کیف پول ها

زمان مطالعه :

13 دقیقه

کیف پول چیست و چرا داشتن کیف پول خوب ضروری است؟

دو کودک در حال نگاه کردن و پرسیدن کیف پول ارز چیست
فهرست عنوان ها

ضروری‌ترین ابزار برای کسی که می‌خواهد وارد خرید و فروش ارزهای دیجیتال شود، کیف پول ارز دیجیتال است. اما کیف پول چیست؟ کیف پول رمزارز یا Crypto Wallet ابزاری فیزیکی یا نرم‌افزاری است که امکان نقل و انتقال انواع رمزارزها را بر بستر بلاک چین برای شما فراهم می‌کند. با استفاده از کیف پول می‌توانید به راحتی ارز دیجیتال جابه‌جا کنید و اطلاعاتی مانند موجودی حساب و سابقه تراکنش‌های خودتان را ببینید و بررسی کنید. لازم به ذکر است که برخلاف کیف پول‌های متداول، داخل کیف پول ارز دیجیتال هیچگونه رمزارزی «ذخیره» نمی‌شود و کیف پول ارز دیجیتال فقط کلیدهای عمومی و خصوصی که برای ارتباط با بلاک چین ضروری هستند نگهداری می‌کند. کیف پول اطلاعات تراکنش‌های شما و موجودی‌تان را نمایش می‌دهد و دسترسی به آن‌ها را برای شما امکان‌پذیر می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم در کنار این مطلب حتما مقاله «بهترین کیف پول ارز دیجیتال» را نیز مطالعه کنید.

ارز دیجیتال چیست؟

یک ارز دیجیتال، ارز رمزنگاری‌شده یا رمزارز (Cryptocurrency)، نوعی دارایی دیجیتالی است که به عنوان شیوه‌ای برای ساماندهی پرداخت‌های غیرمتمرکز به وجود آمده است. این گونه پرداخت‌ها، بدون وابستگی به سازمان‌های متمرکزی چون بانک‌ها و دیگر نهادهای دولتی انجام می‌شوند.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یک نرم‌افزار یا دستگاه سخت‌افزاری است که برای ذخیره و جابجایی ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد و به ذخیره کلید عمومی و کلید خصوصی می‌پردازد. علاوه بر نرم‌افزار یا دستگاه‌های سخت‌افزاری، کیف پول ارز دیجیتال روی کاغذ هم قابل دسترسی است.

کیف پول ارز دیجیتال بیشتر شبیه به نرم‌افزار موبایل بانک شماست. با اینکه می‌توانید عملیاتی مثل دریافت و انتقال وجه را با آن انجام دهید، اما هیچ پولی داخل آن قرار ندارد. علاوه بر امکان ذخیره کلیدها، کیف پول امکان رمزنگاری و امضای تراکنش‌ها را هم به شما می‌دهد.

در ادامه به معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال می‌پردازیم.

با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا شوید

انواع کیف پول ارز دیجیتال

برای انتخاب کیف پول مناسب باید قبل از هر چیز بدانیم ارز دیجیتال چیست و با انواع ارز دیجیتال و کیف پول آن آشنا باشید. به صورت کلی کیف پول‌ها به دو دسته کلی کیف پول گرم (Hot Wallet) و کیف پول سرد (Cold Wallet) تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

نوع کیف پولنمونه‌
کیف پول گرم (دسکتاپ)کوینومی، اکسودوس
کیف پول گرم (موبایل)تراست والت، اتمیک والت
کیف پول گرم (وب)کوین بیس، متامسک، کیف پول صرافی‌ها
کیف پول سرد (سخت افزاری)ترزور و لجر
کیف پول کاغذیBitcoinPaperWallet

کیف پول گرم چیست؟

هر کیف پولی که به هر نحوی به اینترنت دسترسی داشته باشد، به عنوان کیف پول گرم شناخته می‌شود. این کیف پول به دلیل اتصال به اینترنت بیشتر در معرض هک شدن قرار دارد اما استفاده از آن نسبت به دیگر والت‌ها آسان‌تر است. کیف پول‌های گرم به سه دسته مهم تقسیم می‌شوند:

  • کیف پول دسکتاپ: کیف پول دسکتاپ یک برنامه نرم‌افزاری است که باید آن را دانلود کنید و روی لپتاپ یا کامپیوتر خودتان نصب کنید. این نوع کیف پول امنیت نسبتا بالایی دارد و فقط از طریق دستگاهی که کیف پول روی آن نصب شده‌ است می‌توانید به دارایی‌های خودتان دسترسی داشته باشید. البته در صورت هک شدن کامپیوتر یا آلوده بودن آن به ویروس، امنیت دارایی‌های شما در خطر می‌افتد.
  • کیف پول موبایل: استفاده از این کیف پول نسبت به والت دسکتاپ راحت‌تر است و هر کجا استفاده از موبایل و اینترنت ممکن باشد می‌توانید به دارایی‌های خودتان دسترسی داشته باشید. در این روش، علاوه بر هک شدن و آلوده بودن دستگاه به ویروس، در صورتی که گوشی خودتان را گم کنید هم ممکن است دارایی‌هایتان را از دست بدهید. ولی راه‌هایی برای حفظ امنیت آن وجود دارد مثل گرفتن نسخه پشتیبان.
  • کیف پول وب: این نوع والت همان‌طور که از اسم آن مشخص است در فضای وب وجود دارد و کلیدهای خصوصی آن نیز روی سرور نگهداری می‌شوند. کیف پول‌های تحت وب به عنوان کیف پول امانی نیز شناخته می‌شوند زیرا شما کنترل کامل دارایی‌های خودتان را در اختیار ندارید و فقط به یک شخص ثالث اعتماد می‌کنید که امنیت دارایی‌های شما را حفظ کند. کیف پول صرافی نمونه‌ای از این نوع کیف پول است.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست به زبان ساده با مثال

صرافی ها چه کیف پول‌هایی را عرضه می‌کنند؟

همانطور که اشاره کردیم، به منظور سهولت در نگهداری دارایی‌های خریداری شده و عدم نیاز به پرداخت گس فی شبکه برای انتقال دارایی‌های رمزارزی به کیف پول، اکثریت صرافی‌های ارز دیجیتال به طراحی کیف پول‌های داخلی پرداخته‌اند تا کاربران بتوانند به سادگی دارایی‌های خود را در صرافی نگه‌داری کنند.

البته که برخی صرافی‌های ارز دیجیتال، از کیف پول داخلی پشتیبانی نمی‌کنند و برای نگه‌داری دارایی‌های دیجیتالی، کاربران نیاز دارند تا از کیف پول‌های شخصی استفاده کنند.

کلید عمومی و خصوصی کیف پول‌های صرافی، در سرورهای این پلتفرم‌های معاملاتی ذخیره می‌شوند و همانند دیگر والت‌های نرم‌افزاری، کارکرد آن‌ها به صورت آنلاین است.

کیف پول شخصی چه تفاوتی با کیف پول صرافی دارد؟

مهم‌ترین تفاوت کیف پول شخصی و صرافی در نحوه نگهداری کلیدهای خصوصی است. در کیف پول شخصی، کلیدهای خصوصی داخل کامپیوتر یا گوشی موبایل شما نگهداری می‌‌شود و شما کنترل کامل دارایی‌های خودتان را در اختیار دارید. اما در کیف پول صرافی کلیدهای خصوصی روی سرور نگهداری می‌شوند. در واقع شما دارایی‌های خودتان را در اختیار صرافی قرار می‌دهید و به آن اعتماد می‌کنید که در صورت لزوم امنیت دارایی‌های شما را تامین کند یا آن را برای شما به آدرس‌های دیگر منتقل کند.

رمزارزها را در کیف پول صرافی نگهداری کنیم یا کیف پول شخصی؟

همانطور که گفتیم، برخی از صرافی‌های کریپتویی از والت‌های داخلی پشتیبانی می‌کنند. با این حال، برخی کاربران ترجیح می‌دهند تا رمزارزهای خود را در کیف پول شخصی نگه‌داری کنند. رویکرد غیرحضانتی (Non-Custodial) و امکان نگهداری کلید عمومی و خصوصی، از جمله دلایل این انتخاب به شمار می‌آیند.

البته که برخی کاربران که عمدتا به دید سرمایه‌گذاری بلندمدت یا هولد (هودل)، به بازارها نگاه می‌کنند، شاید نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول صرافی را به کیف پول شخصی ترجیح دهند. در هر حال، این که رمزارزها را در کیف پول صرافی نگهداری کنیم یا کیف پول شخصی، به نوع استفاده ما بستگی دارد!

کیف پول فیزیکی ارز دیجیتال چیست؟ (کیف پول سرد)

کیف پول سرد لجر نانو اس که به صورت یک فلش مموری طراحی شده
کیف پول سرد لجر نانو اس

کیف پول سرد یک دستگاه فیزیکی شبیه فلش مموری است که با استفاده از USB به کامپیوتر متصل می‌شود. در این نوع کیف پول، کلیدهای خصوصی داخل دستگاه ذخیره می‌شوند و هیچ‌وقت هم از آن بیرون نمی‌آیند. به همین خاطر والت‌های سرد امنیت بسیار زیادی دارند و تنها روش در خطر افتادن دارایی‌های شما، گم شدن کیف پول است.

همه چیز را درباره کیف پول سخت افزاری و بهترین کیف پول‌های سخت افزاری بخوانید. در این مقاله چند کیف پول سخت‌افزاری برتر بازار را معرفی کرده‌ایم و قیمت آن‌ها را با هم مقایسه کرده‌ایم.

یکی از تفاوت‌های کیف پول سرد و گرم در رایگان بودن یا هزینه داشتن آن‌هاست. کیف پول سرد باید خریداری شود ولی بیشتر کیف پول‌های نرم‌افزاری یا گرم، رایگان هستند.

کیف پول کاغذی چیست؟

کیف پول کاغذی در دسته کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرد و ساده‌ترین نوع کیف پول است اما امنیت بسیار بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. در این روش کلیدهای خصوصی و عمومی کیف پول شما روی یک کاغذ پرینت می‌شود و بعدا برای دسترسی به کیف پول از این کلیدها استفاده خواهید کرد. در واقع تنها روشی که ممکن است در این متد دارایی‌های شما به خطر بیفتد، این است که این برگه به سرقت برود.

چطور یک کیف پول کاغذی بسازیم؟

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین استفاده از برنامه متن باز BitAddress است. با دنبال کردن گام‌های زیر می‌توانید برای خودتان یک کیف پول کاغذی بسازید:

  • به وبسایت BitAddress.org مراجعه کنید و با وارد کردن اعداد و حروف رندوم یک کلید شخصی برای خودتان ایجاد کنید. با چرخاندن موس روی صفحه نیز می‌توانید یک کلید شخصی ایجاد کنید. این بهم ریختگی و رندوم بودن Entropy نام دارد و باعث می‌شود حتی با الگوریتم‌های پیچیده هم امکان تشخیص کلید خصوصی شما وجود نداشته باشد.
  • پس از تکمیل مراحل بالا، سایت به شما یک آدرس عمومی، یک آدرس خصوصی و QR Code می‌دهد و می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه Paper Wallet نسخه قابل پرینت آن‌ها را دریافت کنید. با انتخاب گزینه BIP38 هم می‌توانید برای کیف پول خودتان رمز عبور تعیین کنید.

برای آشنایی بیشتر با بیت کوین و دانستن اینکه چرا بیت کوین ارزشمند است این نوشته را بخوانید: بیت کوین چیست به زبان ساده.

چطور از کیف پول کاغذی استفاده کنیم؟

انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول کاغذی خیلی راحت است و فقط کافیست مثل کیف پول‌های دیگر، آدرس عمومی کیف پول را در اختیار فرد ارسال کننده قرار دهید اما انتقال ارز از کیف پول کاغذی به آدرس‌های دیگر کمی پیچیده است.

شما برای انتقال رمزارز از کیف پول کاغذی به یک کیف پول نرم‌افزاری نیاز دارید که از کیف پول‌های کاغذی هم پشتیبانی کند. همچنین به یک ارتباط اینترنتی پایدار و امن هم نیاز خواهید داشت. مراحل انتقال ارز از کیف پول کاغذی به شرح زیر هستند:

  • ارسال کلیدهای شخصی کیف پول کاغذی به کیف پول نرم‌افزاری
  • ارسال توکن‌ها از طریق کیف پول نرم‌افزاری به آدرس فرد گیرنده

نرم‌افزارهای زیادی برای انجام این کار وجود دارد اما در ادامه ما از نرم‌افزار Blockchain Wallet استفاده می‌کنیم. مراحل کار به شرح زیر هستند:

  1. نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید و طبق راهنما یک کیف پول جدید ایجاد کنید.
  2. برای امنیت بیشتر عبارت Seed Phrase را روی کاغذ یادداشت کنید و آن را در یک جای امن نگهداری کنید.
  3. برای وارد کردن کیف پول کاغذی، به منوی نرم‌افزار و سپس بخش Addresses مراجعه کنید. در این بخش روی گزینه + یا آیکون Add کلیک کنید.
  4. دوربین گوشی شما باز می‌شود و می‌توانید QR Code والت کاغذی که در زمان ساخت برای شما ایجاد شده است را با استفاده از آن اسکن کنید.
  5. گزینه Transfer Funds را انتخاب کنید تا دارایی‌های داخل کیف پول کاغذی به کیف پول Blockchain Wallet منتقل شوند.
  6. اکنون می‌توانید به راحتی، دارایی‌ها را به هر حسابی که مایل باشید انتقال دهید.
یک برگه کاغذ که کلیدهای عمومی و خصوصی کیف پول به صورت QR کد روی آن نوشته شده است و به عنوان کیف پول کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرد
کیف پول کاغذی، هر نوع برگه کاغذی است که کلیدهای عمومی و خصوصی شما روی آن نوشته شده

چطور یک کیف پول مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب کیف پول کریپتو ممکن است کار خیلی سختی باشد؛ به همین خاطر قصد داریم در ادامه مقاله تمامی نکاتی که باید برای انتخاب کیف پول در نظر داشته باشید را توضیح دهیم.

البته می‌توانید بعدا به راحتی کیف پول خودتان را تغییر دهید و لزومی هم ندارد که فقط از یک کیف پول استفاده کنید بلکه می‌توانید بسته به نیازهای خودتان چندین کیف پول مختلف داشته باشید. برای مثال می‌توانید توکن‌هایی که برای ترید نیاز دارید را داخل کیف پول موبایل یا صرافی نگهداری کنید و بقیه توکن‌ها را هم به کیف پول سخت‌افزاری خودتان که امنیت بیشتری دارد انتقال دهید.

توکن چیست؟ هر آنچه باید درباره مفهوم توکن بدانید

۱- قرار است چگونه از رمزارزهای خودتان استفاده کنید؟

برای انتخاب کیف پول، سرعت و امنیت همیشه در رقابت هستند و نمی‌توانید هر دو را با هم داشته باشید. برای برخی از افراد کیف پول‌های موبایل یا وب که به صورت مستقیم به صرافی متصل هستند گزینه خیلی بهتری به شمار می‌رود زیرا می‌توانند به راحتی توکن‌های خودشان را با توکن‌های دیگر مبادله کنند. اما بعضی‌ها نیز تعداد زیادی توکن را به صورت طولانی مدت نگهداری می‌کنند و به همین خاطر کیف‌های سرد گزینه مناسب‌تری به شمار می‌روند.

نگه داشتن رمزارزها داخل کیف پول صرافی امنیت خیلی پایینی دارد اما نیازی نیست که با هر بار انتقال مبلغی را به عنوان کارمزد انتقال پرداخت کنید.

۲- اعتبار کیف پول را بررسی کرده‌اید؟

برای انتخاب کیف پول باید موارد متعددی مثل تجربه کاربری، قابلیت‌های اضافه و البته امنیت آن را مورد بررسی قرار دهید. همچنین بررسی کنید که آیا کیف پول قبلا هک شده است یا نه! تا جای ممکن سعی کنید از کیف پول‌هایی که قبلا دچار مشکلات امنیتی جدی شده‌اند دوری کنید.

۳- گزینه‌های بکاپ کیف پول چه هستند؟

برخی کیف پول‌ها به شما این امکان را می‌دهند که از روش‌های دیگر هم برای بکاپ‌گیری استفاده کنید. برای مثال می‌توانید بکاپ را روی دستگاه‌های فیزیکی و یا به صورت آنلاین ذخیره و بعدا در صورت نیاز از آن استفاده کنید. در این صورت حتی اگر موبایل یا کامپیوتر شما هم دچار مشکل شود، می‌توانید به راحتی به توکن‌های خودتان دسترسی داشته باشید. به همین خاطر اگر قرار است مقدار زیادی رمزارز داشته باشید باید اولویت شما انتخاب کیف پول‌هایی باشد که امکان بکاپ گرفتن دارند.

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال کدام‌اند؟

شاید بتوان عنوان این بخش را یکی از متداول‌ترین و در عین حال مهم‌ترین پرسش‌های کریپتویی دانست. با این حال برخلاف سادگی سوال، پاسخ آن چندان ساده و کوتاه نخواهد بود!

به طور کلی، معیارهایی چون قابل دسترسی روی دستگاه‌‌های مختلف، امنیت بالا (برخورداری از امکاناتی از جمله تایید دو مرحله‌ای (2FA)) و تنوع مناسب ارزها، از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که نیاز داریم تا در انتخاب کیف پول نرم افزاری مناسب، آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

نام کیف پول ارز دیجیتالنوع کیف پول ارز دیجیتال
تراست والت (Trustwallet)نرم افزاری (موبایل و وب)
اکسودوس (Exodus)نرم افزاری (موبایل و دسکتاپ)
کوین بیس (Coinbase)نرم افزاری (موبایل و وب)
الکتروم (Electrum)نرم افزاری (موبایل و دسکتاپ)
اتمیک والت (Atomic Wallet)نرم افزاری (موبایل و دسکتاپ)
لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)سخت افزاری

همچنین برای انتخاب کیف پول سخت افزاری، بهتر است علاوه بر معیارهای مذکور، مولفه‌هایی چون قیمت دستگاه کیف پول را هم در نظر بگیریم. در ادامه، به پرسش بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال کدام‌اند؟ پاسخ خواهیم:

  • کیف پول تراست والت
  • کیف پول اکسودوس
  • کیف پول کوین بیس
  • کیف پول الکتروم
  • کیف پول اتمیک
  • کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

۱- کیف پول تراست والت (موبایل)

تراست والت (Trust Wallet) یک کیف پول نرم‌افزاری چند ارزی است. با استفاده از این کیف پول می‌توانید صدها رمزارز مختلف را با استفاده از آدرس کیف پول، بر بستر شبکه‌های متنوعی مثل ERC20، BEP2 و… دریافت و نگهداری کنید یا آن‌ها را به افراد مختلف انتقال دهید. این والت امکانات مختلفی از جمله خرید و فروش انواع ارز، خرید و جمع‌آوری NFT و… دارد و با استفاده از آن می‌توانید به راحتی تمامی کارهای خودتان را انجام دهید. این والت نرم‌افزاری امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مختلف را هم به شما می‌دهد.

به صورت کلی استفاده از تراست والت نسبت به دیگر کیف پول‌ها خیلی راحت‌تر است. امنیت آن نیز بسیار بالاست زیرا شما کنترل کامل کلیدهای خصوصی و عمومی خودتان را در اختیار خواهید داشت. در این کیف پول کلیدهای خصوصی و عمومی داخل دستگاه شما ذخیره می‌شوند و به هیچ عنوان روی سرور قرار نمی‌گیرند. این والت برای گوشی‌های موبایل (اندروید و iOS) طراحی شده است و به راحتی می‌توانید آن را از اپ استور گوشی خودتان دانلود کنید.

در صورتی که می‌خواهید نحوه نصب و استفاده از کیف پول تراست والت را یاد بگیرید به مطلب کیف پول تراست والت مراجعه کنید.

۲- کیف پول ارز دیجیتال اکسودوس (موبایل و دسکتاپ)

اکسودوس (Exodus) یکی دیگر از معتبرترین کیف پول‌های رمزارز دنیا است. اولین نسخه از این کیف پول در سال ۲۰۱۵ و برای دستگاه‌های دسکتاپ (ویندوز، لینوکس، مک) عرضه شد اما در حال حاضر از دستگاه‌های اندروید و iOS نیز پشتیبانی می‌کند. آشنایی با بهترین کیف پول‌های دسکتاپ رابط کاربری این کیف پول خیلی زیبا است و به همین خاطر یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد تازه‌کار در این حوزه به شمار می‌رود.

این کیف پول بیش از ۱۰۰ ارز دیجیتال مختلف را پشتیبانی می‌کند و در صورت لزوم می‌توانید از خدمات صرافی داخلی آن هم استفاده کنید.

۳- کیف پول ارز دیجیتال کوین بیس (موبایل)

کوین بیس (Coinbase) یک صرافی ارز دیجیتال است که فعالیت خود را ابتدا در ایالات متحده آغاز کرده اما در حال حاضر یک کیف پول نرم افزاری هم عرضه کرده است. این کیف پول روی تمامی دستگاه‌های اندروید و iOS نصب می‌شود و با صرافی Coinbase هم سازگاری کافی را دارد.

این والت با کیف پول صرافی Coinbase تفاوت خیلی زیادی دارد و دارایی‌های شما به صورت امانی نگهداری نمی‌شوند. بلکه کلیدهای خصوصی روی دستگاه ذخیره می‌شوند و هر زمان که مایل باشید می‌توانید به دارایی‌های خودتان دسترسی داشته باشید. با این حال می‌توانید دارایی‌های خودتان را به راحتی بین صرافی و کیف پول جابه‌جا کنید.

۴- کیف پول ارز دیجیتال الکتروم (دسکتاپ و اندروید)

این کیف پول فعالیت خود را فقط دو سال بعد از معرفی بیت کوین آغاز کرد و خیلی از کارشناس‌ها آن را بهترین گزینه برای کاربران حرفه‌ای بیت کوین به شمار می‌آورند. شما می‌توانید الکتروم را روی موبایل و دسکتاپ نصب کنید و در حال حاضر از سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و اندروید پشتیبانی می‌کند. این کیف پول کاملا متن باز است و به همین خاطر امنیت بسیار بالایی دارد. شما امکان تعیین کارمزد تراکنش را دارید و می‌توانید از بین آدرس‌های Legacy و Segwit نیز یکی را انتخاب کنید. تایید دو مرحله‌ای و عملکرد چند امضایی هم قابلیت‌های دیگری هستند که کیف پول الکتروم را به یک گزینه مناسب برای کاربران حرفه‌ای بیت کوین تبدیل کرده‌اند.

۵- کیف پول ارز دیجیتال Atomic Wallet (دسکتاپ و موبایل)

کیف پول اتمیک والت یکی دیگر از کیف پول‌های چند ارزی است. این کیف پول که به صورت نرم‌افزاری عرضه می‌شود، بیش از ۳۰۰ توکن مختلف را پشتیبانی می‌کند. این کیف پول دارای صرافی داخلی است و می‌توانید بدون خارج کردن دارایی‌ها از داخل کیف پول، آن‌ها را تبدیل کنید. شما می‌توانید اتمیک والت را روی سیستم عامل‌های مختلفی از جمله ویندوز، لینوکس، اندروید و iOS نصب کنید. این موضوع باعث می‌شود که بتوانید به راحتی از تمامی دستگاه‌ها به کیف پول خودتان دسترسی داشته باشید.

آموزش کیف پول Atomic + راهنمای دانلود و راه‌اندازی کیف پول اتمیک والت

۶- Ledger Nano X (سخت افزاری)

Ledger Nano X نسل دوم کیف پول‌های سخت افزاری شرکت فرانسوی Ledger است. نسل اول این کیف پول یعنی Ledger Nano S یکی از اولین کیف پول‌های سخت‌افزاری دنیا بود و تا چندین سال بازار را به صورت کامل در اختیار داشت.

این کیف پول شبیه به یک فلش USB است و از طریق USB یا بلوتوث به دستگاه شما متصل می‌شود. همچنین شما می‌توانید این کیف پول را به دستگاه‌های اندرویدی و iOS نیز متصل کنید و برای استفاده از آن هیچ الزامی به داشتن کامپیوتر نیست. در حال حاضر این کیف پول بیش از ۱۸۰۰ رمزارز مختلف را پوشش می‌دهد و این تعداد روز به روز هم در حال افزایش است.

با اینکه این کیف پول به صورت سخت افزاری طراحی شده اما با کمک نرم‌افزار Ledger Live می‌توانید به راحتی به دارایی‌های خودتان دسترسی داشته باشید. با این قابلیت می‌توانید برای هر رمزارز یک والت جدید ایجاد کنید و پورتفولیو خودتان را هم به راحتی مدیریت کنید.

کیف پول مولتی چین و اچ دی والت

احتمالا عبارات مولتی چین (Multi-chain) و کیف پول اچ دی (HD Wallet)، در نگاه اوّل کمی نامانوس به نظر آیند. امّا جالب است بدانید که کارکرد این کیف پول‌ها، بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید!

کیف پول مولتی چین که با عنوان کیف پول مولتی کوین (Multi-Coin) هم شناخته می‌شود، نوعی از کیف پول ارز دیجیتال است که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا از طریق یک رابط در کیف پول، بتوانند در چندین زنجیره مختلف، به انجام تراکنش بپردازند.

در واقع این کیف پول‌ها بر خلاف کیف پول‌های Single Chain عمل می‌کنند و به جای یک شبکه بلاک چینی، امکان مبادله دارایی در چندین شبکه مختلف را فراهم می‌کنند. تراست والت، نمونه‌ای از این نوع کیف پول‌ها به حساب می‌آید.

از کیف پول‌های مولتی چین که بگذریم، به کیف پول اچ دی (HD) می‌رسیم که ما را یاد ابزارهای چندکاره می‌اندازد! چرا که به ما اجازه می‌دهد تا در یک کیف پول، چندین کلید خصوصی را ایجاد و برای هر تراکنش، از یک کلید مشخص استفاده کنیم. این قابلیت می‌تواند سطح امنیت تراکنش‌های ما را افزایش دهد. کیف پول الکتروم، نمونه‌ای از کیف پول‌های HD محسوب می‌شود.

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

هر کیف پول دارای چندین بخش مختلف است که برای فعالیت درست به آن‌ها نیاز دارد. در ادامه این بخش‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

کلید خصوصی و عمومی چیست؟

کلیدهای خصوصی و عمومی یکی از اجزای حیاتی کیف پول کریپتو هستند. کلید عمومی برای محاسبه آدرس اختصاصی شما روی بلاک چین کاربرد دارد. کلید خصوصی هم ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید تراکنش‌ها را تایید کنید و به دارایی‌های خودتان دسترسی داشته باشید. در واقع اگر کلید خصوصی را در اختیار داشته باشید، حتی اگر دستگاهی که کیف پول روی آن قرار دارد را هم گم کنید، باز هم می‌توانید به دارایی‌های خودتان دسترسی داشته باشید.

تفاوت آدرس و کلید عمومی

خیلی از افراد کلید عمومی کیف پول را با آدرس آن اشتباه می‌گیرند. آدرس کیف پول با استفاده از کلید عمومی و از طریق الگوریتم رمزنگاری ایجاد می‌شود. همچنین تقریبا تمامی کیف پول‌ها و تراکنش‌ها آدرس کیف پول را نمایش می‌دهند. در واقع پشت هر آدرس کیف پول یک کلید عمومی وجود دارد.

برای درک تفاوت آدرس و کلید عمومی فقط کافیست بدانید که آدرس‌ها کوتاه‌تر از کلید عمومی هستند و معمولا هم با عبارات و اعدادی مثل 1، 3 و bc1 شروع می‌شوند اما کلیدهای عمومی با 02، 03 یا 04 آغاز خواهند شد.  

Seed Phrase در کیف پول چیست؟

برای امنیت بیشتر، اکثر کیف پول‌ها یک عبارت ۱۲ کلمه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهند که با استفاده از آن می‌توانید کلید خصوصی کیف پول را هم به دست بیاورید. این عبارت تحت عنوان Seed Phrase شناخته می‌شود و فهرستی از کلمات اتفاقی است. در کیف پول این عبارت معمولا پس از ثبت نام به صورت خودکار ایجاد می‌شود. برای امنیت هرچه بیشتر بهتر است این کلمات را با همان ترتیبی که به شما نمایش داده شده روی کاغذ بنویسید و آن را در جایی امن نگهداری کنید.

در صورتی که مشکلی برای کیف پول شما پیش بیاید یا بخواهید کیف پول خود را روی دستگاه دیگری پیاده کنید، این عبارات به کار شما خواهند آمد.

در صورت از دست دادن کلید خصوصی، Seed Phrase تنها روش بازیابی کیف پول است.

امنیت در کیف پول‌های ارز دیجیتال

به طور کلی، امنیت در کیف پول ارز دیجیتال موضوعی است که شاید حتی از دارایی‌های ما هم اهمیت بیشتری داشته باشد. چرا که در صورت سهل‌انگاری در حفاظت از اطلاعات کیف پول ارز دیجیتال، علاوه بر از دست رفتن دارایی، این احتمال وجود دارد که افراد دیگری به آن دسترسی پیدا کنند و با تغییر مشخصات، برای دسترسی مجدد به کیف پول‌مان از کوچک‌ترین شانسی برخوردار نباشیم.

در ادامه نحوه بکاپ گرفتن از کیف پول ارز دیجیتال را برای شما شرح می‌دهیم.

نحوه بکاپ گرفتن از کیف پول ارز دیجیتال

روش‌های متنوعی برای بازیابی کیف پول کریپتو وجود دارد و هر والت بسته به قابلیت‌های خود ممکن است روش‌های متنوعی را در اختیار شما قرار دهد اما تا زمانی که شما Seed Phrase خودتان را در اختیار داشته باشید می‌توانید به دارایی‌های خودتان نیز دسترسی بیابید. Seed Phrase یا عبارت بازیابی یک عبارت ۱۲ تا ۲۴ کلمه‌ای است که برای بازیابی کیف پول کاربرد دارد. در ادامه در مورد این عبارت بیشتر صحبت خواهیم کرد.

یک والت آدرس‌ها و کلیدهای خصوصی متنوعی را در خود نگه می‌دارد اما برای بازیابی آن‌ها شما فقط به یک Seed Phrase نیاز دارید. از آنجایی که والت رمزارز تمامی آدرس‌ها را با استفاده از همان عبارت بازیابی اولیه ایجاد می‌کند، شما می‌توانید با دسترسی به آن به تمامی دارایی‌های خودتان دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورتی که عبارت بازیابی شما به دست فرد دیگری بیافتد، می‌توانند تمامی دارایی‌های شما را به سرقت ببرند. به همین خاطر حفظ امنیت این عبارت خیلی مهم است. بهتر است این عبارت را چاپ کنید و آن را در یک مکان مطمئن قرار دهید تا کسی به آن دسترسی نداشته باشد.

حال به منظور اطمینان از امنیت والت خود، می‌توانید بهتر است برخی نکات ساده امّا حائز اهمیت که در مقاله «6 روش برای مهر و موم کردن کیف پول ارز دیجیتال» به آن‌ها پرداخته‌ایم را به خاطر سپارید.

چطور کیف پول را به پلتفرم‌های مختلف وصل کنیم؟

شما می‌توانید کیف پول خودتان را به پلتفرم‌ها و کیف پول‌های مختلفی وصل کنید. این قابلیت با استفاده از یک ویژگی به نام والت کانکت میسر شده است و می‌توانید با اسکن کردن QR Code یا کلیک کردن روی لینک یک ارتباط ایمن بین کیف پول و نرم‌افزار موردنظر برقرار کنید. همچنین این پروتکل دارای قابلیت‌های دیگری مثل Push Notification نیز می‌باشد و با استفاده از آن کاربران از تراکنش‌های انجام شده نیز مطلع خواهند شد. این قابلیت در کیف پول‌های زیادی مثل Trust Wallet، متامسک و… گنجانده شده است و می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

در پول نو نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌شود و می‌توانید با استفاده از آن به راحتی تراکنش‌های خودتان را انجام دهید. برای مثال در زمان فروش رمزارز به پول نو نیازی نیست تراکنش‌ها را به صورت دستی انجام دهید بلکه می‌توانید کیف پول را از طریق Wallet Connect به پلتفرم وصل کنید تا تراکنش‌ها پس از تایید شما به صورت خودکار انجام شوند.

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم مقاله تخصصی «کیف پول اتریوم» را نیز مطالعه کنید

مزایا و معایب کیف پول ارز دیجیتال

با توجه به مطالبی که در پست امروز به آن‌ها پرداختیم، احتمالا بتوانید حدس بزنید که علی‌رغم مزایای (بهتر است بگوییم ضرورتِ) کیف پول‌ ارز دیجیتال، این کیف پول‌ها معایبی را هم دارند که نمی‌توان نادیده گرفت.

در ادامه مهم‌ترین مزایا و معایب کیف پول ارز دیجیتال را برای شما آورده‌ایم.

نوع کیف پول ارز دیجیتالمزایای کیف پول ارز دیجیتالمعایب کیف پول ارز دیجیتال
کیف پول نرم‌افزاریدسترسی آسان، قابل نصب روی تمامی دستگاه‌ها، پشتیبانی از ارزهای گسترده، استفاده رایگانآسیب‌پذیری در برابر حملات سایبری
کیف پول سخت افزاریبالاترین سطح امنیت، تنوع بالای دارایی‌ها، قابل حملهزینه بالای دستگاه‌ها
کیف پول صرافیاستفاده ساده، رصد آسان دارایی‌ها، رایگان، تنوع بالای ارزهاعدم کنترل کلیدهای خصوصی توسط کاربران
کیف پول کاغذیکم هزینه (اغلب رایگان)، امنیت بالا به سبب آفلاین بودنتنوع اندک دارایی‌ها، مشکل در جابجایی

سخن نهایی

کیف پول یکی از ابزارهای مهم در دنیای بلاک چین به شمار می‌رود و در صورتی که قصد دارید وارد این فضا شوید باید حتما یک کیف پول مطمئن داشته باشید. با استفاده از کیف پول شما می‌توانید دارایی‌های خودتان را امن کنید و کنترل آن‌ها را در اختیار بگیرید. در صورت استفاده از کیف پول حفظ و نگهداری کلید خصوصی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید مراقب باشید که این کلید در اختیار افراد دیگر قرار نگیرد.

سوالات متداول

در این قسمت، تصمیم گرفتیم تا سوالات متداول کیف پول ارز دیجیتال را بررسی کنیم و به آن‌ها پاسخ دهیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یک نرم‌افزار یا دستگاه سخت‌افزاری است که برای ذخیره و جابجایی ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد و به ذخیره کلید عمومی و کلید خصوصی می‌پردازد. علاوه بر نرم‌افزار یا دستگاه‌های سخت‌افزاری، کیف پول ارز دیجیتال روی کاغذ هم قابل دسترسی است.

کیف پول گرم چیست؟

هر کیف پولی که به هر نحوی به اینترنت دسترسی داشته باشد، به عنوان کیف پول گرم شناخته می‌شود. کیف پول موبایل، کیف پول دسکتاپ و کیف پول وب، از انواع کیف پول‌های گرم به شمار می‌آیند.

بهترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال کدام‌اند؟

طبق نظرسنجی‌ها و تجربه اکثریت کاربران، می‌توان از کیف پول‌های تراست والت، اکسودوس، کوین بیس، الکتروم، اتمیک و کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس، به عنوان بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال نام برد.

کیف پول مولتی چین چیست؟

کیف پول مولتی چین که با عنوان کیف پول مولتی کوین (Multi-Coin) هم شناخته می‌شود، نوعی از کیف پول ارز دیجیتال است که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا از طریق یک رابط در کیف پول، بتوانند در چندین زنجیره مختلف، به انجام تراکنش بپردازند.

17
اشتراک در
اطلاع از
guest
17 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن نیاشریفیان
حسن نیاشریفیان
1 ماه قبل

عالی بود

حسن نیاشریفیان
حسن نیاشریفیان
1 ماه قبل

عالی

مجتبی غایبی
مجتبی غایبی
1 سال قبل

با سلام من دو روز است که ثبت نام سطح ۲ را انجام دادم ولی هنوز پیامی برایم نیامده که قبول شده یا نه لطفاً راهنمایی کنید

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  مجتبی غایبی

مجتبی عزیز سلام؛
در سایت صرافی می‌تونین با تیم پشتیبانی ارتباط بگیرین، راهنمایی‌تون میکنن.
پایین صفحه صرافی، شماره تماس و راه‌های ارتباطی دیگه مثل تلگرام و واتساپ قرار داده شده

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

17

8

نظر مخاطبان (17)