0

1

گلکسی ریسرچ: حجم بازار NFTهای بیت‌کوین تا ۲۰۲۵ به ۴.۵ میلیارد دلار می‌‌رسد

بر اساس گزارشی که موسسه «گلکسی ریسرچ Galaxy Research» روز گذشته منتشر کرد، اکوسیستم NFTهای بیت کوین تا سال ۲۰۲۵ به حجم ۴.۵ میلیارد دلاری خواهد رسید. این در حالی‌ست که این اکوسیستم تا چندهفته پیش حتی وجود خارجی نداشت.

گلکسی ریسرچ: حجم بازار NFTهای بیت‌کوین تا ۲۰۲۵ به ۴.۵ میلیارد دلار می‌‌رسد
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

متخصصان بر این باورند که هیاهوی کنونی برای اوردینال، یا به قولی همان “ان اف تی بیت کوین“، به ترندی پایدار تبدیل خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای ذخایر NFT معتبرترین و قدیمی‌ترین بلاک‌چین دنیا در سال‌های آتی افزایش پیدا خواهد کرد. آنگونه که بررسی‌های «گلکسی ریسرچ Galaxy Research» نشان‌ می‌دهد، در تابستان امسال، رشد NFTهای بیت‌کوین به شکل ملموسی در بازار احساس خواهند شد.

«یوگا لبز Yuga Labs»، کمپانی سازنده کالکشن NFT محبوب اتریومی «بورد ایپ یات کلاب Bored Ape Yacht Club»، دوشنبه گذشته اعلام کرد که به زودی اولین پروژه بیت کوینی خود را راه‌اندازی خواهد کرد. همین موضوع کافی‌ست تا کامیونیتی NFTهای اتریوم، از جذابیت و هیجان دنیا نسبت به پروتکل اوردینالز مطلع شوند.

در بیانیه یوگا لبز، این شرکت از هنرمندان دیگر هم خواسته تا در بلاک چین بیت کوین و پروتکل اوردینالز فعالیت داشته باشند. این موضوع باعث رشد مارکت‌پلیس‌های بزرگ NFT مثل «اوپن‌سی OpenSea» و «بلر Blur» هم می‌شود. گلکسی ریسرچ معتقد است که مینت ۱۰٬۰۰۰  ان‌اف‌تی ‌بورد ایپ روی بیت کوین، حدود ۲۲۹٬۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

ارز دیجیتال

با این حال اما اولین کالکشن یوگا روی بیت کوین، یعنی «توِلو فولد TwelveFold»، قرار است مجموعه‌ای محدود و ۳۰۰ تایی باشد. انتظار می‌رود با این کار قیمت کالکشن و آثار اتریومی که عرضه بزرگ‌تری هم دارند، کاهش پیدا کنند. در مقابل اما ارزش آثار اوردینالزی که کمیاب‌تر هم هستند، بسیار بالا خواهد رفت و به NFTهای منحصر به فردی تبدیل خواهند شد. با تمام این تفاسیر اما صحت و درستی پیش‌بینی گلکسی مشروط به رشد کلی مارکت NFT خواهد بود.

  این مارکت از ابتدای ۲۰۲۲ در تلاش است تا به سقف قیمتی خود درست پیش از سقوط پروژه «ترا Terra» برسد. اتفاقی که در ادامه و با سقوط صرافی FTX، زمینه‌ساز زمستان کریپتویی بودند که در آن به سر می‌بریم. در این ماه فروش کلی NFTها سقف جدیدی ثبت کرد که بخش بزرگی از آن مدیون مارکت‌پلیس بلر است. پلتفرمی که معرفی متدهای تازه معاملاتی، کاربران را مجاب می‌کند تا با حجم معاملات بیشتر، حق‌الامتیاز کمتری به آرتیست‌ها بپردازند.

اوپن‌سی کارمزد را حذف کرد!

رشد و محبوبیت ناگهانی بلر، اتفاقات مهمی را در این مارکت رقم زد. ابتدا که این پلتفرم با کنار زدن اوپن‌سی، خود را به عنوان مارکت‌پلیس نخست از نظر حجم فروش معرفی کرد. سپس باعث شد تا پلتفرم‌های دیگر هم میزان حق‌الامتیاز دریافتی از تریدرها را کاهش دهند تا بتوانند با بلر مقابله کنند.

بسیاری از کالکشن‌ها و آرتیست‌ها، هزینه جانبی‌ای به نام حق‌الامتیاز از فروشندگان آثار دریافت می‌کنند که بین ۵ تا ۱۰ مبلغ معامله است.

حالا پرداخت حق‌الامتیاز در اکثر مارکت‌پلیس‌ها اختیاری‌ست. انتخابی که قطعا به سود معامله‌گرهای NFT و به ضرر هنرمندان خواهد بود. چرا که بدین ترتیب، درآمدی چشمگیر و البته طولانی‌مدت دیگر به حساب‌شان هنرمندان واریز نخواهد شد! برای هنرمندانی هم که چشم امید به بیت کوین دوخته‌اند، باید گفت که پروتکل اوردینالز (فعلا) به صورت کامل از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند که بتوان از طریق آن‌ها، تریدرها را ملزم به پرداخت حق‌الامتیاز کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)