آشنایی با رمز ارزها

زمان مطالعه :

7 دقیقه

ارز دیجیتال BOB چیست؟ نقدی متفاوت در مورد میم کوین هوش مصنوعی پرسروصدای بازار

این روزها که بازار میم کوین‌ها (Memes Tokens) داغ است و هر روز اسم یک میم‌کوین جدید را می‌شنویم که چند روزی رشد کرده و پس از کاهش قیمت از خاطره‌ها فراموش می‌شود. این روزها ایلان ماسک یک میم کوین جدید به نام باب (BOB) را ترند کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی ارز دیجیتال BOB، خالق ارز دیجیتال باب، ربات هوش مصنوعی باب (Bob Is Here To Explain) و… بپردازیم. اگر مایلید در مورد این رمز ارز بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال باب چیست؟

ارز دیجیتال باب چیست؟

ارز دیجیتال باب (BOB) یک توکن ERC-20 است که در تاریخ ۱۹ آپریل سال ۲۰۲۳ توسط فرد ناشناسی ساخته شد. این پروژه شکل و شمایلی مانند لگو ارز دیجیتال PEPE دارد. BOB ارز دیجیتال ربات توییتری با نام Bob Is Here To Explain است. این ربات توییتری در توییتر به توضیح توییت‌هایی که این ربات در کامنت‌های آن تگ شده است، می‌پردازد. گاهی شما یک توییت را متوجه نمی‌شوید، برای دریافت توضیح بیشتر در مورد توییت مورد نظر خود کافی است که @ExplainThisBob را در توییت مورد نظر کامنت کنید، پس از آن ربات باب توییت را برای شما توضیح می‌دهد.

نحوه کار با ربات Bob Is Here To Explain

خالق توکن باب کیست؟

همان‌طور که در بخش قبل بیان شد توکن باب یک توکن erc-20 است برای همین برای آشنایی با فردی که این توکن را ساخته با سراغ سایت اتر اسکن خواهیم رفت. اگر در این سایت کانترکت توکن باب را سرچ می‌کنیم، تمام اطلاعات مربوط به توکن باب قابل‌مشاهده خواهد بود. برای دسترسی به اطلاعات بیشتر به سراغ تراکنشی که در آن توکن باب ضرب شده می‌رویم.

بررسی خالق ارز دیجیتال باب

خالق ارز دیجیتال باب آدرس 0x37cE3a20578094adE8aEaccD1879a605bdABE7ad است که با نام Bob: Deployer 1 مشخص شده است. این آدرس که مالک آن مشخص نیست در ۱۹ آپریل ۲۰۲۳ توکن باب را ایجاد و تمام ۶۹۰ میلیارد توکن باب را به یکباره ضرب و وارد گردش کرده است.

تنها پس از چند دقیقه خالق ارز دیجیتال باب تمام ۶۹۰ میلیارد توکن باب را همراه با ۲ اتر (ETH) در یونی‌سواپ قفل کرد. اینگونه بود که با ایجاد استخر نقدینگی BOB/ETH اولین قیمت‌گذاری توکن باب انجام شد. با احتساب قیمت ۱۷۴۵.۵۷ دلار برای هر اتر قیمت توکن باب با ایجاد این استخر نقدینگی برابر ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۵۰۵ دلار قیمت‌گذاری شد.

باید تاکید کنم که ایجاد یک استخر نقدینگی و ایجاد یک پیر (Pair) معاملاتی برای یک توکن کار بسیار راحتی است و نیازی به داشتن تخصص نیست، هر نفر می‌تواند توکن خود را ساخته و در یک صرافی غیرمتمرکز لیست کند. سپس با ایجاد استخر نقدینگی یا همان Pair، قیمت اولیه آن را نیز مشخص نماید.

حال که با نحوه ایجاد ارز دیجیتال BOB آشنا شدیم بهتر است به سراغ اولین نفراتی که این توکن را خریداری کرده‌اند برویم. بررسی این افراد دید مناسبی به ما خواهد داد؛ زیرا بیشتر این آدرس‌ها در پروژه‌هایی مانند PEPE و BOB افراد مرتبط با تیم سازنده هستند و با ایجاد تراکنش سعی در بالا بردن حجم معاملات شت‌کوین خود و ترند کردن آن خواهند بود.

اولین نفراتی که ارز دیجیتال BOB را خریداری کردند چه کسانی بودند؟

همان‌طور که در بخش قبل بیان شد بررسی اولین افرادی که توکن BOB را معامله کرده‌اند، دید مناسبی نسبت به این میم کوین می‌دهد.

  • آدرس اول: 0x73DDd20C1a97c81f56c756291ff1cF0C787C777D

نکته جالب در مورد این آدرس این است که این آدرس از اولین نفراتی است که توکن PEPE، توکن Wojak و توکن POOH را معامله کرده است.

باید توجه داشت که این آدرس، توکن‌های POOH خود را بلافاصله در همان قیمت فروخته است، اما دو شت‌کوین دیگر را هنوز در کیف پول خود دارد.

این آدرس در یک سفارش مقدار ۴ میلیارد توکن BOB را از یونی سوآپ خریده و پس از ۴ ساعت تقریباً تمام این توکن‌ها را فروخته است.

بررسی هولدرهای ارز دیجیتال باب

خرید و فروش‌های این آدرس بسیار مشکوک است و اگر نظر مرا بخواهید باید بگویم که این آدرس مربوط به تیم توکن BOB و POOH است و علت این خرید و فروش بیشتر برای افزایش حجم معاملات این توکن‌ها بوده است.

  •  آدرس دوم: 0x73a09837e39d81917442D59F94543750b584ff38

این آدرس با سه توکنی که در بخش قبل بیان شد، ارتباط ندارد؛ اما نکته جالب در مورد این آدرس این است که آدرس فقط برای افزایش حجم معاملات توکن BOB ایجاد شده است، شاید با خود بگوید که علت این حرف من چیست؟

این آدرس در ابتدا ۱۶.۷ میلیارد توکن BOB را خریداری کرده است و با کل این توکن‌ها شروع به انجام تراکنش کرده است. این آدرس در مجموع تا تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۷ تراکنش مربوط به انتقال توکن داشته است که از این تعداد ۶۷ مورد آن مربوط به توکن BOB بوده است. این اعداد شاید اتفاقی باشد؛ اما این آدرس بر روی ارز دیجیتال BOB الگوی تراکنشی تکرار شونده‌ای داشته است، یعنی در هر تراکنش تعداد توکنی که انتقال داده مقدار ثابتی بوده و آدرس‌هایی که به آن‌ها انتقال داده است نیز آدرس‌های تکراری است. این دو مورد که در تصویر زیر نیز قابل‌مشاهده است، باعث شده که من این آدرس را یک آدرس از تیمی که ارز دیجیتال BOB ایجاد کرده است بدانم.

بررسی تراکنش‌های هولدر ارز دیجیتال BOB

برای مشاهده این تراکنش‌ها اینجا کلیک کنید.

  • آدرس سوم: 0xcc243d33162A5eEcd4f9A8795C6fD607609a1A49

این آدرس یکی از اولین نفراتی بوده است که شت‌کوین Wojak را خریداری کرده است. نکته جالبی که بین آدرس اول و آدرس سوم به چشم می‌خورد علاوه بر معامله‌کردن توکن Wojak این است که هر دوی این آدرس برای خرید توکن Wojak خود توکنی با نام Brojak Coin را پرداخت کرده‌اند و این موضوع باعث می‌شود که بتوان گفت که آدرس اول و آدرس سوم با هم مرتبط هستند و علاوه بر آن در سه شت‌ کوین Wojak، Brojak Coin و BOB حضور فعال داشته‌اند.

این آدرس نیز همان ساعات اولیه ایجادشدن توکن BOB مقداد 498 میلیون توکن BOB را خریداری و پس از چند دقیقه تمام آن را فروخته است.

بررسی هولدرهای اولیه ارز دیجیتال باب
  • آدرس چهارم: 0xAE1f73d4b8b08Ceb8b2768E89420E922AB97a69a

در این آدرس ارتباطی با سه شت‌کوین پپ، وجک و پو پیدا نکردیم؛ اما این موضوع دلیلی بر مشکوک بودن این آدرس نمی‌شود. اگر به تراکنش‌های مشترک این آدرس با کانترکت توکن باب نگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که این آدرس ۸۸ تراکنش مشترک با کانترکت این توکن داشته است که در لینکی که در متن قرار داده شده قابل مشاهده است. این تراکنش‌های انجام شده بر روی توکن باب بیشتر با صرافی یونی سوآپ است و این آدرس بیشتر بر روی توکن باب در حال معامله خرید و فروش بوده است که می‌تواند به دو دلیل داشته باشد.

  1. مالک این آدرس یک تریدر حرفه‌ای است.
  2. مالک این آدرس خود بخشی از تیم سازنده این توکن بوده و در حال افزایش حجم معاملات انجام شده بر روی این توکن در صرافی یونی سوآپ بوده است.

نظر شخصی من گزینه ۲ است، چون این آدرس جزو اولین نفراتی است که توکن BOB را معامله کرده است و دوم اینکه تمام معاملات این آدرس در بازه زمانی ۱۹ آپریل تا ۷ می بوده است. اگر به نمودار ارز دیجیتال BOB نگاهی داشته باشید متوجه خواهید شد که ارز دیجیتال BOB در این بازه زمانی رشد داشت و سقف قیمتی خود را در این دوره ثبت کرده است و پس از آن شروع به ریزش کرده است.

بررسی آدرس‌ معامله‌گران ارز دیجیتال BOB

به نظر من این آدرس جزو آدرس‌هایی بوده که برای کسب سود از این توکن توسط تیم سازنده ارز دیجیتال باب ساخته شده است. نظر شما چیست؟

شاید با خود بگویید که این آدرس‌ها و این ارتباط‌ها اتفاقی بوده است؛ اما بررسی آدرس‌های دیگری که در ادامه برایتان لیست کرده‌ام، احتمالا دیدتان را تغییر خواهد داد. با توجه به طولانی‌شدن مقاله از بررسی این آدرس‌ها خودداری شده است؛ اما شما می‌توانید با کمک سایت اتر اسکن و کمی جستجو نکات جالبی از این آدرس‌ها پیدا کنید.

  • 0x50f35db43dbb4861d4c9221e8f6072537C0420E4
  • 0x8dB731c17c7a46483C5A6b12025B2403C035A748
  • 0x3a2Da58E84C23CD52fa8A0d58bbF9B0536f560ec
  • 0xb58F8Ec3c80Ff2637718A08E9Ad4C35a021Ba14C
  • 0xdf839f2d5Bbde84D6534e828D2f9AD8923A2D0C5

به نظر شما چه نکات مشکوک دیگری در این ارز دیجیتال دیده می‌شود؟ منتظر پاسخ‌های جذاب شما در کامنت‌ها هستم.

دلایل رشد قیمت ارز دیجیتال BOB چه بود؟

در رشد ارز دیجیتال BOB دلایل گوناگونی مانند ایجاد معاملات فیک برای حجم‌سازی، بازاریابی و… نقش داشتند؛ اما از همه مهم‌تر وجود ربات باب (Bob Is Here To Explain) و توییت ایلان ماسک برای این ربات بود. همان‌طوری که بیان شد این رباب توییت‌ها را برای افرادی که آن را تگ می‌کنند، توضیح می‌دهد و این توضیح‌دادن باعث جلب توجه ایلان ماسک شد و ایلان یک توییت با متن I Love Bob برای این ربات زد که این موضوع باعث ترند شدن این ربات و ارز دیجیتال BOB شد.

توییت ایلان ماسک برای ارز دیجیتال باب

کاملا واضح است که دوباره ایلان ماسک یک شت‌کوین دیگر را پامپ کرده است و بسیاری از مردم به‌واسطه طمع یک شبه پول‌دار شدن سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند. شاید با خود بگوید که این ‌طور نیست و برخی از افراد نیز با خرید باب ثروتمند شده‌اند. اگر این‌گونه فکر می‌کنید باید بگویم که سخت در اشتباهید. شاید عده کمی با خرید ارز دیجیتال باب سود کلان برده‌اند اما افراد زیادی با خرید ارز دیجیتال باب سرمایه خود را از دست داده‌اند و سود اصلی نصیب سازندگان این شت کوین شده است.

آیا ارز دیجیتال باب برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

شاید با خود بگوید که باب به‌واسطه داشتن یک ربات هوش مصنوعی در توییتر با دیگر شت‌کوین‌ها تفاوت دارد. اگر این گونه فکر می‌کنید باید دو سوال از خود بپرسید؟

  1. آیا ربات باب مشکلی را حل می‌کند؟
  2. ارتباط ارز دیجیتال باب با ربات باب چیست؟

برای سوال اول باید بگوییم که خیر؛ توضیح‌دادن توییت‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و بیشتر جنبه سرگرمی دارد. سوال دو که از سوال اول مهم‌تر است، اگر ربات باب پیشرفت کند یا بسیار کاربردی شود، چه ارتباطی با ارز دیجیتال باب خواهد داشت؟ آیا باعث استفاده بیشتر ارز دیجیتال باب خواهد شد، خیر. شاید ربات باب و ارز دیجیتال باب توسط یک تیم ساخته شده باشند؛ اما ارز دیجیتال باب هیچ کاربردی در ربات Bob Is Here To Explain ندارد.

بگذارید با یک مثال این موضوع را توضیح دهم. فرض کنید فعالیت در شبکه بلاکچینی اتریوم افزایش پیدا می‌کند، در این زمان به‌واسطه افزایش تقاضا خرید اتر (ETH) برای پرداخت کارمزدهای شبکه اتریوم، قیمت اتر رشد می‌کند؛ اما این رابطه یا هر نوع دیگری از رابطه بین ربات Bob Is Here To Explain و ارز دیجیتال باب وجود ندارد. اگر نیاز بود برای استفاده از ربات باب کارمزدی را با ارز BOB پرداخت کنیم، می‌توانستیم بگیم که ارز دیجیتال باب کاربرد دارد، البته به‌شرط آن که ربات باب می‌توانست خدمات بیشتر و بهتری ارائه دهد.

علاوه بر این موضوع همان‌طور که در بخش قبلی بیان شد، حجم معاملات ابتدایی بر روی ارز دیجیتال BOB توسط آدرس‌هایی که مرتبط با تیم سازنده توکن باب، ایجاد شده بود و این موضوع در کنار عدم کاربردی‌بودن ارز دیجیتال BOB باعث می‌شود که BOB یک شت‌کوین با کمی رنگ و لعاب باشد. 

با توجه به توضیحات اگر قصد دارید بر روی این شت‌کوین ریسک کنید، بهتر است که تنها ۱ درصد از سرمایه خود را برای خرید ارز دیجیتال BOB اختصاص دهید.

خرید ارز دیجیتال باب

با معروف‌شدن میم کوین باب علاوه بر یونی سوآپ (uniswap) برخی از صرافی‌ها مانند هیوبی (Huobi)، بای بیت (Bybit)، کوینکس (CoinEx)، بینگ اکس (BingX)، کوکوین (KuCoin) و صرافی MEXC ارز دیجیتال BOB را برای کاربران خود لیست کرده‌اند. ما نیز در صرافی پول نو ارز دیجیتال باب را برای خرید و فروش شما لیست کرده‌ایم؛ اما قبل از خرید، شما را با ریسک‌های این توکن آشنا کردیم. در انتها تصمیم‌گیری با شما خواهد بود که درصد کمی از سرمایه خود را در ارز دیجیتال BOB سرمایه‌گذاری کنید یا نکنید.

کدام کیف پول‌ مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال BOB است؟

همان‌طور که در بخش‌های ابتدایی بیان شد، ارز دیجیتال BOB یک توکن ERC-20 است، پس می‌توان این ارز دیجیتال را در کیف پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند، مانند متامسک (Metamask)، تراست والت (Trust Wallet)، لجر و… نگهداری کرد.

سخنی با خواننده

در این مقاله سعی کریم در مورد ارز دیجیتال باب (bob)، سازندگان توکن BOB، ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال باب و… صبحت کنیم. ما در صرافی پول نو برای افرادی که بسیار ریسک‌پذیر هستند، توکن BOB را لیست کرده‌ایم؛ اما به هیچ عنوان توصیه به خرید این ارز دیجیتال نمی‌کنیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو را دارید بهتر است به دنبال کوین‌ها و توکن‌هایی کم ریسک‌تر مانند بیت کوین، اتریوم و… که تعداد آن‌ها در صرافی پول نو بسیار زیاد است، باشید.

در انتها خوشحال خواهیم شد اگر تجربه‌ای در مورد معامله این گونه توکن‌ها دارید با ما و دیگر کاربران صرافی پول نو به اشتراک بگذارید.

ارز دیجیتال باب چیست؟

باب یک توکن ERC-20 است که توسط فردی ناشناس ایجاد شده است. همچنین افراد پشت این پروژه یک بات توییتری نیز ایجاد کرده‌اند که از Chatgpt برای توضیح توییت افراد مختلف استفاده می‌کند.

آیا ارز BOB برای سرمایه گذاری مناسب است؟

باب یک شت کوین است که کاربردی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال نداشته و هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. بنابراین سرمایه گذاری در ارز باب یک سرمایه گذاری پرریسک به حساب می‌آید.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
lol
lol
2 ماه قبل

لذت بردیم از مقاله جامع شما دمتون گرم

علی
علی
10 ماه قبل

خیلی جالب بررسی کردین این ارز دیجیتال رو
👏👏👏

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

19

نظر مخاطبان (2)