کارمزد تتر؛ آشنایی با نحوه انتقال تتر با کمترین کارمزد

انتقال تتر با کارمزد کم
حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

4 دقیقه

هنگامی که صحبت به ارزهای دیجیتال و استفاده از آنها می‌رسد، بخواهیم و نخواهیم موضوع کارمزدها از مباحثی است که حتما باید به آن توجهی ویژه داشته باشیم. اما از میان هزاران رمز ارزی که در مارکت وجود دارند، آشنایی با کارمزد تتر (USDT) اهمیت خاص‌تری دارد. دلیل این اهمیت ارزش بازار بسیار بالای این ارز و همین‌طور رایج بودن استفاده از آن در معاملات مختلف است. اگر هر ارز دیجیتالی که در بازار کریپتو وجود دارد را شبیه به یک نوع محصول و کالا در نظر بگیریم، استیبل‌ کوین‌هایی مثل تتر، با ارزش ثابت یک دلاری خود، حکم پول نقد را در این مارکت دارند؛ به این معنی که خرید تتر دقیقا معادل خرید دلار آمریکاست.

چرا کارمزد تتر بالا است؟

کارمزد تتر

وجود تتر و سایر استیبل کوین‌ها، خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به‌سادگی امکان‌پذیر می‌کند. هر روز حجم بالایی از تتر در معاملات ارزهای دیجیتال مبادله می‌شود. این مبادلات و جابه‌جایی‌ها هزینه دارد.

برای خرید و فروش تتر در صرافی‌ها باید مبلغ نسبتا کمی پرداخت شود. به این مبلغ کارمزد معامله (Trading Fee) می‌گویند و دلیل پرداخت آن استفاده از خدمات واسطه صرافی‌هاست که به ما کمک می‌کنند تا معاملات خود را به جریان بیندازیم.

کارمزد تراکنش (Transaction Fee) تتر نیز هزینه‌ای است که باید برای انتقال USDT یا تایید تراکنش تترهای خود بر روی یک بلاک چین، پرداخت کنیم؛ این هزینه را در ازای استفاده از خدمات زیرساخت یک بلاک چین به آن می‌پردازیم، در عوض آن هم انتظار داریم که تراکنش ما صحیح‌ و سالم اجرا شده و ارزهای دیجیتال‌مان به مقصد برسد.

در زمان انتقال Tether (مثلا از صرافی به کیف پول)، ممکن است کارمزد تراکنش تتر چندان هم قابل هضم به نظر نرسد. گاهی برای انتقال مقداری ارز USDT به یک آدرس دیگر، مجبور می‌شویم چند ده واحد از این استیبل کوین را به‌عنوان فی پرداخت کنیم.

علت بالا بودن کارمزد تتر می‌تواند انتخاب یک بلاک چین گران یا پرترافیک برای انتقال آن باشد. برخی از بلاک چین‌ها، مخصوصا آنهایی که با مکانیزم اثبات کار (POW) عمل می‌کنند، به انرژی بیشتری برای ثبت تراکنش‌ها نیاز دارند. گاهی شلوغی زیاد و در واقع همان قانون عرضه و تقاضا هم روی کارمزد تراکنش‌ها تاثیر می‌گذارد.

حالا که بحث به تفاوت بلاک چین‌ها رسید؛ بیایید تا درباره شبکه‌های مختلفی صحبت کنیم که هرکدام از آنها می‌توانند یکی از انتخاب‌های ما به‌عنوان بستری برای جابه‌جایی ارز تتر باشند.

تتر بر روی چه شبکه‌هایی قابل انتقال است؟

شبکه‌های مختلف برای انتقال تتر

تتر هرگز بلاک چینی مخصوص به خود نداشته و فقط به شکل توکن روی بلاک چین‌های دیگر قابل جابه‌جایی است. اگر می‌پرسید که چه تعداد بلاک چین وجود دارد که از این توکن پشتیبانی می‌کنند، باید بگویم که تعداد آنها بسیار زیاد است و باتوجه‌ به همه‌گیر بودن استفاده از ارز تتر، بیشتر هم خواهد شد. در زمان نوشتن این مقاله، در سایت کوین مارکت کپ، ۴۷ شبکه معرفی شده که آدرس کانترکت تتر در آنها ساخته شده است.

تتر اولین بار (در سال ۲۰۱۴) بر روی شبکه اومنی (Omni) که متعلق به بیت کوین است، ساخته شد؛ بعد از آن روی بلاک چین اتریوم (تتر ERC20) و پس از آن هم ترون (تتر TRC20). مدت‌ها از ایجاد توکن تتر روی لایه اومنی بیت کوین می‌گذرد؛ حالا دیگر به علت گرانی فوق‌العاده و کندی زیاد این شبکه، تقریبا استفاده از شبکه اومنی برای تراکنش‌های تتر در صرافی‌ها، منسوخ شده است.

بلاک چین‌های اتریوم و ترون اما پرکاربردترین شبکه‌ها برای مبادلات تتر هستند. پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، قدمت بیشتر و تعداد زیاد توکن‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکزی که روی این دو بلاک چین راه‌اندازی شده، از دلایلی هستند که باعث شده این شبکه‌ها پراستفاده‌تر از رقبای خود باشند.

شبکه‌هایی مثل بایننس اسمارت چین (BSC)، سولانا، الگورند، آوالانچ، پالیگان، آربیتروم و فانتوم تنها چند نمونه از شبکه‌های دیگری هستند که توکن تتر بر روی‌شان ایجاد شده است.

اگر می‌خواهید درباره شبکه‌های تتر بیشتر بدانید، مطالعه مقاله «تتر چیست و روی چه شبکه‌هایی قرار دارد؟» را از دست ندهید.

توجه به نکته‌ای مهم در هنگام انتقال تتر

موضوع مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که تتر بومیِ هر شبکه‌ای را که داشته باشیم، تنها می‌توانیم بر روی همان شبکه جابه‌جایش کنیم. آدرس مقصد تراکنش هم باید آدرسی منطبق بر همان شبکه باشد؛ در غیر این‌ صورت ارز تتری که منتقل کرده‌ایم می‌سوزد و از بین می‌رود.

اگر دانشجو بوده باشید، می‌دانید که هر موسسه آموزش عالی برای استفاده اعضای خود از غذای دانشگاه، برگه‌هایی را به نام ژتون در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. هر یک برگه ژتون ارزشی برابر با یک وعده غذای دانشجویی دارد و با آن می‌توانید یک پرس غذا میل نمایید. اما نمی‌توانید ژتون دانشگاه X را به دانشگاه H بدهید و از آنجا غذا دریافت کنید. هر دانشگاه فقط ژتون خود را قبول می‌کند و ژتون دانشگاه‌ها یا سازمان‌های دیگر را معتبر نمی‌شناسد.

در اینجا می‌توانیم هر توکن تتر که بر روی یک شبکه خاص ایجاد شده را مثل ژتون مخصوص یک دانشگاه در نظر بگیریم. هر شبکه بلاک چین هم مثل همان دانشگاه است که تنها توکن خود را به رسمیت می‌شناسد.

کارمزد تتر در شبکه‌های مختلف چقدر است؟

کارمزد تتر

مقدار کارمزد تراکنش در هرکدام از بلاک چین‌هایی که قابلیت جابه‌جایی تتر را دارند، متفاوت است. معمولا این کارمزدها با ارز بومی همان شبکه پرداخت می‌شود. مثلا در شبکه ترون با ارز TRX و در شبکه اتریوم با ارز اتر باید کارمزد تراکنش‌های تتر را بپردازیم.

پس اگر دیدید از کیف پول یا صرافی که در آن حساب دارید، نمی‌توانید تترهای خود را به آدرسی دیگر واریز کنید؛ آن هم درحالی‌که تعداد تترهای شما بیش از حداقل لازم برای برداشت (Minimum Withdrawal) است. اول چک کنید که آیا در آن کیف پول، ارز بومی شبکه انتقال را دارید یا خیر.

در صرافی پول نو برای راحتی کاربران این شرط آخر کنار گذاشته شده. یعنی شما بدون اینکه ارز بومی یک شبکه، مثل اتر یا ترون را در صرافی داشته باشید، می‌توانید به‌آسانی تترهای اتریومی یا ترونی و … خود را از صرافی به آدرس کیف پول شخصی خود ارسال کنید. کارمزد شبکه هم بر اساس خود تتر کسر خواهد شد.

نحوه انتقال تتر با کارمزد کم

موارد مختلفی روی مقدار کارمزد تراکنش تتر تاثیر می‌گذارد. مسائلی مثل سرعت شبکه، شلوغی شبکه و زمان انتخابی شما برای انتقال از این موارد هستند. کارمزد تتر هنگام انتقال آن، روی شبکه‌های پرسرعتی مثل ترون، سولانا و بایننس اسمارت چین، در کل کم‌تر از شبکه شلوغی مانند اتریوم است؛ البته بعد از فرایند ادغام (Merge) اتریوم نیز شاهد کاهش کارمزدهای این شبکه بودیم.

برای انتقال تتر با کمترین کارمزد، اول باید ببینیم که باتوجه‌ به نوع توکن تتری که داریم و صرافی یا کیف پول مبدأیی که از آن استفاده می‌کنیم، مجاز به استفاده از کدام شبکه‌های انتقال تتر هستیم. در حال حاضر بسیاری از والت‌ها و صرافی‌های معتبر از شبکه ترون و اتریوم برای واریز و برداشت تتر پشتیبانی می‌کنند.

پس از این دو بلاک چین، شبکه‌هایی مثل سولانا، بایننس اسمارت چین و آوالانچ نیز برای انتقال تتر در بعضی پلتفرم‌ها استفاده می‌شوند. معمولا کارمزد تتر در تمامی این شبکه‌ها (در حال حاضر حداکثر حدود ۱ واحد تتر)، از اتریوم پایین‌تر بوده، هرچند که هنوز کاربرد آنها مانند ترون و اتریوم فراگیر نشده است.

صرافی پول نو یکی از صرافی‌های ایرانی است که شبکه‌های متنوعی را برای انتقال ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. در پول نو امکان واریز و برداشت تتر بر روی ۶ شبکه‌ اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین، سولانا، پالیگان و سی چین آوالانچ مهیا شده است.

انتقال تتر با کمترین کارمزد در شبکه اتریوم

همان‌طور که گفته شد، معمولا کارمزد انتقال تتر در شبکه‌های دیگر کمتر از اتریوم است؛ ولی اگر باز هم قصد داشتید از بلاک چین اتریوم برای جابه‌جایی تتر استفاده کنید، می‌توانید از شبکه‌های لایه‌ دو اتریوم کمک بگیرید.

انتقال اتریوم و توکن‌های اتریومی با لایه دوها باعث می‌شود که به مقدار مناسبی در کارمزد تتر صرفه‌جویی کنیم. اگر بدتان نمی‌آید با شبکه‌های لایه دو اتریوم و نحوه استفاده از آنها آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله «لایه دوم اتریوم (Ethereum Layer 2) چیست و چگونه کار می‌کند؟» را بخوانید.

انتقال تتر شبکه اتریوم

آیا دوست دارید که کارمزد دقیق انتقال تتر را در هر شبکه بدانید؟

مشخص‌کردن مقدار دقیق کارمزد تتر در همه بلاک چین‌ها متاسفانه امکان‌پذیر نیست؛ چون ممکن است در زمان‌های مختلف، این کارمزدها باتوجه‌به تغییرات شبکه یا میزان ترافیک آن، نوسان داشته باشد.

همچنین اگر کارمزد انتقال تتر را در یک زمان و روی یک شبکه یکسان، اما در چند پلتفرم مختلف مقایسه کنیم، احتمال دارد، متوجه مقدار کمی اختلاف در کارمزدها شویم. برای مثال در زمان نوشتن این متن، کارمزد برداشت تتر روی شبکه ترون در صرافی بایننس، معادل ۰.۸ USDT است؛ اما کارمزد برداشت تتر روی همان شبکه در صرافی کوکوین برابر با ۱ واحد USDT است.

این اختلاف به علت آن است که گاهی یک صرافی یا پلتفرم، علاوه بر کارمزد انتقال شبکه، کارمزدی نیز بابت خدمات یا مسائل فنی مربوط به نگهداری و امنیت رمز ارزها از شما دریافت می‌کند. این هزینه معمولا هنگام برداشت ارزهای دیجیتال حساب می‌شود. به‌طور معمول در زمان واریز ارز به پلتفرم‌ها، جدا از خودِ کارمزد شبکه، هزینه دیگری دریافت نمی‌گردد.

سایت‌هایی هستند که کارمزد تتر (و سایر ارزهای دیجیتال) را در صرافی‌های مختلف، برای واریز، برداشت و معامله لیست می‌کنند. مثلا برای یک مقایسه سریع و تقریبی بین کارمزد تتر در صرافی‌های خارجی، می‌توانیم به Coinmarketfees رجوع کنیم.

البته تمام اطلاعات این سایت‌ها دقیق و به‌روز نیست. درنتیجه برای آگاهی دقیق از میزان کارمزد تراکنش تتر بر روی هر شبکه، باید مستقیما به پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنیم، رفته و به بخش کارمزدهای آن نگاهی بیندازیم.

توجه: در برخی والت‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال شما می‌توانید به میل خود، کارمزد تراکنش را کم یا زیاد کنید؛ اما اگر کارمزد تراکنش تتر را کمتر از آنچه که به‌صورت خودکار تنظیم شده انتخاب کنید؛ به‌احتمال زیاد تراکنش شما یا انجام نمی‌شود یا خیلی طول می‌کشد که قطعی شود. چون هرچه کارمزد یک تراکنش بیشتر باشد شانس اینکه نودهای اعتبارسنج (Validator Nodes) یا ماینرها (Miners) آن را برای ثبت در شبکه انتخاب کنند، بالاتر می‌رود.

پیش از اتمام این مطلب پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به مقاله «استخراج تتر» نیز بیندازید

جمع بندی

در این نوشته با کارمزد USDT، علت اختلاف کارمزد تتر در شبکه‌های مختلف و روش‌های کاهش کارمزد تتر آشنا شدیم. همین‌طور متوجه شدیم که درست انجام‌دادن یک تراکنش و توجه به اصول فنی ابتدایی، چقدر مهم و حیاتی است.

امیدوارم که مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی برای شما باقی مانده، آن را در بخش نظرات، پایین همین مقاله بنویسید تا به آن پاسخ دهیم. سوال شما ممکن است سوال افراد دیگری هم باشد، پس با مطرح‌کردن آن می‌توانید به دیگران هم کمک کنید.

8
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خالدی
خالدی
11 ماه قبل

سلام من در تراست والت مقداری تتر erc20 دارم برای هزینه انتقال به صرافی از من خواستند تترtrc20 به کیف پولی واریز کنم ،من خواندم که باید انتقال در بستر اتربم باشد وبه آنها منتقل کردم ولی گفتند برای راحتی کار کاربران اینکار را می‌کنند لطفا شما بفرمایید آیا این رویه ایرادی ندارد

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
11 ماه قبل
پاسخ به  خالدی

سلام
شما اگر تتر روی اتریوم دارین برای انتقالش به اتر نیاز دارین نه تتر اونم TRC20. یه مقدار مشکوک به نظر می‌رسه. آیا والت متعلق به خودتونه یا عبارات پشتیبان براتون فرستاده شده و شما وارد شدین؟ چه صرافی‌ای این رو از شما خواسته؟ الان تراکنشتون انجام شده؟

حسین حسینی
حسین حسینی
11 ماه قبل

سلام من ۴۷واحدتترخریدم نزدیک دومیلیون وپونصدهزارالان پیام اومدبراچکمه های برداشت باید۱۰۰دلاربپردازی چون پلتفرمابرای۵۰۰دلارطراحی شده هست میشه توضیحی بدین

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
11 ماه قبل
پاسخ به  حسین حسینی

سلام. توی چه پلتفرمی این پیغام براتون اومده؟ معمولا این جور درخواست‌ها با هدف کلاهبرداری هستن

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
من بخواهم کد هش تراکنش اعتبار سنجی کنم برای تراکنش تتر بر پایه پالیگان کدوم سایت لازمهمثلا تتر بر پایه ترون میشه از ترون اسکن دریافت کرد راهنمایی کنید بسیار ممنون میشم

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام محمد عزیز
برای هر شبکه می‌تونین کلمه explorer یا scan رو در کنار اسم اون شبکه سرچ کنین و اکسپلورر اون شبکه رو پیدا کنین. مثلا polygan explorer رو سرچ کنین. این آدرسش هست
polygonscan.com

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

8

0

نظر مخاطبان (8)