

کارمزد شبکه بیت کوین

استفاده از شبکه بیت کوین هزینه‌ای دارد که به عنوان کارمزد شبکه بیت کوین شناخته می‌شود. این کارمزد که به آن کارمزد تراکنش یا کارمزد ماینر نیز گفته می‌شود، برای تشویق ماینرها و اعتبارسنج‌ها برای تأیید تراکنش‌ها طراحی شده است.

یکی از دلایل کلیدی که ماینرها به طور مداوم در یک شبکه مبتنی بر بلاک چین شرکت می‌کنند، به دلیل پاداشی است که برای اعتبارسنجی هر بلاک دریافت می‌کنند.

در مورد تراکنش‌های بیت‌کوین، پاداش ماینرها شامل دو بخش است: کل کارمزدهای تراکنش در بلاکی که ماینر تأیید کرده است و یک مشوق دیگر به عنوان یارانه بلاک. هنگامی که ماینری یک بلاک جدید را تأیید کرد، کارمزد تراکنش و یارانه مربوط به آن را دریافت می‌کند. مجموع کارمزد تراکنش و یارانه بلاک، پاداش بلاک (Block Reward) نامیده می‌شود. این یارانه هر چهار سال یا پس از استخراج هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک به نصف کاهش می‌یابد که به آن فرآیند هاوینگ می‌گویند.

در حال حاضر، پاداش هر بلاک ۶.۲۵ واحد بیت کوین است. هاوینگ بعدی شبکه بیت کوین قرار است در سال ۲۰۲۴ اتفاق بیافتد. پس از آن، ماینرها دیگر برای خدمات خود ۳.۱۲۵ بیت کوین پاداش دریافت می‌کنند.

هرآنچه باید درباره هاوینگ ۲۰۲۴ بیت کوین بدانید

با هر هاوینگ بیت کوین، هش ریت کاهش می‌یابد. کاهش نرخ هش به طور همزمان هزینه استخراج بلاک‌های جدید را افزایش داده ولی بلاک ریواردها را کاهش می‌دهد. اعتبارسنجی بلاک‌های جدید به قدرت و انرژی محاسباتی قابل توجهی نیاز دارد، بنابراین افزایش کارمزد‌های تراکنش، ماینرها را تشویق می‌کند تا به اعتبارسنجی بلاک‌های جدید ادامه دهند. نگه داشتن ماینرها در بازار برای حفظ امنیت شبکه ضروری است و کارمزدها نقشی کلیدی در این امر دارد.

مقاله استاندارد BRC-20 چیست را حتما مطالعه کنید.

نقش کارمزد شبکه بیت کوین چیست؟

تمام تراکنش‌های بیت کوین به‌طور دائم در بلاک چین ثبت می‌شوند. تأیید و ایمن‌سازی این تراکنش‌ها به یک سخت‌افزار کامپیوتری بسیار تخصصی به نام ماینر نیاز دارد که وظیفه اضافه کردن تراکنش‌ها به بلاک چین برای نهایی کردن آن‌ها را بر عهده دارد.

فرآیند استخراج بیت کوین، هم پیچیده و هم گران است. سخت‌ افزار‌های ماینینگ پر هزینه هستند و برق زیادی مصرف می‌کنند. به این ترتیب، یارانه‌های بلاک و کارمزد شبکه بیت کوین به جبران این هزینه‌ها کمک می‌کنند و هر زمان که یک بلاک جدید تأیید شد، به عنوان مشوق به ماینرها پرداخت می‌شوند.

هر بلاک در بلاکچین بیت کوین می‌تواند تقریباً ۲۸۰۰ تراکنش را در خود جای دهد. کارمزد شبکه بیت کوین بسته به تعداد تراکنش‌هایی که در انتظار اضافه شدن هستند می‌تواند نوسان داشته باشد. در دوره‌های پر ترافیک شبکه، ماینرها اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید را براساس این کارمزدها در اولویت قرار می‌دهند. کاربرانی که می‌خواهند تراکنش خود را سریع‌تر انجام دهند، می‌توانند کارمزد بیشتری بپردازند تا تراکنش خود را در اولویت بالاتری قرار داده و شانس آن را برای قرار گرفتن در بلاک تکمیل‌شده بعدی افزایش دهند.

کارمزد شبکه بیت کوین بر اساس چند عامل تعیین می‌شود:

  • شلوغی شبکه
  • داده‌های موجود در یک تراکنش خاص
  • اولویت تراکنش

کارمزدهای شبکه بیت کوین پویا هستند و بر اساس استفاده از شبکه تغییر می‌کنند. اگر نیاز به پردازش فوری تراکنش خود دارید، می‌توانید کارمزد بیشتری را برای اولویت‌بندی آن بپردازید. اگر تراکنش شما فوریت کمتری داشته باشد، می‌توانید کارمزد کمتری را انتخاب کنید. در این حالت، تراکنش تا زمانی که ترافیک کاهش یابد، در حافظه (mempool) باقی می‌ماند.

ممپول را می‌توان به عنوان یک صف در نظر گرفت. هنگامی که یک تراکنش را شروع می‌کنید، به mempool می‌رود. تراکنش‌هایی که در انتظار هستند تا زمانی که یک ماینر آن‌ها را تأیید کرده و به بلوک اضافه کند، در mempool باقی می‌مانند. هنگامی که ممپول پر می‌شود، ماینرها ابتدا تراکنش‌های با کارمزد بالاتر را انتخاب می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

کارمزد ارائه‌دهنده خدمات

اغلب، کارمزدهای شبکه بیت کوین با کارمزدهایی که سرویس‌‌دهنده‌های بیت کوین مانند کیف پول‌های متمرکز و صرافی‌ها برای استفاده از محصولات و خدمات خود دریافت می‌کنند، اشتباه می‌شوند. درک این تفاوت مهم است.

اکثر صرافی‌ها و بروکرها برای خرید و فروش بیت کوین کارمزد دریافت می‌کنند. با این حال، کارمزدهای دریافت شده توسط صرافی‌ها کاملاً جدا از کارمزدهای مورد نیاز برای پردازش تراکنش در شبکه Bitcoin است.

کارمزد خدمات توسط ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث که تراکنش‌ها را تسهیل می‌کنند، مانند دستگاه خودپرداز بیت کوین یا خرید رمزارز در صرافی دریافت می‌شوند. این کارمزد‌ها علاوه بر هر هزینه‌ای که از شبکه به ماینرها پرداخت می‌شود، هستند.

راه‌اندازی یک کسب‌ و کار که تراکنش‌های کرپیتو را تسهیل می‌کند هزینه دارد و کارمزد خدمات که توسط معامله‌گران ارز دیجیتال پرداخت می‌شوند، منبع اصلی درآمد صرافی‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات است. این کارمزدها صرفاً هزینه انجام معامله با صرافی است و معمولاً درصد ثابتی از هر معامله‌ای است که انجام می‌شود.

کارمزد خدمات بسته به عوامل مختلفی مانند نوع تراکنش، روش پرداخت و بلاک چینی که در آن انجام می‌شود، بسیار متفاوت است.

اهداف کارمزد شبکه بیت کوین چیست؟

اهداف کارمزد شبکه بیت کوین

کارمزد تراکنش‌ها بخش مهمی از نحوه عملکرد یک بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده است. کارمزد شبکه Bitcoin به حفظ زیرساخت بلاک چین بیت کوین کمک می‌کند.

کارمزد شبکه بیت کوین در واقع چند هدف مختلف را دنبال می‌کند. اول، با اعمال نوعی هزینه، اسپم شبکه و فعالیت‌های غیر ضروری را کاهش می‌دهد. از آن‌جایی که هر بلاک بیت کوین در بلاکچین اندازه محدودی دارد، کاهش تراکنش‌های هرز و ناخواسته به کارایی کلی شبکه کمک می‌کند.

دوم، هر تراکنش باید اعتبارسنجی شود تا بخشی از بلاک چین شود (بلاکچین بیت کوین رشته‌ای از تراکنش‌های تأیید شده است که تقریباً هر ده دقیقه به بلوک‌های داده تقسیم‌بندی می‌شوند). هرچه تراکنش‌ها معتبرتر باشند، بلاک چین ایمن‌تر می‌شود. بنابراین از برخی جهات، کارمزد بیت کوین به امنیت کلی شبکه کمک می‌کند.

سوم، عملکرد اعتبار سنجی و امنیت در زنجیره توسط استخراج کنندگان بیت کوین انجام می‌شود. ماینرها به صورت گسترده در محاسبات مورد نیاز برای عملکرد بلاک چین سرمایه‌گذاری می‌کنند و کارمزد شبکه بیت کوین همراه با یارانه‌ بلوک مشوق مشارکت ماینرها است.

در نهایت، یارانه بلاک هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد، در حالی که استخراج دشوارتر می‌شود. اما وجود کارمزد شبکه بیت کوین به حفظ بلاک چین در آینده کمک می‌کند. از بسیاری جهات، وجود کارمزد از همان ابتدا ابزاری برای ایجاد مکانیسمی برای بقای بیت کوین در آینده بود – حتی پس از اتمام یارانه‌های بلوک در قرن آینده.

چگونه کارمزد کمتری بپردازیم و تراکنش‌ها را سریع‌تر انجام دهیم؟

روش‌های پرداخت کارمزد کمتر

تا اینجا دانستیم که کارمزدهای شبکه بیت کوین اجتناب‌ناپذیر هستند، اما راه‌هایی وجود دارد که کاربران می‌توانند آن‌ها را کاهش دهند.

– زمان معامله را هوشمندانه انتخاب کنید

زمانی از روز که با ارزهای دیجیتال تراکنش انجام می‌دهید، احتمالاً تأثیر قابل‌توجهی بر میزان کارمزد خواهد داشت. اگر می‌توانید در زمان اوج استفاده از شبکه‌های بلاک چین در زمانی که کارمزد تراکنش‌ها در بالاترین حد خود هستند، اجتناب کنید.

اما بهترین زمان برای اجتناب از پرداخت کارمزدهای بالا چه وقتی است؟ به طور کلی شبکه‌های بلاک چین در ساعات بیداری ایالات متحده، شدیدا شلوغ هستند. منابع زیادی به صورت آنلاین وجود دارند که داده‌های ترافیک شبکه را برای بلاک‌چین‌های مختلف نشان می‌دهند. بنابراین، می‌توانید به صورت لحظه‌ای تعداد تراکنش‌های موجود در صف را مشاهده کنید و بهترین زمان را برای انجام تراکنش خودتان انتخاب کنید.

– کوین‌های جایگزین را در نظر بگیرید

کارمزد تراکنش‌ها بر اساس ارز دیجیتالی که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود. کارمزد تراکنش بیت کوین به لطف یک فرآیند استخراج نسبتاً ساده تا حدی ارزان است. برای تراکنش‌های حتی ارزان‌تر، به دنبال کوین‌های جایگزین مانند بیت کوین کش و لایت کوین باشید. در حالی که میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین حدود ۷.۵ دلار است، تراکنش‌های BCH می‌توانند ۰.۰۱ دلار یا کمتر هزینه داشته باشند و سریع‌تر از تراکنش‌های استاندارد BTC پردازش شوند.

– استفاده از پروتکل لایتنینگ بیت کوین

محدودیت‌های پردازش مدت‌ها یکی از بزرگ‌ترین کاستی‌های بیت‌ کوین محسوب می‌شد. سپس شبکه لایتنینگ بازی پرداخت‌های جهانی را تغییر داد. شبکه لایتنینگ (LN) به کاربران امکان می‌دهد که پرداخت‌های بیت‌کوین را سریع‌تر از همیشه و با کسری از کارمزد شبکه انجام دهند.

شبکه لایتنینگ یک پروتکل پرداخت خارج از زنجیره است. این شبکه اجازه می‌دهد تا پرداخت‌ها خارج از بلاک چین اصلی بیت کوین انجام شوند، بدون اینکه از امنیت و تمرکز زدایی آن کاسته شود. LN کانال‌های پرداخت مستقیم را بین دو طرف ایجاد می‌کند و امکان انجام تعداد نامحدودی از پرداخت‌های خرد و تقریباً آنی را فراهم می‌کند.

کارمزد بیت کوین چگونه تعیین می‌شود؟

محاسبه کارمزد بیت کوین

کارمزد شبکه بیت کوین بر اساس حجم داده‌های یک تراکنش و ازدحام شبکه مشخص می‌شود. یک بلاک می‌تواند حداکثر ۴ مگابایت داده داشته باشد، بنابراین برای پردازش تعداد تراکنش‌ها در یک بلاک محدودیت وجود دارد.

اگر یک تراکنش را با کمک یک کیف پول بیت کوین انجام دهید، آن والت معمولاً گزینه‌ای را برای شما نمایش می‌دهد تا نرخ کارمزد خود را انتخاب کنید. این نرخ کارمزد بر حسب ساتوشی به ازای هر واحد داده‌ای که تراکنش شما در بلاک چین مصرف می‌کند محاسبه می‌شود که به اختصار sats/vByte نامیده می‌شود. سپس، کل کارمزد تراکنش شما از ضرب این نرخ در اندازه تراکنش شما محاسبه خواهد شد.

آشنایی با بهترین کیف پول‌های بیت کوین

کارمزد تراکنش همچنین نشان‌دهنده سرعتی است که کاربر می‌خواهد یک تراکنش را تأیید کند. اکثر ماینرها تراکنش‌هایی را با نسبت کارمزد به بایت بالا هدف قرار می‌دهند. وقتی تراکنش‌های شبکه شروع به کاهش می‌کنند، کارمزد تراکنش‌ها نیز کاهش می‌یابند.

محاسبه کارمزد تراکنش بیت کوین

برای محاسبه کارمزد بیت کوین، چند گزینه دارید. در برخی از کیف پول‌ها، می‌توانید این فرآیند را خودکار کنید، که به شما امکان می‌دهد که سرعت تراکنش خود را انتخاب نمایید.

ابتدا نرخ‌های فعلی را بررسی کنید و سپس بر اساس اندازه تراکنش خود ضرب کنید. بیت کوین‌ها به ساتوشی تقسیم می‌شوند که ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین هستند. اگر تراکنش شما ۲۲۵ بایت باشد و نرخ ۱۰۰ ساتوشی در هر بایت را انتخاب کنید، باید حدود ۲۲,۵۰۰ ساتوشی کارمزد بپردازید.

در حال حاضر، متوسط کارمزد بیت کوین بین ۰.۹ تا ۲ دلار است. با استفاده از وب سایت ycahrts می‌توانید میانگین کارمزدها را مشاهده کنید.

سخن پایانی

کارمزدهای بالاتر یا کمتر می‌تواند به طور قابل توجهی سود شما را کاهش دهد و بر سود و زیان سرمایه شما تأثیر بگذارد. در حالی که کارمزد شبکه بیت کوین بخشی ضروری از یک تراکنش بیت کوین است، می‌توانید برای کاهش هزینه‌های کلی خود اقداماتی مثل انتخاب یک سیستم جایگزین برای تراکنش‌های کوچک‌تر (شبکه لایتنینگ) یا منتظر ماندن تا زمان ایده‌آل برای پردازش تراکنش‌ها و یافتن بهترین جایگزین برای صرفه‌جویی در هزینه تراکنش‌ها انجام دهید. همچنین، مقایسه نرخ کارمزد ارائه‌دهندگان خدمات و صرافی‌ها نیز کمک می‌کند تا کارمزد کمتری بپردازید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)