آیا می‌توان بیت کوین و دوج کوین را با یک دیگر مقایسه کرد؟ تفاوت دوج کوین و بیت کوین

مقایسه دوج کوین و بیت کوین
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

بیت کوین و دوج کوین هر دو از شناخته‌شده‌ترین ارزهای دیجیتال هستند. وجه تمایز بیت کوین این است که اولین ارز دیجیتال است، در حالی که دوج کوین ظاهراً به عنوان یک شوخی شروع شده است. این دو ارز دیجیتال، به عنوان دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، شباهت‌ها و همچنین چندین تفاوت قابل توجه دارند. در این مقاله به مقایسه بیت کوین و دوج کوین پرداخته و تفاوت‌های اصلی آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

دوج کوین؛ میم کوین محبوب

برای برخی از افرادی که برای مدت طولانی در بازار ارزهای دیجیتال فعال بوده‌اند، DOGE همیشه یک مورد عجیب بوده است: پروژه‌ای که برای کاربران جدید جذاب است و در عین حال فاقد اکثر ویژگی‌هایی است که ارزهای دیجیتال را مفید یا ارزشمند می‌کنند.

Dogecoin به نوعی از کد منبع بیت کوین ساخته شده و مانند لایت کوین از الگوریتم Scrypt استفاده می‌کند. با این حال، در مورد دوج کوین، جنبه‌های فنی کمتر از جنبه‌های اجتماعی آن قابل توجه است.

این پروژه که در سال ۲۰۱۳ توسط جکسون پالمر و بیلی مارکوس ایجاد شد، سال‌ها پیش توسط بنیانگذاران و توسعه‌دهندگان آن، رها شد. تا همین اواخر، آنقدر در وضعیت ضعیفی قرار داشت که حتی نمی‌توانست زیرساخت بلاک چین خود را تأمین کند و در سال ۲۰۱۴ برای استخراج به لایت کوین متوسل شد.

اما در حال حاضر، ارزش بازار DOGE بیش از دو برابر لایت کوین و همچنین بانک ۳۳۰ ساله بارکلیز است.

در مقاله دوج کوین چیست،‌ به طور کامل درباره این شبکه و ارز دیجیتال DOGE توضیح داده‌ایم

تفاوت بین بیت کوین و دوج کوین

مقایسه دوج کوین و بیت کوین

در حالی که BTC و دوج کوین بر اساس یک پایه مشابه ساخته شده‌اند، این دو ارز دیجیتال نباید یکسان در نظر گرفته شوند. در واقع، تفاوت‌های زیادی بین BTC و DOGE وجود دارد. BTC پادشاه رمز ارزهاست، در حالی که DOGE پنج سال بعد راه‌اندازی شد و از برخی از کدهای اصلی BTC استفاده می‌کند.

در اینجا چندین تفاوت بین دوج کوین و بیت کوین را معرفی کرده‌ایم:

 بیت کویندوج کوین
زمان راه‌اندازی۲۰۰۸۲۰۱۳
ارزش بازار۵۵۱ میلیارد دلار۱۰ میلیارد دلار
سکه‌های در گردش۱۹ میلیون۱۳۲.۶۷ میلیارد
حداکثر عرضه۲۱ میلیونبدون محدودیت
میانگین زمان تراکنش۹ دقیقه و ۱۴ ثانیه۱ دقیقه و ۴ ثانیه
کارمزد تراکنش۱.۲۵ تا ۵ دلار۰.۱ تا ۱.۷۵ دلار
ویژگی خاصطلای دیجیتالمیم کوین

ارزش بازار

ارزش بازار BTC حدود ۵۴ برابر بیشتر از ارزش بازار DOGE است. BTC دارای سکه‌های بسیار کمتری است اما قیمت بسیار بالاتری دارد.

حداکثر عرضه

عرضه یکی از تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع ارز دیجیتال است. DOGE دارای عرضه نامحدود است. از سوی دیگر، BTC عرضه محدودی دارد. سقف حداکثر عرضه برای بیت کوین ۲۱ میلیون است که بیش از آن تولید نخواهد شد. این بدان معناست که ماینرها مجبور می‌شوند در طول زمان برای به دست آوردن بیت کوین‌های جدید سخت‌تر و طولانی‌تر کار کنند و این امر تا حدی به تضمین توانایی BTC برای نگهداری و رشد ارزش خود در طول زمان کمک می‌کند.

هر بار که یک بلوک دوج کوین استخراج می‌شود، ماینر ده هزار DOGE دریافت می‌کند. از نظر ریاضی، به این معنی است که در هر دقیقه ده هزار دوج در شبکه آزاد می‌شود که به طور مداوم ارزش این دارایی را در طول زمان کاهش می‌دهد. کاهش ارزش DOGE به طور مداوم، دقیقاً همان چیزی است که مارکوس و پالمر می‌خواستند. این دو توسعه‌دهنده مقادیر نامحدودی از Dogecoin ایجاد کردند، به این معنی که این رمز ارز به دلیل کمبود آن ارزشمند نباشد و برخلاف BTC به یک ذخیره ارزش تبدیل نشود. از سوی دیگر، BTC در برابر تورم مقاوم است. تعداد محدود ۲۱ میلیون BTC همراه با نرخ انتشار رو به کاهش آن به معنای افزایش مداوم ارزش بیت‌کوین، مشابه طلا است. کمبود و تقاضا منجر به افزایش ارزش آن در بلندمدت می‌شود.

زمان تراکنش

وقتی صحبت از زمان پردازش تراکنش به میان می‌آید، دوج کوین از BTC پیشی می‌گیرد. به طور متوسط، حدود یک دقیقه طول می‌کشد تا یک بلوک جدید از تراکنش‌ها به بلاک چین Dogecoin اضافه شود،که باعث می‌شود شبکه دوج کوین در پردازش تراکنش‌ها بیش از ۹ برابر سریع‌تر از BTC باشد. در نتیجه، DOGE برای پردازش پرداخت‌ها تا حدودی کارآمدتر است. اما بلاک چین بیت کوین عموماً محبوبیت بیشتری دارد. این امر باعث می‌شود بیت کوین بیشتر از DOGE ازدحام شبکه را تجربه کند.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

کارمزد تراکنش

هزینه پردازش تراکنش BTC به طور قابل توجهی بالاتر از کارمزد پردازش تراکنش DOGE است. در شش ماه منتهی به فوریه ۲۰۲۲، هزینه پردازش برای تراکنش BTC بین ۱.۲۵ تا ۵ دلار بود، در حالی که محدوده کارمزدهای تراکنش‌های دوج کوین ۰.۱ تا ۱.۷۵ دلار بود.

ویژگی خاص

BTC، به عنوان اولین ارز دیجیتال، می‌تواند به عنوان یک نوآوری قابل توجه در نظر گرفته شود، دوج کوین یک «ارز اینترنتی سرگرم‌کننده» است. همچنین، محبوبیت Dogecoin الهام‌بخش رمز ارزهایی همچون شیبا اینو بوده است.

BTC به عنوان یک «نسخه کاملاً همتا به همتا از پول نقد الکترونیکی» ایجاد شد که تراکنش‌های مالی را بدون نیاز به هیچ واسطه یا مرجع متمرکز تسهیل می‌کند. BTC شبیه طلای دیجیتال است؛ با عرضه محدود سکه و فرآیند استخراج برای ضرب بیت کوین‌های جدید. استخراج BTC مانند استخراج طلای فیزیکی با صرف انرژی زیادی همراه است.

اثرات زیست محیطی

BTC از منظر زیست محیطی منتقدان خودش را دارد. استخراج BTC به انرژی باورنکردنی نیاز دارد. استخراج BTC به دلیل انتشار دی اکسید کربن (CO2) برای تغییرات آب و هوایی مضر است. یک مطالعه نشان داده که شبکه بیت کوین به اندازه کل کشور آرژانتین انرژی مصرف می‌کند.

با این حال، طرفداران BTC با این استدلال مخالفت کرده و می‌گویند که عملیات استخراج از منابع تجدید پذیر استفاده می‌کند. تأثیرات زیست محیطی استخراج BTC یک تفاوت عمده با DOGE است. از آنجایی که الگوریتم استخراج DOGE متفاوت است، انرژی کمتری مصرف کرده و نگرانی زیست محیطی مرتبط با این ارز دیجیتال وجود ندارد.

روش اجماع اثبات کار BTC بر اساس استاندارد هش SHA-256 ساخته شده است. از سوی دیگر، دوج کوین مانند لایت کوین، از فناوری Scrypt استفاده می‌کند که دارای هش کمتر (معیار قدرت محاسباتی در هر ثانیه) است و انرژی کمتری نسبت به الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 مصرف می‌کند. الگوریتم Scrypt تضمین می‌کند که استخراج یک ارز دیجیتال راحت‌تر و سریع‌تر از شبکه SHA-256 است.

قیمت

قیمت دوج کوین بسیار کمتر از قیمت بیت کوین است. می‌دانیم که BTC روزانه هزاران دلار نوسان دارد. به طور مشابه، Dogecoin نیز نسبتاً بی‌ثبات است. قیمت این دارایی عمدتاً زیر یک دلار است. ثبات نسبی دوج کوین آن را به گزینه مناسب‌تری برای تراکنش‌های روزانه نسبت به BTC تبدیل می‌کند. البته که برای خرید ارز DOGE، به کیف پول دوج کوین هم نیاز داریم که در مقاله آشنایی با 10 کیف پول‌ برتر دوج کوین در سال 2023 آن‌ها را می‌شناسیم.

قابلیت ارتقا

همچنین، بیت کوین با به روزرسانی‌های قابل توجهی روبرو است که می‌تواند آن را از DOGE متمایز کند. قابل توجه‌ترین به روزرسانی آتی بیت کوین، شبکه لایتنینگ است که به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از تونل‌های خارج از زنجیره، تراکنش‌های کوچکتری با BTC انجام دهند.

تونل‌های شبکه لایتنینگ بین دو کاربر باز می‌شوند که می‌توانند بلافاصله با حداقل هزینه تراکنش انجام دهند. پس از پایان معامله، دو طرف می‌توانند تونل را ببندند و سپس تراکنش به شبکه اصلی بیت کوین ارسال می‌شود. در حالی که DOGE در حال حاضر سرعت تراکنش‌های بالاتری دارد، شبکه لایتنینگ می‌تواند Dogecoin را در دراز مدت تقریباً بی‌فایده کند.

دوج کوین بهتر است یا بیت کوین؟

دوج کوین بهتر است یا بیت کوین؟

با توجه به اینکه هم BTC و هم DOGE مزایا و معایب خود را دارند، هیچ پاسخ قطعی برای اینکه کدام بهترین است وجود ندارد. با این حال، مطمئناً پاسخی برای این سؤال وجود دارد که آیا بیت کوین یا دوج کوین برای شما مناسب است یا خیر.

درک این نکته مهم است که علی‌رغم تفاوت‌های قیمتی، بیت‌کوین و دوج‌کوین هر دو در زمان‌های مختلف بازدهی چشمگیری برای سرمایه‌گذاران خود داشته‌اند. تنها در سال ۲۰۲۱، Dogecoin از کمتر از ۰.۱۰ دلار تا حدود ۰.۶۸ دلار در نوسان بود که سود بسیار خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران اولیه کرد. با این حال، توجه داشته باشید که جهش قیمت Dogecoin به دلیل تبلیغات و توییت‌های ایلان ماسک بود و قیمت DOGE هیچگاه به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیک در بلاک چین آن رشد نکرده است.

شبکه Dogecoin به طور مداوم در حال تولید سکه‌های جدید است که در طول زمان ارزش این دارایی را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، بیت کوین به دلیل کمیاب بودن به گونه‌ای طراحی شده است که ارزش آن در طول زمان افزایش یابد. اینکه آیا ارزش BTC به افزایش خود ادامه می‌دهد یا نه، بر اساس تقاضا است، اما نمی‌توان منکر پتانسیل این دارایی شد.

به طور کلی، بر اساس تاریخچه قیمت هر یک از پروژه‌ها، به نظر می‌رسد که Dogecoin برای بسیاری یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است، در حالی که بیت‌کوین یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. با این حال، وضعیت برای هر دو شبکه همیشه می‌تواند بر اساس اخبار و تحولات آینده تغییر کند.

شما می‌توانید سرمایه‌گذاری در بیت کوین یا دوج کوین یا هر دو را انتخاب کنید. همچنین، می‌توانید انتخاب کنید که در هیچ‌کدام سرمایه‌گذاری نکنید. BTC و DOGE هر دو دارایی‌های پر ریسک هستند، اگرچه DOGE سرمایه‌گذاری پرریسک‌تری نسبت به BTC است.

سرمایه‌گذاران محافظه کارتر ممکن است فقط BTC بخرند، در حالی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر، DOGE را به سبد ارزهای دیجیتال خود اضافه می‌کنند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتالی، خطرات و مزایای احتمالی را در نظر بگیرند.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

آیا دوج کوین جایگزین بیت کوین خواهد شد؟

آینده دوج کوین

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، همواره از دوج کوین پشتیبانی کرده است. او اعلام کرده که همراه با BTC و اتر روی DOGE نیز سرمایه‌گذاری کرده است. از نظر ماسک، دوج کوین نسبت به BTC و سایر ارزهای دیجیتال یک مزیت دارد: او DOGE را بهترین ارز دیجیتال برای معامله می‌داند.

ماسک پس از انتخاب شدن در سال ۲۰۲۱ توسط مجله تایم در مصاحبه‌ای گفت: اساساً بیت کوین جایگزین خوبی برای ارز معاملاتی نیست. اگرچه، Dogecoin به عنوان یک شوخی ایجاد شده است، برای تراکنش‌ها مناسب‌تر است.

وی افزود: حجم تراکنش بیت کوین کم است و هزینه هر تراکنش بالا است. ماسک اضافه کرد که BTC به عنوان یک ذخیره‌کننده ارزش مناسب‌تر است، به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران آن می‌خواهند آن را نگه داشته و نفروشند یا از آن برای معاملات استفاده نکنند. از سوی دیگر، DOGE ارزی است که «مردم را به خرج کردن تشویق می‌کند، نه اینکه آن را به‌عنوان ذخیره‌ای از ارزش، احتکار کنند».

با این حال، حامیان BTC معتقدند با اینکه این دارایی یک ذخیره ارزش است، اما برای یک سیستم مالی همتا به همتا طراحی شده است و می‌تواند برای تراکنش‌ها مورد استفاده قرار گیرد، همچنانکه کشور السالوادور BTC را پول قانونی خود اعلام کرده است.

اگرچه ماسک به وضوح نسبت به ارزهای دیجیتال خوش‌بین است، اما تردید دارد که BTC جایگزین ارز فیات شود.

در مورد Dogecoin، در حال حاضر پایگاه اصلی طرفداران آن به وجود آمده و کشش شبکه‌های اجتماعی به دست آمده است. در نتیجه، همه چیز برای رشد بعدی آن مهیاست.

جامعه‌ا‌ی که توسط وحدت و یک هدف گسترده هدایت می‌شود، تأثیرات شبکه‌ای را تقویت می‌کند که لزوماً شناخت برند را ایجاد می‌کند. شناخت برند این ارز دیجیتال منجر به پذیرش دوج در کسب‌وکارها خواهد شد. پس از آن، بازار شاهد ایجاد شرکت‌های پردازشگر پرداخت توسط کارآفرینان خواهد بود. چنین شرکت‌هایی برای تعامل با Dogecoin ضروری هستند.

مهم ترین وجه اشتراک این دو، چیزی نیست جز مکانیزم اجماع حاکم بر آن‌ها. چرا که هر دو از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند. استخراج دوج کوین

آیا دوج کوین یک ارز آینده دار است؟

ایلان ماسک و دوج کوین

آنچه در آینده برای Dogecoin پیش‌بینی می‌شود، یک بازی حدس و گمان است. مشکل بزرگ فضای ارزهای دیجیتال دو قطبی شدن عقاید است. مفسران، وبلاگ نویسان و یوتیو‌برها یا از کریپتو متنفر هستند یا بر این باورند که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال دنیا را نجات خواهند داد.

اما افزایش توجه بخشی از پدیده گسترده‌تر هجوم سرمایه‌گذاران به دارایی‌های سفته بازانه است. در حال حاضر، بیش از 50 میم کوین در CoinMarketCap فهرست شده‌اند. مانند همه ارزهای دیجیتال، بزرگترین بازدارنده رشد یک رمز ارز ناتوانی در استفاده از آن برای معاملات است. با این حال، مشکل خاص میم کوین‌ها، بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال، این است که استفاده از آنها تا حد زیادی به کاربران وابسته است. اگر سرمایه‌گذاران علاقه خود را به DOGE از دست بدهند، قیمت آن سقوط کرده و بی‌ارزش می‌شود.

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که ایلان ماسک خالق دوج کوین است،‌ در صورتی که این موضوع حقیقت ندارد

جمع‌بندی

بیت‌کوین و دوج‌کوین به بلاک چین مشابهی متکی هستند، اما بسیاری از ویژگی‌های آن‌ها با هم متفاوت است. Dogecoin به دلیل زمان پردازش سریع و هزینه‌های پایین تراکنش متمایز است، در حالی که BTC رهبر بازار است که بیشترین ارزش را دارد. برای مقایسه دوج کوین و بیت کوین، بسته به اهداف و ترجیحات سرمایه‌گذاری خود، ممکن است تصمیم بگیرید که در BTC، DOGE یا هر دو سرمایه‌گذاری کنید. برای این کار لازم است به میزان ریسک‌پذیری خود در سرمایه‌گذاری توجه کنید.

به نظر شما دوج کوین بهتر است یا بیت کوین؟ کدام‌یک را برای سرمایه‌گذاری بلند مدت و کدام را به عنوان سرمایه‌گذاری کوتاه مدت انتخاب می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید DOGE قیمت ۱ دلار را خواهد دید؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)