0

3

جورج گامون: موج دوم بحران بانکی در راه است

جورج گامون (George Gammon)، کارشناس اقتصاد کلان معتقد است موج دوم ورشکستگی بانک‌ها در حال وقوع است.

موج دوم بحران بانکی در راه است
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

گامون در اطلاع‌رسانی جدید به فالورهای خود در یوتیوب اظهار کرده رشد بی‌اندازه درخواست وام بانکی از سیستم بانک وام مسکن فدرال آمریکا (FHLB) و برنامه تازه‌تأسیس‌شده تأمین مالی مد‌ دار بانکی (BTFP) به عنوان شاخص‌های اصلی نشان می‌دهد ورشکستگی‌های بانکی بیشتر در راه است.

وقتی این بانک‌های بحران‌زده به نقدینگی نیاز پیدا می‌کنند، اولین گزینه آن‌ها بازار خواهد بود، چون ارزان‌تر است. بازار رپو  (Repo Market) به عنوان مثال.

ارز دیجیتال

شیوه وام‌دهی این بازارها بسیار پیچیده است… بنابراین بانک‌ها به سراغ بهترین گزینه بعدی خود می‌روند که FHLB خواهد بود، اما واقعاً در انجام آن تردید دارند زیرا اگرچه یک کمک مالی غیرمستقیم است، اما بسیار گران و شرایط اعطای وام آن اغلب بسیار سخت است. …

اما فرض کنید اوضاع بانک شما آنقدر خراب باشد که حتی [FHLB] هم حاضر نشود به شما وام دهد، آنوقت چه می‌کنید؟ قبل از اینکه تسلیم شوید بهتر است سراغ آخرین راه‌حل وام‌دهنده خود یعنی فدرال رزرو بروید. از طریق این بانک شما می‌توانید به امکاناتی مانند برنامه تازه تأسیس BTFP دسترسی پیدا کنید.

گامون بیان کرده آخرین آمار به دست آمده از سیستم داده‌های اقتصادی فدرال رزرو (FRED) نشان می‌دهد افزایش شدید و مداوم وام‌گیری از FHLB و BTFP حاکی از آن است که بحران بانکی در این کشور هنوز به پایان نرسیده است.

ما می‌دانیم بحران بانکی هنوز به پایان نرسیده، زیرا نمودار رشد FHLB هنوز بسیار بالاست و حتی بالاتر نیز خواهد رفت. همینطور BTFP که بسیار بالا است و هنوز پایین نیامده است.

آخرین معیاری که باید بررسی کرد، برنامه «پنجره تخفیف» فدرال رزرو است، که یک برنامه وام اضطراری است که برای ارائه وام‌های کوتاه مدت به بانک‌ها طراحی شده است.

گامون می‌گوید هرگاه پنجره تخفیف افزایشی مجدد داشته باشد، بانک‌هایی که به آن روی آورده‌اند اساساً این سیگنال را به بازار می‌دهند که در رکودی کامل هستند.

زمانی که موج بعدی چنین بحرانی را دریافت کنیم، زمانی است که نمودار پنجره تخفیف نیز به دو نمودار قبلی [FHLB و BTFP] پیوسته باشد.

و هنگامی‌که چنین افزایش شدیدی مشاهده شود درخواهیم یافت که طی چند هفته یا چند ماه آینده، احتمال اینکه تعداد بیشتری از بانک‌ها را در چنین وضعیتی ببینیم زیاد است، که به احتمال زیاد ما را وارد فضایی خواهد کرد که خیلی شبیه به بحران مالی سال ۲۰۰۸ خواهد بود یا حتی بدتر از آن، که بحران مالی جهانی را در پی خواهد داشت.

منبع: دیلی هودل

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)