چگونه ‌تتر TRC20 و ERC20 را به یکدیگر تبدیل کنیم؟

تبدیل تتر TRC-20 به ERC-20

زمان مطالعه :

6 دقیقه

می‌دانید که تتر (USDT) لقب بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار را به خود اختصاص داده و به طور میانگین، حجم معاملات روزانه آن به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. قیمت تتر نیز روی یک دلار ثابت است. امّا تتر روی کدام بلاک چین‌ها قابل انتقال است؟ آیا در صورت نیاز، می‌توانیم شبکه تراکنش خود را تغییر دهیم؟ در ادامه مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.

تفاوت تتر TRC-20 و ERC-20 چیست؟

از سال ۲۰۱۴ و ظهور ارزهای باثبات، استیبل کوین‌ها به پای ثابت بسیاری از امور غیرمتمرکز تبدیل شده‌اند. کارایی بالای آن‌ها موجب شده تا جایگاه‌های سوم و چهارم برترین دارایی‌ها براساس ارزش بازار، به ترتیب در اختیار استیبل کوین‌های USDT و USDC باشد. درباره اینکه استیبل کوین چیست بیشتر بدانید!

چه بلاک چین‌هایی از USDT پشتیبانی می‌کنند؟

می‌دانید که هر توکن یا کوین روی یک یا چند بلاک چین قابل انتقال است. این موضوع در رابطه با تتر هم صدق می‌کند. زمانی که تصمیم می‌گیرید تا USDT را انتقال دهید یا از صرافی برداشت کنید، چند گزینه پیش روی شما خواهد بود. تتر (USDT) چیست و چرا جایگزین خوبی برای دلار است؟

تفاوت تتر TRC-20 و ERC-20

اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین (BSC) و سولانا از جمله شبکه‌هایی هستند که می‌توان ارز باثبات USDT را روی آن‌ها جابه‌جا کرد. علی رغم انعطاف پذیری USDT و قابلیت معامله روی چندین بلاک چین، گاهی اوقات نیاز داریم تا از شبکه مشخصی برای تراکنش‌های خود استفاده کنیم.

احتمال دارد که درحال انتقال حجم بالایی از نقدینگی باشیم و به دنبال ایمن‌ترین شبکه بگردیم. شاید هم اولویتمان هزینه کارمزد و سرعت یک شبکه مشخص باشد. یا ممکن است بستر معاملاتی مورد نظرمان تنها از استاندارد ERC-20 پشتیبانی کند. (خوشبختانه صرافی پول نو از چند بلاک چین برای انتقال تتر پشتیبانی می‌کند.)

استاندارد ERC-20 چیست و چه تفاوتی با TRC-20 و BEP-20 دارد؟

در هر صورت، نیاز داریم تا دو شبکه کاربردی USDT یعنی اتریوم و ترون را مورد بررسی قرار دهیم تا با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شویم و بهترین تصمیم را بگیریم چون این دو شبکه از پرکاربردترین‌ها هستند.

تفاوت تتر ERC-20 و TRC-20 در چیست؟

همانطور که تاکنون متوجه شده‌اید، استداندارد بستر بلاک چین اتریوم ERC-20 نام دارد و استاندارد توکن‌های مبتنی بر اکوسیستم ترون هم TRC-20 نامیده می‌شود.

به طور کلی، هر دو شبکه توسط کاربران بسیاری مورد اعتماد قرار گرفته‌اند و ما را به مقصد خواهند رساند! امّا در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. با نگاهی به جدول زیر، می‌توانیم تفاوت تتر TRC-20 و ERC-20 را بهتر درک کنیم:

تتر ERC-20تتر TRC-20
بلاک چین اتریوم (ETH)ترون (TRX)
نوع آدرسشروع با ۰x
نمونه: ۰x34hd…
شروع با T
نمونه: T45h7….
سرعت تراکنشمتوسط
(چند دقیقه)
سریع
(چند ثانیه تا ۲ دقیقه)
هزینه انتقالتا ۳۰ تتر۰ تا ۲ تتر
امنیت شبکهبالاقابل قبول
کاربردحجم بالاحجم کمتر

از آنجایی که آدرس هر دو شبکه از برخی عبارات پیچیده تشکیل شده و انتقال دارایی به آدرس اشتباه می‌تواند برای ما زیان‌بار باشد، بهتر است هنگام انجام تراکنش‌ها آدرس مقصد را Copy-Paste کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.

بدیهی است که به دلیل ترافیک کمتر و الگوریتم DPoS، انجام انتقال بر بستر ترون ارزان‌تر از اتریوم خواهد بود. اگرچه ممکن است در برخی موارد خاص، نیاز باشد تا تراکنش خود را روی بلاک چین اتریوم نهایی کنیم.

در صورت نیاز به تطبیق توکن خود با بلاک چینی مشخص، نیاز داریم تا شبکه تراکنش خود را تغییر دهیم. در مقاله بریج چیست؟ این موضوع را به تفصیل شرح داده‌ایم. در ادامه می‌خواهیم راهی آسان را برای تبدیل تتر TRC-20 به ERC-20 به شما معرفی کنیم.

نحوه تبدیل ERC-20 به TRC-20 و بالعکس

پیش از انجام فرایند تبدیل، باید پیش نیازهایی را فراهم کنیم. این پیش نیازها مواردی هستند که در ادامه آن‌ها را مرور خواهیم کرد:

  • یک کیف پول فعال مانند Metamask یا کیف پول‌های TRC-20
  • مقداری موجودی تتر (USDT)
  • آغاز مراحل!

تصور کنید که شما یک کیف پول اتریومی مانند متامسک را در اختیار دارید. در این صورت، اگر فردی تتر (USDT) را بر بستر TRC-20 برای شما ارسال کند، به کیف پول شما نخواهد رسید. زیرا متامسک تنها از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کند. اکنون نوبت به آن رسیده تا پروسه تغییر شبکه را شروع کنیم.

قدم اوّل: رجوع به پلتفرم ChangeNow

در مرحله ابتدایی، نیاز داریم تا مرجعی را برای تغییر استاندارد توکن پیدا کنیم. برای این کار، می‌توانیم از پلتفرم ChangeNow بهره مند شویم.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، تتر روی شبکه‌هایی از جمله اتریوم، TRON و بایننس اسمارت چین قابل انتقال است.

پلتفرم چنج نو

قدم دوم: وارد کردن میزان دارایی

در پلتفرم دیفای ChangeNow، می‌توانیم TRC-20 و ERC-20 را به یکدیگر تبدیل کنیم. در اینجا تتر با استاندارد ترون را به USDT مبتنی بر اتریوم تبدیل کردیم. برای عکس این فرایند، کافیست نام ارزها را به جای یکدیگر وارد کنیم.

وارد کردن مقدار

رقمی که در بخش مربوط به USDT روی بلاک چین ERC-20 مشاهده می‌کنیم، مبلغی است که در آدرس اتریوم دریافت خواهیم کرد و هزینه‌های کارمزد هم روی آن اعمال شده است.

در این تراکنش، Fee محاسبه شده به هزینه مختص به شبکه اشاره دارد و ارتباطی به صرافی یا بستر معاملاتی نخواهد داشت. همانطور که دیدید، برای شبکه ترون بسیار ناچیز خواهد بود.

قدم سوم: وارد کردن آدرس کیف پول ERC-20

با کلیک روی گزینه Exchange در مرحله قبلی، ما توکن TRC-20را به ارزی بر پایه شبکه اتریوم تبدیل کردیم و اکنون نوبت آن رسیده تا آدرس کیف پول شخصی خود را وارد کنیم.

وارد کردن آدرس کیف پول

پس از تایید فرایند تبدیل، به چنین صفحه‌ای منتقل خواهیم شد. در این قسمت نیاز داریم تا آدرس کیف پول مقصد را وارد کنیم. در اینجا کیف پول متامسک به عنوان نمونه آورده شده است که استاندارد ERC-20 دارد.

قدم چهارم: تایید مشخصات

پس از بررسی مشخصات تراکنش و اطمینان از میزان ارز وارد شده و آدرس مقصد، می‌توانیم با انتخاب گزینه Confirm فعالیت خود را تایید کنیم.

تایید مشخصات تبدیل تتر ERC-20 به تتر TRC-20

ممکن است نهایی سازی تراکنش دقایقی به طول بینجامد. در صورت صحیح بودن آدرس وارد شده، دارایی در کیف پول شما قابل مشاهده خواهد بود.

اکنون این امکان را داریم تا تتر ERC-20 خود را به دارایی‌های اتریومی دیگری تبدیل کنیم . همچنین می‌توانیم آن را در صرافی‌هایی که از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کنند (تقریبا تمام صرافی‌ها!) به فروش برسانیم.

اگر تصمیم داشته باشیم تا روند عکس فرایند گفته شده را طی کنیم، کافیست در مرحله اول فیلد مخصوص تتر TRC-20 و ERC-20 را جابجا کنیم و در مرحله سوم، آدرس مرتبط با کیف پولی را وارد کنیم که از استاندارد TRC-20 پشتیبانی به عمل می‌آورد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

خرید تتر از صرافی پول نو

همانند ارزهای متعدد دیگر، استیبل کوین USDT هم در لیست ارزهای تحت پشتیبانی صرافی پول نو قرار دارد. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، کاربران این امکان را دارند تا تتر را روی بلاک چین‌های مختلفی خریداری کنند.

خرید تتر از صرافی پول نو

با تفاوت تتر ERC-20 و TRC-20 آشنا شدیم و اکنون می‌توانیم برای خرید ارز USDT اقدام کنیم. در مقاله خرید تتر از پول نو، به صورت تصویری مراحل خرید تتر را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بد نیست بدانیم…

علی رغم سادگی انجام بسیاری از تراکنش‌ها، هر لحظه این احتمال وجود دارد که اشتباهی را مرتکب شویم. از همین رو، بهتر است برخی نکات ساده را رعایت کنیم تا با مشکلی مواجه نشویم.

به همان ترتیب که در بخش‌های آغازین مطلب به آن اشاره کردیم، پیشنهاد می‌شود که آدرس را به صورت کپی شده وارد کنیم تا خطایی صورت نگیرد.

همچنین در تراکنش‌هایی که در آن‌ها حجم بالایی از دارایی‌ را انتقال می‌دهیم، می‌توانیم ابتدا مقدار کمی از توکن‌ها را به آدرس منتقل کنیم و پس از اطمینان از دریافت آن، کل حجم را ارسال کنیم تا ریسک را به حداقل رسانده باشیم.

احتمالا بدانید که وارد کردن آدرس اشتباه، مانند این است که شما دارایی خود را به آدرسی نامشخص ارسال کرده باشید و طبیعتا احتمال بازگشت آن کم خواهد بود.

پس توصیه ما این است که این نکات را رعایت کنید تا با مشکلی مواجه نشوید. در آخر شما ترجیح می‌دهید تا تتر را روی کدام بلاک چین جابه‌جا کنید. ترون یا اتریوم؟ مسئله این است!

49
اشتراک در
اطلاع از
guest
49 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hamid
hamid
1 سال قبل

سلام من ۱۴۲۰تتر از تاپ چنج به آرون گروپس از طریق پرفکت مانی فرستادم ولی اشتباهی به جای شماره حساب خودم شماره paymentto arongrops
رو وارد کردم الآن این تتر تو حساب خود بروکر آرون رفته یا نه میتونم برگردونمش یا نه

نصر
نصر
1 سال قبل

آیا امکان تبدیل تتر من توسط شما وجود داره

نصر
نصر
1 سال قبل

پلتفرم بریج از کجا بیاورم

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

49

2

نظر مخاطبان (49)