آشنایی با آدرس اتریوم | چگونه آدرس ETH را تشخیص دهیم؟

آشنایی با آدرس اتریوم
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال، اتریوم از نام‌هایی است که همه روزه به دفعات با آن مواجه می‌شویم. به‌خصوص بعد از اجرای به‌روزرسانی‌های اخیر و عملی‌شدن قابلیت استیک اتریوم، به نظر می‌رسد که نام این ارز بیش از قبل بر سر زبان‌ها افتاده است، بنابراین نیاز داریم تا آدرس‌های مختلف این شبکه را بشناسیم تا از این به بعد، در تراکنش‌های خود با مشکلی مواجه نشویم.

آدرس این شبکه چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توانیم آن را در میان دیگر اعداد و حروف مرتبط با شبکه‌های بلاک چینی تشخیص دهیم؟ این چیزی است که در مقاله امروز به آن خواهیم پرداخت. پس در ادامه ما را همراهی کنید.

انواع آدرس اتریوم به چند دسته تقسیم می‌شود؟

به طور کلی، آدرس‌های مربوط به بلاک چین اتریوم به ۲ دسته تقسیم بندی می‌شوند. آدرس تحت مالکیت خارجی (EOA) و آدرس قرارداد یا Contract. امّا معنای این دو چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

آدرس تحت مالکیت خارجی (EOA)

این نوع آدرس به حسابی اشاره دارد که دارایی‌هایی به آن انتقال داده شده و یا در آن ذخیره می‌شوند. این حساب‌ها کلید عمومی و خصوصی دارند و به کیف پول‌های اتریومی مرتبط هستند. هر EOA در اختیار دارندگان کلید خصوصی است و این افراد قابلیت دسترسی به دارایی‌های آن آدرس را خواهند داشت.

هر آدرس مبتنی بر اتریوم (ERC-20) از ۲۰ بایت نهایی کلید عمومی استخراج شده است. این شناسه‌ها با 0x آغاز شده و مجموعا ۴۲ حرف و عدد را شامل می‌شوند. استاندارد ERC-20

استخراج اتریوم

به طور دقیق تر، اعداد موجود در این توالی شامل ۰ تا ۹ هستند و حروف A تا F هم سری حروف این مجموعه را تشکیل می‌دهند. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از آدرس‌‌های شبکه اتریوم را مشاهده کنید.

آدرس اتریوم

برای انتقال یا دریافت دارایی‌ها، شما به این آدرس نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، می‌خواهید بخشی از ETHهای خود را از صرافی پول نو برداشت کرده و برروی کیف پول متامسک خود دریافت کنید. برای انجام این کار نیاز دارید تا آدرس کیف پول خود را به عنوان آدرس مقصد وارد کرده و تراکنش را نهایی کنید.

احتمالا از برخی تراکنش‌های میلیون دلاری توسط نهنگ‌های ثروتمند اتریوم آگاه باشید. این نوع فعالیت‌ها را هم می‌توانید در پلتفرم‌های آماری مانند WhaleStats نظاره کنید. در واقع شما تراکنش‌های نهنگ‌های ETH را به عنوان آدرس‌های مختلف مشاهده می‌کنید که هرکدام نشان دهنده یک کیف پول هستند.

آدرس قرارداد (Contract Address) چیست؟

آدرس قرارداد یا Contract Address نشانی‌ای است که مجموعه‌ای از کدهای مستقر برروی شبکه اتریوم را شامل می‌شود. این کدها فعالیت‌های مختلف بلاک چین را عملی می‌کنند. اتریوم چیست؟

عملکرد یک آدرس قرارداد زمانی آغاز می‌شود که تراکنشی متناسب با داده‌های ورودی شبکه انجام شود. به عبارتی، به آن تعامل قراردادها (Contract Interactions) گفته می‌شود. آدرس قرارداد عموما زمانی ایجاد می‌شود که یک قرارداد هوشمند برروی بلاک چین اتریوم اجرا شود.

کانترکت آدرس اتریوم

در واقع آدرس کانترکت اتریوم حاصل آدرس سازنده قرارداد و تعداد تراکنش‌های انجام شده هر آدرس بر پایه قراردادهای هوشمند خواهد بود که به آن nonce گفته می‌شود.

همانند آدرس تحت مالکیت خارجی (EOA)، Contract Address هم با 0x آغاز می‌شود و مجموعا از ۴۲ کارکتر(حروف و اعداد) تشکیل شده است.

ساخت یک کیف پول اتریوم و داشتن EOA هزینه‌ای در پی نخواهد داشت و می‌توانیم به صورت نامحدود حساب‌های مختلفی را بر پایه شبکه اتریوم ایجاد کنیم. امّا ساخت یک قرارداد هوشمند رایگان نیست. چرا که طی این فرایند، ما بخشی از حافظه شبکه را مصرف کرده‌ایم.

در مقاله «ویتالیک بوترین» درباره خالق این شبکه بیشتر بخوانید

آدرس‌های اتریوم در Etherscan

همانطور که احتمالا بدانید، Etherscan پلتفرم غیرمتمرکزی است که مسئولیت جمع آوری و تحلیل داده‌‌های شبکه اتریوم را برعهده دارد. به عبارتی، در این پلتفرم تمام جزئیات شبکه اتریوم در دسترس کاربران هستند.

آدرس‌های فعال اتریوم

به عنوان مثال می‌توانیم به آمار مربوط به آدرس‌های فعال اتریوم دسترسی داشته باشیم. در نمودار زیر، آدرس‌های فعال اتریوم در روزهای مختلف قابل مشاهده هستند.

طبق داده‌های نمودار، بیشترین فعالیت آدرس‌های بلاک چین اتریوم به تاریخ ۹ می ۲۰۲۱ باز می‌گردد. بر همین اساس می‌توانیم آدرس‌های فعال را در روزهای مختلف تحلیل و بررسی کنیم.

علاوه بر آدرس‌های فعال، در Etherscan امکان بررسی تعداد آدرس‌های منحصر به فرد شبکه اتریوم هم وجود دارد.

آدرس‌های منحصر به فرد شبکه اتریوم

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، در روز ۱۹ جولای ۲۰۲۲ شمار آدرس‌‌های منحصر به فرد بلاک چین از ۲۰۰ میلیون فراتر رفته است.

همچنین در ژانویه سال ۲۰۱۸، حدود ۳۵۵ هزار کاربر جدید به شبکه افزوده شدند که بیشترین رکورد در این زمینه محسوب می‌شود.

علاوه بر داده‌های مرتبط با آدرس‌های اتریوم، قابلیت دسترسی به اطلاعاتی چون ارزش بازار ETH، میزان عرضه اتریوم و قیمت روزانه اتر هم برای کاربران این پلتفرم غیرمتمرکز فراهم است. داده‌های این سایت در تحلیل آینده اتریوم نیز کاربرد دارد. پس از معرفی اتریوم ۲، بیش از پیش این سوالات را از خودمان می‌پرسیم!

شما ترجیح می‌دهید که برای جست و جوی چه داده‌هایی از Etherscan استفاده کنید؟

عرضه اتریوم؛ آیا ذخیره ارز اتریوم (ETH) محدودیت دارد؟

آدرس اتریوم در ماشین مجازی شبکه (EVM) به چه شکل است؟

به طور کلی، ماشین‌ مجازی یا Virtual Machine ابزاری است که در اختیار یک شبکه بلاک چینی قرار می‌گیرد و به قراردادهای هوشمند از منابع مختلف این امکان را می‌دهند که با یکدیگر تعامل داشته باشند.

آدرس‌های موجود در ماشین مجازی اتریوم (EVM) از همان استاندارد اتریوم پیروی می‌کنند. بدین ترتیب که با پیشوند 0x آغاز شده و مجموعا ۴۲ کاراکتر را شامل می‌شوند.

استاندارد ERC-404 شبکه اتریوم چیست؟ ارتقای شبکه یا ارور 404؟!

بسیاری از پروتکل‌های بلاک چینی قابلیت سازگاری با EVM را فراهم کرده‌اند. برای تعامل با ماشین مجازی اتریوم از طریق بلاک چین‌های دیگر، می‌توان از آدرسی مشترک که به شبکه اتریوم تعلق دارد استفاده کرد.

انواع آدرس در شبکه اتریوم

علی رغم تطبیق پذیری بلاک چین‌های مختلف با ماشین مجازی اتریوم، در مواردی امکان تغییر آدرس وجود خواهد داشت. می‌توانیم از بلاک چین Harmony به عنوان نمونه استفاده کنیم.

بلاک چین Harmony قابلیت سازگاری با EVM را دارد. با این حال به کاربران خود اجازه می‌دهد که آدرس را با استاندارد 0x یا one1 وارد کنند. با وجود تغییر عبارت آغازین، ارقام و حروف باقیمانده در هر دو آدرس مشابه یکدیگر خواهد بود.

پالیگان، بایننس اسمارت چین (BSC)، فانتوم و Avalanche از جمله پروتکل‌هایی هستند که قابلیت تطبیق پذیری با ماشین مجازی اتریوم در آن‌ها وجود دارد.

شبکه اسمارت چین BSC | معرفی کامل زنجیره هوشمند بایننس

در پلتفرم آوالانچ، زنجیره C وظیفه سازگاری با ماشین مجازی اتریوم را دارد. در مقاله آوالانچ چیست؟ C-chain و دیگر زنجیره‌های این پروتکل را هم مورد بررسی قرار داده‌ایم.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

سخن پایانی

از انواع آدرس در شبکه اتریوم گفتیم و ماشین مجازی شبکه را شناختیم. به طور کلی، بهتر است که همیشه در وارد کردن آدرس‌ها و فرمت نشانی‌ها کمی دقت داشته باشیم تا در انجام تراکنش‌ها به مشکلی بر نخوریم.

آیا تاکنون در وارد کردن آدرس‌ مورد نظر مرتکب اشتباه شده‌اید؟در این صورت، آیا توانسته‌اید دارایی‌های خود را بازیابی کنید؟

3
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شکوفه
شکوفه
2 ماه قبل

ممنونم. این پست خیلی به من کمک کرد.

M.m
M.m
1 سال قبل

😍😍😍😍🤘🏾

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

3

0

نظر مخاطبان (3)