بهترین پروژه‌های اکوسیستم کاردانو که باید زیر نظر داشت

بهترین پروژه‌های شبکه کاردانو
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

بلاک چین کاردانو و رمز ارز بومی این شبکه یعنی ADA، یکی از پروژه‌های مطرح بازار کریپتوکارنسی است که با هدف رقابت با بلاک چین اتریوم ایجاد شده است. بلاک چین Cardano بستری مناسب برای پروژه‌های مختلف نیز به شمار می‌رود و از قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز نیز پشتیبانی می‌کند. در این مقاله قصد داریم ۵ پروژه برتر و آینده‌دار بلاک چین کاردانو، که آماده شکوفا شدن هستند را معرفی کنیم.

مزایای سرمایه گذاری در اکوسیستم کاردانو چیست؟

Cardano ADA Crypto Currency Blockchain Platform

با پیوستن به اکوسیستم کاردانو، علاوه بر بهره‌برداری از مزایای سرمایه‌گذاری در رمز‌ارز ADA، می‌توان از پتانسیل بسیار بالای این شبکه استفاده کرد، زیرا امروزه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نو‌ظهور با ارزش بازار متوسط، پتانسیل سود‌دهی زیادی دارد. به لطف چارلز هاسکینسون و دیگر اعضای تیم کاردانو، در طول سه ماه، اکوسیستم کاردانو به بیش از ۱۰۰ پروژه گسترش پیدا کرده‌است و ابتکاراتی مثل پروژه‌های فراوان در شبکه‌ غیر‌متمرکز مالی (DeFi) و NFTها نیز در راستای افزایش محبوبیت شبکه کاردانو بوده‌است. با پول نو همراه باشید.

۵ پروژه برتر بلاک چین Cardano

همانطور که اشاره شده بلاک چین کاردانو بستری مناسب برای پروژ‌های کریپتویی مختلف است. این پروژه‌ها در زمینه‌های گوناگونی مانند بازارهای NFT، بازی‌های بلاک چینی، صرافی‌های غیر متمرکز و … فعالیت می‌کنند. در ادامه ۵ نمونه از بزرگ‌ترین پروژه‌های این شبکه را بررسی خواهیم کرد.

۱- ساندی‌سواپ (SUNDAE)

اولین پروژه امید‌بخش در این لیست SundaeSwap است. ساندی‌سواپ یک صرافی غیرمتمرکز از نوع بازار‌ساز خود‌کار (AMM) است که در شبکه بلاک‌چین کاردانو ساخته شده‌است. این پلتفرم به کاربران خود این اجازه را می‌دهد تا با فراهم کردن نقدینگی برای مبادله توکن‌های بومی، بازاری برای سایرین ایجاد کنند. در ازای آن، کارمز اندکی از مبادله‌کنندگان دریافت می‌شود و ارائه‌دهندگان نقدینگی نیز بازده سپرده خود را دریافت می‌کنند. هدف ساندی‌سواپ تبدیل شدن به برترین صرافی غیرمتمرکز کادانو و همچنین تبدیل شدن به عنوان قطب عرضه‌های اولیه صرافی غیر متمرکز (IDO) برای پروژه‌های جدید کاردانو است.

دیفای چیست؟ معرفی پلتفرم‌های دیفای و نحوه سرمایه‌گذاری روی آن‌ها

۲- آردانا (DANA)

دومین پروژه آینده‌دار این شبکه آردانا است. آردانا اکوسیستم استیبل‌کوین محور و صرافی غیر‌متمرکز با پشتوانه دارایی است، که با کاردانو ادغام شده است. استیبل‌کوین sUSD متعلق به این پلتفرم است. عملکرد آن به گونه‌ای است که استیبل‌کوین با دارایی های بومی کاردانو وثیقه می شود و صرافی غیرمتمرکز آن، امکان داد و ستد بسیار کارآمد سرمایه بین استیبل‌کوین‌ها را فراهم می کند.

عملکرد آردانا برای شبکه کاردانو، همانند MakerDAO در بلاک‌ چین اتریوم خواهد بود. به این معنی که ضرب استیبل‌کوین دلار آمریکا به نام sUSD  را با استفاده از رمز‌ارز ADA به عنوان وثیقه ممکن می کند.

شایان ذکر است، تیم آردانا متشکل از استعدادهای فنی شرکت‌های معتبر و پروژه‌هایی مانند اپل، مایکروسافت، بانک بین‌المللی Barclays، بانک مرکزی کشور اردن، شرکت Jane Street، پروتکل مینا، کاردانو، برنامه Plutus Pioneers و آکادمی Emurgo است.

۳- مِلد (MELD)

 یکی دیگر از پروژه‌های امید‌بخش کاردانو MELD نام دارد. مِلد یک پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز و یک سیستم بدون نیاز به اعتماد (Trustless) است که بر روی بلاک‌ چین کاردانو با استفاده از قراردادهای هوشمند ساخته شده و توسط توکن MELD اداره می شود.

به عبارت ساده، یک پروژه غیر‌متمرکز مالی است که به هر کسی اجازه می‌دهد از ارز‌های دیجیتال خود برای دریافت وام نقدی فوری استفاده کند و همچنین به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا از سرمایه‌گذاری‌های فیات خود برای ایجاد بازده بهتر استفاده کنند. ویژگی منحصر به فرد مِلد در مقایسه با دیگر پروتکل‌های وام‌دهی، پشتیبانی از وام‌دهی ارز فیات است. علاوه بر این، طیف وسیعی از محصولات از جمله کارت‌های نقدی MELD را نیز ارائه می‌کند که می‌تواند برای باز کردن خط اعتباری به منظور سرمایه‌گذاری در رمز‌ارز‌ها استفاده شود. Meld یک پروتکل DeFi قابل مقایسه با Aave در اتریوم است، به این معنی که امکان قرض دادن و قرض گرفتن توکن ها را در کاردانو فراهم می کند.

کاردانو چیست؟ کاربرد و آینده ارز دیجیتال ADA

۴- Drunken Dragon Games (FT)

 چهارمین پروژه مطرح کاردانو درانکن دراگون گیمز نام دارد. این پروژه یک بازی NFT در کاردانو است که شبیه به بازی Axie Infinity در اتریوم است.

Pixel Tileها توکن‌های قابل معامله و کلکسیونی (FT) هستند که در بلاک‌چین کاردانو قرار دارند. در این بازی خانه‌هایی با تجهیزات و  وسایل مختلف به شکل NFT  قرار دارد و قابلیت جستجوی (Quest) خانه‌ها برای یافتن توکن‌های بیشتر نیز وجود خواهد داشت. ۱۰ هزار ماجراجوی منحصر به فرد با ظاهر متفاوت برای پاداش به کاربران این بازی ساخته شده‌است. عملکرد آن‌ها مشابه Pixel Tile Adventurers خواهد بود با این تفاوت که برتری‌های دیگری نیز به‌ آن‌ها اضافه شده‌است.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

۵- Empowa (EMP)

آخرین پروژه مطرح در این لیست امپاوا است. این پروژه خود را به عنوان اولین پلتفرم ریل‌فای (RealFi) در جهان معرفی می‌کند و ماموریت آن افزایش مسکن مقرون به صرفه در قاره آفریقا است که کار خود را از کشور موزامبیک شروع کرده است. این پلتفرم یک دستاورد منحصر به فرد در زمینه اموال غیرمتمرکز و بستر اشیا کلکسیونی دیجیتال است که به دنبال استفاده از قدرت جامعه برای توانمندسازی افرادی است که عمدتاً از چرخه مالی حذف شده‌اند.

چند نمونه دیگر از پروژه‌های مطرح کاردانو

ردیفنام پروژهزمینه فعالیتتوضیحات
۱Cardano Assetsتجزیه و تحلیلمشاهده نمای کلی توکن‌ها بومی در کاردانو
۲PoolToolتجزیه و تحلیل و PoolToolیکی از غنی‌ترین و بی‌طرف‌ترین ابزار استخر (PoolTool) و همچنین ارائه دهنده یک اپلیکیشن بومی.
۳Rewards Calendarتجزیه و تحلیلنشان‌دهنده دوره‌ها و پاداش‌ها در یک تقویم.
۴Token Toolتجزیه و تحلیل و توکن محلیپیگیری توکن‌های بومی در تست‌نت (TestNet) و شبکه اصلی.
۵MuesliSwapصرافی غیر متمرکز و توکن محلییک صرافی غیرمتمرکز جدید است که بر روی بلاک‌چین هوشمند بیت‌کوین‌کش و کاردانو کار می‌کند.
۶Gimbalabsآموزشی و متن‌بازیک جامعه و فضای مشارکتی است که در آن اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) و ابزارهای OpenSource در محیطی به نام Playground (یادگیری تجارب مبتنی بر پروژه) توسعه می یابند.
۷Cardano Scanبلاک اکسپلوررترکیبی از Block Explorer و PoolTool است و از db-sync پیاده‌سازی شده توسط خودش استفاده می‌کند.
۸NOWpaymentsدرگاه پرداختارائه دهنده درگاه پرداخت برای پذیرش پرداخت‌ها و کمک های مالی با استفاده از رمز‌ارز ADA.
۹Tokhun.ioبازار و پشتیبانی NFTپروژه‌ای برای تولید و بازاریابی NFTها و FTها که بسیار قدرتمند و در عین حال ساده است.
۱۰Cardano Wallفراداده (MetaData)ارائه دهنده چندین کاربرد برای متادیتای تراکنش‌ها که به وسیله آن می‌توان پیام‌ها را امضا کرد و اثبات وجود فایل‌ها را تضمین نمود.
۱۱Typhon Walletفراداده، کیف‌پول و پشتیبانی NFTکیف پول سبک با ارائه ویژگی‌هایی مانند گالری NFT، متادیتای تراکنش‌ها، ثبت رای و غیره
۱۲NFT Makerضرب‌کردن (Minting) و پشتیبانی NFTایجاد کردن NFT با آپلود یک تصویر و پرداخت مقداری ADA
۱۳Eternlکیف‌پول و پشتیبانی NFTکیف پول سبک کاردانو در مرورگر که برای تامین ویژگی‌های مورد نیاز کاربران هدف‌گذاری شده است
۱۴Deadalusکیف‌پول و متن‌بازیک گره کامل است که توسط یکی از موسسات کاردانو (IOHK) توسعه یافته است
۱۵AdafolioPoolToolفراهم کردن محیطی برای ایجاد و به اشتراک گذاشتن پورتفولیو‌های چند حوزه‌ای

چه تعداد پروژه روی شبکه کاردانو وجود دارد؟

در سپتامبر ۲۰۲۱، شبکه Cardano (ADA) تغییرات اساسی را تجربه کرد. این تغییرات شامل اجرای قابلیت‌ استفاده از قرارداد‌های هوشمند بود و موجب رشد و عملکرد این شبکه با سرعتی بیش از پیش شد. در نتیجه در ماه‌های اخیر و با توسعه شبکه بلاک‌چین کاردانو، نقاط عطف مهمی در قالب پروژه‌های متفاوت در زمینه‌های گسترده به دست آمده است.

اکوسیستم کاردانو به رشد خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر ۵۱۷ پروژه در حال ساخت بر روی شبکه ADA در زمینه‌های گوناگون وجود دارد. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به مجموعه‌ی توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)، وام‌دهی در حوزه DeFi و کیف پول‌های جدید اشاره نمود.

نمودار زیر نشان‌دهنده زمینه‌ی فعالیت این پروژه‌ها و سهم هر یک از آن‌ها از کل این ۵۱۷ پروژه‌ است:

حوزه‌های مختلف پروژه‌های کاردانو

بیشترین فعالیت این پروژه‌ها حول محور توکن‌های کلکسیونی با ۳۴.۷ درصد بوده و بعد از آن پروژه‌های صرافی غیر متمرکز با ۶.۲ درصد در رتبه دوم هستند. بازی‌های مبتنی بر شبکه کاردانو، کیف پول‌ها و بازار‌های معاملاتی NFT با ۴.۷ درصد فراوانی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند و پس از آن‌ها پروژه‌های بازار مالی غیر متمرکز (۲.۹ درصد)، وام‌دهی DeFi (۲.۳ درصد)، پروژه‌های مرتبط با تسریع و برقرار کردن سایر پلتفرم‌های شبکه کاردانو (۲.۳ درصد) و در نهایت ممیزی‌ها و پروژه‌های صدور گواهی‌نامه (۱.۶ درصد) قرار گرفته‌اند.

برترین پروژه‌های کاردانو در چه حوزه‌ای فعال هستند؟

پروژه‌های مرتبط با مجموعه‌های کلکسیونی NFT بیشترین سهم را در شبکه کاردانو به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس گزارش اخیر سایت تحلیل بازار‌های مالی Finbold، تعداد NFT های ضرب شده در کاردانو از مرز ۸۰۰ هزار هم فراتر رفته است.

بد نیست اگر در کنار بهترین پروژه‌های کاردانو، بد نیست اگر بهترین کیف پول‌های کاردانو (ADA) برای موبایل در سال 2023 نیز، آشنا شوید!

همه چیز در مورد مفهوم NFT | NFT چیست و چرا ارزشمند است؟

شبکه کاردانو به گسترش و توسعه خود ادامه می دهد

تا پایان ژانویه ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۰۰ قرارداد هوشمند و بیش از ۳ میلیون آدرس کیف پول جدید ADA به شبکه کاردانو اضافه شده است.

علی‌رغم رشد مداوم اکوسیستم ADA در گذشته، کاردانو هفتمین کندل قرمز متوالی در هفت ماه اخیر خود را تشکیل داد که نشان دهنده ادامه دوره نزولی طولانی‌مدت برای بزرگترین دارایی اثبات سهام (POS) است. با این حال معامله‌گران به آینده آن امیدوار بوده و به دقت آن را زیر نظر گرفته‌اند و منتظر خروج آن از این روند نزولی هستند تا با فراهم شدن فرصتی مناسب برای ورود به این ارز دیجیتال اقدام کنند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)