کیف پول ها

زمان مطالعه :

8 دقیقه

کیف پول کاغذی چیست؟ ذخیره بیت کوین روی کاغذ!

کیف پول کاغذی چیست

 رمزارزها هم مانند سایر دارایی‌ها باید در کیف پولی دریافت و نگهداری شوند. اما نحوه ذخیره ارزهای دیجیتال با دارایی‌های دیگر کمی متفاوت است. پول‌های معمولی (فیات) در حساب بانکی ذخیره و منتقل می‌شوند، اما رمز ارزها به دلیل ماهیت دیجیتال دارای فرآیند مخصوصی برای ذخیره و نگهداری هستند و امکان ذخیره آن‌ها در حساب‌های معمولی وجود ندارد. یکی از متداول‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های ذخیره ارز های دیجیتال مثل بیت کوین و تتر، استفاده از کیف پول کاغذی (Paper Wallet) است. در این مطلب با شرح و بررسی کیف پول کاغذی با ما همراه باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول کاغذی

به نرم‌افزار یا سخت‌افزارهایی که امکان ذخیره، نگهداری و دریافت ارزهای دیجیتال در آن‌ها وجود داشته باشد، کیف پول ارز دیجیتال (Cryptocurrency Wallet) گفته می‌شود. بهترین کیف پول ارز دیجیتال قابلیت دسترسی کاربران به دارایی، انتقال و ارسال رمز ارز را نیز فراهم می‌کند. مانند آدرس حساب بانکی، کیف پول‌های ارزهای دیجیتال نیز دارای آدرس مخصوصی هستند.

برای مطالعه تحلیل روزانه بیت کوین به این لینک بروید

با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری امکان ارسال اطلاعات بین کاربران فراهم می‌شود به گونه‌ای که هکرها نتوانند اطلاعات را دستکاری کرده یا این‌که مقصد آن را تغییر دهند. ارزهای دیجیتال نیز با اتکا بر علم رمزنگاری، بر خلاف حساب‌های بانکی دارای کلیدهای رمزنگاری عمومی و خصوصی هستند. کلید خصوصی (Private Key) عبارتی متشکل از اعداد و حروف انگیسی است که تقریبا امکان هک آن وجود ندارد و به هیچ وجه نباید آن را در دسترس افراد دیگر قرار داد. این کلید مانند شماره کارت فرد است.

کلید عمومی (Public key) همانند کلید خصوصی ترکیبی از اعداد و عبارت انگلیسی است و با کلید خصوصی مرتبط است. کلید عمومی نیز مانند شماره کارت یا حساب فرد است و از آن برای ارسال یا دریافت دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود.

کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟ آشنایی با مفهوم رمزنگاری در دنیای کریپتوکارنسی

کیف پول کاغذی چیست؟

کیف پول کاغذی (Paper Wallet) نوعی کیف پول سرد یا آفلاین است که در قالب یک ورق کاغذ چاپ شده یا یک فایل PDF قابل دسترسی است و برای ذخیره، دریافت و ارسال ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. روی هر کیف پول کاغذی، QR وجود دارد که کلیدهای کیف پول‌ را شامل می‌شود.

قبل از ظهور و رایج شدن کیف‌ پول‌های مدرن از این کیف پول برای ذخیره و نگهداری رمز ارزها استفاده می‌شد. این کیف پول‌ها اکنون هم کاربرد نسبتا مناسبی را دارند. چرا که به دلیل آفلاین بودن، ریسک دسترسی هکرها به کیف پول وجود ندارد.

باید در حفظ و نگهداری این نوع کیف پول با دقت عمل کرد و آن را در جای امن نگهداری کرد. همچنین باید از آسیب دیدن به برگه و یا در دسترس قرار گرفتن توسط افراد جلوگیری کرد، زیرا این برگه کلید خصوصی فرد است و در صورت از بین رفتن آن دارایی شما از بین خواهد رفت.

چرا کیف پول کاغذی به وجود آمد؟

پیش از رواج کیف‌پول‌های سخت‌افزاری و کیف پول‌های موبایل، والت‌های کاغذی با هدف تسهیل فرایند تراکنش‌های کریپتویی پا به میدان نهادند. به سبب عدم نیاز به اینترنت، امنیت مناسب و هزینه پایین، به روشی مناسب برای ذخیره و جابجایی دارایی‌های کریپتویی تبدیل گشتند.

البته که با روی کار آمدن والت‌های نرم‌افزاری و دسترسی آسان‌تر از طریق وب، موبایل و دسکتاپ، اندک‌اندک شاهد کاهش استقبال کاربران از کیف پول‌های کاغذی بودیم. به طور خلاصه، می‌توان حد فاصل سال‌های 2011 تاا 2016 را دوران اوج محبوبیت کیف پول‌ کاغذی دانست.

آدرس کیف پول چیست؟

آدرس کیف پول نیز ترکیبی مبتنی بر اعداد تصادفی و حروف انگلیسی است. آدرس کیف پول مشخصه‌ای منحصر به فرد و عمومی است و افراد می‌توانند برای دریافت یا ارسال رمز ارز آن را در اختیار سایر افراد قرار دهند.

انواع کیف پول ارزهای دیجیتال

امروزه انواع متعددی از کیف پول‌های ارز دیجیتال طراحی و عرضه شده‌اند که هر یک از آن‌ها دارای کاربرد و امکانات مختلفی هستند. کاربران می‌توانند با توجه به نحوه فعالیت و نیاز خود، از هر یک از این کیف پول‌ها استفاده کنند. کیف پول‌های ارز دیجیتال به دو نوع سرد و گرم تقسیم می‌شوند که در این بخش قصد داریم انواع آن‌ را به شما معرفی کنیم.

انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

انواع کیف پول گرم یا آنلاین

انواع کیف پول سرد یا آفلاین

صرافی ارز دیجیتال پول نو

کلید عمومی و خصوصی در کیف پول کاغذی

همانطور که گفتیم، کیف پول‌های کاغذی را می‌توان به یک ورقه چک بانکی دارای هولوگرام تشبیه کرد. بدین صورت که در اغلب مواقع، در یک طرف این کاغذ کلید عمومی (Public Key) و در طرف دیگر، کلید خصوصی (Private Key) کیف پول کاغذی را مشاهد می‌کنیم که هردو به وسیله یک QR قابل دسترسی هستند.

کلید عمومی و خصوصی در کیف پول کاغذی

با اسکن QRهای موجود در کیف پول‌های کاغذی، می‌توان به کلید عمومی و خصوصی دسترسی پیدا کرد و به کمک این کلیدها، از کیف پول برای ارسال یا دریافت دارایی استفاده نمود.

امنیت در کیف پول کاغذی

از آنجایی که در کیف پول‌های کاغذی، امکان دسترسی آنلاین هکرها به اطلاعات یا دارایی‌های درون کیف پول وجود ندارد، احتمال سوءاستفاده از کیف پول ما بسیار پایین خواهد بود. با این حال، این بدین معنا نیست که از بین رفتن دارایی در کیف پول‌های کاغذی امری غیرممکن است.

موقعیتی را در نظر بگیرید که در آن، ما کیف پول کاغذی خودمان را در معرض دید دیگر افراد قرار داده‌ایم و به محافظت از آن توجه نمی‌کنیم. در چنین حالتی، ریسک از بین رفتن دارایی‌های موجود در کیف پول به شدت بالا خواهد بود. چرا که هر فردی می‌تواند تنها با اسکن یک QR، به ارزهای دیجیتال ما دسترسی پیدا کند.

بنابراین درست همانند عبارت بازیابی (Recovery Phrase) در کیف پول‌های نرم‌افزاری، همواره نیاز داریم تا از کیف پول کاغذی خود نیز، مراقبت کنیم.

افزایش امنیت در ساخت کیف پول کاغذی

به منظور افزایش امنیت در ساخت کیف پول کاغذی، می‌توان اقدامات ساده‌ای را انجام داد تا ریسک از دست رفتن دارایی‌های کاهش و سطوح امنیت کیف پول افزایش یابد. کافیست مراحل زیر را طی کنیم:

  • به سایت تولیدکننده کیف پول کاغذی خود رجوع و محتوای سایت را به عنوان «آرشیو وب» ذخیره کنیم.
  • سپس به با خاموش کردن اینترنت، به صورت آفلاین به آرشیو وارد شویم تا کلید به صورت آفلاین تولید (Generate) شود.
  • کیف پول تولید شده را با استفاده از یک دستگاه چاپگر که به اینترنت عمومی متصل نیست، پرینت می‌گیریم یا می‌توانیم فایل والت را در دستگاه‌های ذخیره‌سازی آفلاینی چون USB ذخیره کنیم.

در صورت به‌کارگیری چنین روشی، می‌توانیم تا حد زیادی از دسترسی آنلاین سایت‌ها و دیگر افراد به کیف پول خود جلوگیری کنیم.

نحوه واریز رمزارز به کیف پول کاغذی

پس از تولید یک کیف پول کاغذی، دارنده کیف پول می‌تواند با اسکن آدرس QR و یا به‌اشتراک‌گذاری QR خود با دیگران، به واریز رمزارزها به کیف پول کاغذی بپردازد.

نحوه برداشت رمزارز از کیف پول کاغذی

به منظور آشنایی با نحوه برداشت رمزارز از کیف پول کاغذی، کافیست مطالب مذکور در بخش «چگونه با کیف پول کاغذی ارز دیجیتال ارسال کنیم؟» که در ادامه مقاله آوردیم را مطالعه کنید.

مزایای کیف پول کاغذی کدام‌اند؟

کیف پول کاغذی به دلیل آفلاین بودن و عدم ارتباط با محیط وب و اینترنت، از امنیت بسیار بالایی در برابر هک شدن برخودار است. این کیف پول‌ها گزینه مناسبی برای نگهداری ارزهای دیجیتال برای بازه‌های زمانی طولانی مدت هستند. دسترسی راحت، امنیت بالا در برابر حملات سایبری و حمل آسان از دیگر مزایای این کیف پول‌ها هستند.

معایب کیف پول‌های کاغذی چه هستند؟

علی رغم این که کیف پول کاغذی نوع متدوالی از کیف پول‌های ارز دیجیتال است، اما این کیف پول نیز دارای معایبی است که عدم توجه به آن‌ها می‌تواند ضرر جبران ناپذیری را  برای هر کابر به همراه داشته باشد. مفقود شدن، پاره شدن، محو یا از بین رفتن اطلاعات روی برگه به دلیل نوع چاپ از شایع‌ترین معضلات و معایب Paper Wallet است. مورد بعدی آسیب‌پذیر بودن آن‌ها در برابر خطای انسانی، آسیب فیزیکی و یا سرقت است. در صورت فراموشی محل نگهداری یا فراموشی اطلاعات آن، تمامی دارایی و سرمایه دیجیتال شخص از بین خواهد رفت، در نتیجه امکان بازیابی آن وجود نخواهد داشت. به دلیل خطراتی که این نوع کیف پول دارد، ممکن است برخی کاربران استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری یا سخت افزاری را ترجیح دهند.

با این تفاسیر، اگر باز هم قصد دارید از این نوع کیف پول برای ذخیره ارز دیجیتال خود استفاده کنید، با ما همراه باشید تا آموزش ساخت کیف پول کاغذی را برای شما شرح دهیم.

آموزش ساخت کیف پول کاغذی

برای تولید و ساخت کیف پول هر رمز ارزی باید به سایت مختص و تولید کننده آن رمزارز مراجعه کرد. همچنین می‌بایست از دسترسی و امنیت تولید کننده کیف پول کاغذی اطمینان حاصل پیدا کرد. برای مثال سایت walletgenerator.net یکی از سایت‌های معتبر برای تولید و ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین است.

 در این بخش از مقاله قصد داریم برای ارز دیجیتال بیت کوین یک کیف پول کاغذی بسازیم. این فرایند شامل شش مرحله است که شرح آن به صورت زیر است:

مراحل ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین
  • دانلود فایل zip
ایجاد یک کیف پول کاغذی
  • خاموش کردن اتصال اینترنت و باز کردن فایل «index.html»
قطع اتصال اینترنت برای ایجاد کیف پول
  • نگه‌داشتن موس روی متن هایلایت شده برای تولید عبارات، این امکان وجود دارد که با کیبورد عبارت تصادفی تایپ کرد.
تکمیل مراحل ساخت کیف پول کاغذی
  • پس از صفر شدن نمایشگر شمارنده، کیف پول کاغذی ساخته شده است.
دانلود فایل کیف پول کاغذی
  • چاپ کردن صفحه و ذخیره آن در نرم‌افزار یا فایل امن

چگونه با کیف پول کاغذی ارز دیجیتال ارسال کنیم؟

برای ارسال ارز دیجیتال با کیف پول کاغذی، کافیست چند قدم ساده را طی کنیم. در ادامه نحوه انجام این کار را به کمک اپلیکیشن Bitcoin.com شرح می‌دهیم:

پس از اجرای برنامه، روی علامت اسکنر QR در گوشه بالای صحفه کلیک می‌کنیم.

اپلیکیشن Bitcoin.com

پس از انتخاب گزینه اسکنر QR، دوربین را به سمت اوّلین QR موجود در کیف پول کاغذی می‌بریم و این بارکد را اسکن می‌کنیم.

ارسال ارزدیجیتال با کیف پول کاغذی

پس از اسکن صحیح بارکد، با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر مواجه می‌شویم که موجودی حساب ما را نشان می‌دهد. در صورت اطمینان از ارسال دارایی به کیف پول موبایل خود، دکمه سبز رنگ را به سمت راست می‌کشیم.

ارسال ارز دیجیتال

با تایید تراکنش، دارایی ارسالی را در کیف پول خود مشاهده می‌کنیم و اکنون، می‌توانیم این میزان ارز دیجیتال را به آدرس دلخواه خود ارسال کنیم.

کیف پول کاغذی مناسب چه کسانی است؟

دانستیم که رویکرد آفلاینِ کیف پول‌های کاغذی، دست هکرها را از دسترسی به اطلاعات و دارایی‌های موجود در کیف پول کوتاه می‌سازد.

به طور کلی، کیف پول کاغذی می‌تواند برای افرادی که معمولا با هدف هولد ارز دیجیتال پا به بازار می‌گذارند، گزینه مناسبی به شمار آید. چرا که نیازی به جابجایی مداوم دارایی ندارند و برای تکرار تراکنش‌ها، والت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مزایای بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

علاوه بر مزایای والت کاغذی برای هولدرها، ویژگی‌هایی چون هزینه پایین، امنیت بالا و استفاده ساده، از جمله دلایلی هستند که کیف پول کاغذی را به گزینه‌ای مطمئن برای سرمایه‌گذاران محتاط‌تر تبدیل می‌کند.

نتیجه گیری

کیف پول کاغذی یکی از روش‌های ذخیره، دریافت و نگهداری رمز ارزها است که شامل کلید خصوصی شما بر روی یک برگه است. این نوع کیف‌ پول به دلیل آفلاین بودن امنیت بالایی در برابر خطرات ناشی از فضای وب و هک شدن دارد و گزینه مناسبی برای نگه داری ارز دیجیتال برای مدت زمان طولانی است.

تنها هر شخص مسئولیت حفاظت و مراقبت از دارایی‌های دیجیتال خود را دارد و در صورت سهل‌انگاری در حفظ و نگهداری از کیف پول کاغذی ممکن است که سرمایه و دارایی دیجیتال شخص به کلی از بین برود. در سالیان گذشته از این نوع کیف پول بیشتر استفاده می‌شد اما مشکلاتی مانند فراموشی رمز عبور و از بین رفتن جزئیات چاپ شده روی کاغذ و همچنین طراحی کیف پول‌های نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری سبب شده است تا امروزه شاهد استفاده کمتری از این نوع کیف پول باشیم.

سوالات متداول

در ادامه به بخشی از سوالات متداول کاربران حول محور کیف پول‌های کاغذی پاسخ خواهیم داد:

کیف پول کاغذی چیست؟

کیف پول کاغذی (Paper Wallet) نوعی کیف پول سرد یا آفلاین است که در قالب یک ورق کاغذ چاپ شده یا یک فایل PDF قابل دسترسی است و برای ذخیره، دریافت و ارسال ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. روی هر کیف پول کاغذی، QR وجود دارد که کلیدهای کیف پول‌ را شامل می‌شود.

آدرس کیف پول چیست؟

آدرس کیف پول نیز ترکیبی مبتنی بر اعداد تصادفی و حروف انگلیسی است. آدرس کیف پول مشخصه‌ای منحصر به فرد و عمومی است و افراد می‌توانند برای دریافت یا ارسال رمز ارز آن را در اختیار سایر افراد قرار دهند.

چرا کیف پول کاغذی به وجود آمد؟

پیش از رواج کیف‌پول‌های سخت‌افزاری و کیف پول‌های موبایل، والت‌های کاغذی با هدف تسهیل فرایند تراکنش‌های کریپتویی پا به میدان نهادند. به سبب عدم نیاز به اینترنت، امنیت مناسب و هزینه پایین، به روشی مناسب برای ذخیره و جابجایی دارایی‌های کریپتویی تبدیل گشتند.

امنیت در کیف پول کاغذی چگونه است؟

از آنجایی که در کیف پول‌های کاغذی، امکان دسترسی آنلاین هکرها به اطلاعات یا دارایی‌های درون کیف پول وجود ندارد، احتمال سوءاستفاده از کیف پول ما بسیار پایین خواهد بود. با این حال، این بدین معنا نیست که از بین رفتن دارایی در کیف پول‌های کاغذی امری غیرممکن است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

7

نظر مخاطبان (0)