0

1

آیا ویتالیک بوترین صاحب یک کالکشن NFT است؟

یک پروژه NFT شامل مجموعه‌ای از اسناد امضاشده خالق اتریوم، ویتالیک بوترین وارد مارکت شده است. تریدرهای NFT هم متعجب و هیجان‌زده بابت این موضوع، به سوی این کالکشن هجوم آورده اند که باعث شده این کالکشن رشد خوبی پیدا کند.

آیا ویتالیک بوترین صاحب یک کالکشن NFT است؟
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

«ویتالیک بوترین Vitalik Buterin»، خالق اتریوم یکی از برجسته‌ترین چهره‌های دنیای وب ۳ به شمار می‌رود. حالا یک کالکشن NFT با امضای مشخص و برجسته او وارد مارکت ان اف تی شده که کامیونیتی NFT در توییتر را به تکاپو انداخته است. همین تکاپو و هیجان، باعث شده تا این کالکشن رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کند و فروش چندین میلیون دلاری داشته باشد.

یکی از دلایل شکل‌گیری این کالکشن، بزرگداشت حضور ویتالیک بوترین در یکی از محبوب‌ترین مدل‌های اعطای بودجه وب ۳ بوده است که توسط کمپانی «متالِیبل Metalabel» بوجود آمده است. پلتفرم بودجه‌دهی وب ۳ «گیت‌کوین Gitcoin» هم با Metalabel در ساخت این مدل همکاری داشته است. مینت آزاد کالکشن NFT این گروه از سازندگان در یکم مارس صورت گرفت اما امروز این کالکشن در بازار ثانویه هم در دسترس قرار گرفته است.

خرید ارز دیجیتال

در زمان انتشار این خبر، حجم معاملات کالکشن «فاندینگ درجه دو» یا «The Quadratic Funding» به حدود ۶٬۷۵۰ اتریوم (معادل ۱۰.۳ میلیون دلار) رسیده است. این حجم تنها در ۲۴ ساعت گذشته تحقق پیدا کرده؛ این در حالی‌ست که اقتصادی‌ترین اثر این مجموعه ۰.۴۰۹ اتریوم (۶۲۶ دلار) ارزش دارد.

خرید اتریوم

متالِیبل هرکدام از NFTهای این مجموعه را یک “نسخه” (در معنای موسیقی، یک آهنگ) یا ” Record” نامگذاری کرده. هر نسخه، تصویری شبیه به کاور یک آلبوم یا ترک موسیقی‌، شامل یک نسخه دیجیتال از وایت‌پیپر ۲۰۱۸ همان مدل اعطای بودجه‌ای است که در ابتدا اشاره کردیم که ویتالیک بوترین و دیگران در ساخت و شکل‌گیری آن نقش داشتند. در هر NFT هم می‌توان امضا و نام همه هم‌بنیان‌گذاران این پروژه (از جمله ویتالیک بوترین) را مشاهده کرد.

کالکشن «The Quadratic Funding» چیست؟

این پروژه به نوعی برای بزرگداشت شکل‌گیری مفهوم “فاندینگ درجه دو” شکل گرفته است. این مفهوم، به دنبال این است که مشارکت افراد در فرایند تخصیص بودجه به پروژه‌ها را افزایش دهد. فرایند فاندینگ یا تخصیص بودجه در این مفهوم، به گونه‌ای اجرا می‌شود که پروژه‌هایی که درخواست بیشتری برای اعطای بودجه به آن‌ها وجود داشته است را در اولویت قرار می‌دهد. به عبارتی اگر افراد بیشتری به فاند برای یک پروژه رای بدهند، آن پروژه اولویت بیشتری پیدا می‌کند. در مقابل اگر بودجه بیشتری توسط افراد کمتری برای یک پروژه تخصیص داده شود، آن پروژه در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.

هر NFT همچنین دارای ۲ مقاله درباره “فاندینگ درجه دو” است که توسط هم‌بنیان‌گذاران پروژه نوشته شده اند. NFTهای این کالکشن در هفته گذشته و در مینت آزاد عرضه شدند و تا به امروز، ۹٬۲۲۱ ان اف تی از این کالکشن مینت شدند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)