0

2

آرتور هیز: افزایش نرخ بهره در واقع می‌تواند بیت کوین را پامپ کند!

آرتور هیز (Arthur Hayes)، تحلیلگر معروف اقتصاد کلان و مدیرعامل سابق صرافی بیتمکس، با تحلیلی غیرمتعارف در مورد رابطه بیت کوین با نرخ بهره، پستی منتشر کرد که در آن استدلال می‌کند با توجه به میزان بدهی سنگین دولت آمریکا، چنین منطق اقتصادی قدیمی‌ای، دیگر معنا ندارد.

آرتور هیز معتقد است افزایش نرخ بهره باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

هیز روز دوشنبه (۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳) نوشت: «بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در تلاش برای استفاده از تئوری‌های اقتصادی سال گذشته برای مبارزه با موقعیت‌های جدید حال حاضر، شکست خورده‌اند».

از سال گذشته، فدرال رزرو نرخ معیار خود را از ۰.۲۵٪ به ۵.۲۵٪ افزایش داده است تا تورم را به ۲٪ برساند. اگرچه تلاش‌های آن تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است، اما به نظر هیز این تورم ممکن است در آینده «ادامه‌دار» باشد، زیرا رشد اسمی تولید ناخالص داخلی از بازده اوراق قرضه دولتی بیشتر است.

بر اساس برآوردهای هیز ـکه از داده‌های پیش‌بینی GDPNow بانک مرکزی آتلانتا گرفته شده است- رشد اسمی تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم به طور شگفت‌انگیزی در سطح ۹.۴٪ باقی مانده، در حالی که بازدهی اوراق دو ساله ایالات متحده تنها ۵٪ است.

خرید ارز دیجیتال

هیز می‌نویسد: «اقتصاد متعارف می‌گوید، با افزایش نرخ‌ها از سوی بانک مرکزی، رشد اقتصادی در یک اقتصاد بسیار حساس مانند وضعیت کنونی نیز تضعیف می‌شود. او اظهار کرد این امر در مورد بازارهای مالی مانند سهام و بیت کوین که در سال ۲۰۲۲ سقوط کردند صدق می‌کند، چراکه مانع از تزریق پول به دولت از طریق مالیات بر عایدی سرمایه خود شدند.

با این حال، درآمد مالیاتی کمتر به معنای کسری بیشتر در درآمد دولت بود که باید با فروش اوراق قرضه بیشتر برای بازپرداخت بدهی‌های قدیمی تامین می‌شد. برای دولت ایالات متحده، این به معنای پرداخت سود بیشتر به دارندگان اوراق قرضه ثروتمند این کشور است، زیرا در محیطی با نرخ بهره بالا، میزان سود چنین اوراقی تشدید می‌شود.

هیز توضیح داد: «به طور خلاصه وقتی نرخ‌ها افزایش می‌یابد، دولت پرداخت‌ بهره به ثروتمندان را افزایش می‌دهد، ثروتمندان نیز بیشتر در بخش خدمات هزینه می‌کنند و باعث افزایش تولید ناخالص داخلی می‌شوند».

هیز معتقد است تا زمانی که اقتصاد با نرخ‌های بالا به رشد خود ادامه دهد، دارندگان اوراق قرضه ممکن است به دنبال کسب سود از «دارایی‌های ریسکی» مانند بیت کوین باشند.

او می‌گوید بیت‌کوین برنده می‌شود در حالی که فدرال رزرو دلار بیشتری چاپ می‌کند. در مقاله مشابهی که ماه پیش از او منتشر شد، هیز استدلال کرد بیت کوین در برابر فدرال رزرو، که روش‌های آن ممکن است ناخواسته عرضه پول را افزایش دهد، برنده خواهد شد.

اگر بانک مرکزی معتقد است برای از بین بردن تورم باید هم نرخ بهره را افزایش دهد و هم حجم ترازنامه خود را پایین بیاورد، در این صورت هم به دولت و هم به اقتصاد ملی ضرر می‌رساند.

تحلیلگران عموماً نرخ‌های پایین‌تر را برای بیت‌کوین و سایر دارایی‌های ریسکی خوب می‌دانند، زیرا پول ارزان دست سرمایه‌گذاران را برای کسب سود احتمالی بیشتر از طریق معاملات باز می‌گذارد. در ماه ژوئن، تحلیلگران کوین بیس گزارشی منتشر کردند مبنی بر اینکه چرخه‌های ۴ ساله بیت کوین (هاوینگ) ممکن است به سیاست بانک مرکزی با نرخ پایین ربط داشته باشد.

با اینحال هیز تأثیر مثبت نرخ‌های پایین بر قیمت بیت کوین را انکار نمی‌کند و ارتباط این دارایی با سیاست بانک مرکزی را به عنوان یک «رابطه واگرای مثبت» توصیف می‌کند.

بر اساس نتیجه‌گیری هیز: «تأثیرگذاری‌ها در نهایت غیرخطی و گاهی دوسویه می‌شوند. ایالات متحده و اقتصاد جهانی در حال حاضر در چنین وضع نامتعارفی قرار دارند».

منبع: دیکریپت

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)