تتر TRC20 چه تفاوتی با تتر ERC20 دارد؟

محمد خزائی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

زمانی که قصد انتقال تتر را داشته باشید، ممکن است از شما خواسته شود که از بین بلاک چین‌های مختلف یکی را انتخاب کنید. این موضوع معمولا باعث سردرگمی خیلی از کاربران می‌شود و بسیاری نمی‌دانند از بین شبکه‌های ERC20 و TRC20 کدام یک را انتخاب کنند. اما تفاوت تتر ERC20 و TRC20 چیست؟ و انتخاب هر کدام چه تغییری ایجاد می‌کند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

تتر چیست؟

تتر (USDT) یک استیبل کوین است که توکن‌های در گردش آن با مقدار مساوی دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند. یعنی به ازای هر یک تتر، یک دلار آمریکا در حساب ذخیره شرکت Tether Ltd وجود دارد. به همین خاطر قیمت تتر همیشه برابر با یک دلار است و قیمت آن هیچ وقت تغییر نمی‌کند. این توکن در بلاک چین‌های مختلفی مثل اتریوم، ترون، OMNI و BEP20 عرضه می‌شود. در این مقاله قصد داریم تفاوت تتر ERC20 و TRC20 را با هم بررسی کنیم و مزایای و معایب هر کدام را شرح دهیم.

برای آشنایی بیشتر با تتر و شبکه‌هایی که روی آن قرار دارد این مطلب را مطالعه کنید: تتر چیست و روی چه شبکه‌هایی قرار دارد؟

در کیف پول تراست والت با جست‌وجوی نام تتر می‌توانید ببینید که تراست والت از تتر روی چه شبکه‌هایی پشتیبانی می‌کند. به استاندارد زیر نام هر توکن دقت کنید.

برای مثال شبکه ترون که استاندارد TRC20 را تعریف کرده است سرعت بسیار بیشتری برای انتقال تتر دارد و کارمزد انتقال در آن نیز تقریبا نزدیک به صفر است. از طرفی دیگر شبکه اتریوم با استاندارد ERC20 امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را به شما می‌دهد و می‌توانید از دارایی‌های خودتان در پلتفرم‌های متنوعی استفاده کنید.

نکته: از آنجایی که تتر روی بلاک چین‌های مختلفی مثل الگوراند و سولانا و ترون و… عرضه می‌شود باید در زمان نقل و انتقال این توکن حتما آدرس مقصد و مبدا را چک کنید چون تتر روی هر شبکه‌ای باشد فقط در کیف پول‌های همان شبکه قابل استفاده و انتقال است و در صورتی که مثلا تتر ترون را به آدرس اتریومی انتقال دهید، توکن‌های شما از دست خواهند رفت.

چرا انتقال تتر روی شبکه ترون ارزان‌تر از اتریوم است؟

دلیل این موضوع به خلوتی شبکه ترون برمی‌گردد. از آن‌ جایی که شبکه ترون ترافیک کمتری نسبت به شبکه اتریوم دارد، تراکنش‌های آن با سرعت بیشتری پردازش می‌شوند. همچنین به دلیل حجم کم تراکنش‌ها، هیچ تراکنشی پشت صف نمی‌ماند و به همین خاطر کارمزد پردازش تراکنش‌ها نیز خیلی افزایش نمی‌یابد.

فقط همین نیست! دلیل سرعت زیاد شبکه ترون در ایجاد بلاک‌ها و پیشبرد تراکنش‌ها، سیستم Delegated Proof of Stake (DPos) آن است که باعث شده بلاک چین ترون یکی از سریع‌ترین، ایمن‌ترین، ارزان‌ترین و قابل اطمینان‌ترین شبکه‌ها برای تراکنش باشد. برای محاسبه هزینه‌های Tron دو عنصر مورد نیاز است: پهنای باند (Bandwidth) و انرژی. این دو ضرب در یک عدد ثابت، فی شبکه را تعیین می‌کنند.

برای اینکه اطلاعاتتان درباره شبکه ترون کامل شود بخوانید: ترون چیست؟ آشنایی با بلاک چین ترون و ارز ترونیکس

تفاوت تتر ERC20 و TRC20 چیست؟

تتر TRC20 به تتری گفته می‌شود که روی شبکه ترون ایجاد شده است و تتر ERC20 هم تتری است که روی شبکه اتریوم قرار گرفته است. این دو توکن کاملا شبیه به یکدیگر هستند اما کارمزد انتقال تتر در شبکه ترون معمولا کمتر از کارمزدی است که باید در شبکه اتریوم پرداخت کنید. سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه ترون هم خیلی بیشتر از اتریوم است.

در جدول زیر تمامی تفاوت‌های تتر ERC20 و TRC20 با جزئیات کامل شرح داده شده است:

نوع تترERC20TRC20
نوع آدرسبا ۰ و x شروع می‌شودبا حرف T بزرگ شروع می‌شود
شبکهاتریومترون
سرعت انتقالاز چند دقیقه تا یک ساعتاز چند ثانیه تا چند دقیقه
کارمزدبسته به شلوغی شبکه ممکن است کارمزد انتقال خیلی زیاد باشدکارمزد انتقال بسیار اندک است
امنیتبالابالا
مناسب برایتراکنش‌هایی با مقدار متوسط یا نسبتا زیادتراکنش‌هایی با مقدار کم و تعداد زیاد

بهترین کیف پول برای تتر کدام کیف پول است؟

شما می‌توانید برای نگهداری تتر از انواع کیف پول‌ها استفاده کنید اما کیف پول‌های زیر مطمئن‌ترین گزینه‌ها برای نگهداری تتر به شمار می‌روند:

  • Ledger Nano S
  • Trust Wallet
  • Tether Wallet
  • MyEtherWallet
  • Coinomi

اگر شبکه اتریوم را برای خرید و فروش تتر انتخاب کردید باید توجه داشته باشید که آدرس والت شما با ۰X شروع می‌شود و برای انتقال و دریافت، باید از کیف پولی استفاده کنید که از شبکه اتریوم پشتیبانی کند. و البته که گس فی را هم باید با ETH بپردازید. اگر تتری که روی شبکه اتریوم است، به آدرس شبکه‌های دیگر بفرستید، هیچ‌گاه به مقصد نخواهند رسید. البته این مورد یک استثنا هم دارد و آن، شبکه بایننس اسمارت چین است که به شما امکان بازگردانی توکن اشتباه ارسال شده را می‌دهد.

نمونه‌ای از یک آدرس اتریومی را در کادر بنفش می‌بینید.

بیشتر بخوانید: اتریوم چیست؟ آیا ارز ETH آینده را در دست می‌گیرد؟

به یاد داشته باشید که وقتی قصد خرید و فروش تتر را روی شبکه ترون دارید حتما باید کیف پول شما از این شبکه پشتیبانی کند. آدرس عمومی کیف پول ترونی شما با کیف پول اتریومی متفاوت است پس هنگام خرید دقت کنید که موقع انتخاب شبکه ترون، آدرس ترون خود را بدهید که همواره با T شروع می‌شود. اگر قصد دارید تتر را روی شبکه ترون برای کسی ارسال کنید، طرف مقابل باید به شما آدرس کیف پول ترون خود را بدهد در غیر این صورت تترهایی که انتقال می‌دهید، از بین می‌روند و به او هم نخواهند رسید. هنگام ارسال یا فروش هر ارز دیجیتال روی شبکه ترون باید کارمزد را با خود ارز دیجیتال ترون بوردازید. برای خرید ارز ترون (TRX) وارد شوید.

نمونه‌ای از یک آدرس ترونی را در کادر بنفش می‌بینید.

نحوه خرید تتر از پول نو

برای خرید تتر همواره می‌توانید از پلتفرم جامع خرید و فروش پول نو استفاده کنید. برای این کار وارد آدرس Pooleno.ir شوید و در صفحه اصلی روی کلید خرید در مقابل تتر Tether کلیک کنید به به طور مستقیم وارد صفحه صفحه خرید تتر شوید.

خرید تتر از پول نو

با انجام این کار به صفحه زیر منتقل خواهید شد:

پنل خرید ارز پول نو بخش انتخاب شبکه

در این صفحه می‌توانید شبکه‌ای که قصد دریافت تتر روی آن دارید را انتخاب کنید. در زمان نگارش این مقاله، پول نو از هر دو شبکه TRC20 و ERC20 پشتیبانی می‌کند.

پس از انتخاب شبکه، کافیست به بخش پایین صفحه مراجعه کنید و مقدار تتر موردنظر خودتان یا مبلغ معادل آن به تومان را وارد کنید. سپس اطلاعاتی دیگر مثل آدرس کیف پول و کارت بانکی را وارد کنید.

پنل خرید و فروش ارز دیجیتال پول نو | بخش ورود قیمت به تومان یا برحسب تتر
نحوه کاهش کارمزد در زمان خرید تتر

البته می‌توانید پس از وارد کردن تعداد تتر موردنظر به انتهای صفحه مراجعه کنید تا میزان کارمزد و تعداد تتری که دریافت می‌کنید را مشاهده کنید. برای مثال همانطور که در عکس زیر می‌بینید، در زمان نگارش این مقاله، برای خرید ۴۰ عدد تتر روی شبکه اتریوم ERC20 باید ۲۴ تتر به عنوان کارمزد پرداخت کنید و فقط ۱۶ تتر دریافت خواهید کرد! این مبلغ، مبلغی است که شبکه اتریوم از شما بابت انتقال می‌گیرد و به کارمزد صرافی ارتباطی ندارد.

پیش فاکتور خرید تتر روی شبکه اتریوم
کارمزد خرید تتر ERC20

اما اگر شبکه ترون را انتخاب کنید، کارمزد شبکه ترون فقط ۱ تتر خواهد بود و ۳۹ تتر باقی مانده را به صورت کامل دریافت خواهید کرد.

پیش فاکتور خرید تتر روی شبکه ترون

در مقاله «استخراج تتر» درباره روش‌های دریافت تتر رایگان بخوانید

سخن نهایی

اتریوم و ترون دو شبکه‌ پرکاربردی هستند که تتر بر روی آن‌ها عرضه می‌شود. سرعت انتقال در شبکه ترون بیشتر از اتریوم است و می‌توانید در این شبکه تراکنش‌های خودتان را با کارمزد نزدیک به صفر انجام دهید. به صورت کلی ترون برای تراکنش‌های خرد و متعدد مناسب است ولی از اتریوم برای تراکنش‌هایی استفاده می‌شود که حجم و مبلغ نسبتا زیادی دارند و یکباره انجام می‌شوند. شما چطور فکر می‌کنید؟ به نظر شما کدام شبکه برای خرید تتر مناسب‌تر است؟

8
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مینا شاهدلی
مینا شاهدلی
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید، ممنون از مقاله خوبتون،
بخشید من توی یه خبری توی مجله اقتصاد آفرین خوندم که انتقال اشتباه تتر شبکه اتریوم به کیف پولی بر مبنای ترون یا برعکس میتونه باعث ازدست‌رفتن رمزارزها بشه، خواستم بدونم این درسته؟ ینی اگر اشتباه کنیم دیگه تمومه؟

پوریا دولت‌آبادی
مدیر
پوریا دولت‌آبادی
9 ماه قبل
پاسخ به  مینا شاهدلی

سلام دوست عزیز خیلی ممنون از توجهتون
بله در اغلب مواقع اگه آدرس اشتباه وارد شه یا شبکه اشتباهی رو برای انتقال انتخاب کنیم، دارایی‌مون از دست میره و قابل برگشت نیست
البته در مواردی (مثل انتقال از صرافی‌ها)، این موضوع میتونه قابل پیگیری باشه ولی معمولا دارایی‌مون دیگه عموما قابل برگشت نیست

جوان
جوان
1 سال قبل

سلام
من توی کیف پول ترون لینک پروفشنال ۱۰ تتر دارم ولی به هیچ وجه به هیچ تدرسی چه ترون و چه اتریوم منتقل نمیشه ؟ چرا ؟

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  جوان

سلام اگر بخواید تتر انتقال بدین باید کارمزدشو با ترون بدین. اگر هم قصد انتقال ترون یا اتر رو دارین روال به همین صورته و باید ترون داشته باشین برای انتقال.
موفق باشین

محمدرضا جوان
محمدرضا جوان
2 سال قبل

سلام خواهشا علامت یا آیکون TRC20 را برایم ارسال فرمایید. سپاسگزارم

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
2 سال قبل

سلام محمدرضای عزیز
TRC20 یک استاندارده برای توکن‌های شبکه ترون. بسیاری از توکن‌ها هستن که تحت این قرارداد توسعه پیدا کردن و روی شبکه ترون قابل انتقالن. منظور شما رو از ارسال آیکون TRC20 متوجه نشدم.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

8

4

نظر مخاطبان (8)