0

1

کاهش ۱۱ درصدی قیمت دوج کوین پس از انتشار نظرسنجی ماسک در رابطه با ریاست توییتر

قیمت دوج کوین (Dogecoin) امروز بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و درحال‌حاضر با قیمت ۰.۰۷ دلار معامله می‌شود. این اتفاق پس از آخرین نظرسنجی توییتری ایلان ماسک که پرسیده بود آیا او باید از سمت ریاست پلتفرم رسانه‌های اجتماعی کناره‌گیری کند، رخ داد.

کاهش ۱۱ درصدی قیمت دوج کوین پس از انتشار نظرسنجی ماسک در رابطه با ریاست توییتر
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

برای مدت‌ها تصور می‌شد که میم کوین DOGE بخشی از پرو‌ژه‌ی یکپارچه‌سازی کیف پول مبتنی بر توییتر است.

ماسک با انتشار یک نظرسنجی در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) ۲۰۲۲ از دنبال‌کنندگان خود پرسید:

آیا باید از ریاست توییتر کناره‌گیری کنم؟ نتیجه هرچه باشد آن را می پذیرم.

بازار کریپتوکارنسی و صنعت گسترده‌تر فناوری، اخیراً به دلیل ترس از رکود اقتصادی و سقوط چندین شرکت برجسته از جمله صرافی FTX، به‌شدت سرکوب شده است. بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، شاخص‌های بورس S&P 500ء NASDAQ و میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones Industrial Average) همگی امروز یک تا دو درصد کاهش یافتند. بر اساس گزارش بخش مالی سایت یاهو، هر سه شاخص اصلی برای چهارمین روز متوالی سقوط کردند و به پایین‌ترین حد خود در شش هفته گذشته رسیدند!

از زمانی که ثروتمندترین مرد جهان در ماه اکتبر توییتر را خریداری کرد، میم کوین اصلی بازار (DOGE) افزایش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرد. در ۲۷ اکتبر (۵ آبان) ۲۰۲۲ زمانی که ماسک رسماً توییتر را خریداری کرد، قیمت دوج کوین ۰.۰۷ دلار بود. به گفته  CoinGecko تا اول نوامبر، دوج کوین با قیمت ۰.۱۴ دلار معامله می‌شد. از آن زمان به بعد اما قیمت این توکن با نوسانات فراوانی همراه بوده است.

حتی بهترین قیمت امسال، باز هم با بالا‌ترین قیمت این میم کوین در سال ۲۰۲۱ تفاوت فاحشی دارد. هنگامی که ماسک در سال گذشته به عنوان مهمان به برنامه Saturday Night Live دعوت شد، قیمت دوج کوین به بالاترین حد تاریخی خود یا همان ۰.۷۳ دلار رسیده بود. اما قیمت این توکن تا ژوئن ۲۰۲۲ بیش از ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

دوج کوین (Dogecoin) که در ابتدا به عنوان یک شوخی در سال ۲۰۱۳ توسط جکسون پالمر (Jackson Palmer) راه‌اندازی شد، با ستایش ماسک از آن در چند سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرد و او به نوعی تبدیل به قهرمان این میم کوین شد. طی این سال‌های اخیر و از زمانی که پالمر در سال ۲۰۱۵ این پروژه را ترک کرد، توهین و فحاشی زیادی بین این دو در مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی رد و بدل شد. مثلاً ماسک در تاریخ ۳۱ مه (۱۰ خرداد) ۲۰۲۲ در توییت‌ خود خطاب به پالمر گفته بود که:

بچه‌های من وقتی ۱۲ ساله بودند کد بهتری نسبت به اسکریپت مزخرفی که جکسون برایم فرستاده، می‌نوشتند. همانطور که گفتم اگر دستاورد‌های او خیلی عالی است، باید آن را با دنیا به اشتراک بگذارد و تجربه همه را در استفاده از توییتر بهتر کند. اگر این کار را کرد، متوجه منظور من خواهید شد.

جکسون پالمر یک بازیچه است.

پیام‌های فاش‌شده در ماه ژوئن ۲۰۲۲ حاکی از آن بود که ماسک قصد دارد یک سیستم پرداخت در توییتر بسازد، و بسیاری گمان می‌کردند که به این منظور از دوج کوین (DOGE) استفاده خواهد کرد، زیرا میم کوین مورد علاقه ماسک بود. گزارش شده است که ماسک پس از تکمیل خرید توییتر این برنامه‌ها را متوقف کرده است.

علیرغم علاقه ماسک به دوج کوین، شرکت خودروسازی ماسک (Tesla) هنوز روی این کوین سرمایه گذاری نکرده است، و این شرکت درحال‌حاضر ۲۱۸ میلیون دلار بیت کوین دارد.

در جریان نبرد حقوقی بر سر خریدن توییتر توسط ایلان ماسک، پیام‌های متعددی بین ماسک و دیگران از جمله جک دورسی (Jack Dorsey) مدیرعامل سابق توییتر، سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال FTX و دیگران در مورد توسعه و سرمایه‌گذاری بالقوه در توییتر فاش شد.

ماسک گفت که پس از دریافت پیشنهاد بنکمن فرید برای سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری او در توییتر، زنگ خطر کلاهبرداری برای او به صدا در آمده است. توییت او در رابطه با این موضوع در تاریخ ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) ۲۰۲۲ منتشر شد:

او ردیاب شناسایی حرف مفت (Bull Shit) من را به کار انداخت. به همین دلیل فکر نمی‌کردم که او ۳ میلیارد دلار داشته باشد.

بسیاری همانند ویتالیک بوترین یکی از بنیانگذاران اتریوم از ماسک به دلیل بستن حساب کاربری برخی از افراد از جمله کسی که جت شخصی او را ردگیری کرده بود، به‌شدت انتقاد کردند. به تصور این افراد مسیر ریاست ماسک بر توییتر به سمت اقتدارگرایی او در این پلتفرم اجتماعی حرکت می‌کند.

ماسک برای سنجش دیدگاه‌ کاربران توییتر در مورد سیاست‌های مختلف خود در این پلتفرم، از جمله بازگرداندن اکانت‌هایی که زمانی مسدود شده بودند یا اینکه اکنون آیا او باید مسئول این سایت بماند یا خیر، اقدام به ارسال نظرسنجی در توییتر کرده است. ماسک گفت که از نتایج نظرسنجی تبعیت می‌کند و احتمالاً دوج کوین را نیز کنار خواهد گذاشت.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)