چگونه ارزدیجیتال خود را بسازیم؟ آموزش ساخت ارزدیجیتال

راهنمای ساخت ارز دیجیتال
سینا شمس آور

زمان مطالعه :

8 دقیقه

برای بسیاری از طرفداران ارزهای دیجیتال، ایجاد یک کوین یا توکن قابل استفاده و ایده ساخت یک جامعه کریپتویی، جذاب است. اما برای این کار باید از کجا باید شروع کرد؟ باید بدانید که برای ساخت ارز دیجیتال به شکل کوین یا توکن، روش‌های متعددی وجود دارد، و هزینه تولید آن نیز بسته به پیچیدگی هر پروژه و انتخاب شبکه آن متفاوت است. اگر به فکر ساخت توکن هستید در این مقاله از پول نو همراه ما باشید.

اما پیش از آغاز بیایید ابتدا با تعریف ارز دیجیتال و بلاک چین آشنا شویم و تفاوت کوین و توکن را در فضای بلاک چین بررسی کنیم. سپس مراحل ساخت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد و به صورت گام به گام ساخت یک توکن تستی روی شبکه‌های اتریوم و زنجیره BNB را آموزش خواهیم داد. در انتها نیز آموزش لیست کردن توکن ساخته شده را در سایت کوین مارکت کپ بررسی خواهیم کرد.

تعریف ارزدیجیتال و بلاک چین

نحوه ساخت ارز دیجیتال

بلاک چین در واقع نوعی تکنولوژی توزیع داده برای ایجاد یک شبکه است. در این ساختار داده‌های تراکنش‌ها توسط نودهای شبکه وارد شبکه بلاکچینی می‌شوند. در آنجا پردازش و تایید می‌شوند و در بلاک جدید شبکه ثبت می‌شوند و یک نسخه از اطلاعات ثبت شده در شبکه به همه نودها داده می‌شود تا امکان تقلب و دستکاری داده به حداقل برسد.

اما بسیاری از شبکه‌های بلاکچینی وجود دارند که یک توکن یا کوین نیز برای خود تعریف می‌کنند. ارز دیجیتال بومی آن شبکه می‌تواند برای مقاصد مختلفی از جمله پرداخت کارمزدها، مشارکت در دائوها، استیکینگ و … استفاده شوند.

اما ارز دیجیتال چیست؟ همان‌طور که گفته شد ارز دیجیتال به یک توکن یا کوین گفته می‌شود که زیر مجموعه یک شبکه تعریف می‌شود و کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد. توجه داشته باشید که کلمه ارز دیجیتال جالات کلی دارایی‌های دیجیتال را در بر می‌گیرد. حال اگر شبکه‌ای که آن ارز دیحیتال به عنوان زیرساخت از آن استفاده می‌کند، بلاکچینی باشد برای خلق آن باید از توابع رمزنگاری ریاضی مانند SHA-256 استفاده کرد و در مورد توکن‌ها آن را توسط قراردادهای هوشمند در شبکه تعریف کرد. در این صورت به آن ارز دیجیتال رمز ارز نیز گفته می‌شود.

چرا ارزهای دیجیتال جدید ایجاد می‌شوند؟

از روز تولد بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو تاکنون هیچ شبکه‌ بلاکچینی را نمی‌توان بی‌نقص و کامل نامید. در واقع اینکه یک شبکه بلاکچینی مناسب همه اهداف باشد نیز تا حدی دور از ذهن است. در معماری شبکه‌های بلاکچینی مثلثی به نام مثلث بلاک چین مشهور است که ضلع‌های آن را امنیت، مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز بودن تشکیل می‌دهند. شما به هر اندازه که ۲ ضلع مثلث را در حالت مطلوبی بخواهید، به همان اندازه ضلع سوم افت پیدا خواهد کرد.

به عنوان مثال اگر شما قصد داشته باشید که شبکه‌ای کاملا غیرمتمرکز و با امنیت بالا را طراحی کنید، باید مقیاس‌پذیری (حجم تراکنش‌های قابل پردازش در ثانیه) را قربانی کنید.

با این مقدمه می‌توان فهمید که حتی در طراحی شبکه‌های بلاکچینی نیز بنا به خواسته تیم سازنده شبکه‌های مختلفی را می‌توان طراحی کرد. بنابراین طبیعی است که همواره پروژه‌های جدیدی در این فضا تعریف شوند. 

اما در مود رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال جدید این قضیه تنوع بسیار بیشتری نیز پیدا می‌کند. پروژه‌هایی وجود دارند که برای پیشبرد اهداف خود ناچارند ۲ یا حتی بیشتر توکن برای خود به وجود آورند. از نمونه‌های معروف می‌توان به بازی استپن اشاره کرد که توکن‌های GMT و GST را برای خود به وجود آورده است.

علاوه بر آن پدیده‌ای به نام میم کوین‌ها با پروژه‌های معروفی مانند دوج کوین و شیبا به شهرت رسیده‌اند. میم کوین‌ها به صورت خلاصه نوعی توکن هستند که بر بستر یک شبکه (مانند اتریوم) تعریف می‌شود و به واسطه حمایت کامیونیتی یا جامعه آن شبکه ارزش برای خود به وجود می‌آورد. جالب است بدانید سالانه هزاران ارز دیجیتال جدید به عنوان میم کوین به بازار ارز دیجیتال اضافه می‌شوند.

جدا از میم کوین‌ها پروژه‌های دیگری نیز وجود دارند که از بستر شبکه‌های لایه یک مانند اتریوم استفاده می‌کنند و شبکه خود را روی آن بالا می‌آورند و ارز دیجیتال برای پروژه خود تعریف می‌کنند.

همه این کاربردها باعث می‌شود که تا زمانی که جا برای ایجاد نوآوری و پیشرفت در حوزه بلاکچین وجود داشته باشد، شاهد به وجود آمدن ارز دیجیتال جدید نیز باشیم.

تفاوت ساخت کوین و توکن

تفاوت ساخت کوین و توکن

به صورت کلی به ارز دیجیتالی که به عنوان رمز ارز بومی یک شبکه لایه یک تعریف شود کوین می‌گویند. از مشهورترین کوین‌ها می‌توان به BTC، ETH، ADA اشاره کرد. 

اما زمانی که یک شبکه از زیر ساخت یک شبکه لایه یک استفاده کند به آن توکن گفته می‌شود. از معروف‌ترین نمونه‌های توکن می‌توان به DOGE، SHIB، OP و USDT اشاره کرد.

اکنون که با تفاوت کوین و توکن اشاره کردیم می‌توانیم به تفاوت ساخت آن‌ها نیز اشاره کنیم.

– مراحل ایجاد کوین:

برای ساخت یک کوین باید ابتدا یک شبکه لایه ۱ بلاکچینی ایجاد کرد که مراحل زیر در طراحی آن رعایت شده باشد:

۱- تعریف هدف و مشخصات

برای شروع، باید هدف اصلی از ایجاد این بلاکچین را مشخص کنید. قرار است شبکه شما چه نیازی از کاربر را برطرف کند و چه مشخصاتی برای رفع این نیاز ضروری است؟ آیا از قرارداد هوشمند پشتیبانی می‌کند و آیا شبکه‌ای منطبق با ماشین مجازی اتریوم (EVM) خواهد بود؟ مشخص کردن مشخصات اولیه شبکه از جمله اضافه شدن تعداد بلاک‌ها در یک مدت زمان، سرعت تراکنش، و الگوریتم اجماع باید تعیین شوند.

۲- انتخاب الگوریتم اجماع

الگوریتم اجماع تعیین می‌کند که چگونه بلاک‌های جدید در شبکه تولید می‌شوند و تراکنش‌ها تأیید می‌شوند. الگوریتم‌های معروفی مانند گواه اثبات کار (POW)، گواه اثبات سهام (POS) و یا مکانیزم‌های اجماع دیگری وجود دارند که بسته به مشخصات شبکه هر کدام از آن‌ها می‌تواند انتخاب شود.

۳- توسعه نرم‌افزار مربوطه

شما نیاز به توسعه نرم‌افزار مربوطه برای شبکه خود دارید که شامل نرم‌افزار ماینر، نرم‌افزار کامل بلاکچین، کیف پول و سایر ابزارهای مرتبط است. بدین ترتیب به کاربرها  و نودها این امکان را خواهید داد که با توجه به پروتکلی که شما برای بلاکچین خود تعریف می‌کنید، بتوانند به شبکه وصل شوند و با آن تعامل داشته باشند.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

۴- تعیین مشخصات کوین

در این مرحله باید تعیین کنید که کوین مورد نظر شما در ابتدا چه تعداد عرضه در گردشی داشته باشد و در نهایت سقف کوین‌های شبکه چه تعداد خواهد بود و با چه فرمولی کوین‌های شبکه اضافه یا سوزانده شوند. به این فرآیند تعریف توکنومیکس برای یک کوین گفته می‌شود. همچنین باید تعیین کنید که بر روی چه استانداردی قرار است این کوین تعریف شود .

۵- آزمایش و تست شبکه

قبل از عرضه به عموم، باید شبکه را تست کرده و از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. این شامل اجرای تست‌های توانایی، تست امنیت، و تست‌های عملکردی است.

۶- عرضه عمومی و راه‌اندازی

پس از تست‌ها و اطمینان از پایداری و امنیت شبکه، می‌توانید شبکه را به عموم عرضه کنید. این شامل ایجاد یک کامیونیتی، تبلیغات و راه‌اندازی اکوسیستم مرتبط با شبکه است.

– مراحل ایجاد توکن:

همانطور که اشاره شد توکن‌ها بر بستر سایر شبکه‌های بلاکچینی توسعه داده می‌شوند، در نتیجه نیازی به طراحی بلاکچین ندارند.

۱- تعریف هدف و مشخصات

این مرحله همانند ساخت کوین برای ساخت توکن نیز باید طی شود. اما تفاوت در این خواهد بود که نیازی به تعریف الگوریتم اجماع و سایر مشخصات زیرساختی نخواهید داشت زیرا قرار است از زیرساخت یک شبکه بلاکچینی دیگر استفاده کنید.

۲- انتخاب شبکه لایه یک مناسب

با توجه به هدف و مشخصاتی که برای پروژه خود در مرحله قبل تعریف کرده‌اید اکنون باید شبکه لایه ۱ مناسب برای آن پیدا کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید توکن خود را با استاندارد ERC-20 روی شبکه اتریوم ایجاد کنید باید بدانید که کارمزد تراکنش‌ها برای توکن شما بالا خواهد بود و می‌توانید از شبکه ترون یا استاندارد BEP-20 به جای آن استفاده کنید. اما اگر امنیت برای پروژه شما مهم است قطعا شما از این هزینه‌های بالا چشم‌پوشی خواهید کرد و بلاکچین امن اتریوم را برای توسعه پروژه خود انتخاب خواهید کرد.

۳- نوشتن قرارداد هوشمند توکن

پس از انتخاب شبکه مورد نظر باید از استانداردهای موجود در آن شبکه یکی را انتخاب کنید و پس از آن یک قرارداد هوشمند برای توکن خود در شبکه مورد نظر (مانند اتریوم) بنویسید. در صورت موفقیت آمیز بودن توکن‌های شما به اصلاح در شبکه مینت ‌می‌شوند. دقت کنید که مشخصات توکن از جمله تعداد توکن در گردش در این مرحله و در داخل قرارداد هوشمند باید مشخص شود.

۴- عرضه عمومی

در این مرحله باید به دنبال تقویت اکوسیستم و کامیونیتی برای پروژه خود باشید که با مرحله مشابه در مورد ساخت کوین تفاوتی ندارد.

آموزش گام به گام ساخت توکن روی شبکه اتریوم

شما برای ساخت توکن روی یک شبکه ابتدا باید استاندارد مورد نظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای ساخت NFT می‌توانید از استاندارد ERC-721  و برای ساخت یک توکن عادی می‌توانید از استاندارد ERC-20 استفاده کنید.

۱- ابتدا یک والت که به صورت افزونه مرورگر باشد مثل کیف پول متامسک را نصب کنید و والت خود را بسازید یا کیف پولی که قبلا ساختید را در آن وارد کنید. توجه داشته باشید که باید مقداری توکن ETH روی شبکه اتریوم را برای هزینه ساخت توکن در کیف پول خود داشته باشید.

اگر کیف پول خود را در این مرحله ساختید می‌توانید آن مقدار اتر را از صرافی پول نو خریداری کنید و به آدرس کیف پول خود واریز کنید.

۲- وارد محیط مجازی رمیکس (Remix) شوید. با سرچ عبارت Remix به سادگی می‌توانید وبسایت آن را پیدا کنید.از جعبه سمت چپ سایت بر روی عبارت contracts کلیک راست کنید و New File  را انتخاب کنید. نام توکن خود را وارد کنید ما نام آن را Token.sol گذاشتیم.

راه ساخت توکن

۳- کد قرارداد هوشمند خود را در این فایل وارد کنید. توجه کنید که نمونه‌های پیشفرضی برای ساخت توکن وجود دارند که ما یک نمونه از آن را در زیر قرار می‌دهیم.

به صورت خلاصه هر خط از کد بالا به صورت زیر تفسیر می‌شود: 

توجه داشته باشید این نمونه کد برای تست کاربرد دارد و شما برای ساخت یک توکن واقعی نیاز به ویرایش کدهای آن دارید.

۴- از منوی سمت چپ آیتم سوم را انتخاب کنید و گزینه Compile and Run script را بزنید. این بخش کمک می‌کند تا خطاهای احتمالی کد شما مشخص شود. آن‌ها را اصلاح کنید. در نهایت مانند شکل زیر باید یک تیک سبز ظاهر شود. این یعنی قرارداد هوشمند شما آماده انتشار در شبکه است.

۵- در این مرحله باید توکن خود را روی شبکه دیپلوی کنید. از نوار کنار گزینه چهارم را انتخاب کنید و از قسمت Enviroment کیف پول خود را انتخاب کنید. در صورتی که به صورت واقعی قصد ساخت توکن را دارید گزینه WalletConnect را انتخاب کنید. از قسمت سمت راست دکمه آبی Connect Wallet را فشار دهید.

در این مرحله باید کیف پول خود را وصل کنید ما گزینه متامسک را انتخاب می‌کنیم.

۶- یک صفحه متامسک برای شما باز می‌شود به ترتیب Next و Connect را انتخاب کنید. دوباره به منو سمت چپ برگردید برای قرارداد هوشمند مثال ما در مقابل دکمه Deploy تعداد توکن در گردش پروژه خود را وارد کنید و دکمه را فشار دهید.

۷- در صورتی که کارمزد لازم برای ساخت توکن را داشته باشید در این مرحله قرارداد هوشمند شما روی شبکه اتریوم ثبت می‌شود و توکن‌های شما ساخته خواهد شد.

هزینه ساخت توکن در شبکه اتریوم چقدر است؟

هزینه‌های مرتبط با ساخت توکن ERC-20 در شبکه اتریوم به موارد زیر بستگی دارد:

 هنگامی که یک توکن ERC-20 را ایجاد می‌کنید، باید تراکنش‌های مرتبط با قرارداد هوشمند خود را انجام دهید. هزینه‌ Gas برای اجرای تراکنش‌ها در شبکه اتریوم محاسبه می‌شود. هزینه‌ Gas بر اساس میزان مصرف منابع محاسباتی (مانند مقدار محاسباتی و حافظه مورد استفاده) تعیین می‌شود.

هزینه‌ Gas بر اساس قرارداد ERC-20 تعیین می‌شود و هزینه‌ GasPrice نیز توسط میزان شلوغی شبکه اتریوم به صورت خودکار تعیین می‌شود.

اما به صورت متوسط هزینه بین ۱۰۰۰ دلار تا ۸۰۰۰ دلار را برای آن متصور بود که باید در قالب ETH در کیف پول خود موجود داشته باشید.

آموزش گام به گام ساخت توکن روی شبکه BNB 

۱-ورود به محیط ریمیکس و ایجاد یک فایل قرارداد در پوشه Contracts

۲- انتخاب استاندارد توکن مثل Bep-20

۳- قرارداد هوشمند خود را در این فایل بنویسید. ما نمونه یک کد را در فایل زیر برای شما قرار داده‌ایم:

به صورت خلاصه هر خط از کد بالا به صورت زیر تفسیر می‌شود: 

۴- از منوی سمت چپ گزینه سوم را انتخاب کنید و آن را Compile and Run Script کنید. در صورت عدم وجود خطا در کدهای شما یک تیک سبز به نمایش در خواهد آمد.

۵- در صورتی که در مرحله قبل کیف پول خود را متصل کرده‌اید تنها کافیست بر روی افزونه متامسک خود کلیک کنید و از قسمت بالا سمت چپ آن شبکه را به BNB Chain تغییر دهید.

۶- از منوی سمت چپ گزینه Deploy را مطابق با آموزش برای توکن‌های ERC-20 بزنید و تمام توکن‌های شما روی زنجیره BNB ثبت خواهند شد.

هزینه ساخت توکن در شبکه BNB  اسمارت چین چقدر است؟

تقریبا تمام هزینه‌های ساخت یک توکن BEP-20 مانند یک توکن ERC-20 محاسبه می‌شود با این تفاوت که GasPrice در شبکه BNB بسیار کمتر از شبکه اتریوم است. این هزینه بسته به پیچیدگی کد شما و میزان استفاده از منابع شبکه خواهد داشت.

اما به صورت متوسط می‌توان هزینه‌ای بین ۵۰۰ دلار تا ۳۰۰۰ دلار را برای ساخت آن متصور بود.

آموزش لیست کردن توکن در کوین مارکت کپ

شما برای شناساندن توکن خود و لیست کردن آن در صرافی‌ها باید ابتدا آن را در سایت کوین مارکت کپ لیست کنید. برای اینکار ابتدا وارد سایت آن شوید و از قسمت بالا سمت راست صفحه گزینه SignUp را انتخاب کنید. 

این سایت برخی مدارک را برای لیست کردن توکن‌ها اجباری کرده است که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است.

  • باید دارای یک وبسایت و صفحات اجتماعی باشد
  • باید به صورت عمومی معامله شود و حداقل در یک صرافی که در کوین مارکت کپ لیست شده است، بطور فعال مبادله داشته باشد.
  • یک نماینده از طرف پروژه معرفی شود و مدارک هویتی او باید بارگزاری شود.
  • حجم معاملات توکن به یک مقدار حداقلی در روز رسیده باشد.
  • آدرس قرارداد هوشمند توکن توسط یک شرکت حسابرسی شده باشد.

در صورتی که موارد فوق را برآورده کرده‌اید از منوی بالای صفحه گزینه lISTING را انتخاب کنید و موارد گفته شده را پر کنید. در صورت نیاز مانند مدارک هویتی، آن را بارگزاری کنید.

پس از این مرحله مدتی طول می‌کشد تا نماینده وبسایت CMC درخواست شما را بررسی کند و در صورت کامل بودن مدارک درخواست شما تایید می‌شود و در این سایت لیست می‌شود. این موضوع از طریق یک ایمیل رسمی به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جمع‌بندی

برای ساخت کوین یا توکن باید ابتدا بدانید پروژه شما قرار است چه چیز جدیدی را در بازار ارز دیجیتال ارائه دهید. سپس با توجه به اهداف خود باید یک شبکه بلاکچینی را برای ساخت توکن خود انتخاب کنید. پیش‌نیاز این بخش داشتن دانش کافینسبت به تکنولوژی بلاکچین و تفاوت کوین با توکن است. پس از آن شما می‌توانید قرارداد هوشمند پروژه خود را بنویسید و با استفاده از شبیه‌سازهایی مانند سایت رمیکس آن را روی شبکه مورد نظر خود دیپلوی کنید. دقت داشته باشید که برای انجام این کار نیاز به پرداخت کارمزد خواهید داشت که اگر قصد داشته باشید آن را روی شبکه‌های اصلی دیپلوی کنید باید به اندازه متوسط ۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار توکن بومی شبکه را در کیف پول خود موجود داشته باشید. پس از طی این مراحل به روشی که آموزش داده شده شد می‌توانید آن را در سایت کوین مارکت کپ لیست کنید و به دنبال ساخت کامیونیتی برای آن باشید و پس از آن به دنبال لیست کردن توکن خود در صرافی‌ها باشید.

سوالات متداول (FAQ)

هزینه ساخت ارزدیجیتال چقدر است؟

هزینه ساخت ارز دیجیتال کاملا وابسته به آن است که کدام شبکه را برای دیپلوی کردن قرارداد هوشمند خود انتخاب می‌کنید. در درجه بعدی به استانداردی از شبکه که انتخاب می‌کنید و پیچیدگی کد شما بستگی دارد. اما به صورت متوسط باید برای زنجیره BNB هزینه ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار و برای شبکه اتریوم هزینه بین ۱۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار را کنار بگذارید.

آیا ساخت ارزدیجیتال سود آور است؟

این موضوع در درجه اول به نوآوری پروژه شما بستگی دارد که چه نیازی از کاربر را برطرف می‌کند و در درجه بعدی به توانایی شما در جلب حمایت و ساخت کامیونیتی برای پروژه بستگی دارد. توجه داشته باشید که شما هزینه قابل توجهی را برای کارمزد ساخت توکن پرداخت می‌کنید و در صورتی که به موارد گفته شده فکر نکرده‌اید این کار را انجام ندهید.

آیا ساخت ارزدیجیتال قانونی است؟

به صورت کلی چه در ایران و چه در فضای جهانی قانون خاصی برای ساخت توکن در نظر نگرفته شده است اما در هر دو فضا در صورتی که توکن شما در خدمت اهداف خرابکارانه‌ای مانند پولشویی، کلاهبرداری، قاچاق و … باشد این کار تخلف محسوب خواهد شد. ضمن اینکه در بعضی از کشورها از جمله آمریکا بسیاری از توکن‌ها در گروه اوراق بهادار ثبت نشده قرار می‌گیرند که با شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) مواجه می‌شوند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)