چگونه بیت کوین خود را به ریال تبدیل کنیم؟ استراتژی‌های برتر در ۲۰۲۴

آموزش تبدیل بیت کوین به ریال
سینا شمس آور

زمان مطالعه :

5 دقیقه

تبدیل بیت کوین به ارز فیات در عصر حاضر و با وجود تکنولوژی‌ها و صرافی‌های متعدد، کار دشواری نیست. اما همین موضوع به ظاهر ساده، برای کاربران ایرانی تبدیل به دغدغه شده است. بله؛ تبدیل بیت کوین به پول تومان و ریال، اتصال مستقیم به استخرهای استخراج بیت کوین با تسویه تومانی و فروش بیت کوین با دریافت پول نقد در ایران موضوعی مبهم برای اکثر افراد است. اما جای نگرانی وجود ندارد. کاربران ایرانی حوزه کریپتوکارنسی نیز به راحتی می‌توانند بیت کوین خود را به پول نقد تبدیل کنند. ما در این مقاله آموزش نحوه تبدیل بیت کوین به ریال و تمام نکات مهم و ضروری در این فرایند را مورد بررسی قرار می‌دهیم، با پول نو همراه باشید.

بیت کوین چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ پادشاه ارزهای دیجیتال

روش‌های تبدیل بیت کوین به ریال

تبدیل بیت کوین به تومان

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال و پادشاه رمزارزها شناخته می‌شود. ریال نیز یک نوع ارز فیات است. یعنی این ارز توسط دولت صادر شده تا یک دارایی قانونی برای افراد آن کشور باشد. ارز فیات بر اساس میزان عرضه و تقاضا و همچنین ثبات دولت صادرکننده آن ارزش‌گذاری شده‌اند. حال قرار است به عنوان یک کاربر ایرانی راه‌های تبدیل بیت کوین به ریال را بررسی کنیم. در همین راستا شما می‌توانید بر اساس انتخاب شیوه دریافت ارز فیات خود، یکی از دو راه زیر را برای تبدیل بیت کوین به پول نقد انتخاب کنید.

بخوانید: همه چیز درباره وایت پیپر بیت کوین؛ ساتوشی ناکاماتو نویسنده می‌شود!

روش اول: تبدیل بیت کوین به ریال از طریق صرافی

صرافی ارز دیجیتال در صنعت کریپتوکارنسی حکم یک واسطه میان فروشنده و خریدار را دارد. عملیات تبدیل بیت کوین به ارز فیات در این بستر انجام شده و برای شروع، کافی است در یک صرافی معتبر و قابل اعتماد مانند پول نو ثبت نام کنید. پس از آن باید برای مقدار بیت کوینی که قصد فروش آن را دارید یک قیمت مشخص تعیین کنید. سپس منتظر باشید تا یک خریدار به واسطه صرافی و در همان قیمت اعلام شده برای شما پیدا شود. البته در صرافی‌های OTC مانند پول نو این فرایند بسیار ساده شده است و شما می‌توانید به صورت لحظه‌ای با قیمت بازار فروش ارز خود را انجام دهید.

صرافی‌ها یک قابلیت کاربردی تحت عنوان ماشین حساب ارز دیجیتال در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. بی‌شک آسان ترین نحوه تبدیل بیت کوین به تومان، استفاده از همین قابلیت است. یک ماشین حساب ارز دیجیتال می‌تواند ارزهای مختلف را به یکدیگر تبدیل کند. به طور مثال تبدیل رمزارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم، سولانا و… به تومان یا دلار و همچنین تبدیل رمزارزهای مختلف به یکدیگر از طریق این ابزار انجام خواهد شد. بدین ترتیب متوجه می‌شوید که مقدار بیت کوین موردنظر شما برای فروش، معادل چند ریال است؟ به عبارتی نرخ تبدیل لحظه‌ای برای تبدیل بیت کوین به تومان را در اختیار خواهید داشت.

انتخاب صرافی معتبر

اولین نکته هنگام تبدیل بیت کوین به ریال از طریق صرافی ارز دیجیتال، انتخاب صرافی است. گستردگی بازار رمزارزها و افزایش محبوبیت آن‌ها در جهان باعث شده تا تعداد صرافی‌های دیجیتال بسیار زیاد شود. بنابراین انتخاب یک صرافی معتبر و قابل اعتماد امری نسبتا دشوار خواهد بود. به خصوص که در تاریخ ارزهای دیجیتال، اتفاقاتی مثل کلاهبرداری اکسچنج‌ها چندین بار تکرار شده است. از آنجایی که فرآیند تبدیل بیت کوین به پول نقد در صرافی نیازمند انتقال دارایی خود به آن اکسچنج است، باید به پلتفرم معاملاتی انتخابی خود نهایت اطمینان را داشته باشید. در همین راستا بهتر است پیش از انتخاب قطعی، سوابق، تاریخچه، تیم توسعه دهنده، بنیانگذاران و میزان رضایت صرافی موردنظر را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید.

فرآیند ثبت نام و احراز هویت

برای تکمیل آموزش تبدیل بیت کوین به ریال باید با فرایند ثبت نام و احراز هویت در صرافی نیز آشنا باشید. در همین راستا پس از انتخاب یک صرافی قابل اعتماد، وارد سایت رسمی آن شده و فرایند ثبت نام را آغاز کنید. ارائه اطلاعات شخصی مثل شماره موبایل معتبر، نام و نام خانوادگی و… در این مرحله واجب است. پس از تکمیل ثبت نام می‌توانید وارد بخش احراز هویت صرافی دیجیتال شده و مدارک شخصی خود مثل کارت ملی، تاریخ تولد، اطلاعات حساب بانکی، عکس سلفی، تعهدنامه و… را به طور مجازی ارائه دهید. در نهایت پس از تایید صرافی مراحل احراز هویت شما به اتمام رسیده و می‌توانید برای تبدیل بیت کوین به تومان از طریق آن صرافی اقدام کنید.

نحوه انجام معامله و دریافت ریال

حالا که در یک صرافی مطمئن ثبت نام کرده‌اید، نوبت آن است که برای انجام معامله آماده شوید. مراحل تبدیل بیت کوین به تومان و ریال از طریق صرافی در اینجا به پایان می‌رسد. پس وارد بخش رمزارزها در صرافی موردنظر شده و گزینه فروش را انتخاب کنید. اطلاعاتی مثل نوع ارز (بیت کوین)، مقدار ارز و آدرس کیف پول را در فیلدهای مشخص شده وارد کرده و منتظر نهایی شدن تراکنش باشید.

توجه داشته باشید که برای تبدیل بیت کوین به ارز فیات، ابتدا باید مقدار BTC موردنظر را به حساب صرافی واریز کنید. همچنین برای دریافت وجه معادل بیت کوین نیز کافی است به حساب احراز شده خود مراجعه کنید. نکته مهم دیگر در این مرحله، وارد کردن صحیح آدرس کیف پول دیجیتال است. دقت کنید که این آدرس کاملا درست و بدون خطا وارد شود؛ زیرا در غیر این صورت احتمال از دست رفتن سرمایه‌تان وجود دارد. بنابراین بهتر است آدرس کیف پول خود را کپی کرده یا از QR Code استفاده کنید.

بهترین کیف پول بیت کوین برای ایرانی‌ها | ۲۱ کیف پول برتر بیت کوین در سال ۲۰۲۴

روش دوم: تبدیل بیت کوین به ریال از طریق فروش مستقیم

 تبدیل بیت کوین به پول نقد

در بررسی انواع روش‌های تبدیل بیت کوین به پول نقد با راه دیگری مواجه می‌شویم که در نگاه اول خیلی ساده است؛ اما نکات ریزبینانه خود را دارد. در این روش شما بیت کوین‌های خود را به طور مستقیم به شخصی دیگر می‌فروشید. منظور از کلمه مستقیم این است که هیچ شخص سومی مثل صرافی دیجیتال یا بانک در این معامله دخالت نخواهد داشت. در این روش شما به عنوان فروشنده بیت کوین، کوین‌های خود را به آدرس کیف پول دیجیتال شخص موردنظر منتقل کرده و معادل آن ارز فیات (ریال) دریافت می‌کنید. یک عملیات کاملا ساده!

اما اقدام از طریق این شیوه، کمی خطرناک است. زیرا تراکنش انتقال بیت کوین‌های شما به والت فرد مقابل، یک تراکنش برگشت ناپذیر است. یعنی اگر پس از ارسال بیت کوین‌ها، فرد مبلغ توافق شده را پرداخت نکند، شما هیچ راهی برای بازیابی بیت کوین و دریافت معادل ریالی آن نخواهید داشت. فرایند تبدیل بیت کوین به پول نقد به روش فروش مستقیم با ریسک زیادی همراه است. فرقی ندارد که طرف مقابل شما چه کسی است؟ دوست، اعضای خانواده، آشنا، همکار یا هر شخص دیگری. شما پیش از انتقال بیت کوین به حساب او باید مطمئن باشید که آن فرد معادل کوین‌های BTC دریافت کرده، پول نقد پرداخت می‌کند.

امنیت در معاملات مستقیم

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، معاملات مستقیم و بدون واسطه برگشت ناپذیر بوده و ریسک زیادی به همراه دارند. برای مثال اگر شما برای فرد مقابل مقداری بیت کوین ارسال کنید، اما او معادل آن وجه نقد به شما پرداخت نکند، هیچ راهی برای پیگیری وجود ندارد. زیرا شواهد حاکی بر آن است که شما به میل خودتان کوین‌های خود را به حساب آن فرد ریخته‌اید. در صورتی که انجام معاملات در صرافی دیجیتال و تبدیل بیت کوین به پول نقد با کمک صرافی‌ها، فرایندی قابل پیگیری و امن خواهد بود.

پیدا کردن خریدار معتبر

اگر قصد تبدیل بیت کوین به ارز فیات با روش فروش مستقیم را دارید، بهتر است طرف مقابل معامله را از بین یکی از نزدیکان قابل اعتماد خود انتخاب کنید. انتخاب یک خریدار معتبر در این روش، اصلی‌ترین و مهم‌ترین کار است. پس از اعتماد کردن به افراد غریبه خودداری کرده و معامله را با فردی انجام دهید که به او و صداقت او اعتماد کامل داشته باشید.

انتقال بیت کوین از استخر به کیف پول

تبدیل بیت کوین به تومان با فروش مستقیم

کاربرانی که در استخر استخراج بیت کوین فعالیت می‌کنند در ازای کوین‌های استخراج شده پاداش دریافت خواهند کرد. این افراد برای دریافت پاداش خود باید آدرس یک کیف پول ارز دیجیتال را وارد کنند. اما پس از آن چه؟ مراحل تبدیل بیت کوین به تومان و ریال راچگونه باید طی کرد؟

برای اینکه بیت کوین های خود را به ارز فیات تبدیل کنید، باید ابتدا آن‌ها را به کیف پول صرافی موردنظرتان بریزید. توجه داشته باشید که در این عملیات انتقال، شما باید کارمزد تراکنش را بپردازید. اما برای اینکه مشمول پرداخت این کارمزد نشوید، می‌توانید از راه دیگری استفاده کنید. اگر هنگام اتصال به استخر استخراج از همان ابتدا آدرس کیف پول صرافی انتخابی خود را وارد کنید، پاداش استخراج بیت کوین شما مستقیما وارد حسابتان در آن صرافی خواهد شد. بدین ترتیب دیگر نیازی به انتقال BTC و پرداخت کارمزد تراکنش نیست.

معرفی کیف پول‌های دیجیتال

در برخی مواقع که کاربر قصد انتقال مستقیم بیت کوین از استخر استخراج به صرافی را ندارد، باید از یک کیف پول معتبر استفاده کند. ضمن اینکه کاربران دنیای کریپتو باید همیشه و در همه فرایندهای مختلف، هنگام انتخاب کیف پول ارز دیجیتال بسیار هوشمند عمل کنند. حال در راستای بررسی چگونگی تبدیل بیت کوین به پول، قرار است چند کیف پول دیجیتال معتبر را معرفی کنیم.

تراست والت

تراست والت (Trust Wallet) یکی از امن‌ترین، معروف‌ترین و کاربردی‌ترین والت‌های دیجیتال برای انجام تراکنش‌های بیت کوین است. امنیت تراکنش در این کیف پول تضمین شده است، زیرا این والت برای کاربران خود ارزش زیادی قائل می‌شود؛ بنابراین در فرایند تبدیل بیت کوین به تومان، می‌توانید از Trust Wallet برای دریافت بیت کوین‌های خود از استخر استخراج استفاده کنید.

اکسودوس

یکی دیگر از قدیمی‌ترین والت‌های ارز دیجیتال، کیف پول اکسودوس (Exodus) است. این والت در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده و اکنون به عنوان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره بیت کوین و سایر رمزارزها شناخته می‌شود. کیف پول ارز دیجیتال اکسودوس در فرایند دریافت پاداش از استخر استخراج بیت کوین و تبدیل آن‌ها به ارز فیات، کاربری آسانی خواهد داشت. این والت دیجیتال در دو نسخه موبایل و دسکتاپ عرضه شده و در اختیار کاربران حوزه کریپتو قرار گرفته است.

الکتروم

کیف پول الکتروم (Electrum) درست کمی بعد از ظهور بیت کوین راه‌اندازی شد. انتشار این کیف پول دیجیتال به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد و از آن زمان تا کنون یاور همیشه مومن بیت کوین و دوستداران این رمزارز بوده است. اگر به تازگی مالک مقداری بیت کوین شده‌اید ولی خیلی با دنیای رمزارزها آشنا نیستید (که چنین چیزی بعید است)، کیف پول الکتروم برای تبدیل بیت کوین به پول نقد انتخاب مناسبی خواهد بود. این والت ارزی در دو نسخه دسکتاپ و اندروید (برای سیستم عامل‌های مک، لینوکس و ویندوز) عرضه شده است.

کارمزد انتقال بیت کوین

کارمزد انتقال بیت کوین

اگر خاطرتان باشد گفتیم برای انتقال بیت کوین پاداش در استخر استخراج به کیف پول صرافی، باید کارمزد تراکنش را پرداخت کنید. حال قرار است این کارمزد را بررسی کنیم. کارمزد انتقال بیت کوین شامل دو نوع کارمزد می‌شود:

  • کارمزد شبکه بیت کوین
  • کارمزد صرافی یا پلتفرم معاملاتی انتقال دهنده

میزان کارمزد شبکه بیت کوین در کیف پول‌های نرم‌افزاری جدید و مدرن به راحتی پیدا می‌شود. در واقع این والت‌ها سیستمی را برای تعیین کارمزد شبکه بیت کوین در نظر گرفته و میزان آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

همچنین میزان کارمزدی که صرافی‌ها برای انتقال بیت کوین دریافت می‌کنند نیز در صرافی‌های مختلف کاملا متفاوت است. هر کدام از صرافی‌ها هنگام انجام نقل و انتقالات بیت کوین کارمزد تراکنش را محاسبه کرده و به کاربر نشان می‌دهند.

نکات امنیتی هنگام تبدیل بیت کوین به ریال

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام بررسی راه‌های تبدیل بیت کوین به ریال باید به آن توجه کرد، موضوعات امنیتی است. صحبت درباره بیت کوین و تراکنش‌های مربوط به آن اصلا شوخی نیست. میزان اهمیت و جدیت آن را قیمت بیت کوین تعیین می‌کند که اتفاقا روزبه‌روز در حال افزایش است. بنابراین به عنوان یک کاربر حرفه‌ای برای تبدیل بیت کوین به ارز فیات باید تمام جوانب کار را سنجیده و به نکات امنیتی توجه کافی داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از:

  • انتخاب صرافی ارز دیجیتال معتبر و با سابقه خوب
  • وارد کردن آدرس درست و دقیق کیف پول خود
  • توجه به اقدامات امنیتی صرافی مثل رمزنگاری داده‌ها، سیستم‌های حفاظت از دارایی کاربران، تایید دو عاملی و…
  • استفاده از یک کیف پول امن با کاربری آسان
  • گذراندن مرحله احراز هویت در صرافی‌ها
  • انتخاب فردی مطمئن و قابل اعتماد برای تبدیل بیت کوین به پول نقد با روش فروش مستقیم
  • توجه به امکانات و شرایط خود هنگام انتخاب یکی از راه‌های تبدیل بیت کوین به ریال

بهترین توصیه‌ها برای تبدیل ایمن و سریع بیت کوین به ریال

فرایند تبدیل بیت کوین به تومان

فرایند تبدیل بیت کوین به پول نقد در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال به یک شکل انجام می‌شود. ضمن اینکه برخی کاربران ممکن است از روش فروش مستقیم بیت کوین، دارایی دیجیتال خود را به ارز فیات تبدیل کنند. برای مثال اگر شما قصد فروش بیت کوین خود به برادر یا یکی از افراد مورد اعتمادتان را داشته باشید، می‌توانید از این شیوه استفاده کنید. در غیر این صورت، اعتماد به فردی غریبه و پذیرفتن ریسک از دست رفتن بیت کوین‌ها، اصلا منطقی نیست!

نکته مهم دیگر این که هنگام انتخاب صرافی برای تبدیل بیت کوین به تومان، تمام تلاش و دقت خود را برای انتخاب یک صرافی معتبر و امن به کار ببرید. بهتر است صرافی انتخابی شما از قابلیت‌هایی مثل تایید دو مرحله‌ای، تکنولوژی‌های امنیتی و… بهره‌مند باشد. ضمن اینکه مطالعه سوابق و نظرات کاربران درباره آن پلتفرم نیز کمک شایانی به تصمیم‌گیری شما خواهد کرد.

اگر شما هم جزو مالکان بیت کوین هستید، خوشا به حالتان! افرادی که بیت کوین دارند عموما نسبت به ذخیره و نگهداری آن مسر‌تر هستند تا مبادله و فروش آن. اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید بیت کوین‌های خود را به پول نقد تبدیل کنید، این مقاله به عنوان یک راهنمای کامل در اختیار شما خواهد بود.

سوالات متداول

بهترین روش برای تبدیل بیت کوین به ریال چیست؟

آسان‌ترین نحوه تبدیل بیت کوین به تومان و ریال برای کاربران ایرانی، اقدام از طریق یک صرافی معتبر، استفاده از ماشین حساب ارز دیجیتال و فروش بیت کوین به واسطه آن صرافی خواهد بود.

آیا تبدیل بیت کوین به دلار در ایران امکان پذیره؟

بله! برای تبدیل بیت کوین به دلار می‌توانید BTC خود را به تتر تبدیل کنید. زیرا ارزش ارز دیجیتال تتر برابر با یک دلار آمریکا است. تتر یک استیبل کوین بوده و با توجه به ماهیتی که دارد، دچار نوسان و تغییر قیمت نخواهد شد. بنابراین می‌توانید آن را به عنوان دلار برای مدت زمانی طولانی نگهداری کنید. ضمن اینکه اگر قصد خرید و نگهداری دلار کاغذی داشته باشید نیز، می‌توانید ابتدا بیت کوین خود را به تومان تبدیل کرده و سپس به شکل فیزیکی معادل آن دلار بخرید.

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید
مجید
14 روز قبل

با این همه مشکلی که مردم برای استفاده از والت‌ها دارن ترجیح می‌دم از صرافی ایرانی معتبر استفاده کنم. یهو پسورد یادم بره یا کلمات پشتیبان رو گم کنم… خدافظ! همه چی پریده

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

4

نظر مخاطبان (1)