ارزهای BNB و BUSD چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت‌های بایننس کوین و بایننس دلار
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

شبکه بایننس در حال حاضر دو ارز دیجیتال دارد که یکی از آن‌ها بایننس‌ کوین (BNB) و دیگری بایننس‌ یو‌ اس‌ دی (BUSD) است. اما تفاوت BNB و BUSD چیست و چرا بایننس به هر دو آنها نیاز دارد؟ در این مقاله از پول نو ابتدا مفهوم این دو رمز ارز بررسی می‌کنیم و نهایتاً به جواب دقیق این پرسش خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

آیا BNB همان BUSD است؟

اگرچه BNB و BUSD هر دو توسط صرافی آنلاین بایننس ایجاد شده‌اند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. رمز‌ ارز BNB توکن صرافی بایننس و زنجیره هوشمند بایننس (BSC) است و شما می توانید از آن برای پردازش تراکنش‌ها و دریافت تخفیف در کارمزد معاملات در بایننس استفاده کنید. اما ارز‌ دیجیتال BUSD یک استیبل‌ کوین است که ارزش آن روی ۱ دلار بسته شده است و به عنوان یک توکن پرداختی کاربرد دارد. البته این به این معنی نیست که برای خرید BNB یا Binance USD تنها می‌توانید از خود صرافی بایننس اقدام کنید، بلکه این دو رمز ارز در بسیاری از پلتفرم‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال قابل معامله هستند. چانگ پنگ ژائو یا CZ کیست؟ آشنایی با موسس بایننس و ثروتمندترین مرد کریپتو!

موارد استفاده هر کدام چیست؟

رمزارز BNB به عنوان توکن کاربردی شبکه بایننس ایجاد شد و در ابتدا، فقط به عنوان وسیله‌ای برای دریافت تخفیف کارمزد‌های معاملاتی استفاده می شد. به عبارت دیگر اگر به جای هر ارزی که با آن معامله می‌کنید، کارمزد معاملات خود را با استفاده از BNB پرداخت کنید، شما واجد شرایط پرداخت کارمزد کمتری خواهید بود.

صرافی بایننس به صراحت اعلام کرده است که تخفیف کارمزد معاملاتی آن‌ها از سال چهارم به آرامی از ۲۵ درصد به ۶.۷۵ درصد کاهش می‌یابد. اما این تخفیف ۲۵ درصدی تا سال ۲۰۲۲ همچنان برقرار خواهد بود.

علاوه بر این، با معرفی زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، استفاده از رمزارز BNB گسترش یافته است زیرا این ارز‌ دیجیتال به کل این اکوسیستم قدرت می‌بخشد.

پروژه‌های مختلفی در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) آغاز شده‌اند و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها Pancakeswap است. علاوه بر این رمز‌ارز BNB برای تأیید تراکنش‌هایی که در هنگام تعامل با زنجیره هوشمند بایننس (BSC) صورت می‌پذیرند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بایننس کوین چیست؟

BUSD یک استیبل‌کوین است

از طرف دیگر BUSD یک استیبل‌ کوین است که هر ۱ واحد آن مقرر شده است تا برابر با ۱ دلار آمریکا باشد. در مقایسه با سایر استیبل‌ کوین‌ها مانند USDT، این رمز‌ارز مقدار بیشتری از ذخایر خود و در حدود ۹۶ درصد آن را به صورت نقد و معادل نقدی دارد. در مقابل، USDT تنها ۲.۹ درصد از ذخایر خود را به صورت نقدی در اختیار دارد!

وقتی می‌گوییم که BUSD یک استیبل‌کوین است بدان معنی است که ارزش BUSD توسط ارزش USD پشتیبانی می شود. در تئوری، زمانی که شما تصمیم می‌گیرید تا ۱ واحد از BUSD را نقد کنید، باید بتوانید در ازای آن ۱ دلار آمریکا دریافت کنید. در حقیقت وقتی به خرید BUSD می‌پردازید گویا دلار خریده‌اید.

استیبل کوین بایننس یو اس دی از ابتدا به شدت کنترل شده بوده و با وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) کاملا مطابقت و هماهنگی دارد. موارد اصلی استفاده از BUSD این است که به عنوان یک جفت معامله برای سایر ارزهای دیجیتال عمل کند و یا بتوان از آن کسب سود کرد.

چه شرکت‌هایی پشت BNB و BUSD هستند؟

بایننس‌کوین و یا همان BNB با راه‌اندازی صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷ به وجود آمد. در ادامه صرافی Binance با همکاری با Paxos که یک مؤسسه مالی تحت نظارت نیویورک است، برای ایجاد BUSD همکاری کرد. این موسسه دارای ذخایر BUSD است، که شامل تمام دلارهایی است که از BUSD پشتیبانی می‌کنند. استیبل‌کوین BUSD در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد که ۲ سال دیرتر از ورود رمز‌ارز BNB به عرصه دنیای ارز‌های دیجیتال است.

مقایسه BNB و BUSD

همانطور که اشاره کردیم هرچند هر دو این رمز ارز توسط صرافی بایننس ایجاد شده‌اند، اما ماهیت متفاوتی دارند. در ادامه به مقایسه بایننس کوین و بایننس یو اس دی از نظر ثبات قیمتی، جفت‌های معاملاتی، در دسترس بودن و … می‌پردازیم.

ثبات قیمت

BNB در مقایسه با BUSD نوسانات قیمتی بیشتری دارد. دلیل آن نیز این است که BUSD یک استیبل‌کوین است و همواره ۱ واحد BUSD باید برابر با ۱ دلار آمریکا باشد.

بایننس همچنین در حال پیگیری سیاست سوزاندن توکن‌های BNB خود بوده است که باعث حفظ و حتی افزایش ارزش بایننس کوین می‌شود. در تئوری، این سیاست باعث کاهش عرضه BNB می شود که ممکن است منجر به تاثیرات مثبتی در قیمت آن شود.

به این ترتیب، نگه‌داری توکن BNB غیر قابل پیش‌بینی‌تر خواهد بود. اما اگر به اکوسیستم بایننس اعتماد دارید، قطعا اعتقاد شما بر این خواهد بود که با هولد این رمز ارز شاهد افزایش قیمت آن در دراز مدت هستید!

جفت های معاملاتی موجود

در صرافی بایننس، باید بتوانید هر ارز دیجیتال را با BNB و BUSD معامله کنید. از آنجایی که هر دو توسط اکوسیستم بایننس ایجاد شده‌اند، می‌توانید از هر یک برای خرید اکثر ارزهای‌ دیجیتال روی پلتفرم آن استفاده کنید. با این حال، قیمت BNB بی‌ثبات‌تر است، که ممکن است بر مقدار ارز دیجیتالی که خریداری می کنید تأثیر بگذارد، در حالی که BUSD پایدارتر است.

در دسترس بودن آن‌ها در پلتفرم‌های دیگر

به غیر از صرافی بایننس، هر دو ارز دیجیتال در پلتفرم‌های دیگر نیز در دسترس هستند:

BUSDBNBپلتفرم
AAX
AscendEx
Gate.io
Huobi
Cex.io
KuCoin

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، استیبل‌کوین BUSD در مقایسه با توکن BNB، کمتر رایج است و در برخی صرافی‌ها پشتیبانی نمی‌شود. دلیل کمتر بودن محبوبیت BUSD این است که استیبل‌کوین‌های مشهورتری مانند USDC و USDT وجود دارند که این صرافی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

شبکه های در دسترس

برخی از شبکه‌هایی که می توانید برای برداشت BNB یا BUSD از بایننس استفاده کنید در جدول زیر آمده است:

BUSDBNBشبکه
BEP2
BEP20
ERC20

نسخه استاندارد ERC20 از توکن BUSD، به عنوان نسخه بومی آن شناخته می‌شود. در حالی که نسخه مبتنی بر استاندارد BEP20، همان نسخه متصل‌شده به شبکه بایننس است. در ادامه توضیحاتی برای درک بهتر تفاوت میان آن‌ها آورده شده است.

اگر به دنبال برداشت یا سپرده‌گذاری استیبل‌کوین BUSD هستید، ممکن است متوجه شده‌ باشید که آدرس سپرده‌های BEP20 و ERC20 مشابه یکدیگر هستند. بهترین کیف پول‌های BNB در سال 2023 + واریز BNB به تراست والت

استیبل‌کوین BUSD کاربردی‌تر است و همچنین می توانید از آن در چندین شبکه استفاده کنید، از جمله این شبکه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شبکه Avalanche C-Chain
  • شبکه Harmony ONE

به این ترتیب، BUSD نسبت به BNB در شبکه‌های بیشتری پشتیبانی می شود. این بدان معناست که شما می‌توانید از BUSD برای پروژه‌های خاصی که در شبکه‌های بلاک‌ چین دیگر و نه فقط در زنجیره هوشمند بایننس میزبانی می‌شوند، استفاده کنید.

وقتی که BNB یا BUSD را بین پلتفرم‌های مختلف ارسال می‌کنید، بهتر است شبکه‌ای را که از آن استفاده می‌کنید از نظر قابلیت پشتیبانی آن از این توکن‌ها دوباره بررسی کنید. به عنوان مثال، Crypto.com امکان برداشت BEP2 و BEP20 را در پلتفرم خود فراهم می کند.

تفاوت شبکه bep2 با bep20 در چیست و چگونه این دو را از هم تشخیص دهیم؟

کسب سود

در پلتفرم‌های زیر و با استفاده از BNB و BUSD می‌توانید کسب سود کنید:

BUSDBNBپلتفرم
Crypto.com Earn
Nexo
Celsius
‌Blockfi
Binance Earn
YouHolder

همان‌گونه که واضح است در مقایسه با استیبل‌ کوین BUSD، پلتفرم‌های بیشتری برای کسب سود از ارز دیجیتال BNB وجود دارد.

با این حال حتما باید قبل از ارسال رمز‌ ارز‌های خود به یک پلتفرم، از شبکه‌های پشتیبانی شده توسط آن اطلاع پیدا کنید. برای مثال اگر بخواهید BNB را از طریق شبکه BEP20 به آدرس BEP2 ارسال کنید، ممکن است رمزارز شما برای همیشه از دست برود.

جدول مقایسه کلی BNB و BUSD

در جدول زیر به طور کامل مقایسه‌ای بین این دو ارزدیجیتال صورت گرفته است:

 BNBBUSD
موارد استفادهتوکن بومی بایننس و شبکه هوشمند بایننساستیبل‌ کوین
شرکت‌های درگیربایننسبایننس و Paxos
ثبات قیمتدارای نوسانفیکس شده روی یک دلار آمریکا
جفت‌های معاملاتی موجودهر دو یکسانهر دو یکسان
دسترسی در سایر پلتفرم‌هاپلتفرم‌های بیشترپلتفرم‌های کمتر
شبکه‌های در دسترسBEP2 و BEP20ERC20، AVAX، ONE، BEP2 و BEP20
کسب سودامکان‌پذیر در پلتفرم‌های بیشترامکان‌پذیر در پلتفرم‌های کمتر

از جدول بالا می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که این دو ارزدیجیتال نسبتا با یکدیگر متفاوت هستند.

نتیجه‌گیری

اگرچه BNB و BUSD توسط صرافی بایننس ایجاد شده‌اند، اما موارد استفاده این دو در این اکوسیستم متفاوت است.

اگر به دنبال استفاده از اکوسیستم بایننس و به ویژه زنجیره هوشمند بایننس (BSC) هستید، بهتر است مقداری BNB در کیف پول خود داشته باشید تا به وسیله آن بتوانید تراکنش‌ها را تایید کنید (مخصوصا برای پروژه‌های DeFi).

از آنجایی که BUSD یک استیبل‌کوین است، کاربردهای بهتری برای حفظ ارزش دارایی شما خواهد داشت، به ویژه در دنیای بی‌ثبات ارزهای دیجیتال!

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میلاد
میلاد
1 سال قبل

آقا من نفهمیدم BSC همون BUSD هست آخرش یا نه؟

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
1 سال قبل
پاسخ به  میلاد

سلام میلاد عزیز
این دو ارز متفاوت هستن. BNB نوسان قیمت داره و یوتیلیتی توکن محسوب می‌شه و کارکردش مثل اتر روی شبکه اتریوم هست. ولی BUSD یک استیبل کوینه که قیمتش همتراز با دلاره مثل تتر. شباهتشون اینه که هر دو رو صرافی بایننس ایجاد کرده و روی شبکه اسمارت چین بایننس کار می‌کنن.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

0

نظر مخاطبان (2)